Hjälp- vad göra? shetland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 668
N

neferra

har "tagit över", fått en sjuk släktings två shetlandsponnyer.

ett sto, fem år, som är hans egna uppfödning och en vallack, ca 16 år.
dessa ska jag sälja åt honom då han är för dålig för att själv orka.

ingen av dom har papper, pass, regnr, you name it :crazy:... de har varit gårdshästar hela livet men är inkörda båda två och vallacken riden.
stoet är väldigt fint och jag skulle gärna se henne gå till avel om hon håller måttet och om jag lyckas luska fram en stamtavla och vallacken är snäll som barnhäst eller sällskapshäst kanske.

nu till frågan:
hur tusan ska jag gå tillväga för att få de registrerade, helst med stam ?? alltså-i säljbart skick så att säga.
jag är inte alls inne i ponnyvärlden överhuvudtaget och den avel och registrering jag har erfarenhet av har varit mycket rutin-och regelmässig.

tycker ponnyerna är fina och skulle mycket hellre se dem gå till bra hem i stället för att avlivas, men vill att det ska gå rätt och lagligt till, vill inte sälja dom svart utan papper.

så, snälla hjälp!:)

Sv: Hjälp- vad göra? shetland

Ja, va du gör - sälj dem inte för billigt! Och undvik det där med sällskapshäst:( 16 år, det är ingen ålder på en shettis!

Hoppas du lyckas i detektivarbetet med stamtavlan! Registreringsfrågor är ju enklast att vända dig till avelsföreningen för mer info.

nej nej, tänker inte sälja billigt till vem som helst!

vet en uppfödare som kan vara intresserad av stoet, så det löser sig säkert om bara jag hittar stammen på henne, det är ju självklart svårare att få iväg vallacken, men det löser sig nog oxå.

är det inte någon som har erfarenhet av något liknande?
hur gick det isåfall och hur gick du tillväga?

om du inte får fram några papper på hästarna men vet vilka föräldrarna är så krävs det dna prov på mamma, pappa och avkomman för att styrka detta. = kostsamt!

enklast är att registrera dom som korsningsponnyer men då mister man eventuell stamtavla. det som krävs då är ägarpapper och ett chipp och du kan registrera dem.

Kanske dum fråga? men men, om det är hans egna uppfödnig borde han väl veta vem som är mamma och pappa och då kan man ta ett prov på dom?

Om de inte har papper, dvs åtminstone en betäckningsrapport, så går det inte att regga dem som renrasiga shetlandsponnier.

Har de inga papper så är det till ASRP du ska vända dig för att få pass.

Avlivas tycker jag låter väldigt drastiskt...finns många ponnier utan rasrena papper som har mycket bra liv som barnhästar.

Kanske dum fråga? men men, om det är hans egna uppfödnig borde han väl veta vem som är mamma och pappa och då kan man ta ett prov på dom?

jo, han vetväl vad dom heter, men det räcker väl inte? ta ett prov (dna antar jag att du menar) kostar väl lika mycket som själva hästen...:crazy:

Om de inte har papper, dvs åtminstone en betäckningsrapport, så går det inte att regga dem som renrasiga shetlandsponnier.

Har de inga papper så är det till ASRP du ska vända dig för att få pass. .

så det är alltså omöjligt att regga dom som renrasig shetland om betäckningsrapport saknas?
tråkigt...stoet är väldigt fint och skimmel dessutom så det skulle vara kul att visa henne.
finns det inga "fusk/genvägar"?:crazy:

Avlivas tycker jag låter väldigt drastiskt...finns många ponnier utan rasrena papper som har mycket bra liv som barnhästar.

oh, nej, det skulle jag inte avliva för, men tar jag dom inte finns risken överhängande och faktiskt vill jag helst inte ta dom om det är omöjligt att få ok papper, men det ska väl gå utan större problem verkar det ju som.
ville bara ha råd på vägen, som sagt, jag trodde álla hästar föddes med pass och regnr ;), nä, men det är jag van vid ordnas vid mkt ung ålder och med godkänd stam och allt det...så jag känner mig rätt handfallen helt enkelt.

och när det inte finns ett giltigt (?) ägarbevis, räcker det med typ handskrivet kvitto?

har mailat shetlandssällskapet om hjälp...

så vi får se...

utan något som helst papper på hästarna så går det inte att registrera som renrasigt. föräldrarna måste dessutom vara registrerade för att det ska gå. är det inte så att om pappan inte är godkänd så får man inte regga som shettis eller är jag helt ute och cyklar?

om valacken är 16 så tycker jag att det bara är onödigt att dna testa och krångla. regga som korsning så kommer du billigast undan.

det går nog att sälja ändå ska du se även om dom är registrerade som korsning. folk som köper barnponny kollar på om det är en lämplig ponny inte om den har kanonstam.

jag var ute och chippade 2 ardennerhästar för ett tag sedan. dom hette svartan och brunan. föräldrarna hette bläsen och stjärnen. inavel så det bara skrek om det. :crazy: gubben som ägde dom ville registrera som ren ardenner eftersom han visste vilka som var föräldrarna. men eftersom det inte fanns ett enda papper på dessa buskavlade hästar så fick det bli korsningar istället.

Snälla shettisar som är lätta att köra brukar inte vara svårsålda. Däremot får man inte ut så mycket pengar för dem, kanske 5-10 000 kronor, och det bör man tänka på innan man skaffat pass så att man inte lägger ut mer än vad man får tillbaka. För valacken är det definitivt ingen mening att kosta på något annat än det billigaste.

Vad gäller stoet så måste ju stammen kunna bevisas om hon ska kunna få klara papper för avel. Det innebär troligen för din del att stoet och båda hennes föräldrar måste DNA-typas (om de inte redan är det). Dessutom måste båda föräldrarna ha klara papper, och hingsten måste ha varit godkänd när betäckningen skedde. Du riskerar alltså att få betala mer pengar för att skaffa fram såna papper än vad du kan få betalt för hästen. Innan du gör en sån investering så kanske det är en bra idé att låta någon kunnig person titta på stoet och se om hon håller tillräcklig kvalitet för att vara verkligt intressant för avel.

så det är alltså omöjligt att regga dom som renrasig shetland om betäckningsrapport saknas?
tråkigt...stoet är väldigt fint och skimmel dessutom så det skulle vara kul att visa henne.
finns det inga "fusk/genvägar"?:crazy:

Om fadern till stoet är godkänd har hingstägaren kopia på betäckningsrapporten.

Om fadern till stoet är godkänd har hingstägaren kopia på betäckningsrapporten.
Sant, MEN hingstägaren får inte utfärda en dubblett om originalet har förkommit. Det måste gå via avelsföreningen, att man ansöker om en dubblett.

Handskrivet kvitto ska räcka, vad jag vet i alla fall.

Ja, i en idealisk värld är ju alla hästar reggade och får pass som föl, men det finns fortfarande en hel uppsjö både hästar och ponnier som är helt renrasiga som inte har något av dem.

Jag hade en shettis som jag reggade och skaffade pass till som 14-åring.

Vill bara tillägga att valacken inte behöver DNA-testas om han har betäckningsrapport. Eftersom han är så pass gammal har shettisföreningen medgivit dispens. Så stoet blir även med rätt papper betydligt mycket dyrare att registrera som renrasig (där måste förmodligen både hon och mamman DNA-typas).

Sant, MEN hingstägaren får inte utfärda en dubblett om originalet har förkommit. Det måste gå via avelsföreningen, att man ansöker om en dubblett.

Det vet jag, men hon kan muntligen få de ev uppgifter som finns på stoet på betäckningsrapporten. Jag tänkte mest på avelsbiten här. Om stoet har okänd eller ej godkänd stam är det kanske inte så mycket att gå vidare med i aveln? Då vet hon iallafall så pass mycket, och kan utefter det välja om det är värt kostnaderna med DNA...

Om stammen är ej godkänd eller okänd på någon sida finns det ju ingen större anledning att gå vidare med DNA alls. Då får den ju i alla fall inte registreras hos shetlandsföreningen som kräver tre generationers känd och godkänd stam. Men det var kanske det du menade? Håller helt med om din grundtanke, att man kan börja kolla med ev. hingsthållare för att se om det är någon vits.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka