hjälp mig

B

boxergirl

har nyss skaffat mig en 9 årig hingst på 1,67 i mank.Han är lugn och snäll,tränger aldrig,står still boxen ,ej rädd och skvättig.Problemet jag har är att när jah ska borsta han i hagen ....när jag borstar virveln vid bakbenet så piskar han med svansen eller stampa med foten...och sist jag borsta nöp han till mig i armen ,har blivit lite osäker på han nu om han tänker fortsätta bitas .har aldrig gjort ngt annars..
 
Sv: hjälp mig

Varför bortsar du han i hagen? Undra bara. Han kanske ser sig som ledare i hagen och sätter dig på plats när du borstar han "fel".
Gör han så när han står upp bunden och inte kan komma åt dig.
 
Sv: hjälp mig

Han är säkert kittlig i ljumsken... prova att borsta mer mjukt utan att liksom dutta med borsten, dra jämna tag.

Biter han får du ge honom en smäll tillbaka samma sekund. Det är inte tillåtet.
 
Sv: hjälp mig

ja ingen speciell anledning ,hon jag köpte han av hade bara hingstar ,hon gillade dom tyckte att dom va äligare än valacker och ston.sen har han sex avkommor.så han är väl avlad på.
 
Sv: hjälp mig

Ge honom en smäll på en gång när han gör så. Sen kan du väl ta och binda upp honom så att han inte kommer åt att bete sig på det viset.
 
Sv: hjälp mig

Det var ju hans beteende som boxergirl undrade över. Vad hästen har för kön spelar väl ingen roll.
 
Sv: hjälp mig

nä han har bara gjort så en gång. Jag blev så paff så jag skickade i väg han..sen tog jag in han igen och borstade färdigt.han har dock visat sig irriterad just vid virveln även i boxen men aldrig försökt nafsa. när jag binder upp han gör han inget han tycker bara det är besvärligt att vara bunden då han är van att vara lös ,han står väldigt stilla.
 
Sv: hjälp mig

varför är så många mot hingstar...han är en jätte trevlig kille,otroligt lugn och snäll aldrig att han tränger sig på eller så.på sin höjd kan han kasta "lite " med huvudet om han tycker det är besvärligt men han fogar sig snabbt.Tycker att det är synd att hingstar har ett så dåligt rykte eller vad det är som gör att alla tycker att man ska kastrera han.Det va vad jag fick för råd först när jag sa att han nypit till mig i armen, vad gör man med valacker och ston som nyps?
 
Sv: hjälp mig

Ja du. Förmodligen detsamma. Det gör jag i alla fall. Det verkar som om en del har fobi för hingstar. Själv har jag 2 st. Jag tycker att hingstar har mer utstrålning. De tilltalar mig mer. Ska väl säga det på en gång att mina hingstar går med andra häster och lever ett normalt ridhästliv.
 
Sv: hjälp mig

Antagligen gör han detta för att han är kittlig där. Och du får då säga till honom och hur du gör är upp till dig. En del vill inte slå sina hästar och andra kanske gör det lite väl ofta istället.
Men själva hingst frågan är väl att många nog inte kan hantera hingstar och de har ett rykte om sig. Men klara du honom så tycker jag att du ska ha kvar han som hingst. Hur blir han när ston brunstar?, lite nyfiken. Har nästan aldrig träffat på hingstar.
Vet att jag redan har svart men ville svara igen när jag visste lite mera....
Lycka till.
 
Sv: hjälp mig

jag är ABSOLUT inte emot hingstar, har ju en själv! Undrade bara eftersom hingstar oftre kan vara lite "nypiga" och om man inte avlar på dom så finns det ingen större anledning att ha dom som hingst!
 
Sv: hjälp mig

Med tanke på hans ålder, så lär en kastrering nu knappast göra någon större skillnad på hans beteende misstänker jag...
 
Sv: hjälp mig

nej, det tror inte jag heller och jag har inte skrivit någonstans att han borde kastreras. Jag bara undrade varför han vid 9års ålder var hingst och det har jag fått svar på!
 
Sv: hjälp mig

sorry det va inte så jag mena ,det va inte du som sagt att han skulle kastreras det va inte här på forumet...
 
Sv: hjälp mig

En kastrering gör en stor skillnad, då hormonerna slutar att produceras. Hingstar är inga leksaker , och ska han inte användas till avel finns ingen anledning att utsätta sej för de risker som en hingst innebär.
 
Sv: hjälp mig

hm ja det förstår jag ...tycker inga djur är leksaker.det som va frågan va om det ska behövas kastrering för att han nöp mig i armen
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp