HJÄLP! några frågor ang dressytävling

skorpannorpan

Trådstartare
Har aldrig tävlat men tänkte nu ta tag i denna skräckupplevelse... vad måste jag ha? Om jag bara tävlar lokalt vill säga. Grönt kort? Väldigt basal fråga men då jag aldrig get mig in i det har jag aldrig brytt mig om det, men vad har jag jag grönt kort till? vad betyder det? Vad måste jag tänke på? *pinsamt att fråga*
En annan fråga; vad är skillnaden mellan bakdelsvändning och skrittpiruett?

Sv: HJÄLP! några frågor ang dressytävling

Har aldrig tävlat men tänkte nu ta tag i denna skräckupplevelse... vad måste jag ha? Om jag bara tävlar lokalt vill säga. Grönt kort? Väldigt basal fråga men då jag aldrig get mig in i det har jag aldrig brytt mig om det, men vad har jag jag grönt kort till? vad betyder det? Vad måste jag tänke på? *pinsamt att fråga*
En annan fråga; vad är skillnaden mellan bakdelsvändning och skrittpiruett?

Grönt kort måste du ha. eeehm, dert har du för att visa att du kan regler och så om hur man agerar på en tävlingsplats osv. det visar ju liksom att du gått en kurs och gjort ett godkänt prov :)
skillnaden mellan bakdelsvändning och skrittpiruett är väl centreringen... tror jag :) en skrittpiruett ska vara mer centrerad än en bakdelsvändning.

om det är okej att jag kapar tråden lite, så har jag en fråga:

ryttarlicens, gäller samma för dressyr för som hoppning, eller måste jag lösa en licens för dressyr?

ryttarlicens, gäller samma för dressyr för som hoppning, eller måste jag lösa en licens för dressyr?

Nej, du kan ha samma licens för båda dressyr och hoppning :)

Du måste ha grönt kort, licens, sporrar när du rider, kavaj, och såklart nummerlapp ;)

aaah, va mkt att hålla ordning på. vad är licens? måste jag ha kavaj på lokal tävling? usch får ont i magen...

Mycket av det här brukar man gå igenom på en Grönt kort-kurs. Jag var iallafall mycket klarare i huvudet efter kursen :)

Är själv ny i dressyrtävlings sammanhang så jag förstår att du är nervös.
Om du har grönt kort så skaffar du licens på ridsports hemsida. Läs TR som de andra säger, mycket att komma ihåg.
ex. anmäla innan urlastning, urlstning i träns. Inget spö är tillåtet på tävlingsbanan (end på framridning), förbjudet att rida fram med någon form av inspänningstyglar osv osv...

Träna mycket för tränare innan då du får möjlighet att ställa frågor och lösa ev ridproblem ;)

Har man inget grönt kort kanske man ska göra så här:
1. skaffa grönt kort - träna
2. skaffa licens - träna
3. Träna
4. Träna
5. Programridningsträning
6. Kanske Klubbtävling
7. Programridning
8. Tävling

Detta är den ordningen jag själv har gått så det var bara ett ex ;) Men mycket träning och stressa INTE igenom programmet (lätt gjort)...

Lycka till!!

tack! F*n att jag ska vara så nervös...

hihi, jag själv ska också snart tävla min första tävling på 6 år:smirk: läste på TR och blev ännu mer nervös:o det var så himla mycket att tänka på. nu börjar det dock kännas okej, förutom att hästen för tillfället är stel och tjurig:cool: på söndag smäller det. det får bära eller brista:)

ok, tack alla snälla ni! ytterligare en dum frågan; hur lång tid tar ett grönt kort att ta? måste man plugga? åka på lektioner? tiden är ganska knapp som den är... öeum... känner mig mycket dum... men vore tacksam för svar

ok, tack alla snälla ni! ytterligare en dum frågan; hur lång tid tar ett grönt kort att ta? måste man plugga? åka på lektioner? tiden är ganska knapp som den är... öeum... känner mig mycket dum... men vore tacksam för svar

Det beror på. Man måste inte gå GK kurs men det är ju att rekomendera för den som aldrig har tävlat .
Det är en hel del regler osv som du måste kunna när du ger dig ut på tävlingsplatsen. Det blir varken kul för dig eller dina med(mot)tävlande om du kommer dit och är totalt okunnig.
Din första tävling ska ju trots allt inte sluta som en skräckupplevelse, eller hur! ;)

Själva provskrivningen går iprincip bara ut på att man ska kunna leta efter svaren i TR. Att ha viss grundkunskap innan kan underlätta även där men är man något sånär klok så kan man nog hitta det mesta ändå

Som en del i gk provet får man göra ett ridtest för att visa att man behärskar alla hästens gångarter och kan rida förståndigt samt hanteringsmoment där du får visa sadling, tränsning samt visa vid hand :rofl: Denna del fan man göra när man vill förutsatt att du har en godkänd instruktör som kollar dig ;-)

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 113
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?