Mitt barn har en ögonsjukdom som gör att hon dagligen måste bära kontaktlinser, in på morgonen ut på kvällen. Vi började med linser när hon var 10 månader och hon är snart två år. Protesterna blir bara värre och värre. Jag har försökt allting, men att hon frivilligt ska gå med på att sätta in linserna har jag gett upp. Hon vet precis vad som väntar och det enda som funkar är att linda in henne i en filt och peta in dem. Hon blir såklart jätteledsen och jättearg, idag blev hon så arg så hon har skrikit och vägrat låta mig röra i henne i ca 30 minuter.
Jag blir också otroligt ledsen, vill inte behöva göra såhär mot henne men det handlar om hennes liv. Utan linserna ser hon väldigt dåligt och synutvecklingen skulle bli obefintlig.
Hur gör man sådant här trevligare för barnet? Är det någon annan här inne som har sjukt barn som måste genomgå något jobbigt/obehagligt ofta, hur har ni tacklat det hela?
Jag önskar att vårat största problem var att få på gummistövlarna, men samtidigt vet jag ju att det finns barn med ännu större bekymmer.
Jag blir också otroligt ledsen, vill inte behöva göra såhär mot henne men det handlar om hennes liv. Utan linserna ser hon väldigt dåligt och synutvecklingen skulle bli obefintlig.
Hur gör man sådant här trevligare för barnet? Är det någon annan här inne som har sjukt barn som måste genomgå något jobbigt/obehagligt ofta, hur har ni tacklat det hela?
Jag önskar att vårat största problem var att få på gummistövlarna, men samtidigt vet jag ju att det finns barn med ännu större bekymmer.