hjälp! vägrar gå i form

D

dolcelvital

jag är ny här och vet inte om det blir rätt med nånting, så får väl se om det här kommer med. men till saken ;

för ungefär 1,5 månad sen köpte jag ett halvblodssto på 7 år. hon är troligen inte speciellt mycket riden och hon är ungefär lika mycket utbildad som en fyraåring. vi föll för henne på en gång och hon hoppar så jäkla bra :love:
men saken är att hon är superstressad hela tiden, när vi tränar, speciellt när vi åker iväg på träning så stressar hon upp sig så det nästan rinner svett om henne efter 5 minuter. hon taktar och är allmänt stressad jämt. hon tar inte förhållningar, utan börjar stressa och takta istället. i början tog hon inte skänkeln utan man kunde knappt ha skänkeln imot henne för hon vart som panikslagen men det har lagt sig och går bättre nu.
hon går med huvudet rätt upp och vill verkligen inte gå i form. min tränare har suttit upp och fick henne heller inte att mjukna. fick tipset av tränaren att rida med graman som jag nu gör ca 2,3 gånger i veckan och då blir hon uuuunderbar. går jättebra i form, får så härligt steg. men så fort vi tar av gramanen och börjar ta i vanliga tygeln verkligen kämpar hon imot. han 3delat bett och remontgrimma för hon gapade och så i början.

Nån som har haft nåt liknade problem, hur löste ni det? Tycker ni att det är bra att rida med graman på en sån här häst ?
kan det vara nåt i munnen?... tycker inte att det ska vara det eftersom det går så bra med gramantygel?

:confused:
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Det låter som om hästen behöver ridas in, helt enkelt.

Gå tillbaka till ruta ett och arbeta er framåt i lugn och ro, helst på hemmaplan. Börja med bebisgrejer (longering, röstkommandon) och se till att hon begriper det och går att longera avslappnat i alla varv. Sen basics som förhållningar, skänkel, ställa i nacken på böjda spår. Samma här, börja från början och gå inte vidare till nästa steg innan hon gör det hon ska utan att bli stressad.

Lägg gramantygeln på brännhögen där den hör hemma.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

provred du inte hästen innan du köpte den???
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Okej tack . Longerad är hon iallafall mycket.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

undrar bara om den var trevlig och lätt att rida då eller om den var likadan? Om den var likadan då så måste man ju veta med sig att man kan få rätt på det menar jag? Annars köper man väl inte hästen ....
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

jag visste att det var mycket och jobba med när jag köpte henne och jag gillar utmaningar. har flera skitbra tränare som jag litar fullständigt på men är intresserad av så många tips och råd jag kan få.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

håller med ang. gramanen. Om det inte funkar utan så funkar det nog inte på rätt sätt med. Den har ju inte hjälpt dig än sålänge då ni är tillbaka på ruta 1 när du tar av den.
Graman-genväg-senväg....

Har den inte tävlat ?
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

asså, vadå inte funkat? jag tycker det funkar med den på. hon går ju i rätt form, länger steget, slappnar av osv. men en sak jag har märkt är att när jag sitter med halvlånga tyglar o skrittar söker hon sig neråt och tuggar på bettet. men aldrig med korta.

tror inte hon är tävlad.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Om man kortar tyglarna och hästen kollar in stjärnorna och sänker ryggen så ofta beror det på att den inte tar skänkeln på rätt sätt! Lite problem hade ni ju med att kunna lägga till skänkeln. Den måste nog "gå fram" bättre...
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Det låter som om

1. Den har en usel grundutbildning/inridning
2. Den har ont i munnen alternativt du är för hård, okänslig i handen.

Jag antar att den är besiktigad vid köpet, men man kan ju ändå misstänka/ana någon form av obehag (mun, rygg, nacke, dålig sadel mm).
En sådan pass gamal häst som är så lite utbildad/riden kan ju misstänka att många har försökt och misslyckats.

Jag skulle inte heller rida den på graman. Jag skulle tömköra den, rida den med en sådan tygellängd där den kan slappna av dvs längre tygel, klättra den mm. Det kan ju vara så att den helt enkelt inte förstår vad du/ryttaren menar och därför springer i "panik" för att komma ifrån allt stimuli.

Ett tips kan även vara att se över foderststen, med ett bra grovfoder i rätt mängs (1,5kg ts/100kg kroppsvikt per dygn) behöver inte en häst i normalt arbete något kraftfoder alls.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Därför att gramanen är en falsk vän. Den får ner huvudet genom att vara starkt tvingande, hästen lär sig snabbt att den inte har något annat val än att ge efter. Och det är klart att allt känns skönare när hästen har knäppt av i nacken - och att steget blir större, för då törs ryttaren äntligen ge hästen tillräckligt mycket tygel för att den ska kunna röra sig framåt.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

:mad:Sluta med graman, att en tränare ger dig rådet att ta en graman på en stressad häst anser jag vara totalt bristande i kunskap.

Du har ju problem med din häst, då ska du ju få hjälp med den, inte en quickfix... byt tränare!! Att hon får underbart steg är ju för att hon pullar med krökt nacke(har du den mellan benen på hästen???)Sen om hon blir så lugn med graman kan ju vara att du är lite för orolig i handen. Kolla igenom din häst,tandläkare(tror hon har ont). EQ osv.

Måste du träna henne i detta steget? Kan du inte ge henne vintern att hitta sig själv för att sen börja utvecklas med dig? Är det inte bättre att åka iväg o rida henne i nya miljöer för att få henne lugn, än att träna henne när hon blir så stressad?

Hoppa bra kommer hon nog alltid göra..men hon ska ju må bra medans hon gör det..

:bump:Grattis till en ny häst!Ge inte upp bara, det är alltid värt att lägga ner mkt tid på sin häst!!
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Ptrrroo!! backa bandet.

Strunta i träningspass för tränare just nu. Rid ut, ta det lugnt. Renodla hjälperna. Rid hemma i en för henne trygg miljö, hatta inte runt på olika anläggningar innan hon stressat av hemma. En sak i taget. Rid in henne på nytt på ett sätt som du vill ha henne. Gas, broms, styrning utan som helst krav på form. När hon fixar att gå i alla gångarter utan att slå knut på sig själv så kan du börja erbjuda mer stöd i handen och skänkel.
Tänk på henne som en treåring. Var lugn själv.
Enda kravet ett tag framöver ska vara att klara av att gå i alla gångarter utan stress, böjning, tempo etc spelar ingen roll så länge hästen är spänd.
Så skulle jag gjort iallafall. men jag känner ju ej dig eller din häst.

Gramantygel tror jag funkar inte i detta fall. Man måste lösa orsaken till problemet istället för att bara lösa problemet.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

asså, vadå inte funkat? jag tycker det funkar med den på. hon går ju i rätt form, länger steget, slappnar av osv. men en sak jag har märkt är att när jag sitter med halvlånga tyglar o skrittar söker hon sig neråt och tuggar på bettet. men aldrig med korta.

Det är ingen lösning - annars hade hon varit lugn och fin även utan! kolla upp hästen så att den här helt okej och inte har ont någonstans, sedan måste du lära dig att rida den. Inga hästar går i form av sig själva - eller i alla fall få - men det är ingen orsak att rida med gramantygel, vilket gör att vikten hamnar på bogarna och tvingar fram en krok på nacken utan hänsyn till hur övriga kroppen arbetar.

Vad har din tränare för meriter i dressyr?
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Jag antar att den är besiktigad vid köpet, men man kan ju ändå misstänka/ana någon form av obehag (mun, rygg, nacke, dålig sadel mm).
En sådan pass gamal häst som är så lite utbildad/riden kan ju misstänka att många har försökt och misslyckats.

Precis vad jag tänker också. Veterinären besiktigar ju inte hästen under ryttare.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Ptrrroo!! backa bandet.

Strunta i träningspass för tränare just nu. Rid ut, ta det lugnt. Renodla hjälperna. Rid hemma i en för henne trygg miljö, hatta inte runt på olika anläggningar innan hon stressat av hemma. En sak i taget. Rid in henne på nytt på ett sätt som du vill ha henne. Gas, broms, styrning utan som helst krav på form. När hon fixar att gå i alla gångarter utan att slå knut på sig själv så kan du börja erbjuda mer stöd i handen och skänkel.
Tänk på henne som en treåring. Var lugn själv.
Enda kravet ett tag framöver ska vara att klara av att gå i alla gångarter utan stress, böjning, tempo etc spelar ingen roll så länge hästen är spänd.
Så skulle jag gjort iallafall. men jag känner ju ej dig eller din häst.

Gramantygel tror jag funkar inte i detta fall. Man måste lösa orsaken till problemet istället för att bara lösa problemet.

Du skrev det precis som jag tänkte;).

Ts: Gå tillbaka och börja om med pållan.

/J.
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Hej!!
Jag har själv haft ett liknande problem med min häst men nu funkar det jätte bra:) Du kan ha gramantygeln på men utan ifekt och se om du kan lura henne.
Det gick på min häst. Men jag hade två vanliga Western tyglar som jag satte som en graman. Lycka till nu:D
 
Sv: hjälp! vägrar gå i form

Hej!!
Jag har själv haft ett liknande problem med min häst men nu funkar det jätte bra:) Du kan ha gramantygeln på men utan ifekt och se om du kan lura henne.
Det gick på min häst. Men jag hade två vanliga Western tyglar som jag satte som en graman. Lycka till nu:D

Lura till vaddå? att "kröka på nacken"? visst kan man göra det, många hästar kapitulerar bara man hänger grejerna på dom då de "ger upp".

men det är väl inte det man vill uppnå?
Annars fattade jag inte vad lurandet gick ut på?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 891
Senast: Askur
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 284
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp