Hjälp nu bits hon också!!

B

buspoona

Till och från sedan vi köpte vår arab har vi haft problem med henne, ett tag hotade hon en annan ägare när hon skulle ta in sin häst som är kompis med vårt sto, Hon gick emellan och var hotfull. Sedan har det till och från varit bekymmer med att få henne vilja gå med in från hagen: ett tag gick det bra om vi lockade med godis,då kunde hon tänka sig följa med. Men sen funka det inte heller och då gick det bra att följa med om vi tog in kompisen, men nu helt plötsligt vägrar hon att gå in om inte resten går in oxå!i stallet var det Tidigare lätt att flytta på henne och backa och så vidare men nu sedan ca en månad blir hon bara sur(öronen bakåt och hon försöker bitas) det är ofta hon försöker bitas när man går förbi frammifrån för att rykta henne. Jag tror att hon är osäker och rädd, men det är svårt att veta hur man ska kunna lösa detta, vi har hållt på en del med horsemanship tidigare men nu surar hon ju bara när man försker flytta henne med tryck. Hon sparkar och bits. Vi försöker att vara bestämda och vi slår henne inte, som var allas råd i början för att få henne att göra som vi bad om. Hon blir bara hotfull och attackerar om man ryter och piskar till henne. Jag funderar oxå på om jag ska minska på foder, hon får ca 5dl betfor/ dag och 10 kg hösilage som 'är ganska mkt vätska i, Kan hon vara överfodrad?:bump::confused:

Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Nu framgår det ju inte riktigt ålder och storlek på din häst, inte heller hur mycket hon arbetar. Som jämförelse äter min halvarab (157 cm) 7 kg hö (torrt, bra näringsvärde), 2 kg kraft + betfor + morötter.

För mig låter det som om hon helt enkelt försöker kolla vem som bestämmer och vart gränsen för vad som är tillåtet går. Kan säga att den häst som attackerar mig i hagen får en propp. Omedelbart. Och jag förutsätter att de andra hästägarna gör detsamma om mina skulle få för sig något.

Ett annat alternativ kan ju vara att hästen är understimulerad och behöver jobba mer (med både huvudet och kroppen).

Tror att ni kanske är lite för komplicerade och otydliga i hanteringen. Skulle någon av mina eller stallets hästar sparka eller bita mig skulle de åka på en smäll som de sent ska glömma. :devil: Direkt, inga krusiduller. Jag är mjuk och snäll i hateringen i övrigt, men att gå på mig, sparka mig eller bitas får de inte ens ha en tanke på. Då är det bättre att dra till en gång ordentligt så de hoppar bakåt och märker att ojdå, det där gick visst inte. Håll inte på och småvifta och säg ifrån hela tiden, det gör bara hästen huvudskygg och orolig. Tydliga ramar ska det vara. Var mjuk och använd mkt beröm, det ska vara trevligt att göra rätt. :) Vissa hästar ska man vara försiktig med drivande nh-övningar om man inte är otroligt erfaren. Är man tvetydlig kan de se det som att man är under i rang men hela tiden försöker utmana hästen, speciellt vanlig på ston som kan bli arga. Håll dig till ledövningar och sånt och rid istället för att göra den typen av övningar när du vet att du blir osäker i de situationerna.

Jag menar inte att man ska hålla på och slå hästen, men just sånt beteende som riskerar bli farligt ska det vara noll tolerans för tycker jag. Räck fram en longerpisk till kompisen:devil:. Man ska aldrig aldrig skapa obehag när de inte förstår, men ett rejält rapp på en häst som försöker attackera brukar få in budskapet på ett försök, med lite tur provar hon inte igen. Försök hantera den lite mer självklart och rutinmässigt en period, inte krångla till det med övningar som hon kan tolka som att du frågar och aspirerar på ett ledarskap som hon tydligen tror att hon har.

Överutfodrad är hon nog verkligen inte, ett hösilage med mkt vätska kan motsvara hälften så mkt hö, vattnet och vätskan är ju inte "mat", det är som att hälla vatten på höhögen. Jämför mer att ge 5-6 kg hö och lite betfor, det är ju lite mat. Motionera hästen ordenltligt och ge mer så är den inte understimulerad och uttråkad i alla fall. Ni kan ju ha jättehöga värden i fodret som gör att det räcker, men det blir i alla fall itne så mkt fibrer för magen om det är blött.

Jag kan bara skriva från min erfarenhet med min ungponny. När jag köpte henne var hon förvisligen mycket hanterad men inte uppfostrad. Hon kunde inte gå ordentligt i grimma utan försökte dra iväg, eller gå på en. Hon hög även mot mig ett par gånger. Det jag gjorde? Jo varje gång hon sprang på mig sa jag först till henne med rösten och ett litet ryck i grimman. Andra gången ett hårdare ryck samt jag gick på henne och fick ponnyn att flytta på sig för mig. Tredje gången slog jag henne. Nu har hon lärt sig att lyssna på rösten(inte kul när matte blir sur). Och givitvis berömmer jag henne när hon lyssnar.

När det gäller bitningen så slår jag till direkt hon bet mig. Det e inte acceptabelt att bitas!

Att bara säga till hästen hella tiden lär den bara att strunta i dig. Du fullför ändå inte bestrafningen så varför lyssna? Men det gäller att fullföra bestrafningen varje gång. Så hästen inte behöver fundera på vad det e som gäller idag. Så enligt mig e det inte fel att slå hästen när den gör fel och om det e i rätt ögonblick.

Tror att ni kanske är lite för komplicerade och otydliga i hanteringen. Skulle någon av mina eller stallets hästar sparka eller bita mig skulle de åka på en smäll som de sent ska glömma. :devil: Direkt, inga krusiduller. Jag är mjuk och snäll i hateringen i övrigt, men att gå på mig, sparka mig eller bitas får de inte ens ha en tanke på. Då är det bättre att dra till en gång ordentligt så de hoppar bakåt och märker att ojdå, det där gick visst inte. Håll inte på och småvifta och säg ifrån hela tiden, det gör bara hästen huvudskygg och orolig. Tydliga ramar ska det vara. Var mjuk och använd mkt beröm, det ska vara trevligt att göra rätt. :) Vissa hästar ska man vara försiktig med drivande nh-övningar om man inte är otroligt erfaren. Är man tvetydlig kan de se det som att man är under i rang men hela tiden försöker utmana hästen, speciellt vanlig på ston som kan bli arga. Håll dig till ledövningar och sånt och rid istället för att göra den typen av övningar när du vet att du blir osäker i de situationerna.

Jag menar inte att man ska hålla på och slå hästen, men just sånt beteende som riskerar bli farligt ska det vara noll tolerans för tycker jag. Räck fram en longerpisk till kompisen:devil:. Man ska aldrig aldrig skapa obehag när de inte förstår, men ett rejält rapp på en häst som försöker attackera brukar få in budskapet på ett försök, med lite tur provar hon inte igen. Försök hantera den lite mer självklart och rutinmässigt en period, inte krångla till det med övningar som hon kan tolka som att du frågar och aspirerar på ett ledarskap som hon tydligen tror att hon har.

Överutfodrad är hon nog verkligen inte, ett hösilage med mkt vätska kan motsvara hälften så mkt hö, vattnet och vätskan är ju inte "mat", det är som att hälla vatten på höhögen. Jämför mer att ge 5-6 kg hö och lite betfor, det är ju lite mat. Motionera hästen ordenltligt och ge mer så är den inte understimulerad och uttråkad i alla fall. Ni kan ju ha jättehöga värden i fodret som gör att det räcker, men det blir i alla fall itne så mkt fibrer för magen om det är blött.

Håller absolut med!

Vill bara tillägga att hästen -OM det nu är en normalstor häst vi pratar om- faktiskt kan vara frustrerad och stressad just över att få för lite foder, för det låter verkligen som lite för lite grovfoder om den bara får 10 kg blött silage. Det kan vara så enkelt!

Det är OK att ta med ett spö/långpisk ut i hagen för att freda sig om hästen verkligen attackerar när man ska hämta en annan häst. Hästar är stora djur och det kan faktiskt bli riktigt farligt om man tillåter vad som helst. Även om hästen attackerar för att den mår dåligt och är otrygg/rädd/hungrig etc, så finns det vissa gränser som ABSOLUT ALDRIG NÅGONSIN får passeras! :crazy:

Det viktiga är att man "bestraffar" snabbt och i rätt ögonblick och sedan låter hästen vara helt och hållet.
Har sett exempel på folk som "ska lära" hästen och jagar den med långpisken, alt. söker upp hästen och klår den innan den ens hunnit attackera. Hur ska hästen då veta VAD den gjorde fel? :cool:

Så enligt mig e det inte fel att slå hästen när den gör fel och om det e i rätt ögonblick.

Självklart är det din åsikt, men jag hoppas verkligen att du menar att det är okej att "slå hästen" (gillar inte att använda det uttrycket) inte bara "när den gör fel", utan när den gör något som kan bli farligt, alltså t.ex. springer på dig, sparkar eller bits..!? :crazy: Jag menar, en häst som inte gör det man bad den om, alltså missförstår, den "gör ju också fel" egentligen. Och den slår man ju inte...

Jag är själv inte för att slå hästen, MEN i vissa lägen, som i detta fallet, kan det vara mer eller mindre nödvändigt som rent självförsvar. Sen tycker jag att man bör lösa problemet i grund och botten, istället för att försöka dämpa symptomen (vilka i detta fall var sparkande bitande, "attakerande"). Dessa kan man ju alltid bedöva och i största mån ta bort, men blir det en ärlig grund därefter?

Jag tycker också att det kan vara motiverat att drämma till en häst. Som Naqzita säger så ska man inte tänka att man kan göra det när "hästen gör fel" för det betyder så mycket. Att hästen gör fel är ju oftast ett missförstånd mellan häst och människa, ingenting hästen gör av elakhet. Samma sak gäller en häst som biter i grimskaft eller snappar framför sig när man spänner sadelgjord eller liknande - är det inte uppenbart att det är för att bossa eller skada så får det vara. Någonting måste de ju få avreagera sig på när det kittlar eller är obehagligt.
Någonting som är direkt farligt är däremot inte acceptabelt! En häst som försöker bita, sparka eller springa över mig får veta att det helt enkelt inte är någonting att rekommendera, eftersom det kostar mer än det smakar. Man behöver inte skrika och slå och bli hysterisk, det funkar inte. Men jag ryter till ordentligt och smäller i precis det ögonblick som hästen biter.

Fast nu var det himla längesedan jag träffade på en sådär aggressiv häst, det måste vara flera år sedan när jag tänker efter. Red in en islandshingst förra året iofs som kom på att man kunde stegra sig för att hota. Han blev drämd en enda gång med ett spö i sin känsliga mage när han reste sig, sedan insåg han att det var en grymt dålig idé att blotta buken för mig.

mitt sto är 147 cm och arab. Hon får väl ca 10-12kg hösilage med varierande vätskehalt.och ca 5 dl betfor per dag. Jag får ta och pröva med en smäll nästa gång hon försöker bitas för att markera att det inte är okej. någon som har ngra bra förslag på ledarskapsövningar? mvh Ulrika

Självklart slår jag inte hästen när den gör fel. Utan försöker göra det tydligar med vad det e jag vill att den ska göra. Som du skrev e det oftast missförstånd mellan häst och människa. Som jag skrev innan försöker jag först(i vissa lägen) säga till hästen med kroppspråket/rösten. Slag använder jag som sista utväg eller om hästen e på väg att skada mig eller någon annan.

TS: tänk även på hur du reagerar när hästen går till atack. Backa inte undan utan gå mot hästen samtidigt som du slår. Kom på att en klaskamrat till mig hade ett liknade problem som du. Hästen hög mot alla och typ en cm från ansiktet slåg hon hopp tänderna. Hade man inte koll på benen sparkade hon. Det klaskompisen gjorde var helt enkelt att hon inte ryggade undan. Efter ett tag kom hästen på att den inte gick att skrämma henne. Hästen slutade då när klaskompisen var i närheten.

du tycker alltså att det bästa jag kan göra är att vara modig och gå fram, även om hon hugger. och på det lär hon sig för hoppningsvis att det inte hjälper att hon försöker skrämmas?! Eller ska jag samtidigt drämma till när hon hugger?

Men du måste ju ta reda på VARFÖR hon gör!
Slår du till henne kommer hon säkert att sluta bitas/attackera osv, men hon försöker ju berätta något och du måste lyssna.
Det är helt okej att slå till en häst i rätt ögonblick och i självförsvar. Men hästen har ju en anledning till att göra som den gör och det måste man ju reda ut innan man försöker lösa problemet.

Jag tror att hon är osäker och rädd, men visst går tankarna till att hon kanske har ont eller om det bara är att hon tycker allt är allmännt tråkigt under vintern och inget att äta hela tiden utan bara middagsfodring. :confused:

VARFÖR? undrar du.
För att kolla vad man får bestämma och vad man inte får bestämma förmodligen. Hästar kollar emellanåt vem som är högst i rang.

En (normal) häst hugger inte någon i hagen bara för att den har ont. Vad har den att vinna på det?

Du tror alltså inte att det beror på att hon är osäker och rädd utan att hon försöker vara högre i rang? Jag fick tips i början att ryta åt henne och slå till när hon vägrade följa med in från hagen och det slutade med att hon gjorde rusningar mot oss så fort vi kom till hagen och hon svängde runt och försökte sparka. Jag tycker att hon bara blir osäker och går till försvar om man försöker den taktiken, men jag ska prova att drämma till nästa gång hon hotar att bitas...

Man kan ju bli osäker om man inte har en tydlig ledare också, eller hur.

Jag tycker du ska ge henne en snyting om hon hugger. EN gång och omedelbart just när hon hugger. Ingen större idé att skälla en kvart efteråt, då förstår hon inte i alla fall.

Jag skulle däremot inte varken skälla eller slå för att hon inte vill följa med in från hagen utan helt enkelt ta ett grimskaft med kedja och koppla det under hakan på hästen. Hon blir säkert sur, men jag tror att hon följer med dig. (Ta med en morot ut i hagen så att det är lite positivt att du kommer).

Kanske du kan träna henne från marken? Promenera med henne i grimman, träna halt, skritt, kanske trav. (Inget betande). Beröm när det blir rätt och envisas när det inte funkar. Vi gjorde mycket såna övningar i början (med fullbloden) och de lär sig lyssna.

Lycka till!

jodå jag har tittat på din sida men jag önskar lite mer tips hur man bäst gör för att hon inte ska hotas att bita vid tex ryktning och kanske har du ngra mer tips på att få henne att gå från hagen själv och inte bara frysa fast. Tidigare gick det jättebra att få henne att flytta framåt bakåt och åt sidan men nu blir hon bara sur dvs bits, slänger med svansen och flyttar man bakdelen kan hon försöka sparkas. Jag skulle gärna gå ngn horsemanshiputb. men vet ej om det finns ngn i närheten av mariestad, östersund är ju lite väl långt. Jag har dock kontakt med en tjej som studerar parelli och det verkar vara ett mkt sunt tankesätt.:)

Jag tror att om du är KONSEKVENT och talar om vad du accepterar och vad du inte accepterar så behövs just inte så många kurser. Backa inte undan när hon strular utan gör som du har bestämt dig för att göra. Slutför alltid det du påbörjat, vad än det vara må.

Jag ska träna mer med övningar från marken och vid ett par tillfällen har jag fått henne att följa med när jag har bytt till repgrimma i hagen, men jag är rädd för att hon ska sticka i väg och inte låta oss komma fram till henne i hagen om man använder sig av sådana metoder, Har jag rätt eller fel?

Problemet med såna övningar är att en osäker häst som kanske tror att den bestämmer kan tolka det som att du bråkar med den eller mopsar dig, om du inte är en person med väldigt natirlig pondus. Hästen är starkare än dig, det är lätt för den att ta över om du erbjuder den möjligheten.

Jag tycker såhär: Rid och motionera mycket så denär avrastad och nöjd. Överskottsenergi förvärrar såna problem. Sen hanterar du den som om den aldrig bitit eller sparkat nånsin (men ha det i bakhuvet så det inte händer en olycka) Eventullt kan du ha ett spö en period nu för att komma åt och värja dig på benlängds avstånd.

Gör inget alls utan var nöjd och glad om hon inte gör nåt. Hugger hon till eller sparkar drar du till hårt en gång. Hon ska hoppa bakåt av förskräckelse. Sen är det överspelat, inget rytande, inget småryckande, inget klagomål, bara fortsätt med det ni gjorde. Skulle hon sparka mot dig igen, gör om igen. Så skulle jag göra för att få bort hela det alternativet ur hennes världsbild. Tror hon kommer nöja sig med det och foga sig när hon vet att det inte går. Men hys inget agg mot hästen för det här, den vet ju inte vad man får och inte får göra. Håll till nånstans där hon inte känner sig instängd, borsta till exempel utomhus eller i en bred stallgång, det är meningen att hon ska kunna hoppa undan, och då får du absolut inte gå på henne nåt mer. Det ger motsatt effekt och hon känner sig trängd.

När det problemet är borta, då kan ni göra såna övnignar på egen hand utan att riskera skada er. Alternativt ta itu med det med en erkännt skicklig tränare direkt.

Det ligger säkert mkt i att det kan bero på överskottsenergi, det har inte blivit så jättelånga ridpass ca en halvtimme per gång, pga kylan. jag ska lägga mer energi på motionen för henne. Sedan ska jag pröva dina tips när hon hugger nästa gång....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar