HjÄlp mig!

C

chezay

Jag ska köpa häst, och jag vill ha en häst att komma långt med och komma upp lite i klasserna med !
Just nu ligger jag stilla på 90cm / 1m...
Och jag har tittat på lite hästar som jag tycker är intressanta!
MEN nu kommer det jag behöver hjälp med!
Det är nämligen såhär att en av hästarna jag har provridit var den mest underbara/perfekta häst jag har ridit, MEN han är 150cm Mkh..
han är åtta år och är travare, har aldrig gått på travet i och för sig, (reds in när han var 6 år tror jag, inte inkörd)!, men han har travarblod! :D Det jag vill veta är: Hur högt kan man gå med en häst på 150 cm mkh?:confused:
Och en annan häst som jag provred känns lite bättre i höjden (165 cm mkh) MEN han är 14 år gammal, född 96. Är han för gammal? :confused:
Snälla hjälp mig!:cry::(
Jag är bara 15 så jag vill ha hästen länge, och komma långt!
mitt mål är 120cm/130cm om ca. 2 år!

Sv: HjÄlp mig!

Jag tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på storleken på hästen. Det är ju främst tekniken som avgör hur högt en häst kan hoppa. Min D-ponny hade inga som helst problem att hoppa 1,20 (det var snarare jag som satte stopp för att jag trivdes på på lite lägre höjder). 14 år är absolut inte gammalt och om hästen är i bra skick fysiskt kan den hålla i många, många år till. Ta med dig någon som är kunnig och kan hjälpa dig att bedöma vilken kapacitet hästarna har.

håller med här, men jag hade först och främst satsat på en hopphäst om jag ville satsa på hoppning, säger inte nu att travare inte kan hoppa, för det finns travare som är bra på att hoppa men det är ju lättare om man köper en häst som är byggd för hoppning.

Ta den häst du tycker bäst om. Det finns travare som kan hoppa 120cm/130 cm utan problem. Så provhoppa den vet jag och fråga om du får löshoppa den så du kan stå bredvid och kolla på hans hoppteknik och hur högt den kan hoppa utan ryttare. Ta även med dig någon som är kunnig.

Tack så mycket för svaren/tipsen!
ska åka och titta på båda hästarna en gång till, nervöst för båda är så fantastiska !
men det lutar nog mer åt 8 åringen , (travaren, 8år) så jag tror det blir en svart liten ridtravare i stallet inom en månad ! :D

men det lutar nog mer åt 8 åringen , (travaren, 8år) så jag tror det blir en svart liten ridtravare i stallet inom en månad ! :D

Du har preciserat ett väldigt tydligt mål i ditt första inlägg så en av de viktigaste sakerna att titta på hos din blivande häst måste väl vara att den har kunskap/förmåga/kapacitet för det målet?

Tävlar denna hästen på 120-130 nivå i dagsläget? Eller har gjort det så att du vet att den kan?

han har löshoppats 120, har stor kapacitet för mer, och hoppad 110 uppsuttet :)
så ja, han klarar av det ! :D

löshoppning har ingenting med uppsutten hoppning att göra.
Har han tävlingsresultat från 110?
Hoppade du 130 under provridningen, alltså en bana och inte bara ett hinder? Kan han länga o korta galoppen?

Såvitt jag kan se skrev hon inget om någon av hästarnas utbildning. Att en häst är ett halvblod gör den inte automatiskt till en bättre hopphäst än ett varmblod. Ett varmblod kan vara bra utbildad också :)

Med de mål du har med din ridning skulle jag inte satsa på en travare.
Visst det är jättetrevliga hästar, har haft fem st själv, men de har inte riktigt de förutsättningar som krävs för att nå upp i högre klasser.
När du nått 130 vill du säkert komma högre osv.
Travare har trots allt sina begränsningar.

Storleken kvittar eg, Milton var ju inte heller så hög:D
Så länge ni matchar varandra i storlek så.
Dock är det väl vanligare med lite större hästar på tävlingsbanorna kanske.

14 år är inte ens i närheten av gammalt, tvärtom så är det en jättebra ålder.
Spec om man söker efter en erfaren häst som har vana av att tävla och som har lite meriter sas. En bra läromästare helt enkelt.

Satsa på ett hbl (ja jag vet att det inte heter så längre men orka) eller fbl som är mellan 8 och 16 17 år, som är tävlad, bra utbildad osv.
Betydligt dyrare än en travare men värt det.

Ja, Milton var liten för sina höga klasser -"bara" 168 cm. Till skillnad ifrån Mynta som däremot bara är 158 cm.

Travaren du kollade på var ju 150 cm. Men som sagt så har inte hästens höjd extremt stor betydelse då tex. Mynta kunde hoppa lika högt som sin manke. Dock är knappast alla hästar som hon.

Såvitt jag kan se skrev hon inget om någon av hästarnas utbildning. Att en häst är ett halvblod gör den inte automatiskt till en bättre hopphäst än ett varmblod. Ett varmblod kan vara bra utbildad också :)

Vart någonstans nämnde jag något om ras? Jag frågade om just den här hästen har kvalifikationerna som krävs för att prestera det ts vill uppnå.

Jag har inga fördomar när det gäller varmblodiga ridhästar (sk halvblod) kontra varmblodiga travhästar. Det är individen som räknas. Finns ett par riktigt fina och duktiga "travhästar" som tävlar hoppning i min närhet men det är såklart vanligare med "ridhäst"-varianten.

Till ts: Ponnyer kan tävla 120-130 så en liten häst med rätt kapacitet bör inte ha något problem med dessa höjder. Det är dock stooor skillnad på löshoppning och uppsutten hoppning och har hästen inte tävlat på den nivån innan så kan du aldrig veta om det kommer funka eller inte. Som Papaya skriver bör hästen ha en bra och reglerbar galopp för tävling på den nivån. Det är oftast inte hinderhöjden i sig som är problemet utan vägen mellan och till hindren som är utslagsgivande.

Det viktiga för en hopphäst är ju galoppen. Har hästen en bra galopp (oavsett ras) och hoppar väl så är det ju ingen omöjlig höjd att komma upp i. Personligen tycker jag inte man ska välja en häst avlad för körning om man vill ha en häst att rida på, men tycke och smak ska man som bekant inte diskutera.

Vill bara berätta om en häst jag red och tävlade upp till 110 med förr. Han hade med sin tidigare ryttare gått 120, eller om det var 125, med bra resultat. Nästan alltid rosett med hem.
Han var 152 cm i mkh och hade gått på travet. Så visst FINNS det travare som kan bli fina hopphästar. Fast han hade ingen vidare bra galopp, så han kom inte längre än så.

Hoppa enstaka hinder på den höjden kan småponnyer göra.

Min första fjording (kat. C ) hoppade enstaka hinder på 130, men däremot var hon begränsad när det kom till längdhinder osv så hon klarade bara av att tävlas på 100.

Vill du satsa på att komma högre i klasserna så ska du nog inte välja en (otävlad?) travare.
Satsar du på att komma upp i klasserna inom två år är det bara dumt att välja en travare, men det beror givetvis på hur pass utbildad den är nu.

Är det så att hästen har en bärig galopp och är välriden och hoppar banor med breddhinder, kombinationer osv på 110 nu, så ja då är det säkert inget dåligt köp.

Jag köpte travaren, eftersom jag VET att han har kapaciteten.;)
han ser inte ut sm en travare, snarare en större svensk ridponny !
Och han rör sig som vilken häst som hellst!
Men tack för svaren allihopa, :)
hjälpte en del, (slapp min äckligt jobbiga beslutsångest) :D:bow::bow:

Grattis till hästköpet! Hoppas det blir bra.

Nu är det lite sent att vara efterklok. Men ville iaf säga att problemet med små hästar är normalt inte mankhöjden utan längden på galoppen. I lägre klasser spelar det ingen roll, men i lite svårare klasser (1.20 och uppåt) ställs det högre krav på relaterade avstånd, kombinationer etc, vilket du bör ha i åtanke om du har en såpass liten häst, speciellt en som är avlad för att trava, inte galoppera. Kanske att du behöver jobba lite xtra med galoppen på hästen, samt som ryttare vara noga med att stega och öva på avstånd mellan hinder.

Lycka till med nya hästen!

Tänk inte på hur högt du tror att hästen kan hoppa just nu, om den kunde hoppa 120 med sin förra ägare behöver det inte betyda att hästen hoppar det tillsammans med dig ;) Häst och ryttare måste passa ihop och ligga på samma kunskapsnivå från början. Sedan får man arbeta sig upp och "växa ihop" med hästen. Då kan man klara i stort sett vad som helst tillsammans! :love:
-
oj, såg först nu att du hade köpt travaren :D Önskar ett stort lycka till, härligt att bli hästägare :)

Häst och ryttare måste passa ihop och ligga på samma kunskapsnivå från början.

Hur tänkte du här? Att häst och ryttare ska passa ihop håller jag med om men att man ska ligga på samma kunskapsnivå?

Om en orutinerad ryttare vill ta sig upp i klasserna så anser jag att det är en stor fördel om hästen redan kan. Den få med andra ord gärna vara högre utbildad än ryttaren.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar