Hjälp mig!!

T

Tjofffsan

Jag har för närvarande en häst som jag inte riktigt trivs med.. han är fruktasvärt fin och go, lystrar till mig, gnäggar åt mig ibaldn, liksom, en nuderbar personlighet ifrån backen.. Men sedan, när man sitter på honom, så bara "Nä, jag vill inte".. Å han hoppar å far, fattar galopp, bryter av, kör ut bogen, kör in/ut baken, studsar rätt upp i luften, tvärnitar osv. han är riktigt dryg, och det är enbart dumheter.. Det är dock inte alltid han håller på, utan bara ibland, ibland är han jättelugn och fiin.. Det är precis som han testar mig om vartannat hela tiden, utifall att han skulle å slippa.. Å han retar gallfeber på mig, jag blir tokig.. Gör såklart aldrig något dumt emot honom, men vad F*N ska jag göra?:confused: Han är jättemysig att pyssla med osv, men i ridningen, jag tycker inte alls att han är rolig mer.. I hoppningen drar han iväg på hinder, å får han inte bestämma tempo själv, så stannar han, 5 meter innan hindret, enbart för att sura, men om jag sedan ber honom hoppa, kan ligga en oxer på 110, han hoppar, från 5 meters avstånd liksom:eek: Han blir nästintill farlig ibaldn, liksom dumdristig.. Men nu är det så, att jag försökt sälja honom flera ggr, lagt ut en annons, men jag har banat, för han är så mysig att pyssla med, så personlig..:( Jag vill inte sälja honom, men samtidigt vet jag att han inte är min typ av häst.. har så svårt, rikig sparationsångest jag:( Men hjälp mig, vad ska jag göra för att det ska bli lättare att sälja honom/lämna ut honom på foder.. Det som jag beskrev ovanför här, är allså inte varje gång man rider honom, utan ibland när han får saker för sig, som idag! Blir bara så matt, jag vill ha en annan häst.. Vad f*n ska jag göra.. Vet, egentligen har jag 2 alternativ, sälja eller ha honom kvar.. Men det känns så tungt, jag vill varken eller?:(

Sv: Hjälp mig!!

Hur länge har du haft hästen? Hur gammal är den??
Jag tycker att det låter som om han testar dig, när han bara blir så ibland. Den vill visa vem som bestämmer o då måste du visa tillbaka;) Klart att det inte hjälper med smällar o slag men en extrem bestämdhet på ett snällt sätt så kanske det går? har du typ testat "allt"? försök o få din tränare/duktig kompis till hjälp o få bukt med olaterna. Hoppas du hittar nån lösning!
(Om du verkligen känner att han inte e din typ så ska du nog sälja men försök o ge honom en chans till?!)

Jag skulle kämpa på tills jag inte orkade mer.
Om du nu kommit dit, kämpa vidare och efter det kan du fundera över att sälja honom.:smirk:
Testa olika metoder med ridningen, rid för tränare osv.
Kanske tränset eller sadeln inte sitter som de ska? Det kanske är obehagligt så att han gör motstånd?
Bettet på min förra häst var för litet vilket ledde till att hon bockade vid gallopfattning och drog iväg i sken.:(

Kämpa på om det nu är en så underbar häst som du skriver om :)

mitt ponny sto är precis så där .. jag vet inte helller iaf jag vill ha kvar henne .. det är så svårt !! men vad ska man göra jag trivs inte med henne. . jag vill ha en häst att träna dressyr och tävla litte lätt för har aldrig tävlat och nu är jag för gammal att tävla på ponny så :/ men jag ska försöka få bukt på det värsta och sen sälja henne .... men som sakt det är jätte svårt och alla klagar på mig specielt mina föräldrar som inte kan nått om hästar ,, dom säger att jag aldrig blir nöjd .. men så är det inte utn jag o hästen trivs ju inte ihopp =( ... så jag tycker att du ska sälja hästen man måste trivas ihopp annars tröttnar man på hästar för det ska va kul att tida o träna inte krångla .. lycka till nu =)

Det framgår ju som sagt inte om du har hjälp från instruktör? Det skulle vara steg ett, nåja, steg 2 efter att ha kollat över sadel o träns som nån nämnde. Kan du tömköra hästen, longera? Ut o gå? Hur är hästen då du bara är i skogen? Rider utan krav? Kanske brallar den iväg när kraven blir för höga? hanterineg från marken måste ju fungera till 100% innan det kan fungera perfekt från ryggen..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka