Om han får välja själv äter han ju massor av gräs ja. Men det jag menade med reagerar på pyttelite gräs är sådana gånger när han t ex fått några nävar repat gräs av 'omtänksamma' nya grannar. Dvs där man vet exakt hur stor - eller ja liten - mängden är. Eller för all del om jag låtit honom ta en tugga gräs på väg från hagen (det är länge sen det hände, jag slutade ju med det när jag insåg att även väldigt lite gräs räckte). Eller om jag flyttat stängslet några cm så det finns lite gräs att peta i sig.
Ja det är han om är knottallergisk, men knotten är ju lika många/få som i vardagen (gräsfritt) i lägena ovan.
Så, det verkar som om det är gräset just, och jag har ju åtminstone tills den här tråden antagit att han reagerar (även) på fruktanet, i och med att han t ex kunnat äta grovfoder med lite för mycket socker i utan större problem. Och att den sockerökning som blir av det sett på en dag borde överstiga den i lite lite gräs.
Däremot verkar det, har jag upptäckt här sista veckan, vara ett ganska stort "fönster" innan det blir ännu värre av gräs. Alltså han reagerar direkt och på "minsta lilla" gräs. Men om han får mer gräs, så innan reaktionen blir värre än av den lilla mängden - där verkar det finnas ett ganska stort fönster. Han har ju senaste veckan gått på gräs i någon form och mängd, mer än "några tuggor". Och han reagerade ju och det direkt. Men sen har det "stannat så" och inte eskalerat. Förvånande nog.
Man ska inte förstå allt antar jag.. =)