hjälp! vägrar gå i form

Sv: hjälp! vägrar gå i form

Det där håller jag med om.

Ibland kan det faktiskt vara bättre för ryttarens skull att stoppa in ett skarpare bett eller använda hjälptygel. Slappnar ryttaren av för att den tror att den har bättre kontroll så tror hästen det med och slappnar lättare av .


Till TS:

Jag hoppas att du kommer till rätta med hästen. Ni kanske bara behöver lite tid ihop för att hon ska känna sig trygg med dig. Och gör gärna övningar till fots med henne. Det hjälper mig med min lilla bråkstake. Lyssnar de på marken så lyssnar de oftast när man sitter i sadeln också.
Återkom gärna med rapporter.

Lycka till!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Ibland kan det faktiskt vara bättre för ryttarens skull att stoppa in ett skarpare bett eller använda hjälptygel. Slappnar ryttaren av för att den tror att den har bättre kontroll så tror hästen det med och slappnar lättare av .



Lycka till!


bettet håller jag inte med om, men du satte huvudet på spiken vad gäller hjälptyglar. hjälptygel... för ryttaren. hästen går lika bra med eller utan tygel, men det gör inte ryttaren alla gånger.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

okej, visst låter det bra. funderar för fullt på vilka vägar jag ska gå med henne :)
hon är kollad i munnen och var okej. jag har inte provat hackamore på henne.
kan förklara lite hur hon är ;
skritten går väl bäst, hon tacktar gärna och försöker hela tiden men då gör jag förhållning och då kommer hon oftast tillbaka och blir lugn några sekunder innan det börjar om igen.
trava går knappt (men med graman går det skit bra, hon blir jätte trevlig att rida med graman. ingen panik för att jag skänklar på vilket annars inte ens går. är inte så stel och är rätt stadig). hon fattar galopp istället och när jag gör förhållningar går det bara i kortare och kortare galopp tills hon börjar tackta. jag har jäkligt bra balans och ändå lyckas hon få mig ur balans när hon gör så. men det beror nog också mycket på sadeln som är hemsk (är på jakt efter en ny nu)

Men det problem du beskriver har ingenting med form eller graman att göra, utan grundläggande lydnad. Hästen springer helt enkelt ifrån dig och du hejdar den genom att dra ner huvudet. Eftersom hästar alltid vill se var de går bromsar det effektivt farten. Men det löser inte lydnadsproblemet, och ger dig ingen bra arbetsform heller.

Att rida i god form förutsätter att hästen är mentalt och fysiskt avslappnad. En het/busig häst kan bli lugnare av att longeras före ridpasset, och ridning under longering är också ett bra sätt för dig att träna in lydnad under kontrollerade former - hästen ska alltid vänta på dig. Form är den perfekta balansen mellan kommandot "gå" och "stanna". Hästen ska alltså ta förhållningar och invänta signaler att fortsätta framåt närhelst du begär det. Rid inte ut på öppna fält eller stora ytor som uppmuntrar fart, utan håll dig inom staket/väggar där du med volter kan minska hästens steglängd. Använd inte tyglarna hela tiden som broms, utan gör hellre en volt, en serpentin, ett avbrott, en galoppfattning för att behålla initiativet.

Men: detta är basic grejer som alla duktiga dressyrryttare kan lära dig bättre än någon via internet. Alltså - byt till en duktig tränare och glöm allt vad bromsa via munnen heter!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

jag ska snart rida för en välkänd unghästtränare och hoppas det funkar bra! :) jag vet inte, konstigt låter det här med gramanen så jag vet inte vad jag ska säga.
oj, barbacka är jag inte så sugen på med denna häst. gillar och rida barbacka annars, men henne skulle jag nog flyga av.:) men ska snart åka till sadelprovare för hon har växt ur nuvarande sadel. :S
bromsar med sätet och sitter inte o rå-drar i munnen på henne heller.
övningar till fots ska jag testa idag också.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

jag ska snart rida för en välkänd unghästtränare och hoppas det funkar bra! :) jag vet inte, konstigt låter det här med gramanen så jag vet inte vad jag ska säga.
oj, barbacka är jag inte så sugen på med denna häst. gillar och rida barbacka annars, men henne skulle jag nog flyga av.:) men ska snart åka till sadelprovare för hon har växt ur nuvarande sadel. :S
bromsar med sätet och sitter inte o rå-drar i munnen på henne heller.
övningar till fots ska jag testa idag också.

Jag tycker inte att du ska rida barbacka - det är inte alls att rekommendera! Du kan använda sadel även vid longering, ev med inspänning om hon är hetsig även där.

Gramanen fungerar som en broms i handen, och om hon kortar upp kroppen i stället för att minska steglängden eller taktar har förhållningen inte gått igenom, utan du sitter kvar i ett tygeltag "med handbromsen i" tills hon springer på stället. Det undviker du genom att inte korta henne med handen utan genom att tex svänga, träna sidvärts, trava bommar eller göra övergångar. Formen blir längre - hon kan söka sig neråt och ta stöd på din hand - samtidigt som tempot blir lugnare.

jag hoppas att din nya tränare kan hjälpa er i rätt riktning!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

nej longering går jätte bra :)
föresten ; tips på bra träningar på marken? ledarskapsövningar m.m. visserligen är hon trevlig och hantera nu. i början var det värre, hon sparkade åt mig i stallet osv. men som sagt, inga problem att hantera henne på marken längre. tänkte mest som en rolig grej att träna på.

Gramanen fungerar som en broms i handen, och om hon kortar upp kroppen i stället för att minska steglängden, eller taktar har förhållningen inte gått igenomutan du sitter kvar i ett tygeltag "med handbromsen i" tills hon springer på stället.

vad menar du med det?
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Gramanen fungerar som en broms i handen, och om hon kortar upp kroppen i stället för att minska steglängden, eller taktar har förhållningen inte gått igenomutan du sitter kvar i ett tygeltag "med handbromsen i" tills hon springer på stället.

vad menar du med det?

Jag menar att hästen "krullar ihop sig", blir kort i nacken, spänd i överlinjen och trippig/oren i takten. En taktande häst är inte lösgjord, utan raka motsatsen, och kan därför inte gå i form på ett ärligt sätt. Om du släpper ut hästen sticker den, så resultatet blir att du tjuvhåller för att ha kontroll på den. Gramanen fungerar likadant, men är en kraftig förstärkning av handen.

Om förhållningen accepteras, däremot, ändras inte takten, utan hästen kortar steglängden men behåller formen och energin. Den ligger kvar i en avspänd form och väntar på att du ska ge den order om att öka på framåt.

Ska fundera på övningar!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

aa, utan graman blir det ofta så. eller att hon saktar av ärligt en kort stund för att senare vilja sticka iväg.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

aa, utan graman blir det ofta så. eller att hon saktar av ärligt en kort stund för att senare vilja sticka iväg.

... och med gramanen måste hon bromsa för att hon tvingas sänka huvudet, samtidigt som den mentala spänningen finns kvar (får man anta).

Så det är samma sak, egentligen.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

mer muskler och balans kanske behövs? ut i skogen, rid på stigar.
Sen så börja träna själv med, yoga är jättebra, läs något av Sally Swift.

Graman är helt IDIOTISKT!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

måste bara påpeka att med min rubrik låter det väldigt form-benäget (kanske på fel sätt?) det är alltså inte "hjälp jag får inte brunte att gå på tygeln".. rätt namn skulle väl vara "tips till svårriden/stressad häst". jag är ute efter formen just för att hästen är otroligt stel och sänker ryggen och går som en giraff. jag vill såklart inte att hon ska bli skadad på nåt sätt, därför vill jag få henne lägre och mjukare.
var en och tittade på hästen förra veckan som gav och massa tips :) ska bl.a massera henne och det äääälskade hon.
självklart behövs muskler och balans, det är ju det vi jobbar på!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Det låter som om

1. Den har en usel grundutbildning/inridning
2. Den har ont i munnen alternativt du är för hård, okänslig i handen.

Jag antar att den är besiktigad vid köpet, men man kan ju ändå misstänka/ana någon form av obehag (mun, rygg, nacke, dålig sadel mm).
En sådan pass gamal häst som är så lite utbildad/riden kan ju misstänka att många har försökt och misslyckats.

Jag skulle inte heller rida den på graman. Jag skulle tömköra den, rida den med en sådan tygellängd där den kan slappna av dvs längre tygel, klättra den mm. Det kan ju vara så att den helt enkelt inte förstår vad du/ryttaren menar och därför springer i "panik" för att komma ifrån allt stimuli.

Ett tips kan även vara att se över foderststen, med ett bra grovfoder i rätt mängs (1,5kg ts/100kg kroppsvikt per dygn) behöver inte en häst i normalt arbete något kraftfoder alls.

Min gamla häst är och har alltid varit så och hon är inriden av duktigt och kännt folk med höga tävlingsmeriter. Den e kollad av veterinär på alla möjliga håll och kanter utan anmärkning. Det krävdes alltid ett speciellt sätt vid dressyr ridning och sen var det som att trycka på en knapp och då kunde hon i stort sätt utföra MSV-svåra rörelser.... Men, det krävdes låååång och hård uppvärmning. Blev aldrig bättre, tyvärr. Smart som få å den går också som en klocka med graman...:crazy:
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Hej!

Det jag tycker du ska kolla är halsen... jag har märkt på senare tid att min e konstant lite svälld i halsen och då blir det svårt att gå i form.... Bara en tanke. Lycka till
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Hejsan!
En liten fundering ja har, nu vet inte ja om du är tävlingsintresserad men OM du va de, hur hade du då tänkt göra? Eftersom du får ju inte ha graman på dressyrtävlingar. :)
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Min gamla häst är och har alltid varit så och hon är inriden av duktigt och kännt folk med höga tävlingsmeriter. Den e kollad av veterinär på alla möjliga håll och kanter utan anmärkning. Det krävdes alltid ett speciellt sätt vid dressyr ridning och sen var det som att trycka på en knapp och då kunde hon i stort sätt utföra MSV-svåra rörelser.... Men, det krävdes låååång och hård uppvärmning. Blev aldrig bättre, tyvärr. Smart som få å den går också som en klocka med graman...:crazy:

Jaha???
Det finns alltid undantag.
Bara för att man inte har hittat något fel på en häst så betyder det inte att det inte finns något.
Däremot ska man inte leta fel på hästar som fungerar, vilket TS häst inte gör.

Det finns många fullt fungerande hästar med röntgen förändringar mm, men det är ju ovidkommande så länge de inte har ont och/eller visar symptom.

Att en häst istortsätt kan utföra MSV rörelser vad innebär det för dig? Det finns MASSOR med hästar som gör det, inte fullt lika många kan gå ett helt program på den nivån.

Bara för att någon känd person har utbildat och ridit in en häst så betyder det inte automatiskt att det har blivit rätt/bra gjort. Däremot kan man anta att chansen för det borde bli större.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

kan det inte vara sadeln det är fel på då? provat rida utan?

Så många inlägg - och bara en förutom mig som undrar över det för mig självklara; vad har du för sadel?:eek:

Min första tanke när jag började läsa denna tråd var just - vad har du för sadel, hur passar den?
Troligen inte alls!

Har man en häst som är känslig både fysiskt och psykiskt blir det knappast bättre av en illa tillpassad sadel.

Alla här fokuserar på fel del av hästen (munnen/huvudet/halsen) titta på helheten istället. Varför "protesterar" hästen?
Det finns inga hjälptyglar i världen som kan kompensera en dåligt tillpassad sadel.
Eftersom hästen förändras muskelmässigt kan det vara svårt att alltid ha en sadel som passar till 100% det förstår jag. Därför har jag själv övergått mer och mer till att rida bomlöst - särskilt under uppbyggnadsperioden.
Då slipper både du och hästen onödiga spänningar. Det finns ingenting som klämmer och trycker...

Jag har själv ett hbl som var mkt besvärlig att rida, för att inte säga helt omöjlig... Det gick bra ca 15--20 min sedan började rodeon...
Det tog mig lång tid att upptäcka att detta berodde på sadeln. Jag var helt övertygad om att den var ok för henne. Lagom vid i bommen, bred mellan bossorna. Kunde inte klämma/trycka någonstans - trodde jag ja!
Bevisligen besvärarades hon ändå av sadeln.

Jag provade massor av olika sadlar - hon uppförde sig ändå mer eller mindre spänt/stressigt.
Tillslut fick jag prova en bomlös sadel; första gången höll hon på att slänga av mig - hon blev nog "rädd" av att känna mig så direkt - utan en styv bomsadel emellan....
Andra gången jag red henne bomlöst hade jag en helt ny häst. Inga spänningar, ingen stress.
Happy end!

Ta till dig av övrigas råd; "att börja om mer från början", mycket markarbete och byt sadel!

Lycka till med din häst!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Sånt här är nästan omöjligt att svara på över internet!
Jag tycker du ska lyssna på din tränare (om du har förtroende för honom/henne) för det här h*n som sett dig och hästen och har mycket lättare att säga vad problemet är. Någon som läser dina inlägg här kanske får helt fel bild av hur det är!
Problemet kan ju vara allt från att utrustningen är fel, hästen är het, hästen är stressad och nervös, hästen är sur och istadig, du rider fel, hästen saknar muskler och försöker smita/slippa genom att springa...
Min nuvarande häst och en jag haft tidigare är heta och hetsar lätt upp sig, de är inte stressade eller har ont av någonting utan de vill helt enkelt att det alltid ska gå fort! är det ett "temperamentsproblem" med din häst så är det bara lydnadsträning och tålamod som gäller. Det är också viktigt att du är stadig med skänklar och händer- min häst blir ännu mer stressad om man inte sitter stilla och stadig. Din tränare har säkert bra tips och ideer.
Jag tycker inte du ska sluta åka på träningarna för då kanske du fastnar i problemen om du inte kan lösa dem själv. Tänk bara på att känna efter när hästen blir trött (både fysiskt och psykiskt)och den får vila då. När jag började hoppträna med min häst var jag inte med på alla övningar, tränaren lade ner hinderna åt mig osv och min tränare är jättebra på att se när min häst jobbat tillräckligt.
Tränaren kanske kan hjälpa dig att kolla sadel, bett osv också?

Lycka till!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

okej, har du kollat upp vad det kan vara? ska kolla på min pålle sen om jag ser nåt sånt. men det är mer att hon är så stressad att hon inte kommer till sans för att börja jobba riktigt. men vi jobbar på det.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

det är främst hoppning, hon hoppar OTROLIGT bra :) men först måste vi få ordning på dressyren, och kanske, i framtiden att vi tävlar dressyr. men köpte henne inte direkt för att tävla dressyr på :)

första tiden hade vi världens problem med sadel. men nu vi har varit hos en sadelprovare och köpt ny så det är inte problemet.

just nu tar vi det lugnt, ska inte träna borta på ett tag. bara "traska" runt i skogen och rida hemma på ridbanan.
hon har antaligen inte haft det bra innan,flyttat mycket till okunniga personer osv. i börjar var hon hemsk, rent ut sagt. ångrade att jag köpt henne då. försökte sparka mig och var dum i stallet. men nu, när hon vant sig vid mig och stallet och allting har hon blivit harmonisk och trevlig. hon är väldigt "mammig" av sig och blir orolig om jag går ut från stallet osv. såklart att många hästar är oroliga när det är ny omgivning och så, men första månaderna var extrema.

det var en duktig hästmänniska som kollade igenom henne, klämde och kände. hon är ju väldigt stel och omusklad på ena sidan. fick massa bra tips om hur jag skulle rida, att i det stela/omusklade varvet lägga vikten i motsatta stigbygel och när jag gjorde det på volten så kändes det att det vart lättare för henne. masserar också in dom ömma muskulaturerna. ska antagligen ta ut massör som kan kolla igenom hela hästen.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Hittade din gamla tråd och blev nyfiken, löste du problemet? Skriv gärna!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 891
Senast: Askur
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 284
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp