Hjälp på traven med självförtroendet!

D

Dark_Dream

Jag ska nu till sommaren gå och utbilda mig till ridinstruktör. Problemet är bara det att för att kunna klara "intagningen" måste jag kunna hoppa cirka 1 meter. :eek: Detta är rena rama höghusen för mig. Jag har ridit sedan jag var sex år på ridskola hela livet, aldrig varit på läger mer är något dagridläger på ridskolan under yngre år och då alltid hoppat. Kom under tidiga tonåren in i en svacka och ramlade ofta av... både på hoppbanan och i skogen, vilket har fått som följder, jag=dressyrryttare. :angel: Nu har jag dock cirka tre fyra veckor på mig att lära mig att hoppa en meter. jag är uppe på cirka 60-70 och det går än så länge bra. men så fort det blir högre viker sig benen på mig och jag kan bara inte driva och självklart känner ju hästen detta och stannar.. mindre bra för lilla mig..

Någon som kan ge något bra tips? Hoppar bara en gång i veckan då jag inte har tillgång till egen häst att träna på heller. :confused:

Hjälp ala duktiga hoppryttare, hjälp!

Sv: Hjälp på traven med självförtroendet!

Hej!
Kan kanske ha ett tips!
Hoppa kombinationer, ett galopsprång i mellan två räcken. Du kan höja det bakre lite men ha det första hindret lågt. Du får då hjälp med både avstånd och behöver inte driva lika mycket imellan hindrena.

Försök även att hoppa ganska ofta, håll dig på den högst höjd du känner dig säker på. Gör mycket lydnadsövningar, det stärker mitt självförtroende att känna att jag har full koll på hästen och att denne lyssnar.

Hoppas de går bra!
Vart ska du utbilda dig föresten?
//Alexandra

Hejsan!

Jag har tidigare varit en riktigt hoppryttare som tränat och tävlat kontinuerligt men som det senaste året blivit en riktig fegis som mest luffsar i skogen. Saknar hoppningen något otroligt!! Anledningen till att hoppningen avtagit är först och främst pga. min hästs skador samt senare lite rädsla pga att han började stanna på löjliga hinder (antagligen kände han av min osäkerhet...) Från att ha hoppat upp till 1.40 så tyckte jag att 90-1m var darrigt, och nu hoppar vi inte alls. Ska börja sätta igång igen lite smått och nog tror jag att det kommer vara lite nervigt i början.

Det jag vill säga till dig är att (det kanske låter löjligt) men mental träning är otroligt bra, du ska föreställa dig hur ni hoppar över de där hindrerna utan problem, positivt tänkande - denna känsla förs över till hästen. Tycker ryttaren att det är roligt med hoppning så tycker oftast hästen det också. Jag upplever att när man blir nervös, inte tror på sig själv - ja, då känns det inte roligt heller. Börja med att hoppa lite smått, kombinationer, roliga banor och liknande. Du kan även sätta upp svårare banor med hinder i böj, hinder med kort anridning osv. fungerar det bra på det så brukar självförtroendet stiga och man slutar fokusera på höjden. Som min tränare brukar säga - kan man komma rätt på ett 50cm hinder i alla möjliga utseenden så kan man hoppa 1.50 utan problem :D

Lycka till !

Lägg några kronor extra på privatlektioner med en trygg häst och en förstående ridlärare. Det är ju bara övning och träning som hjälper.
Lycka till!

Jag ska gå ridsportförbundets ridledarutbildning. Vet inte vart det blir men min klubbkompis gick på strömshom och det skulle ju onekligen vara häftigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 479
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka