hjälp! vägrar gå i form

Sv: hjälp! vägrar gå i form

Graman är en utmärkt hjälptygel om den används på rätt sätt, inte mer sagt om det! Men jag tycker nog att hästen bör tittas i munnenförst, bara för att vara på den säkra sidan.
Om du har fullt förtroende för din tränare så försöker ni tillsammans prata ihop er, byt inte om du inte vill oavsett vad "experterna" här säger!!
Annars håller jag med dem som säger att det är back to basic som gäller, men det finns inget som säger att du inte kan rida för din tränre, lägg det på en rimlig nivå bara.
Lycka till verkligen!! Vore kul att höra hur det går!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Graman är en utmärkt hjälptygel om den används på rätt sätt, inte mer sagt om det! Men jag tycker nog att hästen bör tittas i munnenförst, bara för att vara på den säkra sidan.
Om du har fullt förtroende för din tränare så försöker ni tillsammans prata ihop er, byt inte om du inte vill oavsett vad "experterna" här säger!!
Annars håller jag med dem som säger att det är back to basic som gäller, men det finns inget som säger att du inte kan rida för din tränre, lägg det på en rimlig nivå bara.
Lycka till verkligen!! Vore kul att höra hur det går!

Varför tror så många ryttare att formproblem härrör från munnen? :confused:

Jag var intresserad av att tränarens meriter och kunskapsnivå i dressyr, men det fick jag inte veta...
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Kan tipsa eftersom vi har ett sto som har samma drag. Stressad och känslig. Att försöka dra ner huvudet är bara att ge upp, ju mer du spjärnar och lirkar, desto hårdare kommer hästen bli i munnen.


Det som hjälpte oss var att en duktig tränare såg problemet, hästen gick inte i balans med sin kropp, utan trampade på framåt och tyngdpunkten hamnade på insidan. (faller din häst inåt något på volterna?) Efter att hästen lärde sig att verkligen flytta för sidförande skänklar och komma i balans ut på volterna (tog tid, så är det med känsliga heta hästar) så kommer fomren som ett brev på posten. Trampar på som sjutton med bakbenen och ger efter fint till handen. Du måste sluta försöka få ner huvudet och börja få in balansen och hållningen i kroppen först. :) allt grammanliknande brukar göra att en sådan häst lägger på tok för mkt vikt fram. Kotledsinflammation nästa!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Om det var min häst, hade jag arbetat henne på töm.

Töm kört henne på volten så du får själv se hur arbetar, och vad hon gör.

Tömkör henne, så har hon endast sin egen vikt att arbeta med och stärk henne med övergångar i trav och skritt halter och igångsättningar.
En duktig person som kan tömköra, kommer att lugna ner henne och hitta ett bra arbets tempo som passar henne.

Tömkör henne tre dagar ledig en och vidare tre dagar osv.
Så att hon kommer ner och få arbeta ordentligt genom hela ryggen.

När hon har lugnat ner sig och du kan, utan problem arbeta henne i trav och genomföra övergångar, så kan du börja med galopp arbetet.

Du kommer att märka skillnaden.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Går hästen och gapar, kör upp huvudet om du longerar, tömkör el leder den och gör förhållning? Om inte så har den inte ont i tänderna. DEn får det inte för att det sitter ngn på. Bort m fusket, gramanen. Jag hjälpte till med en sådan, men den var nyinriden. Din häst är nog och kommer alltid att vara en känslig häst med lite nerv, men för den sakens skull ska den kunna gå i rätt form. När den lärt sig det och vet vad den ska göra. Skritta ut i skogen rakt fram, med framåtbjudning, i en månad. Börja om och lär den vad den ska göra, låter som det har hoppats över många steg av inlärning. Kommandon, för hand, så vet den när du sitter på, Lösgör den sedan på volter när den är stabil och stark. Ta bort stressmomenten så gott det går och ge den självförtroende...Tag hjälp av just unghästtränare. Lycka till!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

"men en sak jag har märkt är att när jag sitter med halvlånga tyglar o skrittar söker hon sig neråt och tuggar på bettet. men aldrig med korta."

Varför inte börja där det fungerar och jobba vidare på det. Hon söker sig neråt och tuggar med lång tygel. Börja med att inte korta inte tygeln så mkt eller var lättare på handen när du kortar. Slår hon upp huvudet har du tagit för hårt eller varit för stum i handen så hon försöker slå sig fri. Lyssna på hästen och lär av det hon talar om för dig! Var snabbare med eftergifter, och när hon går i form ska du knappt ha någonting alls i händerna. Och som sagt, se till att hon bjuder framåt innan du börjar tänka på formen.

Lycka till!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Vill bara påpeka att när jag rider med graman sitter jag inte med korta tyglar och drar ihop henne. Jag har hela tiden lång graman och vanliga tyglar och leder, gör volter och mjukgör.. Och hon kröker inte bara på nacken, utan då börjar hon jobba ordentligt efter ett tag och blir jätte trevlig och rida. Det känns verkligen bra då, man ser hur det kommer bli sen:)
Hon är kollad i munnen för en vecka sen och den var ok.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

på volten är hon jäkligt ostadig och kan inte säga direkt om hon drar sig innåt eller utåt, men ska kolla upp om det är något särskilt håll.
nu rider jag med eller utan graman på banan nån gång i veckan och rider ut i skogen resten eller longerar.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Ptrrroo!! backa bandet.

Strunta i träningspass för tränare just nu. Rid ut, ta det lugnt. Renodla hjälperna. Rid hemma i en för henne trygg miljö, hatta inte runt på olika anläggningar innan hon stressat av hemma. En sak i taget. Rid in henne på nytt på ett sätt som du vill ha henne. Gas, broms, styrning utan som helst krav på form. När hon fixar att gå i alla gångarter utan att slå knut på sig själv så kan du börja erbjuda mer stöd i handen och skänkel.
Tänk på henne som en treåring. Var lugn själv.
Enda kravet ett tag framöver ska vara att klara av att gå i alla gångarter utan stress, böjning, tempo etc spelar ingen roll så länge hästen är spänd.
Så skulle jag gjort iallafall. men jag känner ju ej dig eller din häst.

Gramantygel tror jag funkar inte i detta fall. Man måste lösa orsaken till problemet istället för att bara lösa problemet.

:bow::bow::bow:
TS lägg ner tävling o träning tills hon är redo för det o låt det ta den tid det tar, hon måste hitta sig själv o sin balans innan kraven ökar, annars kommer ni aldrig vidare utan tvång av diverse "hjälp"medel. lycka till!
ps. kasta gramanen åt pipsvängen, den stjälper mer än den hjälper!
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! vägrar gå i form

hård i handen är jag iallafall inte. jag är nästan för rädd för att ta i henne.
det går väldigt upp och ner med henne. ena dagen går det skit bra. nästa dag rider jag precis lika dant eftersom det verkar passa hästen men då fungerar det inte alls.
kan säga att jag inte vet vad den här hästen har gjort överhuvudtaget innan jag köpte henne.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

tycker det känns lite knepigt det här med alla som avskyr gramanen. har hört att det är så dåligt och yadayadayada och jag håller med om en sak - det är dåligt att dra ihop hästen. om det är det ni tror att jag gör är det fel. som sagt rider jag med halvlång graman och mjukgör mjukgör mjukgör. jag förstår inte ens vad det gör för verkan egentligen eftersom den inte är åtspänd eller hur man ska säga. men, det gör den verkligen. för gör jag samma sak utan den fungerar det inte lika bra(eller alls).
kan det inte bara vara så att denna fruktade graman helt enkelt funkar för vissa ekipage? :O
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

förlåt frågan, men varför åka på krävande, stressande träningar när hon uppenbarligen inte är redo för det? försök hitta andra lösningar som utgår från hästens dagsform, utbildningsnivå osv...kanske behöver du börja om helt från början o jobba upp ett förtroende och ett sätt som fungerar för er båda i ridningen, lyssna på hästen:)
om hon bjuder bättre ute så träna henne i skog och mark, det finns inget man kan göra på ridbana som inte kan göras ute:)
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

jag är ny här och vet inte om det blir rätt med nånting, så får väl se om det här kommer med. men till saken ;

för ungefär 1,5 månad sen köpte jag ett halvblodssto på 7 år. hon är troligen inte speciellt mycket riden och hon är ungefär lika mycket utbildad som en fyraåring. vi föll för henne på en gång och hon hoppar så jäkla bra :love:
men saken är att hon är superstressad hela tiden, när vi tränar, speciellt när vi åker iväg på träning så stressar hon upp sig så det nästan rinner svett om henne efter 5 minuter. hon taktar och är allmänt stressad jämt. hon tar inte förhållningar, utan börjar stressa och takta istället. i början tog hon inte skänkeln utan man kunde knappt ha skänkeln imot henne för hon vart som panikslagen men det har lagt sig och går bättre nu.
hon går med huvudet rätt upp och vill verkligen inte gå i form. min tränare har suttit upp och fick henne heller inte att mjukna. fick tipset av tränaren att rida med graman som jag nu gör ca 2,3 gånger i veckan och då blir hon uuuunderbar. går jättebra i form, får så härligt steg. men så fort vi tar av gramanen och börjar ta i vanliga tygeln verkligen kämpar hon imot. han 3delat bett och remontgrimma för hon gapade och så i början.

Nån som har haft nåt liknade problem, hur löste ni det? Tycker ni att det är bra att rida med graman på en sån här häst ?
kan det vara nåt i munnen?... tycker inte att det ska vara det eftersom det går så bra med gramantygel?

:confused:

Hur har det gått med din häst o träningen ?
Om jag vore du, skulle jag ut o rida i skogen.... bara ut o lulla helt enkelt, kravlöst och avstressande.

/ Å
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

jo, det går väl saaaakta framåt iallafall.
jag ville börja träna tidigt med henne just för att få hjälp ifrån början.
det krångliga med att lulla i skogen med den här hästen är att hon är suuuuperhet hela tiden så det blir inget lullande direkt. :/
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

hej min häst var med sådan när jag köpte henne jätte pigg, mer åt det stressade hållet, men jag fick börja om helt från början med henne, ut i skogen och sådanna saker, den rida helt utan krav på formen den kommer sen. Sen när hon var lugn ute oc så då började vi med att tömköra hene först och få henne lugn och fin där, sen ridning efter då hon förstod att det inte var någon fara att bli riden i form, sen nu senare är hästen inte alls streesead utan bara pigg och vill jobba:d. kan ej säga om du ska ha gramman lr inte, det tycker hag att din tränare får avgöra, Men med din häst tycker jag att du ska börja från ruta ett bygga upp förtroende på nytt, det måste väl ha hänt ngt i ridningen förrut? Det har det iaf för min häs har antagligen blivir riden med ett förs starkt bett plus gramman:eek:
Men ge inte upp vill du ha den hästen så löser du det..:idea: Lytcka till=))

Från mej som vet att träning och massor med tid och lugn.=)

Har du kollat upp munnen? Hästen kan ju ha ont ngn stans som gör att tden blit så pass stressad under ridningen??
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

jo, det går väl saaaakta framåt iallafall.
jag ville börja träna tidigt med henne just för att få hjälp ifrån början.
det krångliga med att lulla i skogen med den här hästen är att hon är suuuuperhet hela tiden så det blir inget lullande direkt. :/

Har du provar med ett hackamore? Lr ha helt långa tyglar så att hon känner sig fri?
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

okej, visst låter det bra. funderar för fullt på vilka vägar jag ska gå med henne :)
hon är kollad i munnen och var okej. jag har inte provat hackamore på henne.
kan förklara lite hur hon är ;
skritten går väl bäst, hon tacktar gärna och försöker hela tiden men då gör jag förhållning och då kommer hon oftast tillbaka och blir lugn några sekunder innan det börjar om igen.
trava går knappt (men med graman går det skit bra, hon blir jätte trevlig att rida med graman. ingen panik för att jag skänklar på vilket annars inte ens går. är inte så stel och är rätt stadig). hon fattar galopp istället och när jag gör förhållningar går det bara i kortare och kortare galopp tills hon börjar tackta. jag har jäkligt bra balans och ändå lyckas hon få mig ur balans när hon gör så. men det beror nog också mycket på sadeln som är hemsk (är på jakt efter en ny nu)
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

kan det inte bara vara så att denna fruktade graman helt enkelt funkar för vissa ekipage? :O

Jo, graman är ett bra hjälpmedel ibland, när det gäller staaaarka hästar.
I ditt fall misstänker man lätt att gramanen inte alls har avsedd effekt eftersom problemet kommer tillbaka omedelbart när du plockar av den. Skulle faktiskt tro att gramanen fungerar som ett "mentalt" hjäpmedel för dig, alltså när du har gramanen på så vet du att den finns och förbättrar omedvetet din ridning för att sedan återgå till problemet när den tas bort. Har du provat att använda halsring för att försöka "lura" dig själv (knyt ett grimskaft runt halsen, använd ett gammalt stigläder el. dyl.)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 891
Senast: Askur
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 284
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp