Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Sv: Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Jag har ingen stor erfarenhet av korsförlaming, men min häst har haft det vid två tillfllen och andra gången kunde hon gott och väl springa.

Första gången hittade jag henne stående i hagen med "ett ben i varje hörn" dvs. väldigt brett med alla fyra benen. Rörde sig långsamt och nästan släpade bakbenen efter sig, ville absolut inte ställa in bakbenen under kroppen.

Andra gången kom det vid ridning, efter framskrittning och lite jogg började hon helt plötsligt rusa som en tok med bakbenen långt efter sig, helt oförmögen att sätta in bakbenen under kroppen, däremot slog hon faktiskt ett par gånger.

Det hon absolut inte kunde göra då var att gå lugnt och "samlat", så jag antar att det var mest smärtsamt att sätta in bakbenen under kroppen. Då när hon var akut dålig tittade jag väl inte efter någon vinglighet, men även någon vecka efteråt hade hon svårt att hitta rätt plats att sätta ner bakbenen på i svängar samt i kort skrittempo.

Visst ja hon har ju sprutskräcken, inte bra...

Jag skulle lägga på ngt. varmt som är lätt att få av om hon får för sig att inte vilja ha det på sig. ( har en lika dan, men han sliter det i stycken tills det lossnar).

När det gäller utegång eller inte så är det nog smaksak, själv anser jag att hästen själv kan bestämma mkt. långt vad som är hälsosamt eller inte gällande egen rörelse så så länge de kan "hanka" sig fram och inte blir sämre så åker de ut.

Fast stå still och spänna i sig i ev. nederbörd och snålblåst när man inte kan täcka då hade jag ställt in om de inte har tak att gå in under.

MVH/

Har nu tagit in henne. Hon har tillbringat 9 h ute i ca plus fyra grader men iaf nu mot kvällningen dessutom snålblåst.

Damen kom springandes in, och såg rätt okej ut. Mycket bättre än imorse. Inga problem att stryka över korset elelr ens TRYCKA där. Däremot så var hon öm (eller kittlig men varf skulle hon plötsligt bli kittlig) på utsidan av låret i höjd med knäet på VB. Jag klämde lite över knäet med men då vispade hon med benen, men det tror jag var mer 'inte röra insidan' än just över knäet där det var mjukt och fint.
På högersidan så fick jag utan problem klämma och känna tills jag kom till knäet då det vispades lite. Efter en tillsägning nöjde hon sig dock med att se grinig ut, och jag avstod från att känna på insidan av bakbenen. Bara dumt att klämma och ha sig, vill ju inte hon ska 'lära' sig ett beteende med att blir grinig där.

Men som sagt, på vä lår, utsidan i höjd med knäet räckte det nästan med att man la handen för hon skulle hugga febrilt i den piggborste jag lämpligt höll fram (hon är väldigt trevlig så, har hon något att ta ut sina känslor på så låter hon bli matte).

Inga problem att lyfta någotdera av bakbenen vid kratsning, och jag böjde ihop benet lite utan problem med.

La på täcke och damen stod så fint så och verkade lun i boxen när jag lämnade henne iaf. Har ett tunt fleecetäcke (vet ni hur söt en åring är i ett fleecetäcke med nallar och hjärtan på förresten :love: )

Men jag blir banne mig inte klok på fem öre, mer än att hon nu är öm på ett (nästan) specifikt ställe. Jag är dock inte ett dugg förvånad om hon är öm någon annanstans imorgon :crazy:

sissu skrev:
Visst ja hon har ju sprutskräcken, inte bra...

Mmm.. men går det inte hemma och det inte är så att en transport kan förvärra är det ju 'bara' att ta det på klinik. Såtillvida inte lugnande sabbar provet?

Sen, den här veterinären ska tydligen vara väldans bra på att sticka, så kanske han lyckas. Kanske K blivit vuxen. Kanske under kan ske :devil: Men som sagt, ska det tas och det inte går hemma men det inte förvärrar att transportera henne så får jag väl dra ner henne 10 mil till klinik då, det är ju inte värre än så. Klarar inte de heller att ta det är det väl bara att inse att det inte går - alls. Men så illa ska det väl inte behöva vara *hoppas jag*

Hm Alexandra
Bodde du inte i Gästrikland förut?
Om den smådjusvet är den jag tror att det är då bor du typ mellan Tierp Uppsala eller?
Det fins ju ett par bra vet i Tierp privata, ha du provat dem?
En kvinnlig..
Vill inte gå in på namn.
Är det så svårt att komma in på ATG kliniken?
Jag har som tur var sluppit vara där annat än för besiktning, Ultuna har jga varit på med en fånghäst och så lessen jag var då har jag sällan vart.
Han hade verkligen inga fångsymptom det var det första jag kollade, men såklart var det det och vet på Stutis bara det är är ju fång ju idiot typ.
Jag skulle inte få ta hem honom efter helgen jag ville inte ha honom skodd för min hovis skulle fixa det ändå skodde de honom, hade det inte varit för min underbara vet som arbetar på forskning på Ultuna hade jga fortfarande stått där och tjafsat.
Han gick förbi stallet såg mig stannade och sa hej och pratade med oss , sen fjäskade de andra vet så jga höll inte på att komma därifrån. Konstig vad en del ska hålla på.
För er som undrar mina hästar bor i Uppsala hos min far och jag bor i Dalsland....

Hm Alexandra
Bodde du inte i Gästrikland förut?

Stämmer bra, flyttade hit 1/1 - 01. Och det var en REJÄL chock ur vetsynpunkt, van vid Valbos DV-station som jag var (de är suveräna, eller var iaf då!).

Om den smådjusvet är den jag tror att det är då bor du typ mellan Tierp Uppsala eller?

Bor 3½ mil från Tierp, ut mot kusten typ.
Den vet som ska komma ut har initialerna P.L och är manlig.

Det fins ju ett par bra vet i Tierp privata, ha du provat dem?

L.N (har ju både smådjur och häst) är ju i Tierp vissa dagar i veckan och honom har jag haft och han är bra. Men han har ju en viss väntetid tyvärr (om man inte har en extrem tur!). Han som tog hand om fölis andra luftvägsinfektion, och triangelmärkte valacken.

Någon annan som åker hitåt vet jag inte, finns en del till som åker på Tierp, men vet ingen annan som åker här (och jag brukar trakassera ALLA härikring som har häst om vilken vet de har. Men just här åker de flesta till klinik).

En kvinnlig..
Vill inte gå in på namn.
Vad fasiken heter hon då.. *gah* *går och kollar* K.L finns ju, men hon åker inte gärna såhär långt (däremot går det ju bra att åka till henne, men åker jag åker jag oftast till klinik direkt där de har 'allt'). Men K.L tycker jag också är superbra. Svårt att få henne att åka hit dock (lyckats en gång, på ett UL på dräktigt sto).

Sedan finns ju Tierps DV (som har lika långt som K.L), men de åker inte hit eftersom det inte är deras distrikt. Däremot om det är jourtid och de har jouren så kommer det ju, men det här är ju inte så akut så man kan utnyttja jouren =/

Är det så svårt att komma in på ATG kliniken?
Inte ett dugg brukar det vara. Men det var de som tyckte avvakta. Sen, återigen, ska jag ändå åka föredrar jag MK. ATG:s vet är SUPERBRA på vissa saker, men mindre bra på andra och jag har inte riktigt fått kläm på vilket som hör till vilket. Var jättebra när fölis växte för fort och fick problem med benen dock.

Jag har som tur var sluppit vara där annat än för besiktning, Ultuna har jga varit på med en fånghäst och så lessen jag var då har jag sällan vart.

Ultuna var jag en hel del på 'förr i tiden' och när det gällde fång och komplicerat spiktramp var jag SUPERNÖJD. Sen fick jag nog 'fel' vet, för jag hade en hemsk upplevelse och en feldiagnosticering som hette duga. Slutade med att för att få hästen behandlad fick vända mig till MK. och MK och Ultuna är som natt och dag i bemötande etc. Så sen dess har det uteslutande blivit MK när det åkts till klinik. Lilldamen åker jag extra gärna till MK med då de har en väldigt (enligt mig) sund inställning till och syn på hennes sprutfobi. MK brukar heller inte vara svårt att få tid på. Däremot har de ju numera Ultunas växelhäxa där så det är snudd på OMÖJLIGT att få prata med en veterinär *tyvärr* Men MK är mitt förstahandsval, och när det varit 'bråttom' har jag fått tid samma dag eller dagen efter. Men jag vill prata med vet först och ringde ju imorse och bad växelhäxan be vet ringa upp, men det har tyvärr inte ringt =/

Man ska inte bli klok på de små :love: ..

En tanke bara som kom som blixten som inte är lika djupgående och komlicerad som alla andra men som lik förbenat kan ge samma symtom, för att lätta lite på trycket.

Du har möjligen inte satt igång henne i en ny växtperiod i.o.m. effekten av "nya" fodret eller bara helt naturligt :confused:

MVH/

sissu skrev:
Man ska inte bli klok på de små :love: ..

En tanke bara som kom som blixten som inte är lika djupgående och komlicerad som alla andra men som lik förbenat kan ge samma symtom, för att lätta lite på trycket.

Du har möjligen inte satt igång henne i en ny växtperiod i.o.m. effekten av "nya" fodret eller bara helt naturligt :confused:

MVH/

Hon växer, men det har hon gjort rätt länge nu (dvs varit inne i en växtperiod). Och jag tycker det här är lite för starka symptom för att 'bara' vara det, men ingen är gladare än jag OM det är det.

Då skulle jag inte ödlsa mer huvudbryenergi mer än att bara hålla koll och konstatera vad som händer och så diskutera allt när vetten kommer.

Inte för att det är ngn. tröst, men när min minsting är inne i värsta perioderna så ser han ut som en gammal gubbe som har reumatism och det går upp å ner i full fart. Så länge han ändrar mätstickan och mår bra mellan så oroar jag mig inte i onödan även att det helt klart är jobbigt för honom, han har haft två sådana kraftiga växttillfällen sedan Juni.

Det ordnar sig.........

MVH/

sissu skrev:
Då skulle jag inte ödlsa mer huvudbryenergi mer än att bara hålla koll och konstatera vad som händer och så diskutera allt när vetten kommer.

Inte för att det är ngn. tröst, men när min minsting är inne i värsta perioderna så ser han ut som en gammal gubbe som har reumatism och det går upp å ner i full fart. Så länge han ändrar mätstickan och mår bra mellan så oroar jag mig inte i onödan även att det helt klart är jobbigt för honom, han har haft två sådana kraftiga växttillfällen sedan Juni.

Det ordnar sig.........

MVH/

Hålla koll och invänta vet är ju vad jag tänkt, men det retar tydligen vissa enormt ;)

Damen har sett ut som f*n i vissa växtperioder och helt tappat gångarterna, men inte av den här kalibern. just nu växer hon inte spec kraftigt heller (men växer), däremot tror jag att hon breddar en del.

Men soms agt, det kan vara 'vad fan som helst' och jag lär inte kunna räkna ut det själv, så bara invänta expertisen (om ens de kan tala om vad det är ;))

Din beskrivning låter som mina hästar blir på hösten när det fryser på och de får ont i sulorna. Vet inte om du läste mina frågor om min nyopererade häst som fick väldigt konstiga följdtillstånd tidigare, men när hon verkades sist visade sig en fin, fin spricka i sulan och där hade vi anledningen till hennes konstiga tillstånd (hade stora svårigheter att vända åt både höger och vänster, dubbelisättning vä bak, ibland såg det ut som om hon var på gränsen till att falla omkull och vi stod som frågetecken). Inte heller hon visade något för visitertång - men så kollade jag bara från början, medan jag misstänkte fång. När jag hade uteslutit det kollade jag inte nå't mer, som det nöt jag var. Att hästen blivit bättre på bädd tycker jag också talar för att det faktiskt kan ha med hovarna att göra. Och förstås kan de få ruskigt ont i ryggen av att stå under sig på det sättet.

Hoppas iallafall att det fixar sig!

*andas* :angel: Jaha, så här då; När jag ngn gång ringer dv är de här inom 6 timmar. Det har hänt att jag helt struntat i dv och lastat o åkt direkt till ultuna, inga problem.
Var någonstans påstår jag så säkert att det är medfött? läs igen. Det jag närmast säkert påstår är att en ordentlig utredning är på sin plats.
Upprepade ggr = hästen skakar 2003 och nu igen 2004. Upprepat beteende.

trolljahn skrev:
*andas* :angel: Jaha, så här då; När jag ngn gång ringer dv är de här inom 6 timmar. Det har hänt att jag helt struntat i dv och lastat o åkt direkt till ultuna, inga problem.
Var någonstans påstår jag så säkert att det är medfött? läs igen. Det jag närmast säkert påstår är att en ordentlig utredning är på sin plats.
Upprepade ggr = hästen skakar 2003 och nu igen 2004. Upprepat beteende.

LÄS mina inlägg är du snäll. Det är nu TREDJE gången jag skriver att hästen har inte skakat en enda liten skakning sedan OKTOBER 2003. Hon har alltså inte skakat en endaste liten dag 2004. Eller i november 2003, eller i december 2003.

SÅ jag undrar fortfarande hur du fick in det där upprepade beteendet??

Ang medfött har du inte sagt säker men att det:
Efter alla inlägg börjar det luta åt att häststackarn har en medfödd (???) defekt, skelett/muskelatrofi/ etc???

Och jag undrar fortfarande hur du ens misstänker en muskelartrofi t ex?

besvara frågorna istället så blir det mer diskussion?

Och som sagt, normalt kommer DV inom 1 h - 2 dagar, men det är inte riktigt normalt med Dv här. Och jag anser inte att jag i det här läget lastar och åker utan att ha vetorder på det. JAG vet nämligen inte om en transport i det här läget är bra eller dålig t ex.

*andas* - det var väl det jag misstänkte; du vill ha mer diskussion...
* andas* om ett beteende upprepas, dvs utförs mer än en gång, är det de facto en upprepning. I annat fall är det en engångföreteelse.
*andas* Eftersom du själv är så uppenbart oroad över din häst att du söker råd är det sannolikt enklast att söka den hos vet. - diffusa symptom som kan variera från dag till dag och orsaka spekulation om borrelia, slinger etc hade gjort mig så orolig att jag redan dag 2 varit in med hästen.
*andas* Gör som knäckehäxan - sluta prata och börja trolla!

Jag tror att Alexandra är väl medveten om vad hon pysslar med, och alltid gör det bästa för sin häst.

Att Ultuna tar emot är bara skitsnack.!!!!!!!!!

Jag hade i höstas en jättedålig fölunge, och får av min veterinär rådet att åka till Ultuna, hon skall ringa in oss akut på morgonen, så vi kan starta vår resa innan rusningstrafiken drar igång.

När vi är vid Arlanda ringer vår veterinär och säger, tyvärr Ultuna tar inte emot er!!!. Fölungen i transporten är dödssjuk.

Så vi får börja med att ringa nummerupplysningen till olika veterinärer, och det är inte! många som kan göra ultraljud på ett hjärta.

Till slut så får vi kontakt med dom på Mälarkliniken, men deras apparat är inte helt i gång, och veterinären som kunde detta skulle iväg till Norge om några timmar.

Men när dom får höra hela historien, så får vi komma dit, och ett ultraljud göres.

Fölungen fick somna in på kvällen.

trolljahn skrev:
*andas* - det var väl det jag misstänkte; du vill ha mer diskussion...
* andas* om ett beteende upprepas, dvs utförs mer än en gång, är det de facto en upprepning. I annat fall är det en engångföreteelse.
*andas* Eftersom du själv är så uppenbart oroad över din häst att du söker råd är det sannolikt enklast att söka den hos vet. - diffusa symptom som kan variera från dag till dag och orsaka spekulation om borrelia, slinger etc hade gjort mig så orolig att jag redan dag 2 varit in med hästen.
*andas* Gör som knäckehäxan - sluta prata och börja trolla!

Nej, jag vill ha en MOTIVERING till dina påståenden! jag kan köpa det mesta med en väl underbygg argumentation/förklaring. Men du bara rapar ur dig saker som du sen slingrar dig ifrån att förklara.

Sen, vi tar det igen...

1. Skakningarna har INTE upprepats sedan oktober 2003. Inte en enda gång. Det var ett upprepat beteende 2003, och mer än en veterinär var inblandad, och mer än en veterinär var lost i frågan. Tillslut var jag så desperat att jag en helg sa att 'på måndag kör jag in henne på Ultuna och lämnar henne där och vägrar ta hem henne innan de hittat ett SVAR, hittar de inga svar får de ta bort henne'. Sedan söndagen närmast där (dvs dagen innan jag tänkte dumpa henne på Ultuna) har hon inte skakat NÅGONSIN. Alls. Oavsett.

2. Jag HAR sökt veterinärråd. Det första jag fick var värme, vila och vänta. Jag gjorde det i en dag men tyckte inte om hur hon såg ut, varvid jag såg till att få tag i en veterinär som kan komma ut och titta på henne. Tyvärr kan jag INTE möblera om veckodagar. Och inte rå för att varken Ultuna eller MK har ringt tillbaka vilket båda ställena skulle göra igår.

3. Ultuna tar INTE emot utan tidsbokning eller akutremiss om inte hästen är uppenbart döende, jag kan alltså INTE bara köra in henne till Ultuna.

4. Jag ställer inte den där hästen i en transport utan att ha veterinärorder på det. Eftersom jag inte vet vad det är vet jag inte om en transport förvärras.

Så, exakt VAD är det du har problem med i det ovanstående? Exakt VAD är det du tycker jag INTE har gjort fast jag borde?

Senaste uppdateringen..

Damen har sovit gott och lugnt i sitt täcke. Dock är det nu fyra plus och halv storm. Isande kall vind. Varvid jag fick problem, det kändes inte rätt att slita av henne täcket och slänga ut henne naken. Och inte rätt att slänga ut henne i ett fleecetäcke (risk för regn här, samt lätt att fastna i fleecetäcket). Men det kändes heller inte så himla kul att slänga ut henne med regntäcke och riskera en upprepning av oktober 2003 (dvs fyra sönderslagna ben och en ligamentskada). Dessutom med den vinden skulle täcket ta rätt mycket vind och riskera att skrämma henne ännu mer. Värsta tänkbara dag för ny täckesträning mao.

Men nöden har ingen lag, så på med täcket. Damen var lite brydd men ganska lugn. Gick lite med henne i stallet och hon var lugn. Okej, ett djupt andetag och hjälm på, och så ut med hästarna. Såfort vi kom utanför stalldörren blåste det in vind under täcket och damen flög i luften, men jag lyckades lugna henne och få henne i en annan vinkel mot vinden medan jag släppte.

10 sekunder stod hon till, gick sedan tre steg och sen kom paniken. Hon skenade X varv runt hagen och stannade sedan inne i stenramlet inne i skogen och stod och såg olycklig ut. Jag lät henne stå ett tag, men nä hon en halvtimme senare stod på samma fläck så beslöt jag mig för att jag måste göra något.

Så jag fyllde fickorna med godis och sedan har vi sakta med godismutning gått runt i hagen i över en timme. När jag lämnade henne var hon lugn, även när vinden blåser upp under täcket (hur mkt det värmer då kan ju diskuteras, men kan ju inte få allt just nu). Står å sitt 'vanliga' gamla ställe och hänger. Men lugn, och klädd täcke :love:

Kollar henne frekvent eftersom jag inte litar en sekund på henne, problemet förr var ju att hon timmar i sträck kunde vara helt lugn för att sen 'ur det blå' komma på att täcket var jättehemskt och skena blint. Så jag litar inte på att hon är över sin täckesskräck än.

Men kanske liten har blivit stor *hoppas*

Fått tag på equiatrikern nu med, som ju (helt väntat) inte kan säga så mycket på telefon men tyckte att det kunde vara både korsförlamning och sträckning. Men hon ska komma på måndag om inte veterinären har något svar på söndag.

Just för dagen verkar damen rätt okej, men jag vill ha henne kollad i alla fall. Annars om jag nu avbokar vet så kan man ge sig f*n på att på söndag elelr måndag är hon tvärdålig igen.

Håller alla tummar och tår för Kele!

Här är ett par bilder där det syns lite hur hon försöker avlasta. Dock kan de se mycket värre ut än såhär, men just när jag var ute och lallade runt med kameran var det såhär..

Och bildbevis på att liten blivit stor och iaf än har täcket på sig utan större problem =)

http://hem.passagen.se/visenz/keletacke.htm

Hade liknande problem tidigare i våras. Vet trodde det var en sträckning insidan av låret och hon fick Finadyne. Hon är rätt känslig så hon reagerade på allt vet gjorde. Det blev dock inte bättre. Inte förrän hovslagaren skulle verka ett par veckor senare konstaterade han att tjejen hade en nästan utläkt hovböld. På med tjära och motion så fixade sig självt. Hoppas att det är något likande med din pålla...

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 171
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 779
Senast: Madick
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 340
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar