Hjälp, vem gör vad och hur bestäms det hos er?

Santa

Trådstartare
Detta kanske är en tråd för Senior egentligen, men eftersom det handlar om familjeliv så väljer jag att lägga den här.

Har precis ringt återbud till en bvc-tid eftersom jag av en slump kom på att vi inte kan den tiden vi fått. Då påmindes jag om att jag och min sambo har så svårt att samarbeta om sådana här saker; tider som ska bokas, blanketter som ska skickas med, skollediga dagar som ska lösas, enstaka händelser som resor som behöver planeras, presenter som behöver köpas, aktiviteter som ska bokas, mm mm. Det som ska göras på rutin fungerar bra men det övriga tar för mycket energi, allt från att komma ihåg och prata om att det behöver göras, att bestämma hur det ska göras och vem som ska göra det och att sen göra det. För mycket faller mellan stolarna och gör att det blir stressigt helt i onödan.

Så min fråga är: hur gör ni? Har ni något system eller listor för hålla ordning på allt som ska göras och hur gör ni för att fördela uppgifterna mellan er? Har ni veckomöten? Tar ni tag i uppgifter direkt när de kommer eller blir de liggande till sista minuten? Har ni delat upp den här typen av saker mellan er?

Det måste gå att lösa sådant smidigare än vad vi gör!

Sv: Hjälp, vem gör vad och hur bestäms det hos er?

Allt som går ut på att hålla ordning på olika aktiviteter (såsom läkarbesök, bvc, etc) och dagis med lappar och ledighet har jag hand om. Jag planerar för det, skriver upp i almanacka och oftast är det jag som genomför.

Vi har en väggalmanacka med kolumner för alla familjemedlemmars aktiviteter, arbetstider, dagistider etc. I den skriver jag in stängningsdagar och var sonen ska vara istället (enligt planen). Ska sambon göra något drar det ofta ut på tiden och jag är något av planeringfreak. ;)

Nu verkar det som att jag gör en massa och sambon inget, men så är det verkligen inte. Planering är inte betungande för mig och vi har ett jämnställt förhållande avseende hushållsarbetet (när jag inte är i princip sängliggande pga en jobbig graviditet). ;)

Vet inte faktiskt. Ingen bestämmer, båda gör allt. Det brukar gå ganska snabbt och med så lite problem att jag inte tänker på det. Jag tror inte det beror på att det är han som gör allt eftersom det normalt är jag som oftast kommer ihåg att det ska göras. Kalender + kylskåp.

Oj blanketten kan du lämna in den i morgon? (om han glömde så gör jag det nästa dag, eller han dagen efter. Till slut kommer de till dagis.)

Bvc, den som enklast kan smita från jobbet enskilda gången gör det. Oftast min man som jobbar i samma stad. Men det är runt en gång om året så tja.

Dagis stängt genererar en halv minuts diskussion, du jag eller farmor? Ringer farmor, hon kan inte, du eller jag? Han har möte=jag.

Presenter lite mer problem, men den som känner bäst har störst ansvar.

Det kanske kommer mera, vem vet, men nu tar det ingen tid alls.

Vi är båda sista minuten människor, men om det är ngt som uppenbarligen riskeras tappas bort gör vi det direkt. (Vi fick godkänt av dagis senast, vi är slarviga som sjutton (läs gör saker ad hoc), men de tyckte vi var riktigt ordentliga senast vi fick "betyg". Att bara ha ett barn underlättar nog.)

Senast ändrad:

Hos oss är det jag som står för planeringen för det mesta. Vi har en gemensam kalender där vi för in allting efterhand och får påminnelser
i telefonen. Dock är vi jämnställda och delar på besöken. För det mesta är det dessutom mannen som tar
dem då han kan gå ifrån jobbet en timme eller två. Själv måste jag ha hit ersättare innan jag kan gå och då vill de helst att jag
tar ledigt hela dagen för det underlättar planeringen.

Jag tycker att det är väldigt tråkigt och framför allt tar det så mycket tid. Tex om det är en liten struntsak som ett barn är bjudet på barnkalas:
- någon ska kolla upp så att vi kan
- någon ska se till att vi kommer ihåg det (skriva in det i kalendern)
- någon ska smsa och tacka ja, helst i tid
- någon ska komma ihåg att köpa present
- någon ska välja och köpa presenten
- någon ska fixa skjuts dit och hem
Allt för ofta så fastnar det någonstans på vägen. Det blir så tungt att behöva diskutera vartenda steg ovan i stället för att det bara görs. Oftast kommer vi så långt att vi skriver upp det på en att göra lista men att det står på en lista gör ingen nytta om inte någon tar tag i det. Jag vill inte vara den där någon som tänker på allt, det är bara stressande tycker jag. Antingen vill jag att vi hittar praktiskt sätt/metod att fördela allt lika eller så får vi bestämma olika ansvarsområden. Eller hur gör man annars när ingen vill vara pådrivare?

Vi delar alla saker i kalendern (Outlook). Den som får ett möte bjuder in den andra till tiden och då är tiden uppbokad. Den som inte har möte på eftermiddagen hämtar på dagis. Den som hämtar på dagis är ansvarig för dagissaker den dagen. Har vi fått lapp, har sonen använt några extrakläder, ska vi komma ihåg något ligger det på eftermiddagspersonen. Den som hämtat packar allt inför morgondagen så att lämnapersonen ska få en smidig morgon.

Vi har planeringsmöte på söndagar där vi redan då gör upp vem ska ska vabba om sonen skulle bli sjuk. På planeringsmötet tar vi även upp speciella saker som ska ske under veckan och delar ut vem som är ansvarig.

Vi jobbar så pass mycket att vi nästan är tvugna att driva vår lilla familj som ett mindre företag. Annars skulle det aldrig funka. Sen finns det såklart enkla saker som hamnar mellan stolarna men då får man lösa det då. Ad hoc funkar inte i vår familj, då rasar strukturen och vi blir osams.

Mvh Miks

Oj, jag har aldrig tänkt ner det i steg sådär.
Är det tomt i kalendern kan vi, då skrivs det in på en gång. Samtidigt hör man av sig att man kommer. Present köper jag nog rätt omgående också (gärna online). Skjutsen får jag stå för eftersom sambon inte har körkort. Helt simpelt i min värld. :p

Hos oss är det plättlätt - jag gör allt :-D (bor själv med barnet)

Aha, jo allt sådant löser sig nog iom att jag har kalendern i familjen och den ligger i min väska.

Så hela fråga kolla grejen löses på två sekunder, samtidigt som jag har inbjudan i handen. Skriva upp biten också.
Present är nog lite värre. Vi har inte hamnat i barnkalasträsket ännu som tur är (Pappa som var mitt i det nyligen har ett brilliant system som jag nog ska anamma framöver. De verkar köpa kalaspresenter buntvis och förvara i ngn hög. De har också pocketböcker för middagspresenter.). Bröllopspresenter kan bli ett himla långdraget äventyr såklart, den som känner paret mest får bördan.

Senast ändrad:

Nu har vi ju bara ett stort hemmavarande barn. Men innan när vi hade tre så hade jag huvudansvaret för mina döttrar och höll koll på sånt, även om sambon ofta utförde, dvs såg till att matsäckar och rätt saker fanns med till skolan (typ skridskor och sånt). Med sonen (vårt gemensamma) hade han huvudansvar för att boka utvecklingssamtal och annat ffa för att han är mest upptagen så det är liksom ingen vits att jag bokar saker. Vi är väldigt Ad hoc rent generellt

Vi gör nog lite som ni gör, men mer ad hoc och helt utan möten.

Dvs den som hämtar och ser lappen får också ansvaret för den på sätt och vis. Kommer nog bli samma med kalas framöver.

Men vi har nog mer regelbundet liv och färre regelbundna helgaktiviteter, färre möten på jobbet, så det finns luft i systemet. Vi hämtar och lämnar ungefär samma tider vecka in och vecka ut. Min man berättar vilka tider på helgen ngn gång (hans jobb och möten bestämmer, dvs jag hämtar när han inte kan.)

Den som lämnar tar ansvar för att allt kommer med på morgonen (och får packa på kvällen om den vill, brukar vara jag.). Den som hämtar berättar vad som ska med. (extrakläder lägger vi buntvis på dagis ngn gång i månaden, tar de sista tröjan sätter dagis upp en lapp, händer sällan.)

Senast ändrad:

Kl
Jag älskar kalasinbjudningar där det står - Skicka SMS/ring om du INTE kan komma. Så slipper man momentet att anmäla sig och kan sikta direkt på presentinköpet.

Jag tror att vi brukar ha en 5-6 saker per vecka som ska fixas. Saken är nog den att jag vill att vi ska samarbeta, även om jag håller med om att det enklaste vore att den som såg inbjudningskortet tog tag i det. Men om den som tar det automatiskt alltid skulle vara den som först såg det så skulle det bli jag alldeles för ofta.

*kl*
Flera bra tips, tack!
- delad datorkalender
- veckomöten
- den som lämnar är ansvarig för att packa väska
- bestämma ev VAB i förväg
- varje person ansvarar för sin familj (presenter)

Jag skulle gärna vilja ha fler tips på automatiska ansvar så att det bara kan ske utan diskussion.

Allt som går ut på att hålla ordning på olika aktiviteter (såsom läkarbesök, bvc, etc) och dagis med lappar och ledighet har jag hand om. Jag planerar för det, skriver upp i almanacka och oftast är det jag som genomför.

Vi har en väggalmanacka med kolumner för alla familjemedlemmars aktiviteter, arbetstider, dagistider etc. I den skriver jag in stängningsdagar och var sonen ska vara istället (enligt planen). Ska sambon göra något drar det ofta ut på tiden och jag är något av planeringfreak. ;)

Nu verkar det som att jag gör en massa och sambon inget, men så är det verkligen inte. Planering är inte betungande för mig och vi har ett jämnställt förhållande avseende hushållsarbetet (när jag inte är i princip sängliggande pga en jobbig graviditet). ;)

Jag behöver inte skriva ngt själv, vi gör exakt likadant!

Jag gillar att planera, skriva in i väggalmanackan, se till att saker blir gjorda. Vill ha kontroll helt enkelt.
Sambon kollar i almanackan och konstaterar bara vilka dagar han lämnar/hämtar tex ;)

Ah, flera barn? Vi har nog någon grej i månaden som behöver fixas.

Resten går på autopilot (inklusive VAB, det vabbas såklart någon gång i månaden men måste inte ägnas så mycket planering).

Så ett förslag. Bestäm VAB långt i förväg genom det enkla systemet, varannan dag.

(tror det är så vi gör). Det är mycket enkelt och självklart görs undantag hela tiden. Varje gång ett undantag görs på rad måste den andre ha ett litet starkare skäl för att få ytterligare ett undantag från varannan gång principen (det är alltså inte uppsatta "regler" för undantag utan på känsla här. Till slut vinner den enas panik över att inte ha synts på jobbet en tid över den andras över att missa detta mötet.).

Senast ändrad:

Så ett förslag. Bestäm VAB långt i förväg genom det enkla systemet, varannan dag.

Varannan dag låter så enkelt men vi tyckte det blev taskigt hemma hos oss. Det visade sig att vi båda blev missnöjda med upplägget och skulle missa möten. Nu försöker vi pussla så att minst antal möten missas för båda. Det kan vara att den ena är hemma till 10:30 för att sedan bli avlöst och sticka på möte. Vi har ganska fria jobb och med det här systemet har vi undvikit att ta ut vab från FK i snart ett år. Ganska skönt då det är så grymt dyrt och krångligt.

Mvh Miks

Delad g-mailkalender är bra, då kan man även ha kalendern i mobilen om man har en hyfsat nutida mobil. Vi kombinerar den även med wunderlist som även den går att dela. Där skrivs shoppinglistor och to do-listor upp och när man har betat av ett steg på listan försvinner det.

Wunderlist verkar som en jättebra grej, så slipper man papperslistor, tack för tipset! Håller precis på att ladda ner...

Den är helt fantastisk, jag hoppas att du får nytta av den :) ibland kan den uppdatera/synka lite långsamt men det är inte värre än att man kan leva med det. Den uppdateras säkert till det bättre så småningom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 251
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar