Hjälp mig med Bockhov

Sv: Hjälp mig med Bockhov

"ALDRIG på ett föl"... Hur gör då en barfotaverkare när trakten är 2 cm ovan mark oavsett hur mycket du har verkat ner den? Ett föl har inga problem att fortsätta trippa på tå. Den lär sig snabbt att obehindrat röra sig på det viset och stretchar alltså inte sina senor genom enbart nerverkning som en äldre tyngre häst skulle göra.

Fölet är inte bockbent, så nu när jag själv fått igång tanke verksamheten, med era tips, så har jag ganska klart för mig hur jag ska gå till väga.
Det blir in på klinik i 1:a hand och sedan får kompisen flytta den lilla så den kommer närmere en bra hovis, och den kommer närmere mig så kan jag stretcha. Sen blir det ingen barfota hovis utan en "vanlig", inga fördommar, men det är vad jag väljer.
Övervägande så verkar ni ju tycka/tro att det ska funka så får vi höra vad de säger på kliniken.
Tack för all hjälp.

I många fall är korrigerande skoning det enda som hjälper på föl med felställningar. Du skulle hellre låta det gå åt skogen än att ta hjälp av den kunskap som finns? Instämmer med föregående det hjälper inte att ta ner trakten när fölet redan går på tå.
Någon typ av tåsko för att hindra slitning ev med ngn typ av "näbb" för att tvinga ner trakten. Viktigt är att man inte överanstränger senorna samt att man lägger om skon ofta eftersom hoven växer fort.
PL

Ok, då kan du komma hem till mig och få se ett levande bevis på att det kan räcka med att hovmekanismen har gjort min polles bockhov betydligt bättre och jag har stora förhoppningar om att den kommer med tiden bli normal.

Knappast hovmekanismen, den påverkar inte böjsenorna o deras muskulatur, utan en korrigering av vinklar. Men som Pinge skriver, man måste vara försiktig.
PL

Senast ändrad:

Inte bara den men den har en bricka med i spelet, som sagt det har börjat hända grejer i hennes hov nu (håller bla på att byta ut sin stråle) så jag hoppas verkligen att den kommer att ordna sig!=)

En liten undran bara. Jag har fått höra att böjsenan kan växa fast i ett ben ovanför den elastiska pultan ung (kommer inte ihåg det korrekta namnet) när hovmekanismen inte är i bruk, kan det stämma?

giffan skrev:
I detta fallet kan det inte vara förlite rörelse, den är född ute och ännu inte varit i et stall. Men det jag däremot kan tänka mig är att underlaget kan ha varit för mjukt! Det har ju regnat endel i år och gräshagarna har inte varit direkt hårda, så de belastas karnske för lite.
Sen är det här en mkt liten häst till storleken, men den kan ju växa kraftigt nu iof.

För MYCKET rörelse kan trigga igång en bockhov med. Säger inte det är det i ert fall, men ville bara tillägga det.

Hej.

Till emindy säger jag bara "dubbelsuck"

Till cecely, bra att din bockhov blev korrigerad med endast verkning, dock har det INTE med hovmekanismen att göra att den blev bättre.

Till övriga tro vad ni vill, jag vet att man endast har en kortare tid på sig att korrigera problemet, innan bockhoven blir bestående.

Mvh stuv

Mvh stuv.

Man ska aldrig säga aldrig... :)
Jag får väl ta ställning till det när jag ser det. Men jag kan säga såhär; jag skulle i det längsta undvika att spika på något slags beslag, då hittar jag hellre något som kan sättas fast på mer hovvänliga sätt.

;) Exakt. Den här hästen jag nämner i förra inlägget var 6 år när vi fick in den i träning och då hade man på förra stället försökt att länga tådelen genom att helt hugga ner trakterna - med resultat att hästen var kraftigt halt. Vi insåg raskt att det inte gick att bryta hans vinkel så drastiskt utan vi högg helt sonika bort tån och hjälpte honom att succesivt komma ner itrakten, han gick med tåsko mestadels sommartid och tävlade barfota fram - vintertid gick han med halvrunda järn och skoddes/verkades var 6 vecka.
Ibland går det bara inte att bryta vinkeln hur som helst och ibland får man liksom inse att hästen inte går att göra om hur som helst. :smirk:

????? strålarna på mina hästar växer hela tiden, vadå byter ut den??
Dubbelstråle?? Dubbelsula???? Fattar nada.

Samma här! Händer en massa under min lill dams fossingar med. Det har bara smällt till nu i höst. Vill väldigt gärna veta hur det går för er... Lycka till :banana:

Hej. sorry zmulan och alexandra, vet inte varför era nickar kommer med längst upp på inläggen

Cecely, att djupa böjsenan / muskeln den ansluter till, har anpassat sig till rätt längd igen / slappnat av. (enkelt förklarat)

Kort fråga,= kort svar ;)

tez1. de vanligaste orsakerna är att förvärvad bockhov uppkommer pga smärta. (inflammation i tillväxtzon, ledinfektion, mjukdelsskador, hovböld, mm

Mvh stuv

Senast ändrad av en moderator:

Tack det samma!

Det är ganska facinerande faktikst, inte kunde man tänka sig att det skulle börja hända en massa saker i/under hoven på det sättet, trodde jag aldrig var möjligt!=)

Jag fick höra att eventuellt kommer min häst bli blockhalt på denna hov om ca 3-4 mån, för om djupa böjsenan anslutit sig till en fast del så kommer den att lossna iom att det har börjat röra sig där i samband med att hovmekanismen kommit igång.
Låter det rimligt eller?

Cecely skrev:
Jag fick höra att eventuellt kommer min häst bli blockhalt på denna hov om ca 3-4 mån, för om djupa böjsenan anslutit sig till en fast del så kommer den att lossna iom att det har börjat röra sig där i samband med att hovmekanismen kommit igång.
Låter det rimligt eller?

Nej. Inte mer än att om djupa böjsenan släpper så kommer hästen bli blockhalt. Men ATT böjsenan skulle släppa låter inte rimligt.
I mina ögon.

Det som man skulle tänka sig att djupa böjsenan växer fast i är strålbenet men knappast pga dålig hovmekanism. mellan senan o strålbenet ligger strålbensbursan som gör att senan kan glida över strålbenet. Om strålbensbursan blir förstörd av tex perforerande spiktramp eller annan inflammation blir senan fast mot underlaget men detta blir inte bättre av ökad hovmekanism.
Var har du fått dina uppgifter.
PL

Det stämmer strålbenet var det antagligen. Det var min hovis som sa det, men han menade på att det inte alls var säkert men att jag skulle veta om det just om hon belv halt.

Det hoppas jag verkligen inte! Jag har aldrig hört att det skulle kunna hända heller... Hoppas din hovis har fel... ;) (Inge illa menat...)

Det kommer ifrån USA, de har som sagt hållit på längre och det har visat sig att om djupa böjsenan "fastnat" på strålbenet kan den komma att lossna efter ca 4-5 månader. Detta gör naturligtvis väldigt ont (det vet alla som haft exempelvis ärr som fastnat i ben) men går tack och lov över på en dag eller två om hästen inte ställs på boxvila.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka