Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Sv: Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

trolljahn skrev:
:smirk: Det där sistnämnda kan stöka till det rejält, det och "smällar" i boxdörren har förstört många hästar - ingen fundering från vet. om det kan komma från högre upp? Eftersom hon musklar sig fel kanske man kan misstänka höftleden , vilken dom brukar kunna knyckla till om dom går omkull eller rullar fast, typ. Om det finns en försvagning där kan man tänka att hon blir "öm" och det i sin tur kan orsaka att hon inte blir helt stabil i gången.
Det finns en helt säker man på det här - Sven Lindblom utanför Sala. Han är homeopat men vet. (nja, han gjorde inte sluttentan..) i botten och till honom åker man från hela sverige. Svår att få tag i men som sagt, outstanding på att räta till och fixa det mesta i hästväg!

Som sagt så fokuserade vi inte alls speciellt mkt på HB just nu, mest bara konstaterade det så att säga, och att vi får försöka rota vidare i det senare. Inte så att han viftade bort det - tvärtom. Men just nu har vi ju muskelskadan i VB, och vi vill få bort den och se vad som förvinner/inte försvinner med den först innan vi utreder problemen HB mer. Så vi har inte diskuterat var det kan sitta eller så alls än. Utan konstaterat att hon är dåligt musklad på hösidan, att det KAN vara en muskelatrofi kopplad till VB, eller något 'eget'. Och att hon är ren på HB i skritt men inte i trav (då hon har uttalade problem bägge bak). Och att jag ska be equiatrikern kolla höger bak noga med, ifall hon kan hitta något där (ffa då något hon kan ha ådragit sig i samband med muskelskadan på VB). Equiatrikern är ju ändå mer muskelkunnig än vet, så de får komplettera varandra lite här (equiatrikern ville ju vi skulle höras efter vet varit här för att ev planera in ett besök utefter vad vet sa. Det är rätt trevligt att de stödjer varandras existens måste jag säga! :bow: )

Så, eg har vi väl bara BÖRJAT lägga pusslet 'Vad är fel med Kele', och vi får ta det en bit i taget.

Tack för tipset om han i Sala, det är ju fullt rimligt åkavstånd från mig om det skulle behövas. Jag hojtar om jag vill ha/behöver närmare kontaktuppgifter! :bow:

Jaha, då vet du vad det är i nu läget.

Hoppas det inte behöver betyda nåt, men är det inte konstigt att det bara dyker upp helt plötsligt om det skulle kunna vara nåt "gammalt".

Håller tummarna för er och hoppas på uppdatering när equi varit ute.

mimus skrev:
Jaha, då vet du vad det är i nu läget.

Hoppas det inte behöver betyda nåt, men är det inte konstigt att det bara dyker upp helt plötsligt om det skulle kunna vara nåt "gammalt".

Håller tummarna för er och hoppas på uppdatering när equi varit ute.

Det i HB menar du? Tja, säg att VB har tagit över en del av HB:s belastning, då märks det ju inte rörelsemässigt så, men nu kan inte VB det längre och då syns det.

Eller så är det bara Murphy som varit framme, att det visar sig nu. (Jag har ju i ärlighetens namn inte kollat hennes bakdelsmuskulatur sådär överdrivet noga bakifrån med henne uppställd på jämnt underlag..).

Men efter att ha fått valacken utdömd för en hasledsdefekt som funnits där hela hans liv men som inte sa ett pip förrän han var åtta år, så är jag rätt härdad mot det där med 'gammalt skit som dyker upp sen'.

Men, det är ju många pusselbitar kvar, och nu närmast få vi se vad equiatrikern hittar/inte hittar och säger som sagen.

Just för stunden är jag nöjd med att vi hittade NÅGOT liksom.. (ja jag är rätt skadad.. *s*)

Hm, vad var det för enda muskel som var sträckt/skadad?
En fläkskada brukar ju dock vara rätt "lätt" att känna just i muskelstrukturen, och oftast brukar det finnas påverkan i MÅNGA muskler - framförallt på insidan av låren, vid fläkskador. När det läkt brukar det som nån annan sa bli en liten "grop" i muskler på insidan låren (tex semitendinosus, semimembranosus, gracilis, sartorius, eller liknande). Jag kan inte tänka mej något annat än att bäckenet bör bli påverkat vid en fläkskada med, rörligheten i sacroilica-lederna är inte stor och lumbosakral-led och ländkotor kan ju säkerligen skrika till. Finns många kraftiga muskler som ska hålla höftleden på plats, vid en fläkning kan man nog få påverkan där med.
Sträckningar och akuta blödningar (som ju kan komma av att de gått omkull och daskat i ordentligt med bakdelen) är lurigare gissar jag. Ang sträckningar är dock min erfarenhet att såna uppkommer allra oftast ifall hästen sas har mer ont nån annanstans och på nåt desperat vis försöker "spara" det där andra stället tex när den tappar balansen. Dvs en sträckning kana egentligen vara bara ett tecken på att det är fel någon annanstans... Särskilt en ung häst har ju såpass flexibel och elastisk muskulatur.

En liten varning ang ta ut Bea för snabbt, har du fått en lårkaka/sträckt dej rejält någon gång vet du hur lätt det är att sprida det till flera andra muskler (särksilt när det gäller lår som har bindvävsplattor och annat "skit") genom att vara där och pilla för mycket. En akut blödning är väldigt lätt att sprida vidare, vet jag som fick en lårkaka för någon månad sedan och inte kunde låta bli att gå på och klämma och känna och "massera" efter några dagar (masserade dock inte PÅ själva blåmärket dock, snarare mer i muskelfästen samt i angränsande muskler) och några dagar senare hade otroligt ont i muskelfästena och blåmärkena sas flyttade sej till hela muskeln och musklerna bredvid.
Blir hon sur när du ska röra musklerna, så kan hon nog mycket väl ha fattat det själv redan :)...

Hm, vad var det för enda muskel som var sträckt/skadad?

Och du tror jag kommer ihåg vad den hette? ;) Men om du tittar på utsidan av låret, lite nedanför knäet, så har du (på utsidan är vi alltså) en stor 'bullig' muskel. Den.

Sen vet vi inte om det finns i fler muskler, vet började känna uppifrån och ner och där kom stooora reaktionen, och det är ju också där jg noterat att hon har ont.

Men det gick inte så bra att känna på insidan sen, en viss dam var lite väl överkänslig och ansåg sedan att heeeela hennes bakdel gjorde jääätteont. :crazy: På högersidan på utsidan reagerade hon inte alls dock (med smärta alltså).

Men den muskeln på vänstersidan har rätt rejäla problem..

En fläkskada brukar ju dock vara rätt "lätt" att känna just i muskelstrukturen, och oftast brukar det finnas påverkan i MÅNGA muskler - framförallt på insidan av låren,

Jo precis, och det gick inte så bra att känna där eftersom damen drabbades av 'det gör ont när ni klämmer på mig'-sjukan.

JAG tror personligen på den info som finns nu att hon gått omkull snarare än fläkt sig, men det är som sagt min teori.

Ang sträckningar är dock min erfarenhet att såna uppkommer allra oftast ifall hästen sas har mer ont nån annanstans och på nåt desperat vis försöker "spara" det där andra stället tex när den tappar balansen. Dvs en sträckning kana egentligen vara bara ett tecken på att det är fel någon annanstans... Särskilt en ung häst har ju såpass flexibel och elastisk muskulatur.

Fast på halka/is kan de ju sträcka sig rätt lätt ändå? Blankis och barfota är en rätt trist kommentar, gegga med.

En liten varning ang ta ut Bea för snabbt, har du fått en lårkaka/sträckt dej rejält någon gång vet du hur lätt det är att sprida det till flera andra muskler (särksilt när det gäller lår som har bindvävsplattor och annat "skit") genom att vara där och pilla för mycket. En akut blödning är väldigt lätt att sprida vidare, vet jag som fick en lårkaka för någon månad sedan och inte kunde låta bli att gå på och klämma och känna och "massera" efter några dagar (masserade dock inte PÅ själva blåmärket dock, snarare mer i muskelfästen samt i angränsande muskler) och några dagar senare hade otroligt ont i muskelfästena och blåmärkena sas flyttade sej till hela muskeln och musklerna bredvid.
Blir hon sur när du ska röra musklerna, så kan hon nog mycket väl ha fattat det själv redan :)...

Bea ska INTE massera henne, utan hon ska känna igenom henne och se om hon hittar mer (ffa i HB skulle båd jag & vet vilja att hon hittade något), samt visa hur jag ska stretcha bak. Men ska inte masseras eller något nu, det är alldeles för akut skdede på skadan än för det.

Idag har då Kele träffat Bea (equiatrikern). Jag var lite oroad för hur damen skulle sköta sig, men hon skötte sig med den äran. Lite skeptisk först vad den 'konstiga tanten' eg höll med på, och lite läskigt var det ju, men samtidigt var det ju sköönt. Himla kul med Kele, hon är ju så himla TYDLIG jämt med vad hon känner så det syns så himla VÄL på henne vad som händer när Bea håller på.

Damen (Kele då, inte Bea) har med största sannolikhet vurpat med BESKED. Spänd, spänd spänd över bakdelen och upp över ryggen. Inte så öm utom på den där skadade muskeln, men rejält spånd och låst.

Bea masserade försiktigt och släppte spänningarna, och så ska jag ha täcke på samt värmesalva på vissa punkter. Och dagligen backa henne och gå med henne i små cirklar åt båda hållen, så damen även med HUVUDET inser att det är okej och ingen anledning att gå och spänna sig.

På pappret står:

"För dagen låsningar över länd och höfter. Ngt mindre musklad hö sida. ÖM & spänd båda höftböjarna. Viktigt med värme. Backa henne & ta henne runt på cirkel varje dag."

Och så iritat på ett diagram var jag ska massera och var jag ska ha på värmesalva. Dessutom tyckte Bea att hon kunde fortsätta äta gullrid i halv dos iaf en vecka till (hon äte rju gullris nu, men ska snart äta rölleka, men ska pga detta behålla halv dos gullris parallellt ett tag).

Så får vi se hur det blir, Kele har anslutit sig till Beas fanclub iaf ;)

Och stackars Vision såg GRUVLIGT besviken ut när han inte blev knådad. Eg skulle han få sig 'en omgång' med men det var så satans KALLT så vi hoppade över honom. Till hans STORA besvikelse..

Typiskt nog ska det blir SKITVÄDER nu i veckan och HÅRD vind (11 m/s som värst). Jättebra (inte) för en häst som behöver värme, men men, får hoppas tunt fleecetäcke och ofodrat regntäcke räcker, jag har lite ont om täcken som passar henne tyvärr, och lär inte fungera att köpa heller tyvärr.

Ser positivt ut tycker jag.
Härligt med tydliga hästar och människor som förstår sig på att "läsa" dem.

VAd roligt att du gillade honom

Ja han ligger mkt bra i pris, han ska komma ut efter nyår och kolla tänder och vaccinera så det är roligt.
JAg hade hans fru som lärare på gymansiet och på den vägen är det.
han är så rolig och lätt att ha att göra med så jag blev himla nöjd när han flytade närmare mamma och pappa.
Synd bara att han inte sprutar leder.

Sv: VAd roligt att du gillade honom

Fortsätter uppdatera (vet inte om någon är intresserad dock?).

Damen blev märkbart bättre av equiatrikerbesöket. Jag har inte kollat så himla mycket hur hon rör sig då det är puckelpist i hagen (påfrusen lera) men hon ser okej ut när jag tar in/ut från hagen (25 steg typ) och ffa är hon sitt gamla vanliga, trevliga jag igen och inte en surkärring.

Med viss pengaångest köpte jag igår ett tjooockt och varmt täcke åt henne (pengaångesten för att jag står där och betalar 900 kr för ett täcke som hon kommer växa ur innan jag hunnit vända ryggen till om jag har lite otur) och damen meddelar att hon blivit STOR tjej nu och kan gå med täcke som de stora hästarna. Förresten är det enligt henne bara ont förtal att hon varit täckesrädd, det har hon minsann inte alls ;)

Var lite spännande idag när jag släppte ut dem i halv storm att se vad hon skulle säga om täcket, det är ju TJOCKT och betydligt annorlunda än de hon hafts enaste dagarna, men hon nosade på det och tyckte 'jaha' till och med när täcket blåste upp och svanslappen slog i vinden. (Jag törs inte ha bensnören än utan har svansrem). DUKTIG liten tjej :love: Snygg är hon i täcke med, plötsligt ser hon UT som en vuxen häst med ;)

Inte masserat henne igår så inte känt på musklerna, men ska göra det idag.

Men det går garanterat åt rätt håll. Igår så strosade hon runt och 'betade' en hel del med, och står inte alls still lika mycket. Leka låter hon dock bli fortfarande men med det här underlaget är jag bara glad åt det..

Fortsätter uppdatera (vet inte om någon är intresserad dock?).
Jo, det är jag visst det! ;) Har bara tyvärr inte hunnit kommentera nå´t än, men följer fallet Kele med intresse.

SKÖNT att hon är bättre! :)
/zesel

Sv: VAd roligt att du gillade honom

Jag vågar inte helle ha benremmar och är livrädd att nån av gjordarna ska lossna om det går livat till.
Jag satte på sån där "gummiplopp" på spännet och tejpar även över när spännet är knäppt. ( tips som du förmodligen har koll på)

Känns bra att höra att hon är bättre!

Synd bara att jag inte hann svara
JAg har ett jättetjock Bucastäcke som är i hennes storlek som du kunde fått för en hundralapp.
Det har några år på nacken men är knappt använt.
Mina hästar kan inte ha det och det är ju synd att dte bara hänger där.

Sputnik skrev:
Synd bara att jag inte hann svara
JAg har ett jättetjock Bucastäcke som är i hennes storlek som du kunde fått för en hundralapp.
Det har några år på nacken men är knappt använt.
Mina hästar kan inte ha det och det är ju synd att dte bara hänger där.

Fast jag vet inte om det passat ändå, hur är det i bogen? Problemet med att hitta täcken åt henne (eller tja, alla unghästar) är ju att det mesta hänger som gud vet vad kring bogen och bringan? Det här jag köpte valde jag för att Horse Saver brukar vara 'trånga' i bogen, och det här hade bogveck (stort plus) men samtidigt väldigt reglerbart i bogen.

Men hur är ditt i bogen?

Bucastäcket

Det är nog rätt så smalt skulle jag tro, det hörde till en häst jag leasade som var väldigt liten.
Ingen av mina travare har kunnat ha det i alla fall.
Detär jus ynd att dte bara hänger i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 171
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 779
Senast: Madick
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 340
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar