Hjälp! -unghäst alvarligt sjuk!

E

Estella

Måste höra med er om ni har någon erfarenhet med eller känner till något liknande tillfälle?
Eller bara har några idéer på vad min kära unghäst (-03) kan ha för fel:confused:

Ska göra historien så kort som möjligt....

Det hela började för ca 4 veckor sedan.
Han blev trött,slö och hängig.
Var mycket seg att leda till och från hagen.
( Annars har han varit en levnadsglad,framåtsökande häst med energi ).
Det var inget att se på honom och ingen feber.
Gjorde om foderstaten så att han fick lite extra energi, men det hjälpte inte.

Han blev succesivt mer och mer stel, lite stickig fram och stel bak.
Fortfarande ingen feber och han åt och drack som han skulle.
( En matglad häst )

I lördags blev han dock akut försämrad, han fick svårt vid at gå och blev slinger i hela "bakkärran".
När man ledde honom, kändes det som om han hade fått domosedan.
Åkte in akut in med honom till djursjukhus, där han blev inlagd.

Han är nu hemma igen, men utan diagnos ( ej fastställd ännu, men rörelsestörning bak )
Han ska ha antiinflammatorisk medicin ( metacam ) i 14 dagar.
Därefter ska han tillbaka för en rörelsesundersökning.

Följande har han blivit undersökt för:
* blodprov(hematologi) - visade inga konstigheter
* Borrelia + Ehrlichia - negativa båda två
* Herpes(abortvirus) - ej fått svar ännu
* lever- och njurvärden - ok
* Muskelvärden - ok, minimalt förhöjda men inget alarmerande
* träckprov - visade lite blodmask (avmaskad )
* Röntgen av buk - visade sand i tarmen, blivit behandlad.
* Rörelsesundersökning med böjprov - visade svag hälta v.bak.
* Neurologisk undersökning
* Röntgen av halskotpelare- visade trång kotkanal, varför slinger/wobbler ej kan uteslutas.

Han har i dagsläget fortfarande ingen feber, äter och dricker bra.
Svårt att vända,backa och fortfarande stel bak.
Något slinger vid vissa rörelser, men inte alltid.
Igår slog han i huvudet i dörren, när han skulle vända sig, precis som om han inte uppfattade dörren..?? ( upplevs också som om han har svårt vid avstånds bedömmelse?? )
Slog även i vattenhink och krubba, då han stod och gnaskade på sitt ensilage i boxen och skulle höja och sänka huvudet..

Detta får mig också till att tänka på en evt. svulst??

Någon med erfarenheter med något liknande tillfälle??
Alla idéer eller erfarenheter är välkomna!

Sv: Hjälp! -unghäst alvarligt sjuk!

Måste höra med er om ni har någon erfarenhet med eller känner till något liknande tillfälle?
Eller bara har några idéer på vad min kära unghäst (-03) kan ha för fel:confused:

Ska göra historien så kort som möjligt....

Det hela började för ca 4 veckor sedan.
Han blev trött,slö och hängig.
Var mycket seg att leda till och från hagen.
( Annars har han varit en levnadsglad,framåtsökande häst med energi ).
Det var inget att se på honom och ingen feber.
Gjorde om foderstaten så att han fick lite extra energi, men det hjälpte inte.

Han blev succesivt mer och mer stel, lite stickig fram och stel bak.
Fortfarande ingen feber och han åt och drack som han skulle.
( En matglad häst )

I lördags blev han dock akut försämrad, han fick svårt vid at gå och blev slinger i hela "bakkärran".
När man ledde honom, kändes det som om han hade fått domosedan.
Åkte in akut in med honom till djursjukhus, där han blev inlagd.

Han är nu hemma igen, men utan diagnos ( ej fastställd ännu, men rörelsestörning bak )
Han ska ha antiinflammatorisk medicin ( metacam ) i 14 dagar.
Därefter ska han tillbaka för en rörelsesundersökning.

Följande har han blivit undersökt för:
* blodprov(hematologi) - visade inga konstigheter
* Borrelia + Ehrlichia - negativa båda två
* Herpes(abortvirus) - ej fått svar ännu
* lever- och njurvärden - ok
* Muskelvärden - ok, minimalt förhöjda men inget alarmerande
* träckprov - visade lite blodmask (avmaskad )
* Röntgen av buk - visade sand i tarmen, blivit behandlad.
* Rörelsesundersökning med böjprov - visade svag hälta v.bak.
* Neurologisk undersökning
* Röntgen av halskotpelare- visade trång kotkanal, varför slinger/wobbler ej kan uteslutas.

Han har i dagsläget fortfarande ingen feber, äter och dricker bra.
Svårt att vända,backa och fortfarande stel bak.
Något slinger vid vissa rörelser, men inte alltid.
Igår slog han i huvudet i dörren, när han skulle vända sig, precis som om han inte uppfattade dörren..?? ( upplevs också som om han har svårt vid avstånds bedömmelse?? )
Slog även i vattenhink och krubba, då han stod och gnaskade på sitt ensilage i boxen och skulle höja och sänka huvudet..

Detta får mig också till att tänka på en evt. svulst??

oj...det låter inte bra...en tanke som slog mig var om synen är kollad?hoppas ni får ett svar snart o berätta gärna hur det går för er...*hålla tumme*:cry:

Herpes är väl inte helt otänkbart med de här difusa symptomen. Då beror det ju en hel del på var viruset sätter sig. När kommer svaret på det provet?

Provsvaret på Abortvirus (Herpes) räknas med att komma i början på veckan.

Men de brukar väl få feber vid denna virus? eller?
Någon som har erfarenheter med detta virus?
Kanske själv haft en häst som drabbats eller känner till någon drabbad häst?
OM, hur var förloppet då, några bestående mén?

Någon som känner till "bornavirus"?
Har hört lite om det och att det kan ge "slinger"?
Hur är symtomerna för detta virus och drabbar det häst?

hej!

Tror att våran häst har fått samma sak. Symptomen är iallafall liknande. Började också för någon månad sedan med att han inte var lika enkel att hämta - trodde att det berodde på all gegga i hagen...sedan kom hovslagaren och efter att ha tagit av honom skorna för vintern dröjde det bara ett par dagar innan han blev blockhalt. Visade sig vara en hovböld som hovslagaren kom och öppnade upp. Det var i förra veckan....efter det var det bättre någon dag men igår var han jättekonstig i bakdelen och kryper ihop och lyfter på svansen samtidigt som han vänder runt. När han går är det som om han går över bommar hela tiden och lyfter bakbenen lite extra högt och otaktiskt och ibland gungar hela hästen till. Ve inte vad som är fel men imorrn kommer veterinären och förhoppningsvis vet han vad det kan vara....Så jag väntar också på att få ett svar på vad detta kan vara för nåt!

låter inge vidare..
de jag funderar över är den där östersundssjukan.. du vet på frösö ridklubbs lektionshästar hände de ju något.

men minns inte symptomen mer än att dom blev delvis förlamade i bakkärran.

När jag läste det sista där om att han slog i huvudet i krubban så tänkte jag på om ni kollat synen?

Det luriga med herpesviruset är att det kan yttra sig väldigt olika. Ofta nästan utan några symptom alls så att man missar det. Men det kan också leda till att hästen blir kroniskt påverkad av det.
Vet tyvärr bara en som hande liknade symptom som din. En lite äldre häst som även tävlats en del innan. Tyvärr finns inte den kvar idag utan fick så stora problem men viruset att den fick avlivas. Men det hör till ovanligheterna att det går så illa.

Här går att läsa lite om det: http://equip.nu/hastinfluensa2.shtml

Hittade en bättre tråd tidigare från SVA men kan inte hitta den igen.

Jag tänkte direkt på wobbler när jag läste symptomen och om röntgen också visade förträngning i korkanalen kan det ju tyvärr vara detta : (
Herpesvirus brukar ge feber.

Letade upp lite info på SVA:

Den skumma Östersundssjukan:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=1161

Herpesvirus (fast det står mest map kastning):
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=707

Annan info:

Virusabort:
http://www.ringvet.se/abortvirus.htm

Ännu lite till (engelska):
http://www.vetmed.ucdavis.edu/ceh/topics.htm

@Masse: Din länk handlar ju om Hästinfluensa?

usch det där lät inte roligt och framförallt inte billigt :eek: men vad gör man inte för att få sin stackare frisk.

Hoppas hästen din blir frisk!

//iaa

Jag vill också veta mera....2004 hände samma sak med min dåvarande 5-åring. Hade honom dock utlånad på foder ca 30 mil härifrån, så jag har tyvärr ingen aning om tänkbara orsaker. Fick dock hem honom och "ärva" veterinärkostnaderna....mindre kul, men vad gör man inte för "sina små". Efter veckor av behandlingar och div spekulationer kunde han äntligen stå på alla 4 benen. Han kunde alltså överhuvudtaget inte stå på bakkärran under sin värsta sjukdomstid. Hela högersidans muskler från ryggen och bakåt formligen förtvinade och veterinärerna (HBG) var frågande. Massor av prover på div sjukdomar togs, men inget visade något. För att göra en mycket lång historia kort: Sakta men säkert började en lååååång rehabiliteringstid till en början ut och gå med honom max 5 min/gång, 4-5 gånger/dag. Denna tid utökades hela tiden och så småningom kunde jag tom börja rida på honom igen (i skritt). Dock hade han problem med att "få med sig" höger bak, ofta att han "kotade över", dvs han trampade ner på framsidan av kotan i stället för att sätta ned hoven som vanligt. Idag är han såvitt vi (vet + jag) kan bedöma, helt återställd och rids som vanligt.

Men som sagt, jag vill också veta mera, jag fick ju aldrig någon "diagnos". Det enda HBG hittade var ett röntgenfynd, förändringar på halskotpelaren, dock tyckte man inte att den förändringen borde spela någon som helst roll i sammanhanget. PM:a gärna om du vill!

nej man behöver inte ha feber vid virusinfektioner

nej man behöver inte ha feber vid virusinfektioner

Oftast får dom feber men kan ha en topp mitt i natten som ingen vet om. Jag har haft hästar med febertoppar på 2 timmar...40 grader ena stunden och sen fter några timmar feberfria....

hej...

veterinären tycker det är bäst för våran häst oxå att åka till sjukhuset. Glömde säga i förra inlägget att han också är en unghäst (02a). Inte roligt att se honom så jag hoppas de hittar något. Skriv gärna när du får någon diagnos på honom eller får reda på vad det kan vara. Hur gör du under tiden? Står han inne? Vi får inte ut våran så nu är han inne varannan dag....vet du hur man kan hjälpa dem på något sätt? tacksam för tips!!!!

Exakt det du beskriver fick vi "känna av" i slutet av september.
Det var en ettåring som däremot förutom stelheten blev akut halt.
Vi trodde på patellahakning..först.

Vår unge fick åka direkt till klinik om genomgick alla prover som du beskrev..
Men slutsvaret kom ca två tre veckor senare från SLU och var slinger.

Angående matglad, som du skrev...upplever du att hästen är kroniskt maniskt hungrig??
Så blev Liffen. HAn var hysteriskt hungrig..och hade en svag glasartad blick.

Som du kanske förstår så blev rekomendationen att avliva, vilket vi gjorde..
Slinger är en "luddig" benämning..synd..:crazy:

JAg ska hålla tummarna för din häst.
AM

Lite "update"..

Har idag fått provsvaret på herpesprovet, det var negativt.

Ang. synen så är den inte kollad.

Ang. "matglad häst", så JO, jag upplever att han är kroniskt maniskt hungrig, precis som du ( Nafayette ) beskriver att du upplevde din häst....
- Är det typiskt för hästar med "slinger/wobbler/ataxi"??
Får jag fråga dig (Nafayette) hur röntgenbilderna på halskotpelarna såg ut på din häst?

Miroxe: Jag hoppas på det bästa för din häst, du får gärna ge oss en "update" på hur det går för din häst och om de kommer fram till någon bestämd diagnos.

Själv får jag bara vänta och se, nu ska han först och främst äta metacam i 14 dagar och därefter tillbaka till djursjukhuset för rörelseundersökning.
Kan dock ännu inte se någon förbättring.,tyvärr.
Fortfarande stel, trött, hängig, slö, svårt att vända och backa.
Har även fortfarande en tendens till slinger "bakkärra"...

Hej!

Vet egentligen inte om jag har så mycket kloka råd och tips att ge dig men ville i alla fall dock tala om att min eländiga ponny, Crusse, som jag har skrivit en hel del om här under vår långa sjukdomsperiod hade till en början liknande symptom som din.

Crusses sjukdom började år 00 då han var en nyimporterad 8 åring från Irland. Vid ankomst var han frisk och efter ett kort tag vart han dålig, detta efter att ha gått på bete ett par veckor.

Han hade precis som din en del problem, som vi uppfattade det med balansen, diffusa hältor som egentligen inte var riktiga rejäla hältor utan mer att han gick konstigt.

Han var och ÄR fortfarande ganska klumpig i sitt sätt, slår i saker och druttar i kull ibland.

Han var seg och ovillig att gå framåt osv.

Nu drog ju vår sjukdomsbild ut på tiden enormt mycket och symptomen varierade från period till period, han har vart i vissa perioder ganska hyggligt ok, dock ej så pass att vi vågat börja rida ordentligt.

Efter ett år av konstiga grejer så konstaterades det att han hade ehrlichios och han behandlade i 2 omgångar för det. Dock så tog det inte särskilt bra och vi fick rådet att vänta ut det. Vilket vi nu alltså gjort. Våra blodprover var oftast också bra och inget alls visades på scint eller rtg förutom lindrig spatt bb som behandlades, dock skulle detta inte enl vet kunna påverka honom på detta viset.

Det har tagit oss 6 år att få ordning på tillvaron, just nu är han "peppar peppar" till synes kry! :banana:

Men det tog sin tid, det har kostat oss en halv förmögenhet att få hjälp av div olika veterinärer, osteopater, kiropraktorer mm men nu när jag har en glad frisk Cruss i stallet, då känns allt slit värt det.

Sök i forumet på Cruising eller Crusse så kanske du kan hitta likheter och lägga pusslet.

Kanske ger det ingenting, men jag vet att när man är mitt uppe i det, då söker man alla vägar, det gjorde i alla fall jag.

Håller tummarna för din häst!

Det var skönt att det inte var herpes men kvarvarande alternativ är kanske inte heller så roliga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 053
Senast: Maniac123
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈