Han menade hur det var när vi tog ut veterinären, samt alla omständigheter kring hans insjuknande. Jag har förstått att det är lurigt. Nu är han smärtfri och inte stel, men det är såklart för att han får smärtstillande. Jag kommer behandla det som fång fram tills att vi får något annat besked. Han står på boxvila tillsvidare och smärtstillande tre dagar till.
Det som jag ser som lite "problemet" är att det om det inte finns röntgenförändringar inte går att ge annat besked. Alltså när det smärtstillande är slut, om han då är u.a./symptomlös, röntgen inte visar något etc - så kan man ändå inte säga att "nej det var inte fång". I sinom tid kommer du se på hovarna om det var fång eller ej, men det tar tid.
Men även om de svarar finfint på initial behandling och sen är ua, ren på rtg osv. Så skadorna i hovarna behöver ändå en lång återhämtning. Man kan alltså inte efter t ex 2 v säga om det inte var fång eller om det är fång men hästen svarat precis som man vill på behandling.
Jag hade en som lurade oss enormt. Han var fd fångis. Blev halt på ett framben, till och från. Vet och hovis hemma kollade, båda uteslöt fång. Han var på klinik två ggr och klinikhovis kollade. Även där uteslöts fång. ALLA misstänkte det ju först, iom fd fångis så banne mig "ont i örat" tänker man "kan det vara fång?" först. Men nej det fanns INGA tecken, och hälta på ett ben som kommer och går är liksom inte alls typiskt för fång. Det blev varken bättre eller sämre på en månads tid, och det var mitt i vintern och en meter snö (dvs inte fångsäsong)
Det var fång. Efter ytterligare någon månad avslöjade fångränder på hovarna och skador på lamellranden att det var fång. Vid det laget var han u.a. Tack och lov inga röntgenförändringar.
Ang diagnos förutom just det knepiga anfallet så:
Stapplig/försiktig gång, skiftar över vikten bak vid vändningar (fångvänder), förstärkt digitalpuls runt om. Ingen reaktion på visitertång.
Den andra var lite lite tassig på ojämnt underlag, det var mitt i vintern. Oskodd så fick tofflor och blev helt u.a. Busade och brallade i hagen. Men sen succesivt rörde han sig mindre i hagen. Ingen puls eller så, travade glatt vid hand när han togs ur hagen. Inga problem lyfta ben eller något. Efter några veckor tyckte jag han såg lite stapplig ut en morgon och ffa såg jag på ögonen att nåt inte var bra. Men när togs ur hagen knallade piggt på med stora steg. Lyfte snällt hovar, ingen puls. Reagerade i tån på visitertång. Dock rejäla problem vid snäva vändningar och "fångvände".