Hjälp mig med Bockhov

Sv: Hjälp mig med Bockhov

Jaha. läker strålbensbursan ut på 2 dar?

Fakatinlägg igen.

Under fortbildningsblocket fölkorrigering som är framtaget av slu och shf så nämns vad jag vet inget om att djupa böjsenan växer fast på strålbenet vid bockhovsproblem.
Kanske vildhästverkade individer i usa har problem med detta, vad vet jag.

Mvh stuv

Jag undrar hur den diagnosen ställts? Knappast av veterinär. Jag har aldrig hört talas om den. Det behövs som sagt en icke fungerande bursa för att senan skall fastna på strålbenet o i det läget har man en icke fungerande häst. Om man då skulle dra loss senan skulle man ha en sena som låg o skavde hela tiden.
PL

Min erfarenhet är att just tåförlängare fungerar bättre än specialplastskon som klistras fast. Den senare lossnar stup i kvarten. Ni har knappt ett halvår på er att få till det. En op som utförs innan eller ungefär när hästen är ett år lyckas oftast, sämre prognos om den är äldre enl en ref som jag inte hittar namnet på just nu. Men om den inte visar ngn förbättring alls efter ca 3 mån med tåförlängare och tät verkning skulle jag operera honom.

Skall senan sitta fast då tycker du?
Hur menar du med att senan ligger och skaver?

De hästar man konstaterat detta på har alla gått barfota ca 4-5 månader innan de plötsligt varit mer eller mindre blockhalta på en hov i en-två dagar innan det gått över.

Jag tvivlar på hela grejen!
Senan skall förstås inte sitta fast men om den nu skulle ha fastnat kan hästen troligen inte fungera även om man skulle få loss den. En fungerande bursa behövs som smörjning.
Har du en länk el ngt till den som hittat på detta så jag kan se hur det beskrivits.
PL

Aja, men omöjligt verkar det ju inte vara. På min häst kommer detta isåfall ske i mars-april. Jag kan ju lova att berätta om det händer!

Den som vet lite mer om hur det fungerar inser att möjigheten att få tillbaka full funktion efter en ev fastvuxen böjsena är stort sett obefintlig. Vi pratar egentligen om idiotfula fall av strålbenshälta med en förstörd bursa o fula förändringar på både sena o strålben.
Jag undrar verkligen hur "diagnosen" är ställd.
PL

Jag skall se om jag hittar något vettigt ;P

Hej igen. kollade lite på länken du hänvisade till.

A “club footed” horse is defined by most people as a horse with one hoof that grows more upright than the one on the other side. Normally we’re talking about the front pair of hooves. Most farriers have treated it as a hoof problem and worked to make the pair of hooves match each other.

Här har vi en typisk "barfotagrej" med missvisande information till artikelförfattarens fördel. Denna hovis påstår allstå att de flesta hovslagare behandlar detta som ett hovproblem. DÈTTA PÅSTÅENDE ÄR FEL; FEL; FEL:

Alla hovslagare som har en av shf godkänd utbildning vet att bockhov är ett sekundärt problem, som dock ofta måste behandlas med "hovvård"

Var det inte denna artikelförfattare som talade vitt och brett om att markparalella hovben inte kan lägesförändras??? För att senare vid muntlig föreläsning krypa till korset och erkänna att han haft fel??

Nä tycker inte om detta.

Mvh stuv.

men suck!
så att folk ändrar åsikt är en svaghet enligt dig?

lär dig något av karlen istället!

Hej emindy.

"ändrar åsikt" det kan man göra inom andra brancher som styrs av köparen av varan. tex mode eller hur den snyggaste bilen ser ut.

Hur trovärdig tror du denne hovis är i mina ögon i dagsläget?? som dömer ut en hel yrkesgrupp med felaktig info till läsare av hans sajt?

Om han skall bli trovärdig igen så borde det med stora bokstäver stå på hans sajt att han hade fel angående lägesförändringen (som vi nu är tillbaka till, sorry)

Det kanske det gör, jag har faktiskt inte letat, men jag tror att det mest va en slump att jag hittade det i nephtys gästbok.

De som skall imponera på andra genom felaktig info, som ej korrigeras till det rätta,när de har kommit på att de har fel, har jag för dagen inte för avsikt att bli "elev" hos.

Mvh stuv

Står det på hans sajt att hoven inte kan rotera om hovbenet är markparallellt?
Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att komma igenom allt som måste skrivas ner varje gång man utvecklas ett steg. Skall man, rent generellt alltid vara tvungen att förklara alla missuppfattningar och felaktiga antaganden man gått igenom i denna fas av lärande vi alla ständigt befinner oss i, misstänker jag att vi aldrig skulle komma någonstans övht.

Men om nu hovslagarna i Sverige kommit så långt ifrån "Hovvård och Hovbeslag", varför kommer inte stora dementier av den? För att den aktuella kunskapen finns att finna på andra ställen kan man anta. Bland annat IRL.

Beror väl på hur bra du vill att han ska bli på travet... Det är inte många "friska" hästar som blir bra även om dom har alla förutsättningar..

Pete Ramey var verksam som "traditionell hovslagare" långt innan han sedemera insåg att hästarna mår bäst barfota...

Det finns flera f.d hovslagare som numera lär ut hovvård. Känner ni till KC La Pierre t ex? Både Pete och KC har många egna års erfarenhet av skoning.

http://www.equinepodiatry.net/about_kc_la_pierre.htm

Betänk att dessa personer utgår från ett barfota perspektiv, hur de får den barfota hästen att fungera så optimalt som möjligt.

Att vi här i Sverige sedan har något som halka under lång tid t ex, är ett problem som vi får lösa på något sätt. Kanske måste man i vissa fall ha någon form av broddar för att hästen ska slippa spänna sig och halka? Detta har dock inget att göra med hovömhet i sig.
Kanske finns det andra skor än de av järn, t ex som syntetskorna Hippogrip? Jag vet att det finns de som forskar nya material att använda än järn.

För övrigt så vet jag inte om Pete har dokumenterat att ett markparallellt hovben EJ kan rotera. Däremot så TRODDE han en tid att en häst med perfekta hovar inte drabbades av hovbensrotation. Det var denna anekdot han berättade för oss som lyssnade till honom för snart ett år sedan.
Detta var inte något som Pete nyligen kommit på, däremot något som han tyckte att det var nyttigt för folk att ta till sig - vara beredda på att lära sig nya saker!
Utvecklingen går framåt, inte sant? ;)

nephthys skrev:
Betänk att dessa personer utgår från ett barfota perspektiv, hur de får den barfota hästen att fungera så optimalt som möjligt.

För övrigt så vet jag inte om Pete har dokumenterat att ett markparallellt hovben EJ kan rotera. Däremot så TRODDE han en tid att en häst med perfekta hovar inte drabbades av hovbensrotation. Det var denna anekdot han berättade för oss som lyssnade till honom för snart ett år sedan.
Detta var inte något som Pete nyligen kommit på, däremot något som han tyckte att det var nyttigt för folk att ta till sig - vara beredda på att lära sig nya saker!
Utvecklingen går framåt, inte sant? ;)

Hej.

Ledsen om jag är tjatig angående det lägesförändrade hovbenet, men jag blev det när jag kom till detta forum där alla möjliga mäniskor tidigare skrev att så och så är det. Efter mitt lilla inlägg i debatten så har det varit väldigt tyst här om markparalella hovben eller ej vid fång, hoppas att jag inte fört utvecklingen bakåt bara. :smirk:

Citat: Betänk att dessa personer utgår från ett barfota perspektiv, hur de får den barfota hästen att fungera så optimalt som möjligt. slut citat.

Det va bra rader, tänkvärda. :)

Vi som fortfarande envisas med att sko hästar som vi tycker behöver det, vill nog få hästarna att jobba så optimalt det går efter deras förutsättningar, med skillnaden att vi skor dem ifall det behövs.

För att återgå till tråden så kan tex en bockhhov på ett föl vara hjälpt av en sko, tills senor/muskler/smärta mm har återgått till normalt, då först kan bockhoven anpassa sig och bli normal igen.

Kul att du tar upp detta med andra material, det har man provat i ca 100 år nu, men ännu har inget överträffat vanligt järn ännu.

Mvh stuv

Hejsan!!

Många vettiga svar här ser jag... :smirk: .....tänkte bara dela med mig av en liten erfarenhet gällande liknande fall...Om det inte är en "riktig" bockhov utan endast att fölet har rest sig på tå kan det vara fel att lägga på en näbbsko då detta kan stressa de (ev. redan) korta senorna. man kan lägga på en kilsko (sko med en plastsula som är en kil) där trakten stöttas så att hoven "når ner" till marken igen, samtidigt som man har ganska långa tår för att skapa en naturlig stretching av senorna. Detta kan hjälpa som sagt om det inte är bockhov utan som sagt att senorna är för korta till följd av ex. för kraftig fodring...jag vet att det känns fel, näbbsko är det som slår en, men jag har sett detta fungera...

*bara en liten tanke*

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka