Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Sv: Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

martha skrev:
men visst var hon knepig förr året också?? var det vid denna tiden??..då när hon stod och skakade i flera veckor??

Skakningarna fanns ju där från hon föddes, men då på sommaren var det 'bara' vid regn. Sen blev det värre och värre när hösten och vintern kom och en period skakade hon nästan hela tiden ja.

Måste kolla i 'dagboken' hur det var den här tiden..

29 oktober 2003 skrev jag:

"Nu vet jag inte vad jag ska tro och om jag ens vågar hoppas.

MEN... Kele har INTE skakat sedan i söndags. Det har varit plus fem grader hela tiden (när 4 dm snö töade blev hagen en äcklig lerpöl..*sucka*), och jag har undrat om det var pga det bara. MEN hon har skakat vid den temperaturen innan.

Idag är det plus fem grader, det är ruggigt och grått som attans och har varit dimma och regnat hela dagen. Inte mycket regn, duggregn bara, men sådär kallt och ruggigt. Hästarna gick ut klockan elva, och jag tog nyss in dem (kl 16).

Kele var blöt i pälsen (inte mot huden, men hon brukar skaka bara en regndroppe snuddar henne) men hon VARM och hon SKAKADE INTE.

Jag vill slå frivolter, studsa och jubla, men törs inte riktigt, det är säkert bara men tillfällighet. Men ändå...HON SKAKAR INTE!!

Hon såg dock lite förvånad ut när matte överföll henne och höll på att pussa ihjäl henne och upprepade "du skakar inte, du skakar inte, du är världens finaste lilla snutta och du skakar inte" om och om igen...hrm...*ler snett*"

Hon har sedan den dagen aldrig skakat, oavsett vilket ruskväder det än varit, hur genomblöt hon än varit och vad temperaturen än varit.

Skakningarna påverkade dock henne inte i hur hon rörde sig eller liknande, utan bara just att hon skakade..och skakade..och skakade :crazy:

Men den här tiden förra året var det inga som helst problem.

Och så glömde jag svara på en av TrollJahns frågor. Ja hon är (såklart!) oskodd.

Men du kanske ska referera lite dit ändå...om nu VÄDRET är ung lika....för om man ser här nu så har det ju varit snö.....hårt och nu kommer gräset fram igen efter regnandet....hon kan ju vara lite reumatisk...eller nåt .....typ.

Alexandra_W skrev:
Sådär, lite uppdatering.

Fång har samtliga uteslutit iom att hon vilar bak, tar IN framdelen (dvs försöker avlasta bak) och dessutom gärna lyfter fram samt vilar bak. Däremot kan man få belastnngsfång om hon för länge försöker avlasta bak.

Nu är jag ju superdupernojjig när det gäller misstanke om fång ;)
Men min häst har under värsta fånganfallet tagit in framdelen och lyft frambenen :confused: Hon har alltså stått i en omvänd fångställning.

martha skrev:
Men du kanske ska referera lite dit ändå...om nu VÄDRET är ung lika....för om man ser här nu så har det ju varit snö.....hårt och nu kommer gräset fram igen efter regnandet....hon kan ju vara lite reumatisk...eller nåt .....typ.

Suttit och läst igenom en hel del inlägg, och det var ingen större skillnad på vad för väder det var, hon skakade oavsett.

Här fick vi ju vinter pang poff, kanonunderlag med snö. Sen låg dte kvar ett bra tag, för att sen tina. Bli sigt en kort period och sen töade isen och det blev leeera. Sen frös leran på någon dag och det blev knöligt. Bara för att töa igen sen. Osv. Inte så mycket regn faktiskt (idag och iår har vi haft regn dock).

Och det kan ju som sagt vara nästan vad som helst, ingen teori är i allmänhet sämre än den andra. Lite det som blir att leta nål i en höstack.

Men jag avvaktar iaf ett tag, kollade nyss vädret och det ska bli tö (och lite regn) fram till söndag då det ska bli några grader minus igen. Så får väl se hur hons er ut mot slutet av helgen.

Försöker få tag på equiatrikern med, hon om någon kan tala om om vi har ett muskelproblem och ha en åsikt om det är det primära eller ej. Men för tillfället tycks hon ha försvunnit från jordens yta, men ska prova igen imorgon. SKulle vara bra för mig om inte annat att veta om det finns en muskelskada elelr tecken på t ex fläkning, eller om vi har 'bara' generellt spända muskler och då en teori om vad det beror på.

cassina skrev:
Nu är jag ju superdupernojjig när det gäller misstanke om fång ;)
Men min häst har under värsta fånganfallet tagit in framdelen och lyft frambenen :confused: Hon har alltså stått i en omvänd fångställning.

Jag är också rätt nojig ang fång, haft två hästar (iofs gamla) som fått fång. Men till och med jag kan faktiskt slappna av ang att det här skulle vara fång. Än iaf, hon löper ju risk att få om hon ska avlasta sådär. :crazy:

Imorse var damen MYCKET VÄRRE än tidigare. Det blev dock minus inatt, och det kanske, eller kanske inte, spelade in. Men det var oerhört stappligt ut i hagen, och när jag som vanligt strök med handen över bakdelen på henne när jag tagit av grimman i hagen och skulle gå så högg hon som en kobra med slickade öron efter mig. Mao, det gjorde ooont.

Dock stretchade hon utan problem på stallgången när jag tog ut henne (hon brukar göra det, först sträcker hon på sig som en katt, dvs ner med framdelen, sen sträcker hon ett bakben i taget rakt bakåt). Alltid något.

Gjorde ett fåfängt försök att få tag på 'min' klinikvet men hindrades effektivt av bromsklossen i växeln *sucka* Som sa att 'hon ringer upp under em'.

Så, jag ringde smådjursvet (som råkar vara en hejare på hästar och jobbat/jobbar (inte säker) på Ultuna) och frågade om han inte kunde tänka sig att åka på häst. Och han hade ju slutat med det om han inte hade flera besök i samma område, men la till att 'fast det är ju roligast med hästarna'

Så genom att febrilt försöka komma på veterinärsaker lyckades jag muta honom att komma för koll av lilldamen, vaccination av valacken och vaccination av två katter. Jag var beredd att slänga in ett böjprov på valacken med och tvingat mamma att chippa sin katt om det hade krävts :devil:

Så i helgen ska han komma, lördag eller söndag (han vet inte riktigt men hör av sig under dagen om det).

Får väl se om min klinikvet ringer upp med och vad hon kan ha för teorier.

:idea: Jag ser att du bor i Uppland, har inte du nära till Ultuna då? Vad jag vet har dom jour igen - åtminstone öppet dagtid, en god vän till mig ( ja inte han men hästen alltså) var där för ett tag sedan och hade / som alltid/ fått den allra bästa vård och skötsel, dessutom finns en av världens skickligaste häst vet. på plats.
Om det här nu är ngt som upprepas för hästen din - med skakningar etc - borde du väl ta tag i problemet, för du skriver ju själv att hon uppenbarligen är så påverkad av smärta att hon agerar "huggorm".
Selenbrist under fosterstadiet kan ge liknande symptom - uppland är ju selenfattigt? Foderanalys gjord under foster/fölperioden? Skelettrtg gjord? Om hästen har ont måste det åtgärdas, det förstår vi ju alla. Efter alla inlägg börjar det luta åt att häststackarn har en medfödd (???) defekt, skelett/muskelatrofi/ etc??? Och en rejäl utredning är nog på sin plats. :confused:

:idea: En del hästar visar i inledningsskedet av fånganfall inte mycket mer än typ muskelstelhet - en del visar ingenting förrän det är riktigt illa - en del ställer sig på trakterna och återigen andra avlastar genom att växelvis lyfta benen, det finns ingen riktigt typisk fångställning - men en häst vars hovben håller på att perforera sulan har så inihelsike ont att det är svårt att tro att den inte uppvisade några tecken - möjligen för att den i så fall hade en riktig smärtchock. Jag har ( då jag jobbat som vet.ass i 15 år) sett en del - en häststackare kommer jag aldrig att glömma, en mycket vacker och dyr (!!) import av welsh, guldbelönad, elitsto . otroligt fin liten häst - som på äldre dagar drabbades av fånganfall upprepade ggr och sista gången ( då sulan perforerades) låg hon i boxen och skrek när vi kom. Avlivning på plats, trots att hon då hade ett blott 4 månaders föl vid sidan, stor sorg för samtliga inblandade men ingen av oss kunde förstå att man trots allvarliga påpekande släppt stoet på klöverbete, som vet sa ; " Försäkringar - det är bra pengar det med.."

Alla symtom du beskrivit genom dagarna, hur - var och när hon gör och beter sig på olika vis tycker jag tyder på en korsförlamning i varierad grad.

Hon blev värre inatt när det blir kallt och har hon en lindrig korsförlamning och på det blivit ngt. kylig under natten och spännt sig så blir det ju värre.

MVH/

Senast ändrad:

långsökt kanske, men skulle hon inte kunnat få en kraftig smäll så hon fått en förskjutning i bäckenet? kota?
Stelhet i varierande grad, spänt kors osv...pga av avlastning
*funderar*

näe.*s* allmänt!
Fast du får gärna svara på min teori...*s*

Jag ser att du bor i Uppland, har inte du nära till Ultuna då? Vad jag vet har dom jour igen - åtminstone öppet dagtid, en god vän till mig ( ja inte han men hästen alltså) var där för ett tag sedan och hade / som alltid/ fått den allra bästa vård och skötsel, dessutom finns en av världens skickligaste häst vet. på plats.

Ultuna har öppet dagtid. Precis som Mälarkliniken. Och jag åker inte till Ultuna utan Mälarkliniken omd et är något. Men jag har ju alltså pratat med klinik. (Jag har fö ATG ännu närmare, men jag åker i princip utan undantag till MK)

Om det här nu är ngt som upprepas för hästen din - med skakningar etc - borde du väl ta tag i problemet,

Hon har inte skakat sedan i oktober 2003, så var du får en upprepning ifrån fattar jag inte?

för du skriver ju själv att hon uppenbarligen är så påverkad av smärta att hon agerar "huggorm".

Jag TOG tag i det genom att muta ut veterinären som eg inte åker p häst, vad mer tycker du att jag ska göra? Jag har jagat 'min' vet på MK och jag har jagat equiatrikern, och jag har lyckats få tag i en vet som åker ut i helgen. Vad mer tycker du jag ska göra?

Selenbrist under fosterstadiet kan ge liknande symptom - uppland är ju selenfattigt? Foderanalys gjord under foster/fölperioden?

SJÄLVKLART analyserar jag fodret, och räknar foderstaten. Dräktigheter eller ej. Mamman fick allt hon behövde under dräktigheten (from månad 7, innan var hästen inte i min vård). Och fölet är också uppfödd på uträknad foderstat. Och står så än.

Skelettrtg gjord? Om hästen har ont måste det åtgärdas, det förstår vi ju alla. Efter alla inlägg börjar det luta åt att häststackarn har en medfödd (???) defekt, skelett/muskelatrofi/ etc??? Och en rejäl utredning är nog på sin plats. :confused:

Nu blir jag nyfiken hur du kan få hennes nuvarande muskelproblem till att så 'säkert' vara en medfödd defekt, och var du fick in en muskelartrofi i sammanhanget????

Och snälla människa, vad kräver du jag ska göra, åka in med hästen och vägra gå därifrån innan de släpper in mig? Jag har kontaktat veterinär och följer vad de säger etc. Nu får du ta och andas lite. Men utveckla gärna var du får in en medfödd muskelartofi i sammanhanget?

Om hon har en medfödd defekt eller ej har ingen i det här fallet någon aning om då det hitills (innan detta alltså) inte gått att hitta minsta sådant fel på henne.

trolljahn skrev:
men en häst vars hovben håller på att perforera sulan har så inihelsike ont att det är svårt att tro att den inte uppvisade några tecken - möjligen för att den i så fall hade en riktig smärtchock.

Jag hade inte trott det heller om jag inte sett det med egna ögon heller. Men hästen stod nomalt med vikt på alla fyra benen. Otroligt spänd i bakdelsmuskulaturen dock. Men godmodig, kelvänlig och social samt åt och drack som han skulle. Ville helst inte röra sig, men med lite uppmuntran gjorde han det med, med spetsade öron och klar blick (men stappligt såklart).

Han togs bort någon dag senare och jag drog då skorna (PG) av pur nyfikenhet och fick en smärre chock av vad jag såg.

Sax! skrev:
långsökt kanske, men skulle hon inte kunnat få en kraftig smäll så hon fått en förskjutning i bäckenet? kota?
Stelhet i varierande grad, spänt kors osv...pga av avlastning
*funderar*

Hon kan ha gjort precis vad som helst utom: trasslat in sig i stängslet, fått en spark eller kastat sig i uppbindningen.

Men såvitt jag vet kan hon ha slagit tre kullerbyttor ner för slänten och smällt rakt in i ladugården. Jag ser dem ju inte hela tiden när de är ute (elelr inne, hon kan ha rullat fast och legat fast en halv natt med innan hon kom loss) så vad som helst kan ha hänt. Det enda jag kan utesluta är spark, uppbindning och stängsel, men i övrigt är eg ingn teori sämre än någon annan. Och det kan ju vara tusen eller en olika grejor, både som är problemet och som skapat problemet. Och eg tycker jag inte någon är mer långsökt än någon annan.

Jag håller dock en tumme att hon INTE tänker ha en 'bra dag' när vet kommer.. :crazy: Just det där att det går upp och ner går mig ¨på nerverna. Ska strax gå ut och se om jag kan locka in dem, så får vi se hur hon ser ut då.

sissu skrev:
Alla symtom du beskrivit genom dagarna, hur - var och när hon gör och beter sig på olika vis tycker jag tyder på en korsförlamning i varierad grad.

Hon blev värre inatt när det blir kallt och har hon en lindrig korsförlamning och på det blivit ngt. kylig under natten och spännt sig så blir det ju värre.

MVH/

Inte omöjligt, min erf av korsförlamning är dock tyvärr lika med noll i princip. Men det låter inte troligare/otroligare än något annat.

Kan ju prova slänga på henne ett fleecetäcke i boxen och se om hon håller sig lugn med det, så får hon värme när hon står iaf.

En fråga - blir inte korsförlamningshästar VÄRRE om de rör sig (som typ nr hon fnattade i hagen)?

Jag har inte heller ngn. egen erfarenhet bara från andra och deras symtom och de stämmer in på din tjeja när det gäller mild grad..Har pratat med ett fruntimmer som hade en häst med vad hon kallade smygande korsförlamning, den blev inte sämre eller bättre utan bara fanns där och försvann för att hålla sig borta när hästen fick selentillskott.

Nu får ju din den mat hon skall ha, men det kan även komma från stress, spänningar vilket det gärna blir när marken och vädret är som det är. De får skitont i de muskler som är påverkade. Du upplevde som hon var hård och spänd i sina lårmuskler, hon högg efter dig när du tog henne över kruppan och även om de har ont så flyr de om de bara kan röra sig så lite men hon blev ju ståendes efter "fnattet" till detta har hon svårt att vända sig och stapplig/struttig gång samt vill avlasta bakdelen.

Precis lika gärna som det kan vara ngt. annat så lutar alla symtom åt detta håll och vore det min häst skulle jag absolut ta ett muskelvärdeprov på henne i helgen och vare sig hon vill eller inte ta på sig kläder om jag så skulle sova i stallet bara för att se om de åtgärder man kan göra för henne bättre så man kan ha mer kött på benen när vetten kommer.

MVH/

sissu skrev:
Jag har inte heller ngn. egen erfarenhet bara från andra och deras symtom och de stämmer in på din tjeja när det gäller mild grad..Har pratat med ett fruntimmer som hade en häst med vad hon kallade smygande korsförlamning, den blev inte sämre eller bättre utan bara fanns där och försvann för att hålla sig borta när hästen fick selentillskott.

Nu får ju din den mat hon skall ha, men det kan även komma från stress, spänningar vilket det gärna blir när marken och vädret är som det är. De får skitont i de muskler som är påverkade. Du upplevde som hon var hård och spänd i sina lårmuskler, hon högg efter dig när du tog henne över kruppan och även om de har ont så flyr de om de bara kan röra sig så lite men hon blev ju ståendes efter "fnattet" till detta har hon svårt att vända sig och stapplig/struttig gång samt vill avlasta bakdelen.

Precis lika gärna som det kan vara ngt. annat så lutar alla symtom åt detta håll och vore det min häst skulle jag absolut ta ett muskelvärdeprov på henne i helgen och vare sig hon vill eller inte ta på sig kläder om jag så skulle sova i stallet bara för att se om de åtgärder man kan göra för henne bättre så man kan ha mer kött på benen när vetten kommer.

MVH/

Fast fly kunde hon imorse (när hon högg efter mig när jag strök över baken) det var ju i hagen och hon var lös så hon kunde ha gått undan, men hon försökte inte ens gå utan reflexhögg. Senare knatade hon ner i hagen och när jag kollade henne 20 min senare stod hon och åt.

Ang täcke så har jag gärna det på henne om det går, var mer att börjar hon fnatta (TROR inte hon gör det i boxen dock) så kan hon ju göra ännu mer skada. Dels kanske förvärra vad det här nu är, men även ådra sig en ny skada. Men jag tror som sagt inte hon tänker fnatta i boxen. hon har haft täcke i boxen förr utan problem, problemet kom i hagen. Och jag har varit ovillig att boxtäcka iom att hon då blir ännu kallare när hons ka ut och täcket slits. Men jag ska leta fram ett fleecetäcke som jag tror hon kan ha och prova lägga på det nu när jag tar in, och se om det gör skillnad imorgon.

Det skumma är att hon igår blev bättre av att stå inne, men nu imorse var sämre efter att ha stått inne. För mig spelar det ingen roll om hon är inne eller ute, men jag har lite svårt att avgöra vilket som är bäst iom att det är så olika.

OM det nu skulle vara korsförlamning, vilket är då bäst, hage (hon står mest på samma fläck) eller boxvila (hon har 16 kvm box btw)?

Om bara vet anser det vara rimligt så får han gärna ta ett muskelvärdesprov, jag är inte så säker på att det GÅR men då får vi väl åka in på klinik och göra det om inte annat.

Jag är väldigt öppen för vad vet än föreslår, just eftersom jag inte har några bra teorier själv vad det är och det är så himla olika på dagsformen (och som sagt, hoppas hon inte har en 'bra' dag när vet är här)

Apropå selen så i oktober vägde damen 350 kg. Hon har gått upp sen dess och jag räknar på 400 kg när det gäller selen. Och hon får 1,95 mg selen/dag. Dvs en bra bit över 0,2 mg/100 kg kroppsvikt. (dvs för 400 kg häst 0.8 mg). Men samtidigt långt under maxtoleransen. Så elenbrist borde det inte vara om hon inte av någon anledning har svårt att ta upp selenet.

Hon får också ADE-vitamintillskott.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 174
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 779
Senast: Madick
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 340
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar