Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Sv: Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Min hade inge feber....vi trodde det var korsförlamning bara....men "sista" gången han fick det då blev han skit dålig...med stora ödem och knappt att han kunde stå upprätt....

martha skrev:
Min hade inge feber....vi trodde det var korsförlamning bara....men "sista" gången han fick det då blev han skit dålig...med stora ödem och knappt att han kunde stå upprätt....

Den hade antagligen sin feber på Gotland?

I det akuta skedet av iaf erlichios så är det ju hög feber (ofta komb med svullna ben etc) som är huvudsymptomet (som kan komb med andra). Men oftast går detta förbi onoterat, endera för det skett innan man fick hand om hästen, eller för man inte sätter det i samband med de andra symptomen X tid senare.

Valacken fick ju febern och de svullna benen, men ingen fattade ju då att det berodde på erlichios och inte 'hörde till' komplikationerna av det mycket svåra, infekterade spiktramp han slogs mot samtidigt. Men sen ett år senare med facit på hand var det ju lätt att lägga ihop 1 plus 1..

Sen, jag utesluter ingenting, graderar det bara som 'mer troligt' och 'inte fullt så troligt'. Och erlichios/borrelios känns 'inte fullt så troligt'. Men som sagt inte omöjligt. Och det är väld är problemet är - ingenting känns omöjligt. Vad mig anbelangar kan det vara galopperande djungelsjuka liksom.

Men förhoppningsvis får man NÅGRA svar tillslut. Jag blir knäckt om det här blir en variant på skakningarna :crazy:

martha skrev:
fast min hade borrelia

Jo jag vet (därför jag skrev 'ivf när dte gäller erlichios'). Jag har ingen personlig erfarenhet av borrelios, däremot de hästar jag sett och de bekanta/kompisar som har (haft) häst med borrelia så har de i det akuta stadiet haft febern och svullna ben med. (Sen har det inte alltid hänt under ägarens tid utan när det forskats så har det visat sig att det hänt hos förra ägaren men inte kopplats ihop). Men om det är 'alltid' förekommande vid akut borrelia med vet jag inte och jag orkar inte riktigt läsa in mig på det heller just nu.

Eller, va fan..

Lite snabbsök gav:

' I Sverige har inga borreliabakterier hittats hos varken häst eller hund' (Skilj på bakterier och titer, titer talar om att immunförsvaret stött på det hela och är ju antikroppar). Så tydligen har man aldrig lyckats påvisa akut borrelios på häst. Det gör ju det hela knepigare med symptom i akut fas.. (Källa: SVA)

' Förvånande få gånger har man lyckatsisolera eller på annat sätt påvisa borreliabak-terier hos sjuka hästar. Däremot är det mycketvanligt att man hos hästar kan påvisa anti-kroppar mot Borrelia' (från ATGklinikerna)

SÅ det verkar ju som att det är svårt att hitta akut borrelia på samma sätt som akut erlichios. Intressant.

Apropå det så var ATG:s studie himla intressant, och t ex så hittades oftare antikroppar mot B hos halvblod än hos travare..

http://www.travsport.se/appImage/ATG_borrelios.pdf

Vi hade en unghäst som fläkte sig rejält för många år sedan. Han stod som du beskriver det med bakbenen ihop och lite under sig. Han ville inte röra sig ur fläcken, men kunde efter några steg gå in i stallet med stappliga korta steg. Jag trodde att han hade brutit alla benen minst, men hittade ingenting. Senare upptäckte jag att lårmuskeln, eller vad den kan heta, alltså på insidan av bakbenet längst upp (nästan ovanför där bakbenen går ihop. Du vet där de blir svettiga vid ridning för att musklerna ligger mot varandra), var söndersliten. Så vi talar om en rejäl fläkning. Det hade alltså gått hål. Det var nästan omöjligt att hitta och hade inte blött så man kunde se några spår.
Han stod inne i ett par veckor och blev helt OK såsmåningom. Det tog säkert ett halvår innan han rörde sig som han gjort innan skadan.
Jag kan tänka mig att du skulle kunna känna värme eller ojämnheter (svullnad) i dessa muskler om hon fläkt sig. Hon bör ju dessutom vara ganska öm om du klämmer lite.

En annan unghäst betedde sig på ungefär samma sätt alldeles nyligen. Fast där fanns inga tecken på fläkning. Hon verkade ha ont långt upp i bakbenet och rörde sig ryckigt, så jag var rädd för att hon gått omkull och fått en nervskada. Ingen hittade fel på henne och hon var inte halt, bara rörde sig ryckigt och lite ovilligt. Hon stod också med bakbenen ihop och lite under sig. Efter ca två veckor värkte en hovböld ut (ingen reaktion för visitertång eller puls innan). Det visade sig att det satt en liten spik i hoven. Väl dold.

Senast ändrad:

Tycker åxå det låter som ehrlichios.
Connemaran hittade jag stående, lite vinglig, stapplig osv i början.
Det var speciellt bak det satt. Vet visste inte om det var fång, korsförlamning el ehrlichios. Han hade ingen feber och det vet jag med 100 % säkerhet. (Kallblodet däremot hade 41,5 c)
Efter mkt om och men visade det sig att han hade ehrlichios med smärta som gett en ordentlig muskelinflammation i nacke, rygg å kors. Han var helt svullen i kroppen. Muskelsönderfallsvärdena låg på 1522.
Efter 3 månader växte en fångring ut på alla fyra fötter. Ingen hade märkt att han i allt detta åxå hade fått fång!! Trots att det var 4 olika veterinärer inblandade och diverse olika massörer osv. Och ingen vet vad som kom först eller vad som orakat det ena eller det andra. Eller om det bara var en jäkla otur.
Min teori och även den ena vet är att han fick ehrlichios först med muskelinflammationen som följd och av behandlingen fick fång. (Stod på butta under hela beh) Tråkig historia som slutade med avlining pga ännu mer otur några månader senare.

Jag tycker det låter som fång ! :(

De fånghästar jag har sett har rört sig stappligt och gärna svängt utan att flytta bakdelen. Att stå med benen under sig är ju också ett typiskt fångsymptom.

Orsaken till att de svänger utan att flytta bakbenen är att det gör så ont fram så de avlastar framhovarna genom att sätta all vikt bak.

Ring veterinär bums !!!
Ju fortare desto bättre prognos.

tott skrev:
Jag tycker det låter som fång ! :(

De fånghästar jag har sett har rört sig stappligt och gärna svängt utan att flytta bakdelen. Att stå med benen under sig är ju också ett typiskt fångsymptom.

Orsaken till att de svänger utan att flytta bakbenen är att det gör så ont fram så de avlastar framhovarna genom att sätta all vikt bak.

Ring veterinär bums !!!
Ju fortare desto bättre prognos.

En fånghäst som står i fångställning sätter in bak och sträcker fram fram, för att få bort vikt från dem. Min dam tog in frambenen också under kroppen (och fick mer vikt på dem).

Sen kan hästar mycket väl ha fång utan att stå i fångställning alls så man ska inte stirra sig blind på det (dvs tro att bara de inte står i fångställning så har de inte fång).

Men jag har inte uteslutit någonting som sagt. Och hovis kommer och kikar på henne idag på dagen och sen kommer jag ringa kliniken och höra med dem (vet på fältet kan man liksom glömma här). Mer kan jag inte göra just nu/idag iaf..

För övrigt skrämde något hästarna idag vid utsläpp så det blev en jävla fart och jag fick en möjlighet att se damen fnatta runt i samtliga gångarter. Jag blev dock inte speciellt klokare idag heller. Första intrycket man får är stapplig och öm, men när man tittar en stund så får man som sagt intrycket av att fram är ett resultat av bak, och verkar hon ha obehag (så långt som till ont vill jag inte sträcka det, men så är det en ganska 'opipig' häst med) bak.

Men jag utesluter ingenting, och jag vetefan om jag inte hellre tar att det ändå ÄR fång än motsatsen. Men vi får se vad först och främst hovis säger, och sen kliniken.

Jarrah skrev:
Senare upptäckte jag att lårmuskeln, eller vad den kan heta, alltså på insidan av bakbenet längst upp (nästan ovanför där bakbenen går ihop. Du vet där de blir svettiga vid ridning för att musklerna ligger mot varandra), var söndersliten. Så vi talar om en rejäl fläkning. Det hade alltså gått hål. Det var nästan omöjligt att hitta och hade inte blött så man kunde se några spår.
Han stod inne i ett par veckor och blev helt OK såsmåningom. Det tog säkert ett halvår innan han rörde sig som han gjort innan skadan.
Jag kan tänka mig att du skulle kunna känna värme eller ojämnheter (svullnad) i dessa muskler om hon fläkt sig. Hon bör ju dessutom vara ganska öm om du klämmer lite.

Ska klämma där sen. Tack för tipset. De musklerna högt upp på insidan av låret glömde jag klämma på igår, så ska göra det idag!

Jag har sett fånghästar, men ingen av dem har stått i fångställning, utan bara varit stappliga och svängt "runt baken".
Tyckte bara det lät som "fångställning" då du först beskrev symptomen.

...tror fortfarande på fång.

tott skrev:
Jag har sett fånghästar, men ingen av dem har stått i fångställning, utan bara varit stappliga och svängt "runt baken".
Tyckte bara det lät som "fångställning" då du först beskrev symptomen.

...tror fortfarande på fång.

Jo just fångställning (den klassiska) ger jag inte många ören för. Haft två fånghästar, ingen av dem har stått i fångställning, inte ens valacken där hovbenet var påväg att perforera sulan..

Och jag lovar att uppdatera vad det är (om vi kommer på det), och jag ser som sagt hellre belastningsfång än nervskada/slinger/fläkningsskada. Så du får gärna ha rätt i det fallet (allra helst får hon ju gärna inte ha något fel alls, men om det nu ska vara något så av förslagen hitills så väljer jag nog faktiskt helst belastningsfång)

Sådär, lite uppdatering.

Damen var bättre efter att ha stått inne mellan 15.00 igår och till 08.00 imorse. Sedan sämre efter att ha varit ute till kl 10.30. Dock blev de ju skrämda för något vid utsläppet och sprang som idioter, så det KAN ju berott på det.

Damen har nästan bara stått på samma fläck på FM, med frambenen under sig och vilandes växelvis på bakbenen.

Även efter försämringen är hon dock bättre än igår, men ändå är något helt klart inte som det ska.

jag har klämt på de där musklerna högt upp på insidan av låret och höll på att få en ny nåsa på landstingets bekostnad när damen slog så det visslade om öronen på mig *morr* Efter lite diskussion höll hon sig dock i skinnet och jag fick klämma, men jisses vad arg hon var. Om det är smärta eller kittlighet eller 'vad fan har du där att göra?' ska jag låta vara osagt. Nu sökte jag ju efter spändhet så jag är ju lite partisk, men jag tyckte nog allt hon generellt var spänd där.

Provat vända/snurra henne snävt lite mer och hon har inte lika mkt balansproblem som igår men flyttar inte bra när det blir snävt. Dessutom så idag (tills killnad från igår) så blir hon ARG när man gör det och hugger efter mig. Ngt hon normalt inte skulle komma på tanken att göra. Om det är för hon tycker det är en meningslös övning eller att det är obbehagligt/gör ont ska vi låta vara osagt. Hon högg efter mig när jag backade henne med, inte det heller normalt.

Hovis var här och tittade och hans bedömning var ungefär som min. Dvs hon är 'stapplig' överlag, men inte halt. Och problemet verkar komma bakifrån. Han upplevde att hon är spänd högt upp i bakdelen och det är därför.

Han hade tydligen haft en del unghästar han blivit utringd till senaste veckorna, som haft liknande problem. En del så illa att de i princip fick bäras in i stallet. Och hans teori är att det är en kombination av underlag och väder. Trist underlag där hästarna går och spänner sig, i kombination med ideliga väderomslag, mycket väder med runt nollan och vind/regn. Och att det då skapar en ond cirkel med spända muskler som bara blir värre. De brukade dock fräscha på sig med vila och värme, vilket ju än så länge stämde med Kele med.

Däremot är vi båda överens om att hon beter sig 'knepigt' med bakbenen. Hon kan stå helt jorribelt med dem och verkar inte bekommas, man kan sätta ner benet helt 'fel' och det tar rätt lång tid innan hon korrigerar det. Hovis var dock inne på att det berodde på muskelspändheten. Jag är inte lika säker.

Slagit en pling till vet med, fick inte tag på den jag ville, men de ansåg att det inte alls var omöjligt att det var muskelvärk, det kunde ge både vinglighet och stapplighet. Dock tyckte de inte riktigt om det där med att hon har taskig koll på bak, men sålänge hon inte har uttalade balansproblem så var det ingen fara att vänta. Så de tyckte också värme, vila och vänta. Ser jag inte en markant förbättring av det tills i början på nästa vecka så bör hon nog komma in för säkerhets skull.

Fång har samtliga uteslutit iom att hon vilar bak, tar IN framdelen (dvs försöker avlasta bak) och dessutom gärna lyfter fram samt vilar bak. Däremot kan man få belastnngsfång om hon för länge försöker avlasta bak.

Jag glömde tyvärr fråga vet om det var en bra eller dålig ide att ge henne butta =/ Jag törs inte riktigt sätta in det själv, ifall det maskerar något 'värre'.

Helst skulle hon täckas, men det är ju bara att glömma, så vi får skippa 'värmebiten' så och gå på vila och väntan. Dvs ha henne inne mer än normalt (där är ju iaf lä och uppehålla) så att hon är stilla och kan vila (ligga) så mycket hon behöver. Sen gäller det ju att försöka hitta balansen där, blir ju värre om hon står inne så mycket att hon är överladdad när hons läpps ut och skuttar och far då.

Glömde: Vet håller det 'för troligt' att hon fläkt sig eller liknande i grunden, hovis är av åasikten att 'det kan vara så men behöver inte vara så'

Senast ändrad:

Varför kan hon inte täckas?

sune4you skrev:
Varför kan hon inte täckas?

För att hon helt plötsligt får för sig att täcket ska AV och när hon då inte får av det försöker springa ifrån det, utan hänsyn till underlaget.

Inte provat ha täcke på henne sen oktober 2003, då det slutade med fyra sönderslagna ben och en ligamentskada.

Så jag tänker inte prova igen nu, i lera och eländesunderlag och med en häst som ska ta det lugnt.

:cool: men varför har du inte tagit ut en vet. o kollat hästen? Och är hon oskodd? OM det är en fläkskada är det väl bara en vet. som kan avgöra - inte vi här på buke ..?

Ha, ha! Det märks att du inte varit här så länge! Alexandra är väl den första som brukar kontakta vet. Om du läser lite noggrannare ser du ju också att hon nar gjort det redan, även om vet ännu inte varit ute.

Frågar oss andra bukefalister gör hon nog inte för att få en diagnos på hästen, utan för att ventilera problemet och få höra andras erfarenheter.

Sälv har jag dock inga nya teroier att komma med ...

Sen är hon inte vän med sin distriktare..

men visst var hon knepig förr året också?? var det vid denna tiden??..då när hon stod och skakade i flera veckor??

trolljahn skrev:
:cool: men varför har du inte tagit ut en vet. o kollat hästen? Och är hon oskodd? OM det är en fläkskada är det väl bara en vet. som kan avgöra - inte vi här på buke ..?

För att det inte FINNS någon veterinär att ta ut. As simple as that.

Det vi har att tillgå här är distriktsveterinären. Det är bara det att vi har en hästrädd distriktsveterinär som inte kommer ut annat än under i princip pistlhot. Och då kastar han en blick på hästen i bästa fall. Helst skriver han bara ut Hippotrim via telefon, eller remitterar till klinik via telefon.

Det finns en privatpraktiserande vet här som är superbra, men han är bara här 1-2 dagar/vecka och har således en väntetid på cirka två veckor.

Så, vill man ha hjälp snabbt så får man lasta och åka till klinik. (Eller om det är på jourtid och akut be en BÖN att det är angränsande distrikt som har jouren). Och jag har rint och pratat med klinik och de har sagt avvakta över helgen och kör på vila & värme. Men kom in om hon blir sämre.

Ang distriktaren så kan jag här rada upp de ggr jag försökt få hjälp av honom:

Feb 2001. Häst blockhalt med kokhet hov. Vet hänvisar till hovslagare. Ingen hovslagare finns att tillgå, vet fortsätter hänvisa till hovslagare. Jag får tag i hovslagare som verkar upp ett OTÄCKT spiktramp mitt över strålbensbursan. Rek klinikkontakt. Jag ringer kliniks om anser jag inte beh åka då på kvällen, men ska komma in PRONTO morgonen efter. Om det behövs får man smärtstilla hästen för att klara resan.
DV vägrar komma ut och smärtstilla hästen. Som på tre ben hoppar in i släpet. Blir kvar på klinik.
Hästen kommer hem efter en vecka och behandlas hemma. Dock av någon anledning (ingen var i stallet så ingen vet) sparkar han sönder en box och får massor med mer eller mindre djupa sår samt en misstänks enskadesvullnad. Har feber och mycket svårt att röra sig. Ringer DV som säger att hästen har tarmvred (på telefon alltså). Jag talar om att det är inget tarmvred, men jag vill han kommer ut och kollar såren då det kan finnas splitter i dem, och hästens allmäntillstånd. DV vägrar. Jag ringer kliniks om säger DV ska ut. Jag ringer DV som vägrar och yrar vidare om tarmvred. Jag åker in till klinik (och får sen strida med försäkringsbolaget om jouravgiften på 3000 kr + moms)

Sedan hade vi lite annat som dock tack och lov inträffade på sommaren då de underbara SOMMARVIKARIERNA är där.

Men i april 2004 är det dags igen. Fölning som inte är helt okomplicerad och det tog lång tid för stoet att släppa efterbörden. Jag ringer vet som inte anser det är några problem att det gått flera timmar mer än det borde för efterbörden att släppa och tycker 'är den kvar imorgon kan du väl prova ringa igen'. Efterbörden släpper, men stoet får riktigt otrevliga flytningar. Ringer DV som anser att sålänge stoet inte får hög feber behöver jag inte bry mig och när hon får hög feber ska hon in på klinik.

Maj 2003 blir tre veckor gamla fölet DÅLIGT. Feber, gult näsflöde, missljud vid andning och det både bubblar och väser ur luftrören på henne. Ringer DV soms äger 'på en fredag eftermiddag och allt, jag tänkte inte åka ut mer. Men ge Hippotrim och ring på måndag om hon inte är bättre'. Jag ber honom förgäves komma ut och undersöka. Ringer klinik (Ultuna) som säger att fölet OMEDELBART måste veterinärundersökas, men de kan inte ta in henne och hänvisar till S-holm. Jag ringer S-holm som håller med om att fölet OMEDELBART ska ha veterinärvård men inte vill att hon ska lastas och åka pga lång resa. Jag ringer DV igen och i princip gråter och tycker att han måste komma. Han vägrar. Jag biter på naglarna till 18.01 och ber att angränsade distrikt ska ha jouren, vilket de hade och de kom direkt. Fölet hade lunginflammation men vi klarade henne.

Juli 2003 får fölet gult näsflöde efter en förkylning och låter illa när hon andas samt har feber. DV anser inte han beh komma ut och rek Hippotrim på telefon. Jag ringer angränsade distrikt och ber dem komma, de vägrar med hänvisning till att det inte är deras distrikt men ringer och säger ett allvarets ord till DV, som sur som ättika kommer ut, tittar på fölet över boxkanten och säger 'vad var det jag sa, hippotrim i sju dagar' och åker.
Fölet får sitt hippotrim men blir inte ett dugg bättre, och börjar dessutom hosta. Ringer DV soms äger att 'det sista kan de läka ut själv, är hon feberfri är det inget att bry sig om'. Jag ringer privatpraktiserande vet som kommer ut ett par dagar senare. Och konstaterar övre- och nedre luftvägsinfektion och begynnande bihåleinfektion och skriver ut slemlösande och bredspektrumantibiotika. Fölet blir bra men dammkänslig..

I oktober lyckas hon slå sönder alla fyra benen under ett tokrejs i hagen (pga täcke). Inga sår behöver sys, men hon behöver en stelkrampsspruta. Ringer DV som efter övertalning kommer ut. Hävdar då att han vill se det djupaste såret först. Jag börjar linda av det benet och Dv säger då 'äh, struntsamma, det där har jag inte tid med, jag vill hem och göra kväll.' Klockan var 14 på em en torsdag. Fölis får sin stelkrampsspruta dock.

Det finns hur många exempel till. Det enda han fungerar till är att skriva ut recept via telefon och vaccinera (dock inte lilldamen, men det är inte DV:s fel).

Korven skrev:
Sen är hon inte vän med sin distriktare..

Det där var att modifiera sanningen.. Han är inte på min tio i topp lista nej, men det beror på hans kraftigt rotade ovilja att åka ut på annat än vaccinationer när det gäller hästar och därav hans bristande kompetens på häst (som blir rätt självklar eftersom han undviker att åka på dem).

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 174
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 779
Senast: Madick
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 340
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar