dengra

Trådstartare
Hej
Nu är det så att hästen och jag har antingen hamnat i en rejäl svacka, eller så går det bara utför. Den senaste tiden har inte alls varit så trevlig, det är som om allt vi jobbat på bara har försvunnit, hon kan inte göra någonting alls längre. Hon står inte stilla i stallgången, när man suttit upp och hon fått sin godis rusar hon iväg, är stenhård i munnen, ska man göra sidförande så protesterar hon genom att stegra när hon inte kommer frammåt, rusar och är almänt bråkig. Jag vet att hon kan, för hon har varit så himla fin förut.

Så jag undrar, vad är det för fel jag gör? Jag försöker vara konsekvent och fråga först sen be och sist kräva, men det är som om vi inte är från samma planet. Är det någon som skulle kunna ge något tips hur jag kanske ska li tydligare, eller hjälp med något av problemen? Känns som att vi hamnat i en ond cirkel just nu.

Sv: Hjälp?

Om jag va du skulle jag först ta ut någon som kollar igenom hela hästen så du vet att hon är helt frisk och inte har ont någonstans. Även tänderna. Sen kolla över utrustningen, ligger sadeln och trycker så hon får ont av den elr något i den stilen.
Är allt det bra skulle jag kolla över ledarskapet. Börja från marken och var konsekvent, det är du som bestämmer.

Tack =)
jag har precis bett vetrinären kolla igenom henne, inge fel där förutom lite små fet. Ska börja jobba mer från marken så kanske vi får en förbättring, men det roliga är att från marken har vi inga problem, hon gör det hon ska och hon gör det bra, men så fort i kommer till ridning så blir det bara problem, rider även för tränare några gånger i veckan. Då jag står i tränarens stall så säger hon även till ifall hon ser något som är jättefel, men fortfarande så har vi våra problem. Inte nu för att jag tror det försvinner över natten, men vi har hållt på ett tag nu ;)

Om vi nu tar som exempel att hon blir hård i munnen och bråkig. Ta då på vanligt träns och ställ dig precis bakom bogen och gå framåt tillsammans och använd tyglarna som om du satt på ryggen. Har du inte gjort det förut kan det ta ett tag innan hon fattar vad hon ska göra, men gör det från båda sidor, flytta, böj, rygga ja, allt du kan hitta på :)

Ta ut en equiterapeut som kan kolla igenom hästen, de kan kolla mer på muskler och så än vad en veterinär brukar se. Det har hjälp mig med våra hästar många gånger.
En vila kan jag också hålla med om. Det behövs emellanåt.
Jag brukar ställa av mina någon vecka i taget, när de känns trötta får de en vecka ledighet. Sen brukar de komma tillbaka och vara pigga och glada igen.

tack alla :)
Vila brukar vi göra varannan vecka just nu, eller i alla fall ta en väldigt lugn vecka, eftersom jag tycker hon inte är tillräckligt stark och tillräckligt tränad för att köra flera veckor i rad. Ska ta och kolla up det där med equiterapeut, om dem finns någonstans i närheten, väldigt bra ide :idea:
Från marken är det vanligast att jag jobbar henne som du föreslår, brevid med tyglarna normalt, men då går det faktiskt väldigt bra, inget motsånd alls. Lite lustigt, men jag antar att jag måste nog gå tillbaka några steg i utvecklingen och ta det från början.:grin:

Hon är sex år, så inte så gammal. Hon är inte ens töltsatt än, så de är lite småpyssel. JAg har också funderat på ifall hon fortfarande växer? Ifall det kan vara jobbigt för henne på så sätt? Jag har faktiskt ingen aning hur länge en häst växer, aldrig tänkt på att fråga någon det ;) Idag var hon nämligen ännu jobbigare än förut, men hon mjuknar upp i slutet och då går det ganska bra, sen är det samma visa nästa gång, först helt bråkig, eller vad man ska kalla det, har svårt att tro att det är hennes fel. Men hon blir alltid jättefin i slutet, synd att det inte håller i sig till dan efter.

jo, hon började jobbas när hon var tre, sen vila och när hon var fyra fick hon upp en på ryggen, sen vila och när hon var mellan fyra fem hade hön föl, sen har hon satts igång efter det, och i samnband med det köpte jag henne. Sen har vi haft vissa längre vilor, senast var för 3 veckor sen. Borde jag låta henne vila mer?

Det kan vara att hon behöver en längre sammanhållen vila, kanske 1-2-3 månader.
Det kan vara att hon har börjat fälla päls och just i år så stör det henne, hon kanske blir öm i huden eller något som gör att hon är störig.
Du säger ju det går bra från marken så det är ju uppenbarligen något som händer när du sitter på henne.

det kan vara att hon har ont i ryggen/kroppen nånstans, bra att kolla upp henne av en som går lite djupare, inte veterinär, de kan oftast inget om sånt.

Det kan vara att hon är ett STO, hon kanske börjat brunsta......;) det kan vara olika från år till år hur de uppför sig.....

Svårt att säga men börja med at kolla upp henne med tex ET och sen kanske rida barbacka om du kan ett tag eller bara låta henne vila.....

Jo, de är säkert något sånt, så svårt at komma på vad de kan vara själv bara, tur man har lite smarta bukefalister till hjälp :D Hon har inte börjat tappa päls ännu, men det kan säkert vara det endå. Men idag så longerade jag henne, och då var hon verkligen inte sig själv, full fart hela tiden, fick ta in henne på en minimal volt runt mig innan hon ens började trava. on nonchalerade helt mina anvisnigar i början och jag behövde bli riktigt arg innan hon kunde skritta lugnt och sansat, precis som vid ridningen.
Så då har jag använt slutledningsmetoden och kom fram till att det kan vara pälsfällning, brunst, eller rent av ont.
Jag tror jag ska ta och låta henne ta det lugnt i några veckor, bara för att se om det blir någon förändring.

Jag kom på en till sak, hon har precis skijts från sitt föl, kan det ha något med saken att göra? Hon verkar inte direkt brydd av det, inte heller fölet. Dessutom har hon precis börjat stå i box istället för lösdrift, hon kanske inte gör av med lika mkt energi då? Som blir över till ridningen?

Jag tror även att en längre vila kan vara svaret, å sen efter vilan börja sakta om från början.. Få ridningen till en positiv sak :) Men hon har just skilts från sitt föl och flyttat in i stallet, det har hänt två stora förändringar i hennes liv. Hon kanske är lite förvirrad.

Jag had en dålig period med min häst förra året januari och februari, hon var då också sex år. Hon bråkade med allt, var hård i munnen, stack, det gick inte att longera eller att lasta.. Hon ifrågasatte precis allt.! Jag tror det handlade om nån sorts trotsålder för det gick förbi, då hon fick lite vila och vi saktade ner i tempot lite.

Har du kollat om sadeln faktiskt passar ännu? För som unga ändras de mycket och fort! Men om allt är som det ska så tror jag att en lång vila kan vara på plats och efter det roliga ridturer så du får hästen på bra humör :D

Lycka till!

Jag är inne på samma linje som du Balderum. Låt henne stå på en längre vila, 2 månader eller kanske mer.

när min häst gick i streak så kände jag att ja bara ville ge upp. hon va nästintill helt hopplös. gick knappt att göra nått alls. vi tog då ut e kiropraktor och de löste MKT av problemen. vi tog de sedan lugnt och trappade upp träningen

jobba mkt från marken och ledarskap. de var JAG som skulle bestämma. för uppsuttet så tog hon kontrollen helt men från marken hade jag mkt mera kontroll. sen trappa ja upp bara och jobba lugnt på ridbanan. om hon gjorde nått som jag inte ville fick hon inte komma undan det, inte det minsta lilla. snurrade runt i små små cirklar då för att visa att JAG bestämde vad hon skulle göra.

nu är hon mkt mkt bättre. vi har lagt på mer och mer. hon kan komma tillbaka ibland och bli riktigt bitchig men då måste jag vara riktigt snabb på att ta tillbaka kontrollen.

sen handlade det om också att sidorna inte va ordentligt igenom. de va svårt att göra det när jag satt uppe på henne för hon vägrade men då gjorde jag de från marken och hoppade sedan upp.

hoppas det hjälpte nått:D ge inte upp bara. jag kände hela tiden att hon hade så mkt i sig och det ger resultat. lycka till

Jag ser det som enkelt; får du inte igenom det själv så skicka hästen på träning innan hon sätter det i system & hittar utvägar att komma bort från arbete. Bättre att man blir av med problemet fort & sedan skulle jag vila hästen. Jag skulle inte ställa av en häst som krånglar utan fortsätta rida & lösa allt negativt. Inte ta den enkla vägen ut! Vilar man den nu kommer samma problem finnas kvar på ett eller annat sätt när du sätter igång henne igen.

Skicka henne på träning eller fortsätt nöt & när du ser att det funkar är hon väl förtjänt av vila! :)

Jo jag är faktiskt inne på samma linje som Stjarni, eftersom hon nyss har vilat. Men jag tänker ge henne någon vecka till, blir det inte det minsta bättre ska hon verkligen sättas på vila. Att skicka till tränare ser jag tyvär inte som ett alternativ, då jag bor på fel plats i landet och tränare/resa dit kommer gå på för mycket. Självklart kommer jag att skrapa ihop pengar ifall det blir absolut nödvändigt men det är inget jag kommer testa i första hand.

Det här med att snurra runt i små små cirklar känner jag igen ;) Hon lyssnar även när man leder och vill att hon ska stanna eller backa. Men när det blir jobbigt för henne blir även hon jobbig, så hon har väll förmodligen muskelvärk också. Tror jag ska ta och ta hit en massör, och sen låta henne vila efter det, eller gå väldigt lätt. Men han har väntetid på ngn vecka så.

Jag tror även att en längre vila kan vara svaret, å sen efter vilan börja sakta om från början.. Få ridningen till en positiv sak :) Men hon har just skilts från sitt föl och flyttat in i stallet, det har hänt två stora förändringar i hennes liv. Hon kanske är lite förvirrad.

Jag had en dålig period med min häst förra året januari och februari, hon var då också sex år. Hon bråkade med allt, var hård i munnen, stack, det gick inte att longera eller att lasta.. Hon ifrågasatte precis allt.! Jag tror det handlade om nån sorts trotsålder för det gick förbi, då hon fick lite vila och vi saktade ner i tempot lite.

Har du kollat om sadeln faktiskt passar ännu? För som unga ändras de mycket och fort! Men om allt är som det ska så tror jag att en lång vila kan vara på plats och efter det roliga ridturer så du får hästen på bra humör :D

Lycka till!

Har vi haft samma häst? :) vila verkar vara det som mest föreslår, men borde hon inte vara gansa okej nu då, för hon har vilat för en månad sen, tror jag det var i alla fall.

Sadeln passar fortfarande, har kollat upp det med. Det är en bomlös, men kollade med tränaren som jag tycker har stor vetskap av sadlar.

Ridturerna ut är faktiskt inte så jätteroliga ibland. Hon ignorerar ofta bättet, så det blir att man nästan måste sätta henne på rumpan innan hon inser att det inte går. Men oftast brukar jag fuska genom att till exempel galoppera i backar som lutar lätt uppför, för då stannar hon gärna eftersom hon inte har någon kondition att prata om. =)

Jo de kan hända ;)
Men idag har det gått mkt bra, över förväntan faktiskt. Vi kunde både skritta, trava och galoppera utan problem. Vi kunde även jobba i form i både skritt och trav utan protester och öronen var spetsade hela tiden. Det kändes faktiskt mycket bra och jag hoppas det kommer vara så på torsdag också, så att vi inte kommer tillbaka på ruta ett igen. Jag har som sagt gått tillbaka några steg i utvecklingen, i lördags red jag bara skritt och lite trav på lång tygel, i måndags skritt trav och galopp, även lite form i skritten, och idag ökade vi på lite mer. Hon ska få vila hela nästa vecka, och den här veckan red jag bara varannan dag för att trappa ned det hela. :)
Annars har jag igentligen inga krav, förutom att jag vill att det ska gå att stanna, skritta, trava och galoppera. Den nivån var hon på för två år sedan så det kan hon vid det här laget ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 601
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar