Hjälp, min häst har fång

Jo, ju mer jag tänker på det så kan nog vaccinationen påverkat trots allt. Har läst en del om det nu. Och nej han kan såklart inte gå ut med de andra ännu. De går på gräs och det är ju inte aktuellt för honom på ett tag... Men trodde kanske att det var bra att han fick röra sig lite OM han är smärtfri, dvs efter boxvilan. Har inte haft tid att undersöka detta djupare men ska ringa klinik i morgon och rådfråga. Tack alla för att ni delar med er!!

Innan du tänker på gräs skulle jag se till den är utredd för IR/PPID. Annars kan du tragglat genom hela konv till "ingen nytta" för den får fång igen på gräs. Är den IR/PPID skulle jag inte ens fundera på gräs denna säsong utan isf tidigast nästa. Om man alls ska fundera på gräs igen då, det beror ju på en rad saker.

Innan du tänker på gräs skulle jag se till den är utredd för IR/PPID. Annars kan du tragglat genom hela konv till "ingen nytta" för den får fång igen på gräs. Är den IR/PPID skulle jag inte ens fundera på gräs denna säsong utan isf tidigast nästa. Om man alls ska fundera på gräs igen då, det beror ju på en rad saker.

och återigen enligt det jag skrivit tidigare i tråden.... varför i hela friden utgår råd utifrån folks egna erfarenheter av fång deluxe osv i detta sammahang?
det finns inga erf i fråga ang EMS, PPID osv i detta sammanhang öht om man läser vad som står och inte bara letar trådar som handlar det minsta om fång osv.
varför rådgörs det öht ang detta här utifrån det som man tycker sig rådgöra över. det blir så konstigt.

och återigen enligt det jag skrivit tidigare i tråden.... varför i hela friden utgår råd utifrån folks egna erfarenheter av fång deluxe osv i detta sammahang?
det finns inga erf i fråga ang EMS, PPID osv i detta sammanhang öht om man läser vad som står och inte bara letar trådar som handlar det minsta om fång osv.
varför rådgörs det öht ang detta här utifrån det som man tycker sig rådgöra över. det blir så konstigt.

Det är inte konstigare än det spaderäss så klokt skrev - att om hästen får fång utan magstörning och/eller feber, och utan tydlig utlösare som "bröt sig in i foderkammaren" så ligger det ofta en metabolisk orsak bakom.
Detta är även både välkänt och erkänt av veterinärer, forskare osv. Att en betydligt större andel av fånganfallen än man tidigare trott har sin grund i metaboliska störningar.

Att då innan man släpper på gräs igen utreda om hästen har tex IR eller ppid är således mycket klokt. Om hästen inte har det vet man det och kan ta med sig det inför utslussningen. Om hästen är IR eller har ppid kan man då aktivt sätta in åtgärder och ev medicinering. Och sedan besluta om en ev återgång till gräs och då ta hänsyn till en ev ökad risk iom diagnoserna.

Att genomgå en fångkonvalescens och göra allt, och sen få ett bakslag som kunnat undvikas är ju inget någon vill.

Så det handlar inte om att se tex IR överallt. Även om du får tycka det om du känner så.

Det är inte konstigare än det spaderäss så klokt skrev - att om hästen får fång utan magstörning och/eller feber, och utan tydlig utlösare som "bröt sig in i foderkammaren" så ligger det ofta en metabolisk orsak bakom.
Detta är även både välkänt och erkänt av veterinärer, forskare osv. Att en betydligt större andel av fånganfallen än man tidigare trott har sin grund i metaboliska störningar.

Att då innan man släpper på gräs igen utreda om hästen har tex IR eller ppid är således mycket klokt. Om hästen inte har det vet man det och kan ta med sig det inför utslussningen. Om hästen är IR eller har ppid kan man då aktivt sätta in åtgärder och ev medicinering. Och sedan besluta om en ev återgång till gräs och då ta hänsyn till en ev ökad risk iom diagnoserna.

Att genomgå en fångkonvalescens och göra allt, och sen få ett bakslag som kunnat undvikas är ju inget någon vill.

Så det handlar inte om att se tex IR överallt. Även om du får tycka det om du känner så.
undrar forfarande varför man öht skulle se IR eller ppid osv i detta avseende. det är min poäng utifrån det jag illustrerade.
i övrigt tycker jag du verkar väldigt färgad i dina svar då så många hästar du haft/har har haft fång. det är inte represenativt ang fång i sig.

Senast ändrad:
Ett fånganfall beror naturligtvis på någonting. Det är inte så att kroppen sätter igång hela denna kaskad av olika händelseförlopp utan orsak. Däremot så kan det många ggr vara svårt att fastställa orsaken. Det har då visat sig vara så att i de fall där ett fånganfall verkar komma som "en blixt från en klar himmel" så har det ofta berott på en metabolisk störning vilket flera användare redan har påpekat.

Det är inte lätt att få reda på hur man ska behandla sin fånghäst. Man får olika svar från olika personer. Detta beror ju på att fånganfall kan uppkomma av olika anledningar, har olika händelseförlopp inuti kroppen men även i symptomen samt att olika veterinärer är olika uppdaterade om den nya forskningen kring denna sjukdom.

Min ponny fick fång en vinter då det var kallt men inte någon snö dvs mycket hårt underlag. Hon stod inne lång tid efter det att jag hade slutat med butta. Jag började med att gå ut med henne och låta henne stå på gårdsplanen (hon fick lita att äta för att stå still). Så småningom gick vi små korta promenader och därefter så gick hon i en liten hage utomhus. Hagen var först något större än boxen och jag utökade den efter hand. På den tiden hade vi fler hästar och de fick turas om att hålla henne sällskap i stallet. Hennes hage låg direkt i anslutning till de andra hästarnas hage och hon är inte en häst som jagar upp sig för mycket. När jag sedan satte igång henne med längre skogspromenader och så småningom också med ridning så kollade jag hela tiden pulsen i benen. Om pulsen blev förstärkt efteråt så backade jag lite. Allt detta i samråd med den veterinär som behandlade henne. Denna veterinär har själv haft en fångponny med liknande symptom som min egen.

Nu är det möjligt att jag var extra försiktig. Men det får man ju aldrig veta.

Angående orsaker till fång (från the International Equine Conference on Laminitis and Diseases of the Foot, 2012. Presenterat av Nora Grenager, VMD, Dipl. ACVIM, of Grenager Equine Consulting, in Middleburg, Va.)
  • "Endocrine disorders, such as pituitary pars intermedia dysfunction (PPID, or equine Cushing's disease) or equine metabolic syndrome (EMS). "Endocrine-¬associated laminitis is probably the most common type we see," Grenager said. "This is part of the spring pasture-associated laminitis with which most people are familiar. Endocrine disease encompasses horses that are easy keepers and may have EMS, other horses with documented insulin resistance, and horses with equine Cushing's ¬disease."
  • Toxemia, or systemic inflammatory response syndrome (also called SIRS), which is related to grain overload, post-foaling uterine infection, and infectious diarrhea, among other causes;
  • Exposure to black walnut extract, either digested or via contact with hooves, as with bedding;
  • Supporting limb laminitis, where one leg is injured and the weight-bearing supporting limb is affected ("This is the type of laminitis Barbaro had," Grenager pointed out); and
  • Traumatic laminitis, once called "road founder," from overuse, often on hard surfaces.
Other less common causes include allergies, hoof infections, fever, and limb swelling. All possible causes are made worse by poor hoof care and obesity, Grenager concluded."

http://www.thehorse.com/articles/31278/making-sense-of-laminitis

@mackan

Exakt vad i mitt svar är du du hänger upp dig på? Jag försökte tala om att en fånghäst får en permanent skada efter fånganfallet som tar lång tid att läka (tills hoven vuxit ut igen) samt att hovslagare ofta har goda kunskaper om hur man rehabiliterar fånghästar. Sedan ska man naturligtvis alltid kontakta veterinär i det akuta skedet.

För den som inte känner till det så betyder NSC non structural carbohydrate dvs icke strukturella kolhydrater som ex (i en förenklad version) socker, stärkelse, fruktan.

Fruktan påverkar inte blodsockernivån och ger därför heller inget insulinsvar. Det är endast socker (egentligen endast glukos) och stärkelse som ger upphov till insulinsvar och som man därför bör begränsa i foderstaten.

Fruktan påverkar inte blodsockernivån och ger därför heller inget insulinsvar. Det är endast socker (egentligen endast glukos) och stärkelse som ger upphov till insulinsvar och som man därför bör begränsa i foderstaten.

Det är man nog inte helt överens om.
Sedan så har man dessutom visat att fruktan kan orsaka fång då det i större mängder orsakar tarmstörningar vilket också kan ge upphov till fång se inlägg nr 25. Om en häst har fått fång pga att den är insulinresistent så bör det vara olämpligt att ge den något annat fångframkallande. Eftersom fång är en komplex och mycket allvarlig sjukdom så anser i alla fall jag att man bör begränsa riskfaktorerna så mycket som möjligt och då kanske inte tvärsäkert uttala sig om att det är ofarligt att utfodra med fodermedel som innehåller ämnen som har visat sig vara fångframkallande.

Men det finns hästägare som tycks anse att vissa hästar får fång lite då och då. Sedan finns det andra som anser att en häst som har haft fång inte bör få det en gång till.

Fast i studier har man sett fruktan ge insulinsvar hos just hästar med IR?

I vilken studie då?

Det finns en studie i Storbritannien som påstår detta men om man granskar den studien så finner man att det mest sannolika är att insulinsvaret kom från socker och inte från fruktan. Man blandade fruktanet med färskt ångtorkat rajgräs som man inte hade analys på. Man ersatte så mycket som 1/3-del av högivan med denna produkt (Readigrass). Rajgräs är känt för att innehålla höga halter av både socker och fruktan. Jag är tämligen säker på att det var sockret i gräset som gav insulinsvaret och inte fruktanet. Det var många personer som blev förvånade och var misstänksamma mot påståendet att fruktan skulle ge insulinsvar och därför skrev man till fabrikanten av Readigrass och frågade om sockerinnehållet i produkten. Här är tillverkarens svar:

“We do not have an analysis for simple sugars or fructans for
Readigrass as the levels change throughout the year. If you are
worried about laminitis, Readigrass is not a suitable product as it
is like feeding very lush grass, and the sugar and fructan levels
are really too high for a laminitic.”

Här är studien:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17975996

Det framgår dock inte av sammanfattningen att man blandade fruktanet med en massa rajgräs. Man måste läsa hela rapporten.

Det finns även studier som visar raka motsatsen, dvs. att fruktan minskar insulinsvaret.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20870952

“dietary supplementation with scFOS increased (P < 0.05) insulin sensitivity and reduced (P < 0.05) acute insulin response to glucose”

Man måste läsa hela denna studie också för att inse att det inte är någon idé att ge IR-hästar inulin i fodret heller.

För att man ska acceptera ett påstående måste det både finnas en trovärdig teori och dessutom måste teorin styrkas av praktiska försök. Beträffande fruktan och insulinsvar finns varken en trovärdig teori eller praktiska försök som visar att fruktan orsakar insulinsvar.

Insulin är en signalsubstans som produceras av bukspottkörteln när glukoshalten i blodet ökar. Glukos tas upp i blodet via tunntarmen direkt från glukos som finns i fodret i form av monosackarider eller från stärkelse som magsyra och enzymer har brutit ner till glukosmolekyler. Hästen saknar enzymer för att bryta ner fruktan. Fruktan innehåller dessutom inga glukosmolekyler. Fruktan passerar tunntarmen och hamnar i grovtarmen där laktobaciller fermenterar fruktanet till laktat.

Den lärdom man kan dra av detta är att det är farligt att bilda sig en uppfattning bara genom att läsa en sammanfattning av en studie. Man får faktiskt bemöda sig om att gå igenom och kritiskt granska hela dessa rapporter. Dessutom måste man ha tillräckliga grundkunskaper för att kunna göra en kritisk granskning.

Om du hade läst hela tråden så tror jag att jag sjrivit att han ska utredas så fort han är bättre :-)

I vilken studie då?

Det finns en studie i Storbritannien som påstår detta men om man granskar den studien så finner man att det mest sannolika är att insulinsvaret kom från socker och inte från fruktan. Man blandade fruktanet med färskt ångtorkat rajgräs som man inte hade analys på. Man ersatte så mycket som 1/3-del av högivan med denna produkt (Readigrass). Rajgräs är känt för att innehålla höga halter av både socker och fruktan. Jag är tämligen säker på att det var sockret i gräset som gav insulinsvaret och inte fruktanet. Det var många personer som blev förvånade och var misstänksamma mot påståendet att fruktan skulle ge insulinsvar och därför skrev man till fabrikanten av Readigrass och frågade om sockerinnehållet i produkten. Här är tillverkarens svar:

“We do not have an analysis for simple sugars or fructans for
Readigrass as the levels change throughout the year. If you are
worried about laminitis, Readigrass is not a suitable product as it
is like feeding very lush grass, and the sugar and fructan levels
are really too high for a laminitic.”

Här är studien:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17975996

Det framgår dock inte av sammanfattningen att man blandade fruktanet med en massa rajgräs. Man måste läsa hela rapporten.

Det finns även studier som visar raka motsatsen, dvs. att fruktan minskar insulinsvaret.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20870952

“dietary supplementation with scFOS increased (P < 0.05) insulin sensitivity and reduced (P < 0.05) acute insulin response to glucose”

Man måste läsa hela denna studie också för att inse att det inte är någon idé att ge IR-hästar inulin i fodret heller.

För att man ska acceptera ett påstående måste det både finnas en trovärdig teori och dessutom måste teorin styrkas av praktiska försök. Beträffande fruktan och insulinsvar finns varken en trovärdig teori eller praktiska försök som visar att fruktan orsakar insulinsvar.

Insulin är en signalsubstans som produceras av bukspottkörteln när glukoshalten i blodet ökar. Glukos tas upp i blodet via tunntarmen direkt från glukos som finns i fodret i form av monosackarider eller från stärkelse som magsyra och enzymer har brutit ner till glukosmolekyler. Hästen saknar enzymer för att bryta ner fruktan. Fruktan innehåller dessutom inga glukosmolekyler. Fruktan passerar tunntarmen och hamnar i grovtarmen där laktobaciller fermenterar fruktanet till laktat.

Den lärdom man kan dra av detta är att det är farligt att bilda sig en uppfattning bara genom att läsa en sammanfattning av en studie. Man får faktiskt bemöda sig om att gå igenom och kritiskt granska hela dessa rapporter. Dessutom måste man ha tillräckliga grundkunskaper för att kunna göra en kritisk granskning.
Har du koll på att studierna är jämförbara dvs är det samma slags fruktan i båda två?
Jag kan inte ladda ner den första artikeln, den finns inte i det universitetsbibliotek som jag har tillgång till.

Klokaste inlägget jag läst på buke och huvudet på spiken! Det är ju heller inga konstigheter att man inte kan googla sig till svar som blir ens egna via internet eller via studier om man som du säger, inte egentligen förstår studierna och heller inte det som studien i sig handlar om osv. Man snappar bara upp det man letar efter eller tycker man letar efter, och vips blir det en sanning i någons mun osv. Såhär funkar det ju rent generellt väldigt ofta oavsett ämne, och det blir väldigt beklagligt.

Klokaste inlägget jag läst på buke och huvudet på spiken! Det är ju heller inga konstigheter att man inte kan googla sig till svar som blir ens egna via internet eller via studier om man som du säger, inte egentligen förstår studierna och heller inte det som studien i sig handlar om osv. Man snappar bara upp det man letar efter eller tycker man letar efter, och vips blir det en sanning i någons mun osv. Såhär funkar det ju rent generellt väldigt ofta oavsett ämne, och det blir väldigt beklagligt.
Hur har du lyckats lära dig så mkt om fång? Jag antar att du i så fall är en av de få om förstår studierna? Då kanske du kan svara på min fråga om de två studierna är jämförbara dvs om det är samma fruktan som används i båda studierna?

@Forest Autumn du har missat min poäng. jag har aldrig öht anspelat på att vara ngn expert på fång. Ditt svar däremot blir ju otroligt märkligt i sammanhanget utifrån det du frågar mig eller varför du reagerar öht i sammanhanget utifrån det jag skrivit. Läs det jag skriver om forskning och hur folk sitter och läser utan att egentligen förstå men ändå gör tolkningar osv. som jag skrivit tydligt så handlar det ju inte om fång i sig utan appliceras på det mesta. det är därför Spaders inlägg är så givande och huvudet på spiken. synd att du missar det utan bara ser FÅNG som ett rött skynke framför ögonen när du väljer att svara :(

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka