Hjälp- vad göra? shetland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 668
Sv: Hjälp- vad göra? shetland

Det vet jag, men hon kan muntligen få de ev uppgifter som finns på stoet på betäckningsrapporten. Jag tänkte mest på avelsbiten här. Om stoet har okänd eller ej godkänd stam är det kanske inte så mycket att gå vidare med i aveln? Då vet hon iallafall så pass mycket, och kan utefter det välja om det är värt kostnaderna med DNA...
Sant...
Men som hingstägare har jag fått frågan vid något tillfälle där stoägaren hade slarvat bort betäckningsrapporten och då tyckte att jag bara skulle ge dem en kopia.
Och det får man alltså inte göra...
(det är ju dessutom fler än du och jag som läser :idea: )

Det skulle ju kunna bli helt galet om man kunde dela ut kopior av betäckningsrapporter till höger och vänster. Tänk vad många hästar som skulle kunna registreras på samma rapport då.

Sant...
Men som hingstägare har jag fått frågan vid något tillfälle där stoägaren hade slarvat bort betäckningsrapporten och då tyckte att jag bara skulle ge dem en kopia.
Och det får man alltså inte göra...
(det är ju dessutom fler än du och jag som läser :idea: )

Under min tid som hingsthållare fick man varje år tillsammans med licensen ett infoblad, där det bla stod att man inte fick lämna ut kopior, och att man i förekommande fall skulle hänvisa till rasföreningen. Jag utgick nog från att hingsthållare idag också får den informationen, men det kanske inte alls är så?? Om inte är det ju katastrof, men annars kan säkert hingsthållaren själv styra upp det hela och slussa stoägaren/hästägaren vidare...

Du har dock helt rätt, man måste verkligen uttrycka sig i klartext så att ingen kan missförstå det man skriver...

KL-till alla

1000 tack för alla svar! :bow:

jo, det verkar ju rätt kört att regga dem som rasrena.
tror inte att det finns betäckningsrapporter att tillgå, viket är synd, då stoets mamma tydligen hade fin stam (är död så det går alltså inte att dna-testa även om jag hade velat) och pappan ägdes av en granne som föder upp i liten skala och "gav bort" betäckningen för att vara snäll typ. däremot tror jag hingsten är avelsgodkänd.

vallacken struntar jag i vad han har för papper, bara de är lagliga så att säga ;), han är helsnäll och säkert inga problem att sälja.
men stoet, tycker bara hon är så fin...och vet ett stuteri i närheten där de söker skimmelston...så det hade passat så bra....:(

men tack för hjälpen allihopa som sagt, jag är renodlad halvblodsmänniska så ponnygrejer är rätt främmande:angel:

Att stoets mamma är död behöver iofs inte vara ett problem. Om du har bevis för att det är så (dvs det är registrerat hos föreningen, eller att de senaste ägarna gör det genom ett brev) så slipper du DNA-testa mot mamman.

Om hingsten är avelsgodkänd borde hingstägaren ha fört språngrulla över betäckningen även han inte tog betalt för den. Annars är det såklart kört...

Kanske kan du få stoet sålt till någon som söker ett avelssto men inte avlar renrasigt?

Lagliga papper fixar du lättast hos ASRP. Valacken har du heller inga möjligheter att få fram papper på? För där krävs det ingen DNA-analys.

Nej, det är vad du tycker det. Men jag ser inte problemet faktiskt. Så länge man har en genomtänkt strategi med sin korsningsavel och inte korsar hejvilt.

Sen är det ju i detta fall så att det förmodligen är en shetlandsponny (iofs kan det vara en korsning det vet vi ju inte) och säg att man då tar en renrasig godkänd shettishingst. Vad har man avlat fram då? Ja, på pappret en korsningsponny, men är det det på riktigt?

Personligen tycker inte jag att man avlar på djur med okänd härstamning.

Jag tycker inte vi drar den frågan i denna tråd mer, se mitt svar till Svea ovan.

Under min tid som hingsthållare fick man varje år tillsammans med licensen ett infoblad, där det bla stod att man inte fick lämna ut kopior, och att man i förekommande fall skulle hänvisa till rasföreningen. Jag utgick nog från att hingsthållare idag också får den informationen, men det kanske inte alls är så?? Om inte är det ju katastrof, men annars kan säkert hingsthållaren själv styra upp det hela och slussa stoägaren/hästägaren vidare...
Jag har aldrig sett något sådant infoblad, under den tid jag själv varit hingstägare (2000-2006).
Sen var nog min kommentar kanske mest riktad till ägare till eventuella avkommor där pappren saknas, att de möjligen kan ringa hingsthållaren och kolla så att det FINNS papper, men att det i övrigt ligger utanför hingsthållarens ansvar.
Sen är det ju i detta fall så att det förmodligen är en shetlandsponny (iofs kan det vara en korsning det vet vi ju inte) och säg att man då tar en renrasig godkänd shettishingst. Vad har man avlat fram då? Ja, på pappret en korsningsponny, men är det det på riktigt?
Med tanke på att det idag ändå finns ett överskott av shettisar MED full stam och papper, så håller jag med ovanstående som ifrågasatte om man ska uppmuntra hästproduktion på papperslösa ston.

Jag både håller med och inte håller med aveln. Dock finns det en hel uppsjö med dåliga shettisar på marknaden, som har både stam och papper. Som mamma som letar efter ponny till barnen (inte nu men när jag gör det) köper jag hellre en papperslös bra ponny än en renrasig dålig.

Personligen tycker inte jag att man avlar på djur med okänd härstamning.

Fast stammen är ju inte okänd, bara oregistrerad. Ur genetisk synpunkt så är det ju sak samma om det finns papper på stammen eller inte, anlagen finns ju i hästen, inte i papprena.

jo visst är det så men vad hjälper det att du har en kanonhäst som inte är registrerad? du får ju ändå inte registrera avkommorna som renrasigt. så vad tjänar det då till att avla på en häst utan ordnetliga papper? speciellt när det gäller shetland så kryllar det av dom utan papper.

Så länge det inte finns en betäckningsrapport som visar att stoet varit hos just den hingsten på betäckning så räknas det som okänd. Det kommer stå okänd stam i passet oxå.

Som Mabuse säger så är det genetiskt sett ingen skillnad. Även om det är det pappersmässigt. Jag tycker att det viktigaste med avel är att man har en genomtänkt strategi. Och det är naturligtvis mycket lättare när man vet stamtavlan.

I grund och botten är jag också för att man ska avla renrasigt och med papper, men jag kan tänka mig att göra undantag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka