HJÄLP! Min tik är aggressiv

E

Elan01

Jag måste ha råd.
Jag har två tikar en schäfer/dobbermann 1,5 år och en schäfer/rottweiler 3 år. Både jättesnälla tillgivna hundar som alltid har hållit sams. Den äldre har inte varit så förtjust i andra tikar men inga stora problem. Väldigt vaktig mot främmande hundar, vad gäller våran bil, mig, barnvagnen osv. Aldrig visat ngt mot människor utan bara andra hundar.
Nu löper den äldre tiken och den yngre löpte för två veckor sedan.
Förra veckan rök dom ihop. Den yngre slängde sig på rygg men den äldre fortsatte hugga, högg tag i nacken och stod och ruskade henne. Vilket resulterade i sju stygn i nacken och en rädd hund.
Det går att ha dom ihop inne och så länge jag är i närheten men jag törs ju då självklart inte lämna dom själva och inte ha dom lösa ute.
Har pratat med så många olika veterinärer och hundmänniskor nu och alla säger olika.
En del säger att kastrering kommer säkert att fungera och att hon kommer att må bättre av det eftersom hon inte klarar av sina hormoner . Andra säger att kastrering kommer att göra henne grinig och störa hennes naturliga hormoner och att hon kommer att må dåligt resten av livet av kastrering.
En del säger avliva henner direkt.
Vad ska jag göra? Vad är bäst för henne?
Fungerar kastrering? Kommer hon att må dåligt? Kommer hon att må bättre?
Alla säger olika! Är det ngn som har erfarenhet av detta?

Sv: HJÄLP! Min tik är aggressiv

Är det verkligen ingen som har ngn erfarenhet av kastrering av tikar?

Har ingen erfarenhet själv. Men har läst mycket eftersom jag funderar på att kastrera min egen tik (pga risk för livmoderinflammation och juvertumör) Läste en norskartikel ang. kastrering av tikar och aggression. Där berodde det på vilken typ av aggression hunden hade. Vissa typer kunde minskas medan andra kunde öka. Men för tikar var det mer vanligt med ökad aggression efter kastrering. Varför vet jag inte.

Tyvärr är det ju så att om tikar ryker ihop en gång kan man vara ganska beredd på att dom gör det igen-på liv och död. Du kanske kunde omplacera?

Kan du inte hålla hundarna isär då?

Tyvärr är det ju så att om tikar ryker ihop en gång kan man vara ganska beredd på att dom gör det igen-på liv och död. Du kanske kunde omplacera?

Båda flickorna är omplaceringar, och den äldre som är "problemet" har inte haft det så kul, så jag ser det inte som ett alternativ tyvärr.
Det är kastrering eller avlivning som gäller.
Men det blir ett försök med kastrering, det är ju enda chansen.
Alla ledarhundar är ju kastrerade och de är ju inte griniga..

Kan du inte hålla hundarna isär då?

Nu har jag hundarna isär.
Men iom att jag har en liten son så vill jag inte ta risken att de ska ryka ihop och han hamnar imellan.
Förstår ju att de inte är 100%iga efteråt heller men förhoppningsvis bättre än nu. Detta är ju trots allt ett fenomen som uppkommer vid löp.

testa att sterilisera fungerar inte det och du inte vill omplacera så är ju det enda återsående alternativet avlivning.

Jo mina tikar kunde vara riktiga slags kämpar undr löpen! Med varandra! Sen var det lugnt tills nästa löp. Riktiga bitch kärringar:smirk:

Alla ledarhundar är ju kastrerade och de är ju inte griniga..

De är väl ofta kastrerade från ung ålder dvs innan det könsmogna beteendet satt sina spår.
Dessutom väljs enbart hundar med mycket bra mentalitet ut till dessa uppdrag och det har nog inte så mycket att göra med huruvida de är kastrerade eller inte...

De är väl ofta kastrerade från ung ålder dvs innan det könsmogna beteendet satt sina spår.
Dessutom väljs enbart hundar med mycket bra mentalitet ut till dessa uppdrag och det har nog inte så mycket att göra med huruvida de är kastrerade eller inte...

Jag menar att en veterinär sa att hon skulle bli grinig av kastering, inte att hon va det nu.
Och det blir ju inte ledarhundarna.

testa att sterilisera fungerar inte det och du inte vill omplacera så är ju det enda återsående alternativet avlivning.

Jag ska inte sterilisera, jag ska kastrera.
Varför skulle det inte fungera? Har du provat själv?

Inte alls bitter, bara frågar för jag vill veta?

Om du vill ha hjälp kanske det vore en idé att inte låta så bitsk mot alla ?

Du kan ju lägga ut en annons om omplacering och se vad du får för svar?

tikar= sterilisera
hanar= kastrera

Om du vill ha hjälp kanske det vore en idé att inte låta så bitsk mot alla ?

Du kan ju lägga ut en annons om omplacering och se vad du får för svar?

Nu blir jag ledsen.
Jag har inte varit bitsk eller otrevlig, jag har ställt en fråga. får man inte det? :confused:

tikar= sterilisera
hanar= kastrera

En kastrering innebär att djurets könskörtlar tas bort. Det är de körtlar som producerar könshormon, dvs testiklarna hos hanar och äggstockarna hos tikar. Djuret slutar då producera könshormon. För tikarna innebär det t ex att de slutar löpa. Man kan också förvänta sig att djurets beteende till viss del påverkas. Dvs de beteenden som är förknippade med könshormonerna.

Vid en kastrering av honor brukar man ofta även ta bort livmodern för att minska risken för att hon ska drabbas av livmoderinflammation och då behöva öppnas igen.

Vid en sterilisering får könskörtlarna vara kvar och istället klipper eller snörar man av sädesledarna respektive äggledarna. Djuret fortsätter då producera könshormon och ingen beteendeförändring ses hos djuret.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 456
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka