Sv: Hjälp nu bits hon också!!
Jag måste fråga, i denna intressanta diskussion, att när ni ska straffa/smälla till hästen, hur gör ni då? Om ni inte har ett spö till hands just då, utan måste använda egna händer. Var på hästen slår ni till och hur? Med handflatan, knytnäven, eller hur?
Jag vet en mänska som tog tag i hästens näsborrar och vred om, när den försökte slita sig ute, när hon ledde den. Hästen försökte aldrig mer slita sig från henne i allafall.
Jag skulle absolut inte vilja kalla det att straffa hästen, det gör jag aldrig. I precis den stund hästen hugger eller försöker sparka till (vilket med en vuxen häst normalt sett aldrig ens händer) smäller man till för att få undan den på ett sätt som gör att den förstår att det var oacceptabelt. Typ
BORT med dig!! Den kan vara med handflatan eller grimskaftet eller om ja råkar ha ett spö just då om jag ska rida, den kroppsdel som är närmast. Inte ansiktet då så jag inte kommer åt ett öga eller så. Det är aldrig så att jag täntker att "ojj, hästen bet rätt hårt, då förtjänar den ett medelhårt rapp med spöet över rumpan. " Absolut inte.
Det är liksom inte slaget som är det viktiga, utan en reaktion från hästen själv, att den blir lite snopen och instinktivt hoppar undan för mig och inser att det inte var så smart. Med en känslig och häst kan det räcka med att ryta till och stampa till i golvet för att få samma effekt. Sånt här ska ju naturligtvis inte häsnda ofta, i normala hanteringen ska man vara lugn runt hästar.
Det är ju viktigt att lösa själva grundproblemet, men man kan inte låta det gå så långt att hästen försöker bita, sparka eller attackera. Det måste man ju ta tag i direkt om det händer, och sedan även jobba på det långsiktiga så hästen är nöjd och tycker om det man gör med den.
Vet att det låter lite nitiskt att råda folk att slå sina hästar till höger och vänster, men i vissa fall är det mycket bättre än att tvingas gå undan för att hästen börjar bli våldsam. Går du undan fungerar ju hästens sätt att bli av med dig och slippa göra som du säger, och det är en effektiv belöning för hästen och du lär den att hota. Sedan måste man gå igenom vad det är som gör att hästen inte vill. Gör det ont? Är det outhärdligt tråkigt? Är den bara osäker på vem som bestämmer? Tycker övervägande delen av vad man gör ska vara ok och ganska kul för båda parter.
Är hästen verkligen ohanterad och rädd ska man inte vara för påträngande från första början, är den bara osäker på om man verkligen behöver göra som matte säger är det i första hand positiv förstärkning, men i de fall hästen ändå väljer att ge sig på dig är det det jag beskrivit som gäller, tycker jag.