Hjälp mig!!!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han kan omöjligt (säger det här för andra gången) ha brutit ett ben. För då skulle han inte kunna gå. Förstår du?
Däremot kan en led/sena gått av. Och då ska dom oftast vila för att det ska läka igen. Har jag fått höra av em väldigt duktig hästmänniska.

Men har en t ex tåsträckare gått av så kan dom visst röra sig, men som du beskrev så släpade tån i backen och det är en klar symptom på att tåsträckaren är skadad.....och hur erfaren är denna duktiga människa då??

sträckseneskador är inte SÅ vanliga, men jag har haft iallafall 5 st sådana, och det är fullständig vila som gäller + fixering av benet.

Jag har (liksom någon annan tidigare i tråden) faktiskt sett en häst springa med brutet ben. Eller brutet, det var krossat till och med, men sprang gjorde han ändå. Kunde lägga sig och resa sig också. Men benet var det bara mos kvar av så hästen betar på de evigt gröna ängarna nu.
Dock, ben brukar krasa när de går av (tänk dig att du knäcker väldigt mycket spagetti - det ljudet) senor däremot smäller.
Vila är fövisso bra men hästen kan behöva opereras, då är prognosen sämre ju längre du väntar. Eller så kan den behöva gipsas och även då ska det ske så snabbt som möjligt.
Å andra sidan vore det kanske billigast att låta bli att laga hästen och köpa en ny istället. Shettisar är ju ändå inte så dyra :angel: (Nej, inget ont om shettisar - bara om vissa hästägare)

Hejsan! För något år sen var jag med om en häst som blev sparkad vid ett bakknä. Hästen gick på benet men var halt. En distriktsveterinär ringdes ut som sydde såret och han trodde inte att något var brutet. Hästen kördes senare till klinik och veterinären där trodde inte heller att nåt var brutet eftersom han gick så bra på benet. Men vid röntgen syntes en fraktur. Så den hästen fick avlivas. Hoppas bara att det inte är så illa med din ponny.

Han kan omöjligt (säger det här för andra gången) ha brutit ett ben. För då skulle han inte kunna gå. Förstår du?
Däremot kan en led/sena gått av. Och då ska dom oftast vila för att det ska läka igen. Har jag fått höra av em väldigt duktig hästmänniska.
Har denna "duktiga hästmänniska" sagt att inget är brutet, men att en led kan vara av?.. Alltså är leden av borde det ju rimligen röra sig av om en fraktur/lux eller hur?.. Föll på egen rimlighet där. :crazy:
jag tror som någon ovan att en sena kan vara skadad iså fall kräver det oftast gips omgående.
Du kan som sagt INTE se utanpå om det är en fraktur eller inte!!!! (Om det inte är en öppen fraktur då). Hästar kan precis som människor gå, stå och röra sig TROTS allvarliga frakturer. Allt annat är en myt!
Nej, du ger inget begåvat intryck. Du startar en tråd med "Hjälp!", du misstänker att något är av, du vill inte åka in för att det är för dyrt, du ringde inte vet idag trots att det är måndag, sen blir du irriterad på oss som bryr sig om hästen som tycker att du åtminstone kunde anstränga dig att lyfta telefonen och åtminstone prata med vet. Men icke.
:(

Du startar en tråd med "Hjälp!", du misstänker att något är av, du vill inte åka in för att det är för dyrt, du ringde inte vet idag trots att det är måndag, sen blir du irriterad på oss som bryr sig om hästen som tycker att du åtminstone kunde anstränga dig att lyfta telefonen och åtminstone prata med vet. Men icke.

Har väl inte tid, då hon sitter och skriver i sin tråd på gnägg där hon visar bilder på sina små hästar. :devil: :crazy:

Min granne, hennes hingst fick kolik det fick operera gick på 70.000 kr.
Hon hade aldrig klarat det om den inte vart försäkrad.

1 dyng efteråt dog hästen ändå...

Sådana tråkiga historier finns det alltid, utnyttja aldrig det som en ursäkt för att låta bli att söka hjälp åt dina djur!

Betala 500-700 kr för att åka in till klinik och få vet. hjälp?!? Det är ju nästintill gratis!!!

Håller med!! Sitta och oja sig över att det kan kosta 500-700?! Du kan vara GLAD om du slipper undan så billigt!!

HAR JAG SAGT ATT JAG INTE SKA RINGA VET.?????

Jag skriver det för ja, jag vet inte hur många ggr jag skrivit det nu.

Jag ringer vet. idag innan kl 09.00

Man ska ha is i magen.. Men jag vet att det kan vara allvarligare. Ni får säga precis vad ni vill här.

Jag tar åt mig jäkligt mkt av vad ni skriver.

Bara så ni vet!

haha, ja..som jag skrivit i flera inlägg nu så ska jag ringa vet. nu innan kl 09.00. :smirk:

Hon har inte sagt ett skit ska du veta! Jag lyssnar på allas åsikter. Men det är flera människor jag pratat med som säger att jag ska ha is i magen.
Och jag ringer vet. idag nu på morgonen, Och han kommer säkerligen ut idag!

Har du ringt nu då?
Det som upprör mig är att du inte ens ringt vet och FRÅGAT vilket om man har telia kostar 45 öre i öppningsavgift eller hur det nu är. :crazy:
Is i magen är bra, men även förstånd att inse det inte alltid innebär att avvakta och inte göra något alls.

Har precis läst hela tråden nu (jag vet, jag är lite sen :o :D). Hur är det nu med din lilla hingst? Fick du tag på vet.? Vad sa han/hon? Hoppas iallafall att du hade rätt och att det inte var ngt värre, men det är ju alltid skönt att ha pratat med vet. och fått det bekräftat. *Håller tummarna för att allt gått bra :)*

Hur har det gått? Hoppas att det inte var något allvarligt!

Is i magen är ju bra att ha när det händer saker, men det är ju ändå bra att lyfta telefonen och ringa och kolla med veterinären! Jag ringer hellre veterinären en gång för mycket i "onödan" än att min häst har ont och att skadan riskerar att förvärras.

/ Maris

Till alla:

Veterinären har varit här! Han har aldrigs sett något liknande. Han har hört att kossor kan få den här skadan när dom reser sig ibland.

Det är en muskel som gått av, den heter Ruptur pesoneus tertius.
Den sitter från låret till hasen. Det gick att böja benet längre bak än vanligt. Han trodde att hästen skulle behövas opereras eller gipsas.

Men han var inte säker så han tog sin bok (där står alla möjliga olika benskador) Och hittade den här muskeln. Det stog:

Hästen kan belasta benet och gå, men gör en annorlunda rörelse när den lyfter benet. Och hästen ska vila i 4 månader så muskeln läker ihop.

Så nu ska jag ringa en klinik och fråga hur jag ska göra med honom om han ska vila eller opereras. Gipsa tyckte inte min veterinär var så bra.

Men jag måste ta reda på hur mkt pengar en operation kostar.
Han är ju som sagt inte försäkrad. Men det går väl inte att försäkra en häst som redan är skadad? eller?

Lycka till med din lilla hingst. Hoppas att allt löser sig i slut ändan.

nej, det går inte att försäkra en skadad häst. Försäkringsbolagen bedriver ju inte välgörenhet.

Men Lycka till!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar