Hjälp mig! Sälja travhäst till Norge!

wrangler

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er travfolk här på Buke! :bow:

Jag har lyckats sälja ett avelssto (trav) till Norge.... Men jag har noll koll på detta med travare så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Vilka papper måste jag fixa, och vad krävs för att exportera till Norge?

Hon har givetvis pass och är registrerad.

Hjälp tack! :bow:

Sv: Hjälp mig! Sälja travhäst till Norge!

Enklast är nog att du kontaktar STC (Svenska Travsportens Centralförbund) och frågar där. De brukar vara behjälpliga med ala tänkbara frågor.
Telefonnummer dit är 08-627 21 20 (kundtjänst)

Lite nyfiken bara, vad är det för stam på stoet?

:eek:

Det är ju en SYSTER till en av mina hästar...Hon är för övrigt också till salu. "Din" köpare behöver ingen fler?? :idea:

Haha, inte helsyster väl? :eek:

Jag kan alltid höra efter :p

Haha, inte helsyster väl? :eek:

Jag kan alltid höra efter :p

Nej, men samma mamma. Min är född 98 och har tävlat fram tills i höstas.
Jag har funderat på att seminera henne till våren men det är inte min inriktning att hålla på med avel egentligen så valet nu är att sälja eller avla själv..

Haha fasen vad häftigt!

Själv har jag noll koll på detta med travare och allt vad det innebär. har bara råkat få två i träning(rid) och försäljning, men denna gick samma dag jag satte ut henne!

Har en kvar men den har nog ingen intressant stam om jag förstått det rätt, å andra sidan är hon bland det snyggaste jag har sett i travarväg och bra ridmodell så den får nog gå som ridhäst.
Bilder: http://coolqh.bloggagratis.se/2008/01/13/449687-bilder-pa-akinom/

Sen har jag faktiskt en vit vacker varmblodsherre själv här hemma, Rekal Reel heter han....
http://coolqh.bloggagratis.se/2007/09/29/293687-raggarn-riden-och-far-ett-nytt-namn/ :)

Mer travarmässigt än så blir det nog inte hos mig... men trevliga hästar är det!

Du behöver ett exportcertifikat och ett färskt veterinärintyg förutom pass. Det tillkommer lite extra avgifter vid gränspasseringen, bl a en köttavgift och tull.

Reglerna kan ha ändrats sedan jag sålde dit 2006 så det bästa är att ringa STC och fråga, det är även där du beställer exportcertifikatet.

Okej.... tack :bow:

(köttavgift... :crazy:)

Men vem brukar stå för tullavgifter osv, det måste väl ändå vara köparen som importerar hästen eller?

Ja, kjøper dekker alle de avgifter.
Økningen i kjøttavgiften er noe forbanna tull som det kvasi-kommunistiske styret her har fått igjennom dessverre, sist var den på 5k NOK.

Senast ändrad av en moderator:

Okej.... tack :bow:

(köttavgift... :crazy:)

Men vem brukar stå för tullavgifter osv, det måste väl ändå vara köparen som importerar hästen eller?

Som Snazzy redan svarat så är det oftast köparen som står för kött och tull, exportavgiften (1500+ moms) är det ju bra om man kommer överens om :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka