Hjälp mig spåna!!

Eastwick

Trådstartare
Var har hon fått sin päls från? Är det så här en papillon ser ut utan sin päls?

003.jpg

Hon är ca 3 månader på bilden, pappan är ren papillon, mamman är hälften papillon/ dvärgspets och hälften jack russel/dvärgpudel. Strävhårig Jack russel skall tilläggas. Var kommer släthåret ifrån? Mamman är helt lik henne i pälsen.

Sv: Hjälp mig spåna!!

Svarar samtliga!

Ja, visst är hon ljuvlig, svansen ser man inte på någon av bilderna men den ligger oftast prydligt kringlad uppe på ryggen. Men jag kan inte fårstå hur hon kan vara släthårig med dessa raser i?!:confused:

Helt underbart söt!

Nu kan jag inte hundgenetik speciellt bra, men de flesta pälstyper är väl recessiva och släthårigt är dominant (hos många djurarter). Om det stämmer så kan det vara så att alla raser har olika pälstyp och därmed olika anlag. När de korsas ihop så blir det släthårigt eftersom det är det enda som är dominant, och två recessiva anlag inte finns.
Förstår du? Är ju dock inte säker på att stämmer, någon annan här kanske kan hundarnas genetik bättre?

Intressant!! Det skulle ju kunna förklara en del! Mormor har mer strävhårspäls, kanske med lite mer lockar från pudeln, medan mamman har samma släthårskvalitet. Valparna i kullen var alla olika, en del hade lurv medan vår och någon till var helt släta.

Jag kollade på papillonbilder förut och såg där att inte alla valpar såg så hemskt långhåriga ut, finns det papillon med mindre päls?

Ingen som är duktig på papillon och andra småhundar? :)

Jo, på papillon :laugh:
Man ser att det är papillon i hunden men jag kan inte heller något om päls. Men det finns papillon med mindre päls än de normatlt välpälsade och svansen ska ligga som en båge över ryggen, inte ringlad så det kommer nog från någon av de andra raserna.

Jättegullig i alla fall :love:

Helt underbart söt!

Nu kan jag inte hundgenetik speciellt bra, men de flesta pälstyper är väl recessiva och släthårigt är dominant (hos många djurarter). Om det stämmer så kan det vara så att alla raser har olika pälstyp och därmed olika anlag. När de korsas ihop så blir det släthårigt eftersom det är det enda som är dominant, och två recessiva anlag inte finns.
Förstår du? Är ju dock inte säker på att stämmer, någon annan här kanske kan hundarnas genetik bättre?

Men om släthårigt är dominant så borde väl någon av föräldrarna också haft det?
Borde vara någon krångligare nedärvning där flera gener påverkar.

Är hon släthårig som i ingen underull?

Det beror på, kan vara olika gener som samverkar, en gen för pudelpäls, en för strävhår osv.

Nej, inte mycket underull, däremot ett litet stråk med strävhår på i nacken som syns när hon reser ragg och liten tendens till byxor och (krage?)

en bekant till mig hade en jack russell terrier som hade helt slät och silkeslen päls. hans föräldrar var båda strävhåriga om jag minns rätt. så det kan ju komma därifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 338
Senast: fixi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 937
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 704
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka