Hjälp mig!!!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad bra att hästen fick vård, men vad synd att han var skadad! Jag hoppas att det ordnar sig med pengar och att hästen får den vård han förtjänar! Tyvärr går det inte att försäkra hästen nu och att försäkringen gäller för den här skadan. Men jag hoppas att du försäkrar honom ändå till framtiden!

Lycka till!

/ Maris

Ja, Tack!!
Men tror ni att han klarar det här?
Kan muskel läka av sig själva?
Självklart ska vi försäkra honom om han blir bra nu.. :cry:

Tror ni att en operation i hasen kan kosta mkt?

ja, jag tror att en operation (plus eftervård) kan bli ganska dyrt. Men ring till kliniken och fråga. De kan inte ge något exakt svar på hur mycket allt kommer att kosta men kan ändå ge dig några riktlinjer.

När du frågar om muskler kan läka sig av sig själva, menar du då utan vård?

ja, tyvärr så kostar det nog en hel del. Det är ju väldigt dyrt när man inte har en försäkring men jag håller tummarna för att allt går bra och att du får ihop pengarna.

Jag har (som tur är) ingen erfarenhet av muskelskador. Vet inte heller vad det kan tänkas kosta att operera. När min pålle fick bråck efter buköppningen så skulle den operationen gå på ca 9000. (öppna magen och sy ihop igen) Det var bara själva operationen på normaltid. Men jag antar att olika stora operationer kostar olika mycket o så.

/ Maris

okej, ja min vet. trodde att det skulle tänkas kosta 10.000 -12.
Man han vet ju inte så mkt om själva skadan.

Ja, om muskler kan läka utan vård, bara vila. Har hört en tjej som slet itu sin muskel i ryggen. Och hon skulle bara vila. Inget annat.

Jo, men det er jo vanskelig for en hest å forstå når man sier "Du må ligge, bare vila" tyvärr.... Men bra at du fikk tag på vet. til slut, og lykke til!!!

jo, men det är bara en veterinär som kan komma med en sådan rekommendation EFTER att ha undersökt hästen. Hade det varit min häst hade jag direkt åkt in till kliniken.

jag förstår inte riktigt vad du menar! :confused:
Om han nu opereras så måste han ju ändå vila. Det är ju lika svårt att hålla honom lung som nu innan. eller?

Han går i en sjukhage nu, och det kommer han att göra om han nu opereras med!

Jo, men det har ju varit en veterinär här och sagt det. Han har skrivit en diagnos på hästen. Och han sa att jag skulle RINGA först till kliniken.

Du tog denna människan som ett eksempel, på at muskelen helade sig själv när hon låg still. Men det funkar inte for en hest att bara ligga still- dem måste jo belasta benet, og fattar inte at det inte er smart for dem! Så menade jag :smirk:

Nej, jag har inte sagt att hästen ska ligga ner och vila..det kan den ju omöjligt! Utan den måste vara i sjukhage annars kan det bli värre.

ok, men då sa han att du skall ringa till kliniken och inte låta muskeln läka genom bara vila. Och då förstår jag faktiskt inte var det finns något frågetecken utan följ veterinärens råd och ring till kliniken.

Kan muskel läka av sig själva?
Självklart ska vi försäkra honom om han blir bra nu.. :cry:

Tror ni att en operation i hasen kan kosta mkt?

En relativt enkel operation i ett ben (ex plocka ut lös benbit) kostar dryga 10.000 kr. Skulle hästen behöva eftervård på klinik kostar det en hel del...

Om din häst blir bra, så kommer du att få svårt att få en försäkring utan reservation.

Har du ringt till kliniken? Hur går du vidare nu då?

Nu har jag pratat med en veterinär från kliniken!!

Han sa att muskeln inte kunnar vara av, för då skulle hästen inte kunna gå!! (vad var det jag sa??)

Vi ska avvakta i 1 vecka, sen så ska vi höra av oss om det inte blivit bättre.

Men veterinärn som tittade på honom trodde ju att den var av? Jag skulle nog lita mer på den vet som har sett honom än en på telefon tror jag!

/ Maris

Det är ju inte så att hästen bara har en muskel. Sliter man av en så finns det oftast både andra muskler och ligament runt omkring som kan stödja upp.
JAG hade åkt in till kliniken iallafall. Är alltid bättre om vet kan få se det "live", och inte beskrivet i telefon.
Tycker synd om din häst.

Tycker jeg høres veeeeldig konstigt ut. At en hest skal halte i nesten en og en halv vecka uten en sikker diagnos synes jeg høres helt for j* ut. At klinik-gubben kunne foreslå det er ennu verre.... Usch och fyyyyy!!!

Men ärligt talat, driver med du oss ??? :(
Åk i väg med hästen och få den undersökt
på en klinik.
Om man läser exakt vad du skrivit ang vad som hänt och
hur din häst uppför sig, finner jag det osannolikt att
du fått dessa råd av en klinik :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar