Hjälp mig...

feel

Trådstartare
Mitt barn har en ögonsjukdom som gör att hon dagligen måste bära kontaktlinser, in på morgonen ut på kvällen. Vi började med linser när hon var 10 månader och hon är snart två år. Protesterna blir bara värre och värre. Jag har försökt allting, men att hon frivilligt ska gå med på att sätta in linserna har jag gett upp. Hon vet precis vad som väntar och det enda som funkar är att linda in henne i en filt och peta in dem. Hon blir såklart jätteledsen och jättearg, idag blev hon så arg så hon har skrikit och vägrat låta mig röra i henne i ca 30 minuter.

Jag blir också otroligt ledsen, vill inte behöva göra såhär mot henne men det handlar om hennes liv. Utan linserna ser hon väldigt dåligt och synutvecklingen skulle bli obefintlig.

Hur gör man sådant här trevligare för barnet? Är det någon annan här inne som har sjukt barn som måste genomgå något jobbigt/obehagligt ofta, hur har ni tacklat det hela?

Jag önskar att vårat största problem var att få på gummistövlarna, men samtidigt vet jag ju att det finns barn med ännu större bekymmer.

Sv: Hjälp mig...

Måste hon ha just linser ? Går det inte med glasögon ?

Stackars er ! Jag har inga bra idéer, men ni har min sympati

Men oj vad fruktansvärt för er!

Jag har i kortare perioder om högst någon vecka fått tvinga mitt barn med våld att ta medicin (t.ex ögondroppar) och det har varit hemskt, i något fall har barnet kapitulerat efter några dagar men oftast inte.

Det enda ljuset i ert mörker jag kan se är att när barnet blir äldre kan det faktiskt förstå att det måste göras (men då pratar vi nog några år till :(). Som tur är går tiden fort (även om jag vet att det inte känns så när man har en jobbig vardag!).

Det svåra är ju att DU vet att du gör det enda rätta - att allt lidande är för ditt barns skull. Du får försöka trösta dig med det.

Jag har ingen erfarenhet av just din situation, men jag kan beratta om min:

Mina barn (tvillingar) foddes med Talipes (dvs klubbfot) och var gipsade fran 6v alder till 5 manader, fran tarna upp till toppen av laren. Varje sondag kvall var vi tvungna att ta av gipset i badet hemma och varje mandag morgon var vi pa sjukhuset for att satta pa nytt. Det var ratt jobbigt for bade barnen och oss men kandes overkomligt eftersom vi visste att just denna fas var tidsbegransad. Nar de var 5 manader fick de ha s.k. Mitchellskor (skor som ar vridna utat 70 grader och sitter samman med en metallskena) dygnet runt i tre manader. Det var skitjobbigt for alla inblandade. Barnen fick skavsar pa fotterna, sov inte pa natterna, skrek konstant.
Efter de tre manaderna kunde vi dra ner till 12h/dag dvs pa natten, plus sovstunder pa dagen, och sa har det varit tills de fyllde 4 ar. Nattningarna var ofta angestfyllda med skrik och grat och overtalningar och mutor for att fa pa skorna - sarskilt nar de blev lite aldre. De sov daligt med skorna pa (obekvamt) dessutom. I perioder gick det riktigt bra, men det var nastan alltid ett av barnen som hade problem.
Nu ar ju inte detta en livshotande sjukdom och ibland kompromissade vi. Det hande att vi tog av skorna efter 5 timmar for att fa nagra timmars ostord somn (gallde alltsa framforallt barnet). Vi mutade ratt ofta for att fa pa skorna - man gor det man maste! Jag kanner inte att "vanliga" regler maste galla i sadana har fall.

Nar barnen fyllde 4 blev den ena utskriven (lustigt nog den som haft pa sig skorna minst) men den andra var tvungen att fortsatta. Varje kvall var trasslig for det barnet, ofta borjade angesten redan vid lunchtid, ibland redan vid frukosten. Till slut gick det inte langre, det blev helt ohallbart. Sa vi slutade och har gjort stretchningar och massage istallet, varje dag, tva ganger om dagen (som inte heller ar populart men betydligt lattare an skorna). Hon har precis fyllt fem och gar fortfarande hos sin fotdoktor. Det KOMMER att bli battre, sags det... Barnets storsta problem ar faktiskt inte fotterna utan att hon ar hyperflexibel och det hindrar muskelstabiliteten som hon behover.

Jag tror hursomhelst att nar de ar lite mindre sa far man helt enkelt tvinga dem, det ar skitjobbigt och jattetrakigt - men salange det fysiskt gar sa hade jag nog kort pa det.

Vad sager lakaren?

Vår son ( 2år) har hypothyreos och tar medicin dagligen samt går på kontroller på barnkliniken regelbundet, dock med ett par månader i mellan. Har gjort så sedan han var 10 dagar gammal. Medicinen funkar bra men däremot besöken på barnkliniken är en plåga. Det tas ett blodprov varje gång och redan på parkeringen börjar han protestera.
Vi har fått hjälp av lekterapin på sjukhuset. Vet inte om det hjälpt så mycket men det har i alla fall inte blivit värre. Finns det lekterapin där er läkare finns. I så fall kanske du kan ringa och prata med dem där?
Pedagogen (tror jag att hon är) på vårt sjukhus är helt underbar. Hon har hjälpt oss med tips på hur vi genom lek kan bearbeta hans obehag och rädsla. Jag hoppas att det gör att det blir bättre med tiden.

Senast ändrad:

Åh, min son som precis blivit en månad föddes med klumpfot, och jag har bara fått höra hur naturligt det kommer vara för honom när han blir större att han ska ha de där skorna/skenan. Nu blev jag lite deppig när jag läste om de problem ni haft...

(Men det var lite intressant att läsa om behandlingen, sonen fick sitt första gips när han var fyra dagar gammal och opererades på sin enmånadsdag. Nu ska han vara gipsad tre veckor till och sedan få skor/skena som enligt vad vi hittills fått höra ska vara på dygnet runt "tills han vill börja krypa" - så tidpunkterna verkar skilja sig lite åt)

Nu för tiden finns det ju linser som man kan ha på dygnet runt i en månad eller vecka, kanske det kan vara ett alternativ?

Jag hade nog mutat med geléhallon. Eller vad 17 som helst som funkar på just ditt barn.
Min gick på flertalet penicillinkurer en period, och det var horribelt för oss, tills jag löste det med just geléhallon. Det tog effektivt bort smaken, och gav instant pleasure.

Två små mutor om dagen om det funkar skulle jag tycka var en petitess. Mat är ett ruggigt bra sätt att belöna på.

Sunshine: ni har definitivt haft det värre än oss, måste ha varit otroligt jobbigt för alla inblandade. Men samtidigt blir det ju vardag sådant också.

Har funderat på godismutor, hon har inte smakat godis ännu men de flesta gillar det.

Linser är ett måste, synfelet är för stort så glasögon blir för tunga. Har faktiskt inte frågat om dygnslinser, men det här är tjocka hårda linser så vet inte om det finns sådana som dygns?

Finns tyvärr ingen lekterapi där hon behandlas, stort ögonsjukhus, och barn är inte överrepresenterade där om man säger så. Deras enda tips var att Linda in i filt för att minska känslan av "fasthållande händer".

Linser är ett måste, synfelet är för stort så glasögon blir för tunga. Har faktiskt inte frågat om dygnslinser, men det här är tjocka hårda linser så vet inte om det finns sådana som dygns?

Nej det tror jag inte.. Dygnetruntlinser är ju mjuka och genomsläppande, det är ju ett måste att de släpper in gott om syre till ögat för att man ska kunna använda dem så mycket..

Låter inte alls roligt för er :(

Jag tycker faktiskt inte att man behover vara PK gallande godis etc nar det galler sadant har. Funkar det, sa gor det, ar mitt rad!

Det blir vardag till slut, aven om det ar jobbigt. Med mina barn sa har jag nog upplevt det som extra jobbigt for jag hade tva samtidigt som gick igenom behandlingen, sa aven om den ena hade en bra period och inte protesterade sa hande det sig nastan alltid sa att den andra var tvartemot. Det ar nog betydligt lattare med ett barn... :)

Åh, min son som precis blivit en månad föddes med klumpfot, och jag har bara fått höra hur naturligt det kommer vara för honom när han blir större att han ska ha de där skorna/skenan. Nu blev jag lite deppig när jag läste om de problem ni haft...

(Men det var lite intressant att läsa om behandlingen, sonen fick sitt första gips när han var fyra dagar gammal och opererades på sin enmånadsdag. Nu ska han vara gipsad tre veckor till och sedan få skor/skena som enligt vad vi hittills fått höra ska vara på dygnet runt "tills han vill börja krypa" - så tidpunkterna verkar skilja sig lite åt)

Behandlingsmetoden skiljer sig nog lander emellan och sa gar ju "tekniken" framat, mina barn borjade behandlas for fem ar sedan och mycket hinner ju handa under tiden.

Mina var valdigt sma nar de foddes sa var tvungna att vaxa till sig lite innan de fick sina gips. Och behovde 8-9 gips innan de kunde opereras om jag minns ratt. Men skorna 24/7 var INTE roligt, sarskilt inte de forsta tre veckorna. Mina larde sig att sitta, krypa och sta under den perioden sa det hindrar inte utvecklingen iaf :)
Bada tva larde sig ga nagra dagar efter ettarsdagen.

Min ena dotter grumlade alltid nar man satte pa skorna pa kvallarna men sen sov hon hela natten (mer eller mindre). Den andra dottern hade oftast inga problem med att fa pa sig skorna men hon sov URdaligt och vi spenderade manga manga vaknatter med henne. 5hr/natt med skor pa var nog ungefar medel for henne och det ar meningen att det skall vara 12!! Typiskt nog var det hon som skrevs ut pa sin 4-arsdag, hon har 2 storlekar skillnad pa sina fotter men annars inga som helst men av det hela. Den andra, som allt som oftast sov 12hr/natt med skorna forutom sista 4 manaderna innan 4-arsdagen nar vi fick verkliga problem, ar den som fortfarande inte ar bra och behover fortsatt behandling. Men som sagt framst pga overrorlighet. Livet ar inte rattvist :(

Sorry TS for tradkap :o

Jag skulle ge mutor ett försök, det kan göra att det blr lättare för alla. Ett före första gången så barnet vet vad det handlar om, sedan efter som plåster på såren.
För oss var det klockrent, och hon vet att godis är det bara efter medicin.

Hej.

Nu vet jag inte var i sverige du bor men det finns ögonläkare som är "mer uppdaterade" och de som inte är det.
Hårda linser i ett litet barnöga kan jag förstå är obehagligt. Det finns mjuka linser med starka styrkor att få tag på.
Jag jobbar hos en optiker i Enköping (min fars butik) och vi har i alla år jobbat med afaki, dvs synsvaga och de med ögonskador och misslyckade gråstarroperationer tex. Även de med sickasyndrom. Är det pga medfödd starr hon har linserna eller är det något annat som är orsaken? Jag vet inte om jag får skriva ut linsernas namn och leverantör här, men det finns mjuka linser som kan göras "custom-made" i storlek, kupighet och styrka. Vi använder de till flera av våra kunder. De är lite dyrare och det kan hända att landstingsbidraget inte täcker kostnaden helt, men det kanske kan vara värt det. eller?// Sulax, optikerassistent utöver det vanliga.

För att förtydliga så har vi jobbat med styrkor på linser från minus 25 till plus 25...och astigmatism till minus 11. Så starka styrkor är ingen omöjlighet. :)

Jag skulle ge mutor ett försök, det kan göra att det blr lättare för alla. Ett före första gången så barnet vet vad det handlar om, sedan efter som plåster på såren.
För oss var det klockrent, och hon vet att godis är det bara efter medicin.

Måste bara tillägga att man tex ger nyfödda lite sockerlösning på tungan när man ska ta blodprov på dem (i en del landsting/sjukhus i alla fall) och då skriker de märkbart mindre.

Mina barns skolsyster tillämpade samma system, så skolbarnen fick en godisbit före och en godisbit efter vaccinationer och annat obehagligt. Du kan ju tänka dig barnens förvåning och vilken status de godismutorna fick, just när det var skolsyster som delade ut dem. :D

Jag lider verkligen med TS och barnet, och jag skulle prova godismuta om det kan göra lidandet mindre. Muta i form av present el dyl, är ju omöjligt eftersom det sker dagligen. Enstaka godisbitar ser jag i sammanhanget som ett icke-problem, även om dagligt godis inte är vad tandläkare rekommenderar.

Det är faktiskt lysande, jag tycker det varit det enda som funkat, sen kan jag prata snällt och lugnt hur länge som helst. Effekten uteblir. Vet de att ngt väntar efter, så finns det ett positivt mål.

Just smak är geléhallon oöverträffat bra på att ta bort, de neutraliserar allt.

Hon har ärftlig gråstarr, inte medfödd men kom vid 10 månaders ålder då hon opererades och fick linser inopererade. Men måste ändå korrigeras med kontaktlinser då hon är översynt för tillfället. Hon behandlas på ett ögonsjukhus i Sthlm, enda sjukhuset i Sverige som har hand om barn med denna ögonsjukdom.

De frågade faktiskt sist om jag ville ha "vuxenlinser" till henne pga min teknik att ta ut linserna, men de var så mjuka och sladdriga så det är ju otroligt svårt att få in dem. Men går det då att ha i dem flera dagar/veckor åt gången så är det ju inga problem att det tar 10 minuter att peta dem på plats. Måste fråga bättre nästa gång vi ska dit.

Hon har ju inte så enormt stort synfel nu, översynt +6 på ena och +5 på andra (eller är det minus när det är översynthet?). Men tydligen blir glasögon för tunga för så små barn och de tar av dem för ofta.

H
De frågade faktiskt sist om jag ville ha "vuxenlinser" till henne pga min teknik att ta ut linserna, men de var så mjuka och sladdriga så det är ju otroligt svårt att få in dem. Men går det då att ha i dem flera dagar/veckor åt gången så är det ju inga problem att det tar 10 minuter att peta dem på plats. Måste fråga bättre nästa gång vi ska dit.

En annan fördel är att de mjuka linserna är betydligt bekvämare att bära än de hårda.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 491
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar