Hjälp! Min häst är skrynklig! *bilder*

C

cis

Igår var jag ner till stallet efter en dags "häst-ledigt" och ser detta på min häst.

60274_1249808980.jpg
71567_1249808940.jpg

Jag tycker hon påminner om en bulldog i huden och ömmar, har aldrig sett något liknande. En av de andra hästarna har fått liknande fast mindre på halsen framme vid huvudet. Vi har precis bytt bete, kan det ha med det att göra? Eller kan det vara en allergisk reaktion mot något?
Otroligt tacksam för svar!

Sv: Hjälp! Min häst är skrynklig! *bilder*

har du användt flugspray på hästen?

ser ut som en allergisk reaktion ja, gå över betet och kolla om det finns olämpliga växter.

ja det har jag..RB 86 noga utspätt som det står på flaskan.

en av de andra i stallet använder olivolja för att hålla knott och andra stickande kryp borta, tänker att det kan väl inte vara speciellt bra? jag menar, om solen ligger på så bränner väl olja lika på hästar som på människor?

kan vara flugmedlet, huden är jättetunn där på bakbenen.

helt rätt, olja bränner! och det gäller även alla feta salvor som tex 4ess.

eller kanske rentav vätskebrist? nyp tag i huden på halsen t.ex. och se om den drar sig tillbaka snabbt eller långsamt. går det långsamt kan det röra sig om vätskebrist. hur bra koll har ni på hur de dricker? om det är så kanske ni kan försöka blanda ut lite betfor med vatten och få dom att dricka det, det är ju bra för att återställa vätskebalansen.

jag tänkte också vätskebrist när jag såg bilderna. kolla så det finns vatten och att det är rent. har varit med om att nån idiot lagt en liten tråd från stängsel till vatten så när hästarna skulle dricka fick de en stöt.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 477
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025