Hjälp mig!!!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, hästar kan gå med ben som är brutna rätt av. Tro mig, dom kan springa också! :crazy: :( (hästen jag pratar om blev nödslaktad)

Jag skulle ringa vet på en gång!

Mvh Huntress :)

Det är nästan OMÖJLIGT att benet brutits.. för då hade han inte kunnat gå.. Jag tror det är en rejäl sträckning. För han går men sträcker inte ut benet ordentligt

Har inte spekulerat i om benet gått av eller inte - förstår bara inte hur man kan välja bort att vårda sitt skadade djur pga av pengar om man tom tror att benet är brutet! :devil:

Om han släpar tårna i backen när han går låter det ju som att sträcksenan kan vara av. Det är en allvarlig skada! Senor låter dessutom högt när de går av, det gör sällan ben som bryts, om det inte blir en öppen fraktur. Jag hade ringt närmsta klinik och förvarnat att jag var på väg, sen skulle jag ringa runt till hela min bekantskapskrets tills jag hittat nån som var i skick att köra min häst! Det kan också röra sig om sprickor och småfrakturer, för att inte säga muskelfästen och ligament, som nån redan nämnt... Också små lösa benbitar kan uppstå vid såna olyckor, och de behöver i så fall opereras bort och det har lång konvalescenstid. Vill inte låta tjatig, men RING VETERINÄR!

Mitt råd är att åka in på en gång. Om det är något allvarligt är det lättare att få ordning på det ju snabbare du åker in.

Lycka till, jag håller tummarna!

RING VET.!!!!! jag vet att pengar inte växer på träd, men du kommer att ångra dig om det visar sig att det är ngt allvarligt!!!!

Jo, för att han känns hel i hela benet. Men just att han släpar ibland på tårna. Det ser mkt bättre ut idag.

Jo, det är ju så att pengar inte växer på träd precis.
Och vi har inte hunnit Försäkra honom. Och jag vet det är dumt.
Han går och äter precis som vanligt. En duktig häst tjej ska komma förbi idag och titta.
Om det är så att sträck senan gått av. Vad gör dom då?

Tack alla andra för svaren! :)

Jo, ska ta ut veterinär. :)
men åker inte in förän han säger att det är ett måste!

Min första tanke också.....en sträcksena...
Jag tycker Elwis ska ta kontakt med vet det första hon gör....inget att leka med. :(

Sträcksenor, om skadan är godartad, vill jag minnas opereras och sys ihop. Sen blir det gips har jag för mig och efter en tid kan man börja träna hästen som vanligt igen, om man har tur. Jobbade i ett stall där en förlunge slet av sträcksenan i hagen en dag. Han är hopphäst idag, tre år senare, och har en väldigt fin teknik. Det enda man ser av skadan är ett fult ärr på ena bakbenet.

Jag tycker högst personligen att om en häst inte kan gå och stå normalt, då ÄR det absolut nödvändigt att tillkalla veterinär! Bara för att han känns hel i benet betyder inte att han är det, det kan fortfarande vara frakturer och annat. Betänk också att skadan kanske inte alls ligger i just benet, utan högre upp, i höften eller till och med i ryggen! Får en häst sprickor och dylikt i de regionerna har man en LÅNG konvalescenstid framför sig. Förutsatt att det överhuvud taget går att åtgärda.

:eek: :eek: :eek: Vadå? Ska någon annan betala för hästen som DU har skaffat!?!? Försäkrad eller ej, det är din förb-e skyldighet att ta ut vet! Nu. Du kan omöjligt själv känna och veta om benet är helt eller ej!! Nere vid skenan är det lite lättare, men ovanför hasen är det svårt att us, även för erfarna vet. Hästen måste under vård av en vet, inte av "någon duktig hästtjej". Det måste du väl ändå förstå?

Jo, det är ju så att pengar inte växer på träd precis.
Och vi har inte hunnit Försäkra honom. Och jag vet det är dumt.

Hur länge har du haft honom då eftersom du inte har hunnit försäkra honom?

/ Maris

Urch vad hemskt. Men låt han vila i några dagar låt honom gå i en mindre hage så han får vila mkt. Sen så kollar du upp om han fortfarande har ont osv. Klämm mkt. Om det inte blir bättre efter en vecka. Ta ut veterinär!

jag hade iallafall ringt och rådfrågat en vet. Det kostar ju inget. Sen är det ju upp till veterinären vad den anser ska göras.

Kan du betala pengarna då? :devil: :p

Det finns nåt som heter djurskyddslagen, läs den!!!!

Behandlar man inte sitt sjuka/skadade djur är man en djurplågare, det är min åsikt.

Hur kan man skaffa häst om man inte har råd med veterinär? Försäkring skaffar man så den gäller från första dagen hästen sätter sin fot i ens stall. Just för att den ska slippa lida om det är så att man inte har råd med veterinär utan försäkring!

Men en hest kan da ikke gå halt en vecka :o
Jeg blir helt upprørd!!! Når man skaffer en hest må man også passe på at man har pengerna att ta hand om den!!!! En shettis er inte en leksak som noen virker til å tro!!! Usch!!!! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen