HJÄLP trasslig man å svans.....

M

mullemek

:banana: Jag har ett kallblod med jätte jätte tjock svans och man som skruvar sig omöjlig att redan ut och svansen e så tjock å den skruvar sig med.Jag har provat med glansmedel och det hjälper lite men dock inte tillräckligt. Någon som har något bra förslag ???? NL
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Jag testade med lite (oliv)olja då blev den både glansig och lätt att reda ut. Blir ju kladdigt i längden men testade i alla fall! :D Annars är det nog som men människor med torrt hår - acceptera fakta eller testa sig fram...

Korkskruvar är ju gulligt ju!!!
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Jag brukar använda glansspray och tycker det fungerar bra, bäst går det om jag använder en piggborste. Sen är det ju bra om man reder ut det hela i princip varje dag eller varannan. Har det blivit knutar brukar man få kämpa lite mer och knyta up knut för knut.
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Brukar oxå använda pälsglans!
Hade det på pappas nordsvensk och han hade tjock man och svans!
Det funkade skitbra!
Jag använder en pälsglans som heter Foxfire, den är jättebra!
Finns såna som inte alls är bra!
Så testa den om du inte gjort det!
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Royal_724 skrev:
Jag använder en pälsglans som heter Foxfire, den är jättebra!
Håller med! Och luktar gott också! Tyvärr har jag slut på det för tillfället! :cry:
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

TVÄTTA noga, sen i med massor av Foxfire, red ut när det torkat med fingrarna och mjuk borste. Börja underifrån.

Det viktigaste är att hålla rent. Är svansen smutsig och får i sig mer och mer glansspray så tovar det sig bara mer.
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

mkt pöälsglans och ha svansen flättad i hagen och boxen, då du kan ta bort flätan är när du ska rida och borsta igenom, att hasvansen flätat förhindrar att svansen "krullar" sig och blir traslig, men d-ponny har samma prioboem, så han går flätad, usch vilken snygg och fyllig svns han har fått, aldrig att han får krokskruvar längre :D
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Ja...tvätta den ordentligt först innan du sprutar i pälsglans annars blir den jätteäcklig!
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

borsta igenom den regält ta lite i taget med en vanlig hårborste, sedan sprayar du mjed glansspray( jätte mycket) sedan gäller det att borsta supernog varge dag:)
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Känner igen det där! Vår Ardenner har "dreadlocks" i man och svans... Ingen idé att röra det förrän man kan ta i ordentligt och göra helrent och sen behandla med nåt av ovan föreslagna medel... Han är ganska söt i dreadlocks, men de är så skitiga - å det är ju inte så snyggt...
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Mitt tips är oxå pälsglans och att ha den flätad.
Jag använder Canter & silk (tycker den är bäst) eller Foxfire.;)
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Ja jag får väl forsätta med pälsglans tack för era tips //
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

jag använder detta på min ardenner o det är jätte bra
siter i 2 veckor
popup_image.php
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Pälsglan, pälsglan å lite mer pälsglans=)
kom i håg att det är STOR skillnad på olika sorter... de från b*rjes är rent skräp. ska det funka ordentligt ska de vara foxfire eller tib!!
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Prova med sjöljmedel till tvätt!
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

hej!
pälsglansen foxfire har jag redan sett folk som rekomenderat, och jag håller med dom, den är jättebra.
När jag har tvättat svansen på min ponny (på sommaren, tvättar inte under vintern) brukar jag droppa i barnolja när svansen fortfarande är fuktig och sedan reda ut med en piggborste elr vanlig hårboste. Kanske inte dt bästa för svansen, men den blir betydligt lättare att reda ut.
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

så hade jag på min fjording. jag tvättade svansen med grönsåpa, hade hårbalsam som jag ej sköjde ur helt. sedan glansspray.. resultaten blev att jag sparade jättemycket tid till annat:D dvs kanonbra!!!
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Samma som tidigare svar: Foxfire.

Det jag kan tillägga i diskussionen är att i början med min pålle, så höll jag på o sprayade glansmed. så fort den trasslade sig minsta lilla samt borstade ut svansen varje dag m piggborste (ingen fara när de har så mycket svans...).
I början fick jag spraya varje dag men nu sprayar jag bara ett par gånger i månaden, det liksom behövdes en inarbetningsperiod... :crazy: Nu kan jag dra mina fingrar igenom svansen innan jag ens har borstat den!:banana:

Ps. Tvättar inte svansen nu under vintern men då pållen har eksem så tvättas hela han ganska ofta på sommaren.
 
Sv: HJÄLP trasslig man å svans.....

Royal_724 skrev:
Brukar oxå använda pälsglans!
Hade det på pappas nordsvensk och han hade tjock man och svans!
Det funkade skitbra!
Jag använder en pälsglans som heter Foxfire, den är jättebra!
Finns såna som inte alls är bra!
Så testa den om du inte gjort det!


Hej!
Jag brukar också använda Foxfire(skit bra..)
Hade också på en nordis och på en travare med en hemsk svans...;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp