Hjälp, min häst har fång

Hur vet du hur jag tänker?
Det som, förvånar mig är ditt sätt att svara i trådarna här. jag tycker att du har en tråkig attityd eftersom du tycks anse att det är du som ska styra upp alla trådar och ja - det stör mig. Jag har svårt för människor som försöker använda sig av härskartekniker.

Senaste gången vi diskuterade fång och IR så ansåg du att du kunde mkt och inte var intresserad av att veta mer. Hur kan du bedöma vad folk kan om du inte kan ngt själv?

@Forest Autumn : jag har anmält ditt inlägg. eftersom du har ett agg till mig sen många år etablerat, och förstör trådarna oavsett vad som skrivs, på att reagera på vad jag skriver som om det var riktat till dig osv. Det är väldigt tråkigt att du har det agget och känner behov av att förstöra trådar för att rikta dig till mig, trots att det säkert är minst några år sen vi sist hade ngn direkt diskussion som verkligen rörde just dina och mina åsikter. Jag aktar mig noga rent allmänt från att addressera dig öht just för att jag känner att agget är så gravt från din sida. Inte heller i denna tråd addresserar jag dig annat än nu sist då du uppenbarligen har problem med ngt jag skrivit allmänt som bidrar till diskussionen.
Lägg mig helst på ignorera är mitt förslag till dig, det verkar vara vilsammast för din del. tyvärr ska jag väl säga, det hade kanske gynnat dig annars att läsa det jag verkligen skriver och inte som att det är ngt hot ifråga mot dina egna förvissningar.

Inte ens i ditt svar till mig kan du se bortom att allt inte handlar om FÅNG, eller se vad jag egentligen skriver.

När jag läser studier brukar jag bemöda mig om att inte bara läsa sammandrag eller abstracten. När man bara läser sammandrag kan det ju bli som tex det seglivade "hästar föredrar ljummet vatten och dricker mer då, det har visats i studier". Hästarna föredrog isvatten i den hänsyftade studien. Men om de bara hade ljummet vatten drack de mer än i de andra alt.

Nu kan jag som sagt inte leta fram den studien jag åsyftar då jag är på mobilen. Den kan vara utdaterad med då jag inte följt forskningen så noga på senare år (därav frågetecknet efter att det ju visats i studier att?).

Men om man struntar i ditt eller datt studie osv ett tag. Utgår från att fruktan inte utlöser insulinsvar ens hos IR. Vad i gräset är det då som utlöser för de hästar där man ser tydlig koppling till gräs? *nyfiken*.
Min tex så även lite gräs räcker för att han ska bli väldigt "mycket mer IR" och det väldigt snabbt. Nu innehåller givetvis gräs mer än fruktan såklart, men vad är teorin nu/istället (för fruktan) om vad som ger så tydlig påverkan?

Hur vet du hur jag tänker?
Det som, förvånar mig är ditt sätt att svara i trådarna här. jag tycker att du har en tråkig attityd eftersom du tycks anse att det är du som ska styra upp alla trådar och ja - det stör mig. Jag har svårt för människor som försöker använda sig av härskartekniker.

Nu tänker ju jag inte gå närmare in på ämnet än att man bör först begripa skillnaden på studie och forskning.

Sedan vet jag inte vad som stör dig mest som får oss andra som du påstår försöka använda sig av härskarteknik mot det i alla fall jag länge stört mig av med ditt ständiga svarande i frågoform.

För mig är det i alla fall ett tecken på att du inte orkar ta del av forskning utan nöjer dig med att skumma i studier och sedan vill att alla andra ska orka delge dig det som du själv anser vara jobbigt.

Hur Mackan orkar fattar jag inte mot "drevet" men det kanske beror på långvarig forskning inom ps,,,,

Nu tänker ju jag inte gå närmare in på ämnet än att man bör först begripa skillnaden på studie och forskning.

Sedan vet jag inte vad som stör dig mest som får oss andra som du påstår försöka använda sig av härskarteknik mot det i alla fall jag länge stört mig av med ditt ständiga svarande i frågoform.

För mig är det i alla fall ett tecken på att du inte orkar ta del av forskning utan nöjer dig med att skumma i studier och sedan vill att alla andra ska orka delge dig det som du själv anser vara jobbigt.

Hur Mackan orkar fattar jag inte mot "drevet" men det kanske beror på långvarig forskning inom ps,,,,
Ok roligt att du svarar.
Men för att diskussionen ska bli meningsfull så tycker jag att du ska förklara vad det är för skillnad mellan studie och forskning? I vetenskapliga sammanhang är en studie att jämställa med forskning. Men jag antar att du menar ngt annat.

Hur du kan påstå att jag inte orkar ta del av forskning är för mig helt obegripligt. Jag vill nog påstå att jag är ganska väl insatt i forskningen kring fång, vilket ju är vad tråden handlar om. Däremot så verkar inte alla andra vara det vilket är anledningen till mina frågor. Roligt att du har uppmärksammat frågorna men tråkigt att du och ex mackan aldrig besvarar mina frågor. Jag har trott att detta är ett diskussionsforum vilket enligt min uppfattning innebär att man diskuterar ngt dvs man bemöter varandras argument. Men jag har för länge sedan insett att alla inte ser det på samma sätt. Du är en av dem. Men du kan kanske svara på min inledande fråga dvs skillnaden mellan forskning och en studie? Gör gärna det.

Jag hoppas på att någon fortfarande läser i tråden... Idag pratade jag med en person som har stor och lång erfarenhet av hästar. Han tyckte inte det lät som att min häst drabbats av fång!? Jag har själv funderat lite de senaste dagarna... Kände ju inte riktigt att veterinären till 100% visste bad han snackade om... Finns det andra sjukdomar som har likartade symptom? Har själv för många år sedan haft en häst som hade haft anaplasma och han hade ibland liknande symptom. Min häst har antikroppar, men är aldrig behandlad. Funderar också på borrelia... Nån som har erfarenhet?

Jag hoppas på att någon fortfarande läser i tråden... Idag pratade jag med en person som har stor och lång erfarenhet av hästar. Han tyckte inte det lät som att min häst drabbats av fång!? Jag har själv funderat lite de senaste dagarna... Kände ju inte riktigt att veterinären till 100% visste bad han snackade om... Finns det andra sjukdomar som har likartade symptom? Har själv för många år sedan haft en häst som hade haft anaplasma och han hade ibland liknande symptom. Min häst har antikroppar, men är aldrig behandlad. Funderar också på borrelia... Nån som har erfarenhet?

Vad var anledningen till att han inte tyckte att det lät som fång?

Han menade hur det var när vi tog ut veterinären, samt alla omständigheter kring hans insjuknande. Jag har förstått att det är lurigt. Nu är han smärtfri och inte stel, men det är såklart för att han får smärtstillande. Jag kommer behandla det som fång fram tills att vi får något annat besked. Han står på boxvila tillsvidare och smärtstillande tre dagar till.

Med forskning avser man att få nya kunskaper.
Med studie jämför man te x två olika behandlingsformer, men för samma åkomma.

Enkelt beskrivet i bägge fallen, och man kan ju så klart fördjupa sig ännu mer om man vill.

Han menade hur det var när vi tog ut veterinären, samt alla omständigheter kring hans insjuknande. Jag har förstått att det är lurigt. Nu är han smärtfri och inte stel, men det är såklart för att han får smärtstillande. Jag kommer behandla det som fång fram tills att vi får något annat besked. Han står på boxvila tillsvidare och smärtstillande tre dagar till.

Det som jag ser som lite "problemet" är att det om det inte finns röntgenförändringar inte går att ge annat besked. Alltså när det smärtstillande är slut, om han då är u.a./symptomlös, röntgen inte visar något etc - så kan man ändå inte säga att "nej det var inte fång". I sinom tid kommer du se på hovarna om det var fång eller ej, men det tar tid.

Men även om de svarar finfint på initial behandling och sen är ua, ren på rtg osv. Så skadorna i hovarna behöver ändå en lång återhämtning. Man kan alltså inte efter t ex 2 v säga om det inte var fång eller om det är fång men hästen svarat precis som man vill på behandling.

Jag hade en som lurade oss enormt. Han var fd fångis. Blev halt på ett framben, till och från. Vet och hovis hemma kollade, båda uteslöt fång. Han var på klinik två ggr och klinikhovis kollade. Även där uteslöts fång. ALLA misstänkte det ju först, iom fd fångis så banne mig "ont i örat" tänker man "kan det vara fång?" först. Men nej det fanns INGA tecken, och hälta på ett ben som kommer och går är liksom inte alls typiskt för fång. Det blev varken bättre eller sämre på en månads tid, och det var mitt i vintern och en meter snö (dvs inte fångsäsong)

Det var fång. Efter ytterligare någon månad avslöjade fångränder på hovarna och skador på lamellranden att det var fång. Vid det laget var han u.a. Tack och lov inga röntgenförändringar.

Ang diagnos förutom just det knepiga anfallet så:
Stapplig/försiktig gång, skiftar över vikten bak vid vändningar (fångvänder), förstärkt digitalpuls runt om. Ingen reaktion på visitertång.

Den andra var lite lite tassig på ojämnt underlag, det var mitt i vintern. Oskodd så fick tofflor och blev helt u.a. Busade och brallade i hagen. Men sen succesivt rörde han sig mindre i hagen. Ingen puls eller så, travade glatt vid hand när han togs ur hagen. Inga problem lyfta ben eller något. Efter några veckor tyckte jag han såg lite stapplig ut en morgon och ffa såg jag på ögonen att nåt inte var bra. Men när togs ur hagen knallade piggt på med stora steg. Lyfte snällt hovar, ingen puls. Reagerade i tån på visitertång. Dock rejäla problem vid snäva vändningar och "fångvände".

Senast ändrad:
@MiaMaria Gick tillbaks till sidan ett där du skriver : " Han har inte haft feber eller något annat symptom än stelhet (smärta) lite värme och lite puls."

Men stelhet/smärta, värme och puls är ju ALLA typiska fångsymtom? Feber tror jag inte är supervanligt att de har, även om det ofta anges som ett symtom.

Ja, som sagt, jag behandlar det som fång. Förstår att det inte är lätt att veta med säkerhet, speciellt vid första anfallet. Självklart ska vi ta det väldigt lugnt med honom, och vara försiktiga. Jag rider inte pga egna problem så att sätta igång honom är inte aktuellt i vilket fall.

Med forskning avser man att få nya kunskaper.
Med studie jämför man te x två olika behandlingsformer, men för samma åkomma.

Enkelt beskrivet i bägge fallen, och man kan ju så klart fördjupa sig ännu mer om man vill.

Det är möjligt att ordet studie används i olika sammanhang.
Eftersom coaris inlägg (i alla fall för mig eftersom han återkommer till forskning i sitt inlägg) verkade handla om forskning så antog jag att han med ordet studie menade vetenskapliga studier. All forskning grundar sig på vetenskapliga studier. Det går inte att få fram nya forskningsresultat utan att göra en studie. Resultaten från de vetenskapliga studierna ligger sedan till grund för de slutsatser som forskaren sedan kan dra. Jag anser att man kan mena att studier och forskning därför är samma sak.

Vad Boj menar med för studie är jag nog inte riktigt med på. Varför ska man undersöka ngt utan att få nya kunskaper. Vad är det för vits med det?

OBS: Jag ställer inte frågan för att jag inte vet svaret eller inte kan leta reda på det. Jag ställer naturligtvis frågan för att jag inte håller med eller helt enkelt inte förstår vad som menas. Vem gör sådana studier och varför?

En ex läkare som i en studie jämför två olika behandlingsformer för en och samma sjukdom har ju som syfte att hitta den behandlingsform som fungerar bäst. Det kan ju sedan bero på olika faktorer.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka