Hjälp!! Vad ska jag göra?

C

Cosmick

Det är så att jag har ett problem. Min ponny är 5 år och är väldig trotsig. När man ska fatta gallop vill han inte och drar upp huvudet och blir seg. När vi t.ex svänger upp mot ett hinder kan han i svängen om jag vill driva på lite sparka och inte gå fram. När man väl hoppat några hinder får han upp farten och då går det bra. Men det blir ju jobbigt om jag ska hoppa förstahindret på en tävling om det är högt och han inte har fått upp farten. Om jag får ett stopp på ett hinder blir han sur och vill inte svänga runt och försöka igen, han sparkar och stannar upp. Det går ganska bra så fort jag inte stöter på nått problem, men om jag kommer lite fel på ett hinder så blir han sur och sparkar i svängen till nästa hinder.
Frågan är hur jag ska göra när ja svänger upp mot ett hinder och han står emot och sparkar.
om jag blir sur så blir han ännu surare och kan ibland stanna upp helt. Om jag försöker vara snäll och bara driva lite försiktigt kanske han fortsätter framåt men utan framåtbjudning och så blir det lätt ett stopp.
Hur skulle ni gjort? :confused:
Hoppas ni förstår min konstiga text lite konstig :grin::angel:

Sv: Hjälp!! Vad ska jag göra?

Nå vet jeg ikke om du har postet på riktig sted, men slik det høres ut så har du en ponni som ikke trives i jobben sin. Jeg ville gått litt i meg selv og tenkt hva kan jeg gjøre annerledes for å motivere ponnien min? Er det noe jeg gjør som ponnien ikke liker? Er dette en ponni som virkelig har glede av å arbeide slik jeg ønsker at den skal arbeide? Har ponnien min vondt noe sted slik at den kjenner smerte? (framnben/rygg osv) Det er en ung ponni, stiller du kanskje for store krav til den?

Gå i deg selv først og se om du kan finne noen svar, for ponniens signaler virker tydelige på at den ikke syntes om jobben sin. De er sjeldent "dumme" eller "slemme" bare for å være det, de forsøker som regel bare å si i fra om at ikke alt er som det skal være...

Lykke til :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar