HJÄLP! Vad ska jag göra med upphittad hund?

Fibusen

Trådstartare
Såg en lösspringande hund när jag kom hem från stan nyss,ringde till polisen,och dom hade fått in en anmälan om samma hund,också av nån som sett den,men dom hade inte fått tag på den.

Jag rusade in och hämtade koppel och gick ut på hundjakt,efter lite fjäsk så fick jag fast honom,lite skakis,gillar inte att vara nära andra hundar som jag inte känner,och han såg lite opålitlig ut,men fick tillslut på han kopplet.

Hunden har ingen öronmärkning eller halsband,och jag har aldrig sett honnm förut,vilket kan innebära att han sprungit en bra bit,eftersom man bor på landet så känner man ju till de flesta hundarna här..

Hur som helst så ringde jag polisen ytterligare en gång,för att säga att han sitter fast nu och att dom kan komma och hämta honom,får då till svar att: "nej,DET har vi inge resurser till" Jag vart helt chockad! Vad ska jag göra med hunden då? Jag kan inte ta in honom eftersom vi har 2 egna hundar,och just nu så sitter han fast med min hunds koppel och halsband,så jag kan inte ta ut hundarna på promenad heller,eftersom jag inte har något koppel/halsband..

Ingen har letat efter hunden på hela dagen,vad gör jag om det inte ringer någon? Som sagt,att ta in honom går inte,ska han sitta fastbunden ute i kopplet hela natten??

HJÄLP!!

Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Vad ska jag göra med upphittad hund?

Finns det inget hundhem eller hundpensionat som har bättre resurer som kan ha hunden? Annars undrar jag varför du inte kan släppa in hunden med dina hundar? Om ingenting annat kan väl den nya hunden få ligga i hallen avskiljd.

Vad är det för hund? Ring till lokalradion och meddela att du har hittat en hund så att de kan säga det på radion etc. Ring runt till Djurens vänner och alla veterinärer och säg att du har hittat en hund och beskriv den, så att ryktet sprider sig. Ägaren kommer nog inom kort och hämtar den.

För det första så litar jag inte fullt ut på min hund och schäfrar,eftersom han vart attackerad av en schäfer för ca ett år sen,så han blir väldigt "kaxig" när man möter en större mörk hund,att ta in dom i samma hus tycker jag vållar problem,och jag är helt ensam hemma,så ifall det skulle bli nått så kanske inte jag kan bryta det,sen är mammas hund väldigt känslig med ryggen,så ifall det blir spring och stoj här inne,och nån kommer åt ryggen på honom så kommer han bli liggandes i minst en vecka.

Sen så är huset väldigt litet och trångt (är ett gammalt hus från 1800-talet) så dom kommer känna sig trängda,sen litar jag inte alls på att den här schäfern är snäll överhuvudtaget,då han vart helt rabiat när mammas hund skällde genom fönstret.

Sen är det 3 hannar.

Finns hur många anledningar som helst med andra ord,men mest av allt så vill jag inte att dom ska ryka ihop allihopa,vilket är rätt så stor chans att det kanske skulle kunna hända.

Ringa in till lokalradion var en bra ide,tack! Ska genast göra det!

Edit: Det är en STOOOOOR schäferhanne!

Polisen borde väl kunna komma och läsa av chipet? Om den har ett sånt (troligtvis) så hittar ni ju ägarna.
Annars finns det chipläsare hos vetrinären.

Jag har inte mycket hjälp att komma med,men kan du inte ha den upphittade hunden i ett stängt rum någonstans så länge?Ge den bara lite vatten,så klarar den sig säkert.
Kan ju vara så att ägaren är på jobbet och inte vet att hunden smitit än,så avvakta till efter lunch eller till efter 16-17 när de flesta slutar jobbet.
Snällt av dig att ta hand om den så länge:)

Nopp,polisen hade inte tid med sånt...:crazy:

Jag var HELT säker på att dom skulle komma och iallafall som du sa,läsa av chipet,och försöka få tag i ägaren.

Kan iofs åka in till veterinären sen och kolla när mamma kommer hem,har inget körkort än,så jag kommer ingenstanns.

Men det var det värsta :mad:
Jag har betalat genom jordbruksverket en sån jävla maskin till polisen :mad: Nu blir man arg. Typ djurensvänner eller dyl kan ju ha en sån makapär, även brukshundklubbar har oftast tillgång till en sån.

Han har fått vatten,drack ur en skål på en gång,och sen fick han en till skål nyss,så då drack han nästan en halv till,så han var ju jättetörstig stackaren!

Tycker han ser fin ut i pälsen,och hullet,kanske något smal kanske,men inte mycket,så nån måste ju iallafall ta hand om honom,och förhoppnings sakna han snart. Kan vara så att han kanske setat i hundgården och tagit sig ut och smitit,eller att han öppnat dörren själv och dragit,och att ägarna upptäcker den när dom kommer hem från jobbet.

Han är faktist en riktigt tjusig herre!

Ja,jag vart helt chockad! Dom frågade om han hade en öronmärkning,men det har han inte,så jag sa att han kanske är chipmärkt då,ja,kanske det svarade polisen. Jag frågade om dom kunde komma ut och kolla ev chip iallafall,men nej,sånt hade dom inte tid med,och dom hade absolut inte resurser att kunna komma och hämta han..

Jag sa klart och tydligt att jag har hundar själv så jag kunde inte ta in honom,fick då till svar att det var ju bra att jag ringde iallafall,så då kan dom säga det till ägaren när dom ringer.

Ingen rekomendation alls om vad jag ska göra,ringa eller vad..

Hoppas de löser sig!

Här hemma har de suttit en lapp flera veckor om en upphittad hundvalp..och en valp borde man väl sakna?

att gå ut i radion e bra och sen kolla kanske affären i närheten eller så.

Jag hade inte heller släppt in honom till mina hundar. Ett eget rum/box/lina eller ngt hade han fått sitta i så länge. HAr du den möjligheten? Va snäll du e som tog hand om honom, hans husse o matte blir nog glada!

KAn du inte ta en bild på honom =)

Nu sitter han i lina ute i solen med filt och en skål vatten,så än så länge går det ju,iallafall några timmar till innan det blir mörkt.

Tyvärr ingen box att ha han i,annars så hade det ju varit ett jättebra alternativ! :bow:

Har tagit bilder,men hittar inte sladden till kameran...:mad:

*letar vidare*

Edit: Hittat sladden så bilder är påväg!

Senast ändrad:

mejla lokaltidningen, ring lokalradion, ring veterinärn, ring alla hundpensionat.

Här uppe hamnar bortsprungna hundar på hundpensionat (genom polisen) där dom får lösas ut av husse eller matte :angel:

Nämen stackars lilla hunden!:cry:
Hoppas verkligen det löser sig för er!
Dumma polisen att dom inte vill hjälpa dig.

Ja,jag hoppas också att det löser sig,vet inte vad jag ska göra annars.... i värsta fall så får vi ju lov att ta in han i natt,men vet inte vart vi ska ha han...

Ska försöka gå en promenad med han snart så han får röra på sig lite iallafall..

Du är jätte snäll, nästan så man får en tår i ögat!
Världen vore än bättre plats om det fanns fler som du!
Jag som hundägare skulle bli överlycklig om du hittat min bortsprunge tott.
Hoppas det ordnar sig med natten.. Lycka till, skriv och berätta hur det går!

Men du kan inte köra honom till polisen då?

Jag har hittat en jc i skogen utan matte, och då körde jag honom till polisen så matte fick hämta den där. Den hunden var väldigt långt hemifrån:(

Väntar med spänning på hur det går.....
Lycka till och skriv så snart du vet något:)

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 962
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 276
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka