Hjälp, min häst har fång

Det är nog inte så säkert. Jag har upplevt att fångkunskapen varierar MYCKET veterinärer emellan. Jag tänker så här angående fång att om man frågar två veterinärer och får två olika svar, då följer man det mest konservativa. Man kan aldrig vara FÖR försiktig, tycker jag!

Absolut! Veckorna med boxvila i början är ju väldigt viktigt, så det är riktigt illa om de missar det...

Det där med boxvila verkar variera från veterinär till veterinär. Jag känner till ett fall där hästen fick belastningsfång i samband med dräktighet. Den hästen fick gå ut i hage om den visade att den ville gå. Vissa dagar ville den inte lämna boxen och slapp då gå ut. Andra dagar mådde den riktigt bra och fick gå precis utanför stallet till en mjuk hage (jord, dock ej lerig eller full med gräs). Den fick bara gå ut om den var lugn och inte sprang.
Just den här hästen var lite knepig. Ibland trodde man att den inte skulle klara sig och ibland var den som vanligt. Den är röntgad och det är inga förändringar. Inte heller har den cushing (prov taget). Hästen har aldrig haft fång tidigare eller ens tendenser till det. Man hittade en inflammation i ena bakknät några veckor efter att fölet var fött och behandlade det, samt att den naturligtvis tappade i vikt efter att fölet kommit. Nu mår denna häst riktigt bra igen. Och den har alltså inte haft boxvila alls.
Jag är lite nyfiken eftersom jag inte kan något om fång. Hur länge efter ett anfall (när den anses frisk alltså) ska man vänta innan man kan börja rida och träna en fånghäst? (Förlåt TS för trådkap!)

Hur länge efter ett anfall (när den anses frisk alltså) ska man vänta innan man kan börja rida och träna en fånghäst? (Förlåt TS för trådkap!)

Det beror på. Min, som hade hovbensförändringar, fick klartecken (av hovslagaren) till igångsättning efter ungefär 9 månader. Men i samma veva frös det på, och jag väntade i praktiken ett helt år innan jag försiktigt satte igång hästen. Om hästen slipper rotationer och/eller sänkningar har jag för mig att det kan räcka med ca 3 månaders vila.

Då får jag röntga min så kanske 3 mån räcker. Han har inga andra symptom utom att han gick väldigt stappligt. Han hade rejsat i sin sjukhage igår kväll så då fick han gå in i boxen. Åskan gick just då. Fan.

Man måste ha klart för sig vad som händer i hoven vid laminitis. Det sker en celldelning i hornlamellerna och en förlust av förankringspunkter mellan de sekundära hornlamellerna och basalmembranet som försvagar lamellrandens hållfasthet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19927586

Laminitis p.g.a. hyperinsulinemia är vanligtvis mindre allvarlig än den laminitis som uppkommer vid en tarmstörning. Hur försvagade hornlamellerna är beror på hur tidigt man upptäcker laminitisanfallet och vidtar åtgärder, dvs. tar bort orsaken till anfallet t.ex. tar bort socker- och stärkelserikt foder.

Huruvida det uppkommer en förskjutning av hovkapseln eller inte beror dels på hur försvagad lamellranden är (= lamellrandens hållfasthet), dels på hur hårt lamellranden belastas (= den mekaniska spänningen i lamellranden). Hur hovarna är verkade och skodda har en mycket stor betydelse på den mekaniska spänningen i lamellranden. I hovar med långa tår uppkommer t.ex. lätt rotation av hovkapseln. Även en hov som inte uppvisar lägesförändringar kan dock ha alvarliga skador på lamellranden. Man kan inte se antalet förankringspunkter på röntgenbilder.

En sak som är viktig att komma ihåg är att en skadad lamellrand inte kan läka. Skadan måste växa bort innan hoven kan återfå sin ursprungliga styrka. Det säkraste är därför att låta en häst som har haft ett laminitisanfall vila från ridning tills en ny hovkapsel har växt ner, dvs. 9 – 12 månader.

Man kan kanske börja rida lite lätt tidigare om hästen har haft ett lindrigt anfall men man tar alltid en risk och man bör tänka på att hovarna är försvagade och därför tål mindre belastning än normalt.

Man behöver naturligvis inte alltid ha en häst som har haft ett laminitianfall i box. En häst som inte är drogad och känner smärta aktar sig för att överanstränga hovarna. Risken är att om hästen blir skrämd gör flyktinstinkten att den kan rusa iväg om möjligheten finns. Alternativet till box är en sjukhage med begränsad storlek. Om hästen ges smärtlindrande preparat bör den stå i box med begränsad rörelsemöjlighet. Man bör dock vara försiktig med smärtlindrande och inflammationsdämpande preparat typ NSAID. De förlänger bara läkningsprocessen.

Jag svarar alla. Jo, min häst står i box sedan i söndags och kommer att göra till att börja med i 10 dagar. Han är lugn och stillsam ensam i stallet, och verkar må ok. Han är van att stå inne själv så det är inget direkt problem. Han svarar bra på smärstillande, och han verkar inte ha ont. Det syns inget när han rör sig i boxen, och han är inte varm eller har puls. Jag kände i och för sig inte pulsen när han var som sämst heller, men veterinären kände den.

Det jag undrar över är om hästen ska gå i mindre hage efter boxvilan, enligt min veterinär ska han gå i hage lika liten som boxen. Jag är ganska säker på att min häst inte skulle trivas med det, då trivs han nog bättre inne (han har öppet fönster och kan kolla ut). Jag håller med om att det verkar som om kunskaperna varierar och är olika veterinärer emellan. Ska kolla med ytterligare en veterinär kring detta och se om jag blir något klokare.

Jag har inte märkt att min häst varit något dålig i magen, ska jag ändå ge något för tarmarna? Och hur får jag i honom det om jag nu inte ger betfor... I vanliga fall brukar jag ge Proviva, loppfrö och eventuellt linfröavkok, men Proviva är ju sött... Hur har ni andra gjort??

Jag svarar alla. Jo, min häst står i box sedan i söndags och kommer att göra till att börja med i 10 dagar. Han är lugn och stillsam ensam i stallet, och verkar må ok. Han är van att stå inne själv så det är inget direkt problem. Han svarar bra på smärstillande, och han verkar inte ha ont. Det syns inget när han rör sig i boxen, och han är inte varm eller har puls. Jag kände i och för sig inte pulsen när han var som sämst heller, men veterinären kände den.

Det jag undrar över är om hästen ska gå i mindre hage efter boxvilan, enligt min veterinär ska han gå i hage lika liten som boxen. Jag är ganska säker på att min häst inte skulle trivas med det, då trivs han nog bättre inne (han har öppet fönster och kan kolla ut).

Om hästen verkar må bra nu så kan det antingen bero på att anfallet har avklingat eller på att den smärtlindrande och antiinflammatoriska medicinen har tagit bort symtomen. Jätteskönt att hästen verkar må bra, och inte ha ont, men lite varning för att tro att hästen är bra (men det förstod du antagligen redan :)! ).

Om hästen är lugnare inne i sin box än ute i en boxhage, så tycker jag att det är mycket bättre att den får stå kvar inne. Vid denna årstiden kan ju hästar blir rätt störda av insekter, och att stå och stampa efter bromsar och dylikt var något som min vet varnade mig för att hålla koll på. Sedan beror det ju också på hur långt det är mellan box och boxhage, för det är kanske inte det bästa att hästen börjar gå längre sträckor efter bara 10 dagar. Hur länge ska han stå på smärtstillande?

Du ska hålla hästen så stilla som möjligt eftersom hästen fortfarande har skador som tar lång tid att läka. Vid fång lossnar hovbenet från lamellranden och det finns då inget som håller emot när senan som är fäst i hovbenet drar och man riskerar en hovbenssänkning. Det tar lång tid innan hoven växer ut igen så att skadan reparerats. Prata med en kunnig hovslagare om veterinären inte kan svara på dina frågor (eller ring en annan veterinär tex på klinik).

Lycka till!

Du ska hålla hästen så stilla som möjligt eftersom hästen fortfarande har skador som tar lång tid att läka. Vid fång lossnar hovbenet från lamellranden och det finns då inget som håller emot när senan som är fäst i hovbenet drar och man riskerar en hovbenssänkning. Det tar lång tid innan hoven växer ut igen så att skadan reparerats. Prata med en kunnig hovslagare om veterinären inte kan svara på dina frågor (eller ring en annan veterinär tex på klinik).

Lycka till!
Ja, jag förstår att jag ska hålla hästen stilla, frågan är hur jag bäst gör det och också vad det innebär. Boxvila, liten hage, normal hage med kompisar, grus, gräs... Jag förstår vad fång innebär, men det blir förvirrande när jag får olika besked. Därför undrar jag här hur ni andra gjort med era fånghästar. Jag ska absolut ringa annan veterinär.

Ja, jag förstår att jag ska hålla hästen stilla, frågan är hur jag bäst gör det och också vad det innebär. Boxvila, liten hage, normal hage med kompisar, grus, gräs... Jag förstår vad fång innebär, men det blir förvirrande när jag får olika besked. Därför undrar jag här hur ni andra gjort med era fånghästar. Jag ska absolut ringa annan veterinär.
För ett antal år sedan stod jag uppstallad hos en känd halvblodsuppfödare. En av hans unghästar fick fång som en blixt från himlen! Hade aldrig hänt förut, stora naturbeten. På den tiden var det inte "olagligt" att slanga hästen med avföring från frisk häst. Detta gjordes och hästen blev tämligen omgående helt besvärsfri och levde i många år utan problem. Numera får inte denna behandling utföras, rätt eller fel??

För mig var det boxvila i FLERA veckor. Sedan byggde vi enkla boxhagar med torvunderlag som användes korta stunder i taget. Efter ytterligare veckor byggde vi rejäl boxhage som man kunde använda hela dagar. Nästa steg, efter flera månader (ca 6 mån, tror jag), var en lite större grushage. Det var 5 år sedan, och jag minns inte alla detaljer längre, men vi tog det VÄLDIGT sakta. Allting i samråd med min skickliga hovslagare.

Tack för intressant artikel! Min veterinär hade aldrig hört talas om att en häst fått fång efter en vaccination, men din förklaring låter rimlig. Min veterinär verkar inte super-kunnig när det gäller fång men jag hoppas att han ger mig rätt instruktioner... Idag fick jag veta att han ska gå i sjukhage i några veckor innan jag kan släppa ut honom med de andra igen. Känner mig så vilsen i detta, har aldrig ens varit i kontakt med en fånghäst tidigare :-( Tack och lov har min hovslagare erfarenhet iallafall :-)
Vi gjorde liten sjukhage direkt av praktiska orsaker, dock liten som en box och inte grusad utan helt halmad med tanke på pållens ömma hovar. Sen kan man utöka storleken på hagen efterhand. Vår veterinär och hovis är också mycket bestämda med att hästen efter viss period ska ut och röra på sig, till en början små små promenader som sen utökas.

Vid fång lossnar hovbenet från lamellranden

Det är endast vid mycket extrema fall som “hovbenet lossnar från lamellranden”. Detta händer ytterst sällan. Vad som händer vid rotation är att lamellranden i tåns nedre del dras ut. lamellranden längre upp i tån är dock oftast intakt och lamellranden bakom tån är också intakt.

det finns då inget som håller emot när senan som är fäst i hovbenet drar och man riskerar en hovbenssänkning.

Teorin om att det är den djupa böjsenan som drar loss lamellranden och orsakar förskjutningen av hovkapseln är så urbota dum att man blir rädd. Denna teori flukturerar tyvärr bland vissa veterinärer som inte begriper hur hoven fungerar mekaniskt. Har man en sån veterinär ska man byta veterinär omedelbart. Detta är veterinärer som rekommenderar traktkilar på fånghästar och särskilda fångbeslag. Jag blir mörkrädd när jag bara tänker på det. Inte undra på att så många fånghästar måste avlivas, inte p.g.a. själva fången utan p.g.a. felbehandling.

Lycka till!

Jag undrar lite hur man kan skriva ngt sånt här öht? Hur i hela friden?

i övrigt så tycker jag råden som ges alltid bottnar i hur just DERAS egen häst beordrades xx lång tid på box, eller xx lång tid i sjukhage eller xx tid innan den kunde sättas igång osv. Det blir lite galet, som det alltid blir om man bara utgår från sig själv, oavsett vilken sjukdom det handlar om osv.
Jag är fullt övertygad om att @MiaMaria har vett nog att konsultera veterinärer som kan ge henne vettiga svar, och även att hon är sund nog att ta hand om sin häst på allra bästa sätt.

i övrigt så tycker jag råden som ges alltid bottnar i hur just DERAS egen häst beordrades xx lång tid på box, eller xx lång tid i sjukhage eller xx tid innan den kunde sättas igång osv. Det blir lite galet, som det alltid blir om man bara utgår från sig själv, oavsett vilken sjukdom det handlar om osv.
Jag är fullt övertygad om att @MiaMaria har vett nog att konsultera veterinärer som kan ge henne vettiga svar, och även att hon är sund nog att ta hand om sin häst på allra bästa sätt.

Fast nu är jag lite förvirrad. Visst frågade MiaMaria efter folks erfarenheter, dvs vad andra har gjort med sina fånghästar? Det var i alla fall det jag trodde att jag citerade och svarade på.

Om en häst har lindriga fångsymtom (ömfotad) står på boxvila o verkar inte ha ont inne, bör man ge den smärtstillande/inflammationshämmande medel i väntan på röntgen o vilka medel är ok att ge? Veterinär kommer i morgon bitti, vet dock inte hur uppdaterade dom är på fång.

Fast nu är jag lite förvirrad. Visst frågade MiaMaria efter folks erfarenheter, dvs vad andra har gjort med sina fånghästar? Det var i alla fall det jag trodde att jag citerade och svarade på.

absolut! min poäng var att bortsett från att redogöra hur man själv gjort osv, så skiljer det faktumet sig från att sen ytterligare propsa på eller ordinera behandlingar osv, vilket de flesta gör här, om det enbart handlar om ens egen erfarenhet på sin egen häst. Då blir det galet, och det var det jag avsåg med kommentaren i sammanhanget. Jag tycker inte det är så jättekonstigt att man när man rådger i medicinska ärenden, aldrig bör rådgiva utifrån sin personliga erfarenhet som lekman ö.h.t utan att beakta att det i varje sånt läge finns individskillnader och diagnosskillnader utifrån individer, som gör att ngt allmänt råd för att det man själv erfarit vid just ett tillfälle på en individ som fick en diagnos osv, skulle vara anledning att sen som lekman råda exakt hur många veckor box osv skulle ta. för mig blir det konstigt.

Tack för intressant artikel! Min veterinär hade aldrig hört talas om att en häst fått fång efter en vaccination, men din förklaring låter rimlig. Min veterinär verkar inte super-kunnig när det gäller fång men jag hoppas att han ger mig rätt instruktioner... Idag fick jag veta att han ska gå i sjukhage i några veckor innan jag kan släppa ut honom med de andra igen. Känner mig så vilsen i detta, har aldrig ens varit i kontakt med en fånghäst tidigare :-( Tack och lov har min hovslagare erfarenhet iallafall :-)

Om hästen har IR/PPID "i botten" så kan t ex vaccinationen varit det lilla som "tippat det över gränsen" och triggat ett fånganfall. Att vaccinationen faktiskt påverkade, men det egentligen inte var så att det var bara den som var orsaken.

Jag fick av vet rådet att inte "göra flera saker på samma gång" med min IR och fångis, av just den anledningen. Dvs sko t ex inte samma dag som han t ex åker transport/släpps i större hage/avmaskas/vaccineras/något annat ändras. Utan gör om möjligt EN sak/förändring och låt det sen helst gå en vecka. Ibland är det såklart inte möjligt, men om man kan så. Just för att inte "trigga systemet" för mycket, ifall det ligger nära gränsen (vilket man ju inte alltid ser utifrån).

Ganska länge efter fånganfallet märktes också att han kunde få lite puls t ex efter förändringar (skoning eller transport t ex).

Sen tycker jag det låter väl snabbt med att släppa ut till de andra även jag, men jag har inte sett hästen etc. Men ofta är det (kolla t ex djursjukhuset strömsholms hemsida) minst 5 veckor i varje "steg". Dvs 5 v box - utvärdera, om ok 5 v sjukruta - utvärdera, om ok - 5 veckor lite större hage osv. När min skulle slussas ut var det dels viktigt att symptomen inte ökade, då fick man backa, och sen 4 v per "steg". Dvs det tog ett bra tag att slussa ut i stor hage med kompis igen.

Om hästen verkar må bra nu så kan det antingen bero på att anfallet har avklingat eller på att den smärtlindrande och antiinflammatoriska medicinen har tagit bort symtomen. Jätteskönt att hästen verkar må bra, och inte ha ont, men lite varning för att tro att hästen är bra (men det förstod du antagligen redan :)! ).

Om hästen är lugnare inne i sin box än ute i en boxhage, så tycker jag att det är mycket bättre att den får stå kvar inne. Vid denna årstiden kan ju hästar blir rätt störda av insekter, och att stå och stampa efter bromsar och dylikt var något som min vet varnade mig för att hålla koll på. Sedan beror det ju också på hur långt det är mellan box och boxhage, för det är kanske inte det bästa att hästen börjar gå längre sträckor efter bara 10 dagar. Hur länge ska han stå på smärtstillande?
Ja, jag tänker så också att det är bättre att han får lugn och ro inne så länge han inte får röra på sig. Och jag förstår att han inte är återställd och att det kommer att ta tid, självklart är det den smärtstillande medicinen som gör honom smärtfri just nu, bara fyra dagar sen han var riktigt dålig... Den verkade direkt, vilket jag är ytterst tacksam för. Han ska ta smärtstillande i 10 dagar och jag skulle trappa ner lite efter hand. Vi får se hur han är efter det.

Om hästen har IR/PPID "i botten" så kan t ex vaccinationen varit det lilla som "tippat det över gränsen" och triggat ett fånganfall. Att vaccinationen faktiskt påverkade, men det egentligen inte var så att det var bara den som var orsaken.

Jag fick av vet rådet att inte "göra flera saker på samma gång" med min IR och fångis, av just den anledningen. Dvs sko t ex inte samma dag som han t ex åker transport/släpps i större hage/avmaskas/vaccineras/något annat ändras. Utan gör om möjligt EN sak/förändring och låt det sen helst gå en vecka. Ibland är det såklart inte möjligt, men om man kan så. Just för att inte "trigga systemet" för mycket, ifall det ligger nära gränsen (vilket man ju inte alltid ser utifrån).

Ganska länge efter fånganfallet märktes också att han kunde få lite puls t ex efter förändringar (skoning eller transport t ex).

Sen tycker jag det låter väl snabbt med att släppa ut till de andra även jag, men jag har inte sett hästen etc. Men ofta är det (kolla t ex djursjukhuset strömsholms hemsida) minst 5 veckor i varje "steg". Dvs 5 v box - utvärdera, om ok 5 v sjukruta - utvärdera, om ok - 5 veckor lite större hage osv. När min skulle slussas ut var det dels viktigt att symptomen inte ökade, då fick man backa, och sen 4 v per "steg". Dvs det tog ett bra tag att slussa ut i stor hage med kompis igen.
Jo, ju mer jag tänker på det så kan nog vaccinationen påverkat trots allt. Har läst en del om det nu. Och nej han kan såklart inte gå ut med de andra ännu. De går på gräs och det är ju inte aktuellt för honom på ett tag... Men trodde kanske att det var bra att han fick röra sig lite OM han är smärtfri, dvs efter boxvilan. Har inte haft tid att undersöka detta djupare men ska ringa klinik i morgon och rådfråga. Tack alla för att ni delar med er!!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka