Hjälp! -unghäst alvarligt sjuk!

Sv: Hjälp! -unghäst alvarligt sjuk!

Måste höra med er om ni har någon erfarenhet med eller känner till något liknande tillfälle?
Eller bara har några idéer på vad min kära unghäst (-03) kan ha för fel:confused:

Ska göra historien så kort som möjligt....

Det hela började för ca 4 veckor sedan.
Han blev trött,slö och hängig.
Var mycket seg att leda till och från hagen.
( Annars har han varit en levnadsglad,framåtsökande häst med energi ).
Det var inget att se på honom och ingen feber.
Gjorde om foderstaten så att han fick lite extra energi, men det hjälpte inte.

Han blev succesivt mer och mer stel, lite stickig fram och stel bak.
Fortfarande ingen feber och han åt och drack som han skulle.
( En matglad häst )

I lördags blev han dock akut försämrad, han fick svårt vid at gå och blev slinger i hela "bakkärran".
När man ledde honom, kändes det som om han hade fått domosedan.
Åkte in akut in med honom till djursjukhus, där han blev inlagd.

Han är nu hemma igen, men utan diagnos ( ej fastställd ännu, men rörelsestörning bak )
Han ska ha antiinflammatorisk medicin ( metacam ) i 14 dagar.
Därefter ska han tillbaka för en rörelsesundersökning.

Följande har han blivit undersökt för:
* blodprov(hematologi) - visade inga konstigheter
* Borrelia + Ehrlichia - negativa båda två
* Herpes(abortvirus) - ej fått svar ännu
* lever- och njurvärden - ok
* Muskelvärden - ok, minimalt förhöjda men inget alarmerande
* träckprov - visade lite blodmask (avmaskad )
* Röntgen av buk - visade sand i tarmen, blivit behandlad.
* Rörelsesundersökning med böjprov - visade svag hälta v.bak.
* Neurologisk undersökning
* Röntgen av halskotpelare- visade trång kotkanal, varför slinger/wobbler ej kan uteslutas.

Han har i dagsläget fortfarande ingen feber, äter och dricker bra.
Svårt att vända,backa och fortfarande stel bak.
Något slinger vid vissa rörelser, men inte alltid.
Igår slog han i huvudet i dörren, när han skulle vända sig, precis som om han inte uppfattade dörren..?? ( upplevs också som om han har svårt vid avstånds bedömmelse?? )
Slog även i vattenhink och krubba, då han stod och gnaskade på sitt ensilage i boxen och skulle höja och sänka huvudet..

Detta får mig också till att tänka på en evt. svulst??

Någon med erfarenheter med något liknande tillfälle??
Alla idéer eller erfarenheter är välkomna!

U så hemskt.
Mitt sto visade presis liknande symtom.
Hon hade fått en hjärn tumör. Fick avlivas
Hoppa inte din häst har det hoppas de snart hittar orsaken kram på dig.

Lite "update"..

Har idag fått provsvaret på herpesprovet, det var negativt.

Ang. synen så är den inte kollad.

Ang. "matglad häst", så JO, jag upplever att han är kroniskt maniskt hungrig, precis som du ( Nafayette ) beskriver att du upplevde din häst....
- Är det typiskt för hästar med "slinger/wobbler/ataxi"??
Får jag fråga dig (Nafayette) hur röntgenbilderna på halskotpelarna såg ut på din häst?

Kliniken såg "en viss" förändring på bild men var så osäkra att alla prover skickades vidare till SVA för utlåtande.
Jag vet inte om just "mat-nojan" är typisk eftersom det inte hänt oss förut.
Men hans inställning till mat var helt hysterisk..
Vi fick också erbjudande om vidare undersökningar med diverse röntgenapparater. Typ Shints (stavning? ) m.m.
Men vi tackade nej eftersom vi ansåg att en ettårig hingst inte skulle slussas runt i vårdapparaten och eventuellt bli konvalecent i ett år eller mer.

Det är ju lätt hänt om man inte sätter stopp.
Vidare så fick vi även veta att en sk. slingerhäst kan läka ut men senare återfalla..
Inte så praktiskt om man tänker på skaderisk för folk och fä.

Jag har inga råd att ge dig..tyvärr.
Skulle nog kanske inte vara så optimistisk om du får diagnos slinger/wobbler, även om det finns undantag som klarat sig.

AM

Rotterö: Hoppas att jag får ställa dessa frågor..förstår om du tycker att det är "jobbigt" att "tänka tillbaka"...

Hur upptäcktes tumören?
Genom scanning eller genom blodprover?

Var det någon speciel anledning till att man "tänkte i dessa banor" ?
Dvs. att tanken om en evt.tumör togs upp?

Hur snabbt utvecklades sjukdomen och symptomerna hos din häst?
Hade den några andra symptomer?

Nafayette: Tusen tack för ditt svar.
När jag hämtade hem honom från djursjukhuset, nämnde de också att det fanns möjlighet för flera undersökniningar för att fastställa en diagnos om rörelseundersökningen fortfarande var dårlig när vi kommer tillbaka..
de nämnde bla. som du också nämner, scint och evt. kontrast..

Lite halvintressant det där med mathysterin....Bebs är ju Något glad i mat :angel: och hon hade ju en skallbasfraktur som treåring....I Uppsala sa dom att hon var ett medicinskt Under då hästar med denna typen av skada brukar ha 2 olika alternativ...Antingen dör dom direkt eller så får man ta bort dom pga epilepsi/slinger....Men den boken hade inte hon läst :love:

"Akuta" frakturer/sprickor kan vara svåra att lokalisera. Har hästen fått en smäll på halskotpelaren exempelvis så kan det ta ett par veckor innan man ser skadan.

Min häst som sagt fick ju en fraktur på skallbasen/atlas ( Hon står hos Nafayette) Vi röntgade men fann inget...2 månader efter blev hon jättedålig och jag åkte till Uppsala med henne och då fann vi en fraktur under läkning....
Nu hade hon ju andra problem som med en hornhinneskada, hål i hörselgången mm också pga olyckan.....idag är hon 10 år o har fått 6 föl....

Lite halvintressant det där med mathysterin....Bebs är ju Något glad i mat :angel: och hon hade ju en skallbasfraktur som treåring....I Uppsala sa dom att hon var ett medicinskt Under då hästar med denna typen av skada brukar ha 2 olika alternativ...Antingen dör dom direkt eller så får man ta bort dom pga epilepsi/slinger....Men den boken hade inte hon läst :love:

Att Märta är ett matvrak går inte att undgå men här handlar det om något helt annat.
Någont sjukligt matbegär..svårt att förklara.
"Liffen" var helt hysterisk. Han höll på att flippra ur vid havredags.
Vräkte i sig hö i enorma mängder..
Åt och åt och åt..

Liffen var en sansad herre innan skadan. Med bra bords-skick..
Efter skadan grävde han i boxgolvet, slog i krubban och försökte äta fast krubban var tom.
Om han tittade upp så hängde ögonen inte riktigt med..Glasartad blick. Sen körde han ner mulen i krubban igen så att tänderna slog i botten..

Vore intressant om någon med mer erfarenhet av denna typ av skada kunnat sett liknande beteende.

AM

*KL*

Vet ett halvblod med ungefär liknande symptom.. Inga knasigheter förrän han var tre (han fläkte sig dock på is som 1½ åring, benen gled som bambi, ett år var håll, och sen damp han omkull, inga synbara men efter)., då han började bete sig som om han såg dåligt. Kunde lugnt och stilla gå rakt in i en stängd dörr, eller missa boxöppningen. Varvade sådana episoder med att vara helt normal. Gick typ 3 veckor utan minsta konstighet, sen gick han rakt in i väggen vid sidan av boxdörren, och så var det lugnt i 2 månader och sådär höll det på, ingen röd tråd.

Slog också huvudet i krubben sådär ibland när han åt ngt under den och sen skulle ta upp huvudet, missade ibland vattenkoppen med mulen.

Alla prover var negativa och/eller UA. (erlichios och borrelios och östersundssjukan etc var inte uppfunnet på den här tiden, så det lär ha varit blodprover, muskelvärdesprover och sånt som togs..).

Han reds in, inga problem, han var dock en väldigt sävlig häst för att vara så ung, samtidigt var han storvuxen (175 som treåring) och väldigt valpig så inget alarmerande. Fast vi kallade honom för Ferdinand för det mesta, just för han var så sävlig.

Sen en dag så bara gick han från skritt omkull med ryttare. Enligt ryttaren kändes det som om benen bara vek sig under honom. Han kollades upp med nya provet + hältutredning och neurologisk undersökning på hemmaplan. Ingenting.

Han fick vila ett tag, då han var stum och stel i sina rörelser med, växte under den här perioden och man antog att stelheten + stumheten var pga växtvärk.

Sattes igång igen, var då inte lika fin gångartsmässigt etc som innan, utan markbunden gång och ganska stel i kroppen (det var som att vända ett slagskepp). Inga episoder av att gå rakt in i grejer och sånt dock. Så, växtvärk, och reds försiktigt.

Så gick han nästan omkull i skogen igen, nu var annat ekipage bakom och de tyckte att 'bakbenen bara vek sig'. NY utredning på hemmaplan - ingenting. Remiss skrevs till SLU för röntgen. Var väntetid, under tiden gick han i hagen. Började nu docj få symptom i hagen med, ibland raglade han verkligen som om han var full, bakdelen bara wobblade. Han tycktes opåverkad när det hände dock. Var fortfarande väldigt sävlig, och tappade i vikt trots att han åt som en ponny ungefär. Verkade inte sjuk som när de har virus etc, ingen feber etc, men verkade inte frisk heller, utan hängig typ?

Åkte in och röntgades, och man hittade förändringar på halskotpelaren. Tyvärr vet jag inte VAD för förändringar (för länge sen, inte minns häst och minns inte), dock ansågs de vara från vurpan som 1½ åring, dvs de var gamla. Dock var det svårtydbart vad för klinisk signifikans de hade. Symptomen talade ju för att det var problem från halskotpelaren, men förändringarna var inte sådana att de borde ge sådana starka symptom.

Vet inte om äg fick ngn medicin eller om det var ngn annan behandling, men han kom hem, och skulle först bara gå i hage, sen tömköras etc. Antagligen för att se om det stabiliserade sig/växte bort.

Till en början såg det bra ut, han blev sakta bättre, eller snarare det blev längre mellan de dåliga dagarna. Han hade dock växt på sig och stabiliserats i tillväxten. Detta var vintern som 3-4 åring. Var fortfarande sävlig och svårfödd trots mkt mat (varit lättfödd innan), men rörde sig bättre, och busade en del i hagen.

Sen på våren som 4-åring provade de rida honom igen (eller eh, jag red honom). Efter någon månad utfärdade dock ägaren ridförbud på honom, det var hälsofarligt helt enkelt. Kunde gå jättebra i flera turer, både skritta, trava, galoppera och till och med skutta lite. Sen PANG så gick han omkull. Och efter att ha dammat omkull i galopp så beslöts det att han skulle inte ridas igen. Han hade nu börjar att ibland ragla i hagen och kunde gå omull i hagen igen. Han hade dessutom ibland väldigt svårt att resa sig/lägga sig, kunde dråsa omkull när han skulle lägga sig, och ramla runt som ett föl som ska upp första gången när hans kulle upp. Mellan det både la hans ig och reste sig utan problem.

Ny kontakt togs med vet, som tyckte att man kunde göra någon undersökning (som jag tyvärr inte vet vad det var, jag TROR att det var en helt simpel röntgen, men där den va tvungen att göras under full narkos) soms kulle ge bättre oc säkrare svar på OM det var halskotpelarproblemen eller ej som var orsaken. Prognosen för att hästen skulle klara uppvaket från narkosen var dock inget vidare (en groggy häst under uppvak, som redan innan har balansproblem).

Ägaren beslutade där att ta bort hästen, för OM hästen klarade uppvaket ur narkosen, och undersökningen (rtg?) bekräftade att det var halskotpelaren så skulle han tas bort, prognosen var då urusel. Och om det INTE var halskotpelaren, så tja ja vad är det då? Och han hade under drygt ett års tid inte blivit bättre annat än rent temporärt, och efter varje temporär förbättring hade han blivit sämre. Och han var inte ridbar, och frågan var om man någonsin skulle våga rida honom, och han hade problem med 'bara hagliv' med. Så varför göra undersökningen?

Så, han slutade sina dagar där.

Här kommer lite "update"...

Han är fortfarande mycket hängig och slö.
Och rör sig fortfarande mycket stelt och har fortfarande svårt vid at vända och backa.
Han har inte haft någon feber, dock har temperaturen varit något förhöjd i förhållande till hans annars ganska så låga "Normal" temp.

Han äter och dricker som han ska.
- fortfarande hysteriskt glad för mat!

Har 4 dagar kvar på medicineringen med Metacam.

Den enda förbättringen jag har kunnat se, är att han inte rör sig lika så "slinger" som förr.

För ca 1 vecka sedan ramlade han ihop i hagen, benen "försvann" bara under honom!
Han reste sig dock med detsamma igen och såg en aningen chokerad ut.
- undra vem av oss ( hästen eller jag ) som såg mest chokerad ut?

Vi har fått tid för återbesök på kliniken d.2/1-07.

Men usch! vad jobbigt det är att vara i denna situation :(
- Dvs. ovissheten om vad som kommer att hända och hur framtiden kommer att se ut....

Här kommer lite "update"...

Han är fortfarande mycket hängig och slö.
Och rör sig fortfarande mycket stelt och har fortfarande svårt vid at vända och backa.
Han har inte haft någon feber, dock har temperaturen varit något förhöjd i förhållande till hans annars ganska så låga "Normal" temp.

Han äter och dricker som han ska.
- fortfarande hysteriskt glad för mat!

Har 4 dagar kvar på medicineringen med Metacam.

Den enda förbättringen jag har kunnat se, är att han inte rör sig lika så "slinger" som förr.

För ca 1 vecka sedan ramlade han ihop i hagen, benen "försvann" bara under honom!
Han reste sig dock med detsamma igen och såg en aningen chokerad ut.
- undra vem av oss ( hästen eller jag ) som såg mest chokerad ut?

Vi har fått tid för återbesök på kliniken d.2/1-07.

Men usch! vad jobbigt det är att vara i denna situation :(
- Dvs. ovissheten om vad som kommer att hända och hur framtiden
kommer att se ut....

Hej hur går det för er?

Min kuse behandlades även han på SLU för skallbasfraktur som 3 månadersföl. Helt återställd. De nämde också att komplikationer som epelepsi blindhet mentala störningar osv. Men han kan heller inte läsa...

JAg tror nog att vi alla här får vänta nu till deras nästa kliniksväng..

Dom ska ju in den 2:a januari..

AM

Japp såg det nu att dom inte skulle in förns då:o ...är bara riktigt nyfiken på vad som händer och vad dom får för diagnos.

Kan hästar ha hjärnhinneinflammation? Hade exakt samma symptom på min hund ( boxer ) som vi behandlade för upprepade hjärnhinneinflammationer. blev bättre och sen sämre igen , till slut upptäcktes en hjärntumör och vi fick avliva honom ( sörjer än varje dag

Jag hoppas Din häst får en betydligt mer hoppfull prognos än den vårt årsföl fick...

Hon blev precis som Du beskriver lite stickig och stel i gången och hade allmänt svårt med balansen.
Hon betedde sig som om hon var fullpumpad med Domesedan men var i övrigt pigg och glad och åt och drack som vanligt.
Allt detta utvecklades på ungefär en knapp vecka.

Vi trodde först på någon form av muskeldegeneration men då proverna tagna av vår vet hemma inte stärkte denna misstanke lastade vi sto och föl och åkte till Helsingborg för någon vecka sedan. Fölet var då knappt 8 månader gammalt.

Efter röntgen av halskotpelaren fick vi direkt beskedet att det fanns en förhållandevis stor förträngning och att man inte kunde ge henne någon framtid alls. Man trodde att det hela akutiserats och alltså blivit synligt p g a yttre trauma, vilket alls inte är förvånande att det kan ha förekommit eftersom våra föl här hemma verkligen inte leker speciellt lugnt.

Beslutet var alls inte svårt att ta...men otroligt tungt. Detta var det föl vi hade beslutat oss för att spara själv. Hon var precis den typ vi önskat oss och hade en härlig gång.

Men vår lilla fick sluta sitt liv den dagen och vi fick åka hem bara med stoet, som faktiskt inte varit vare sig orolig eller haft problem med att sina.
Någonstans känns det som om stoet själv var väldigt medveten om att allt inte var som det skulle med hennes föl.

Jag håller tummarna för att Du får en god prognos på Din häst!!!!!!

Liten "update"..

Ja, egentligen skulle vi har varit in på kliniken idag.
Men kliniken har bokat om tiden till den 8:e istället.
- så det är bara att vänta lite längre...

Annars så har han det någolunda.
Upplever honom inte som direkt slinger mera:banana:

Dock rör han sig fortfarande stelt i "bakkärran".
Benen är stela och han liksom för dem utåt åt sidorna och sedan framåt, när han går...hmm..svårt att förklara.
Han vilar även mycket på bägge bak och står i regel ofta med det ena bakbenet inne under sig och det andra bakbenet ganska så mycket utsträckt bakåt ( båda bakben som detta försigår med ).
Ibland trampar han heller inte ner hoven riktigt på det benet som han har "bakåt", utan står bara på hovspetsen.
Jag kan även ta på det benet osv utan att han korrigerar sin "ställning"..dvs trampar ner hoven eller flyttar fram benet.

Han är fortfarande mycket slö att gå med. Kan stanna flera gånger på den lilla vägen som är till- och från hagen.
När man går med honom, händer det att han släpar hovspetsarna i marken framåt en bit för att sedan lyfta lite på benet och böja kotleden i slowmotion och föra benet först stelt utåt och sedan framåt..detsamma gör när han själv går runt i hagen.

Det går lite upp och ned, med dét att vända runt på stallgången eller i vatten- spolspiltan.
Ibland gör han det ganska så lätt, men dock stelt och inte så elastiskt som han har kunna göra det.
Och några gånger så har han ganska så stora svårigheter med att vända, då är han liksom en "bräda" att få med sig runt.
Benen har han då också problem med att få med sig runt.
Detsamma med att backa honom, det går bra ibland och utan några större problem. Men för det mesta har han svårigheter vid att backa, man måste "kämpa" med honom en stund för att han överhuvudtagt ska ta tex ett eller två steg bakåt.

Äter och dricker fortfarande mycket bra!
Ingen feber.

Håller tummarna för er!

Håller tummarna att allt löser sig och att pållen blir frisk:bow:

Lite "update" igen..

Vi har ännu inte varit på återbesök på kliniken.
Pga att veterinären fortfarande var sjukskriven.
Jag har givetvis kunna få en tid hos en annan veterinär på kliniken, men jag valde att vänta på min "egen" veterinär.
Då denna har varit involverad från första sjukdagen, och därför har den "största bilden" av hans symptomer.:bow:

Hoppas på att vi i kommande vecka kan komma på återbesök och förhoppningsvis få ställt en diagnos på honom.

Han har de två senaste dagarna, åter igen börjat att "gå in i sig själv" och börja bli mer och mer slö och hängig igen.
Glansen och glädjen, som han hade återfått på ögonen, börjar igen att försvinna..:(
Han rör sig inte mycket i hagen utan står bara och iaktar vad som händer runt omkring honom, utan någon direkt reaktion.

Han är fortfarande "Konstig" i bakkärran...stelheten har inte avtagit.
Det enda positiva just nu, är att jag inte upplever honom ekstremt slinger mera, dock upplever jag honom något obalanserad.
Dvs, han är inte "normal" som en frisk häst.

Han visar också en tendens till att "kota över" på frambenen och stå och "svaja" lite, flyttar vikten från ben til ben utan att direkt sätta ner hela vikten på något utav frambenen under en längre period.
Detta när han står med halsen + huvud neråt och käkar ensilage tex..:confused:
- Inte sett detta förrän igår..:crazy:

Usch! jobbigt att inte veta vad som är fel...:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 053
Senast: Maniac123
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII