Hjälp mig med Bockhov

giffan

Trådstartare
Var ut till en kompis idag och upptäckte att ett av hans hingst föl har en bockhov v-fram!
Jag är Urdålig på bockhovar särskilt när det gäller på föl, men det sunda förnuftet säger mig att det vore ju bättre om man sett det lite tidigare ju.

Nu var det inte meningen att han skulle köpa just detta föl(+ett till)
Och de var HELT ohanterade när han fick hem dem.
De är nu 7 mån
Nu har de gått hos han i ca 1½mån och nu först har han upptäckt att det inte var så bra med den ena killens hov.
Nu undrar jag vad gör vi nu??
Den är verkad i trakten, men står inte helt ned på hoven, jag förstår att man behöver proffs hjälp här, men är det någon "vitts" med det när han är född till travare? Kan han klara av ett sådant liv?

Nu vill jag inte att ni ska svara att han måste opereras för att han är värd en chans,,, jag vill ha lite synpunkter om hur en sådan häst överhuvud taget kan fungera som travare/tävlingshäst eller om man inte ska hoppas på en tävlings karriär när det nu har blivit så här.

Hur mkt tid kan man behöva räkna med att lägga extra på en häst med en sådan hov?
Vad behövs göras för att få den frisk, om ni menar att den kan bli frisk....
Jag behöver helt enkelt lite goda råd och gärna av er som varit med om liknande.

Sv: Hjälp mig med Bockhov

Börja med att se till att hästen behandlas så snart som möjligt, helst igår! Och detta av en erfarenn hovis elelr veterinär!
Det behöver inte vara så att han gått med det länge, de kan resa sig på tå i princip över en natt om det vill sig illa. SÅ ta tag i det så snart som möjligt!
Tyvärr nöter de ner tådelen på hoven ganska snabbt om de går på tå, så han kanske behöver en sko som hjälp. Nuförtiden fins plastskor som man kan limma på. Men det ska, som sagt, göras av proffs...

OM det rättar till sig relativt snart så behöver man nog int eoroa sig för hästens användbarhet i framtiden, Men blir det bestående så kanske man ska tänka efter en gång till om hästen ska storsatsas på...

;) Det behöver faktiskt inte vara så farligt - eftersom hästen är så pass ung så går det att räta till ( nu utgår jag från att det inte är så utvecklat) men du måste ha en utbildad hovslagare - helst av allt , åk till ngn klinik som har sjukbeslagsutb hovslagare typ Mälarkliniken, Ultuna. Skara? Och hästen kan fungera utmärkt i trav - Trolljahn lämnar ( tyvärr) mycket bockhov i aveln.. :o men du vet väl att Järvsöfaks ( trollfaks - trolljahn ) är världens mest segerrika häst..? Nu har väl inte Faksen bockhov precis men det finns mängder av samma linje ute i travet och de springer hur bra som helst, har själv haft en som kom in i träning med kraftigt utvecklad bockhov och var 6 år som vi fick till skapligt, han sänkte sitt rekord med 6 sekunder efter 1 år , och hans hov var inte att "leka" med...han gick med tåsko för det mesta - barfota ibland - plastsko ibland beroende på hur hoven mådde.

Om fölungen får bockhov pga för korta böjsenor så kan den om den inte svarar på verkning o sko, opereras genom att sensnitt görs. Har sett fölunge som blev helt ok genom sån operation.
Bockhov skall man inte mixtra med själv , skaffa proffessionell hjälp på en gång, ju fortare rätt beh sätts in desto bättre prognos.
Och håller med ,bockhov kan komma fort ..

Och oavsett vad hästen skall användas till så är den berättigad till och få den hjälp den behöver, alla hästar är lika värda och bör få tillgång till proffessinell hjälp.
Fölungen är väl försäkrad hoppas jag, då går det ju på försäkringen.
Om det nu är en ekonomisk fråga?Lycka till!! ;)

Egentligen tycker jag ni ska rådfråga vet och kunnig hovslagare innan ni gör något.

Men jag köppte förra året en gammal travare som hade en tendens till bockhov. Hon tävlade till hon var ung 6 år med denna hov, förklaringen till varför man inte gjort något åt den var att hoven aldrig ställt till med problem. Men nu när jag köppte henne så ville jag ställa det tillrätta för man såg att hennes rörelser inte var rena, det såg nästan ut som om hon var halt bak (diagonalen till bockhoven). Jag hade ute en equiterapeut som sa att jag kunde testa med en tåsko. Sen skulle jag hellst ha hästen barfota på de andra hovarna. Med en tåsko så nöts ju bara trakten ner och det sker sucksesivt så att det itne blir en totalförändring, det är ju så att man dessutom måste tänja på senor mm. Det tar lite tid men jag märker på min häst att det har gjort mycket för hennes gång och rörelser.
Men observera detta var inte en riktigt fullt utvecklad bockhov....
Som sagt detta bör discuteras med proffs.

Det går att komma tillrätta med riktigt svåra fall utan operation, men du behöver, som redan sagts, en riktigt duktig hovslagare som har stor erfarenhet av fölhovar (det är ju de som drabbas oftast). Gärna i samarbete med en veterinär eftersom det kan underlätta om man ger antiinflammatoriskt/smärtlindrande i samband med verkningarna. Du undrade hur mycket tid det kan ta. Räkna med justeringar med 10-14 dagars mellanrum (för att successivt töja ut senorna som håller emot) under minst ett par månaders tid, kanske längre. Daimlersko har nämnts (en tåsko av plast som limmas på), men det kan också fungera med en näbbsko (en vanlig sko med en "näbb" påsvetsad i tån). Vitsen med båda är att fölet inte ska kunna gräva ner tån. Stretching av senorna ett par gånger per dag brukar också behövas för att hjälpa till. Det är enormt viktigt att du har hög tillgänglighet hos hovslagaren, för om den tappar beslaget som håller emot, så kan den gå direkt upp på tå igen om du har otur och då måste skon tillbaka illa kvickt (typ inom ett dygn). Det går inte att vänta till "nästa vecka". Då är risken att ni aldrig kommer någon vart, utan det blir ett steg fram och två tillbaka...

Och som lite uppmuntran: jag känner till en fullblodsgaloppör som hade gravt utvecklade bockhovar på båda fram vid 7 månaders ålder. Med en duktig hovslagare och rätt behandling kunde den sättas i träning vid 1,5 år och tävlade för fullt vid 3 år. Det gick inte att se att den hade haft bockhovar.

Carina
www.silverarabians.com

Jag undrar en sak angående bockhov, går det att fixa hoven på en häst som är lite äldre så att den blir fullt brukbar som ridhäst?

Lycka till med ditt föl.

/T

Min häst är 9 år just nu och jag har förhoppningar om att hon kommer att få en normal hov igen, räkna med att det kommer ta tid bara. Jag tar nu hjälp v en AANHCP verkare som egentligen inte gör så mycket utan verkar den hoven i trakterna ung var 4 vecka. Han säger att hon kommer att få en normal hov i framtiden, just nu hållerhon faktiskt på att byta ut sin stråle, det händer ju lite grejer i hoven när den sätts igång med hovmekansimen igen. Men det är ett annat kapptiel, kort å gått så kan man visst försöka rätta till en sån hov (beror iofs på vilken grad den är) även om hästen har ett par år på nacken!=)

Om en gammal häst har bockhov då beror det ofta på nån skada högre upp, det orsakar att hoven växer annorlunda, det gäller ju och veta vad som är vad, hade det enbart med hovmekanismen o göra skulle ju alla hovar vara likadana, eller hur?
Det är ett smärttillstånd som gör att hoven blir sån på en gammal häst, då är det viktigt o hitta orsaken till problemet.
Förrässten är du säker på att hästen inte har en skada som orsakar bockhoven??
Hur långt fram är framtiden?

Varför får hästar öht bockhov och då främst föl?
Mina gissningar: för höga trakter och för lite rörelse, kanske för för mkt tillväxt i kotorna att senorna inte hinner med?
/T

Dina gissningar är bra, det är två tänkbara orsaker. Två andra vanliga orsaker är ärftlighet och senkontraktur pga skada (en spark t ex). Oavsett orsak så angriper man problemet på samma sätt, men självklart bör man även vara medveten om grundorsaken och ev rätta till det som är fel om det är möjligt. Skillnaden mellan föl och vuxna hästar är väl att med fölen kan det gå så himla fort. Från ingenting till en häst som går på tåspetsen över en natt.

Carina
www.silverarabians.com

I detta fallet kan det inte vara förlite rörelse, den är född ute och ännu inte varit i et stall. Men det jag däremot kan tänka mig är att underlaget kan ha varit för mjukt! Det har ju regnat endel i år och gräshagarna har inte varit direkt hårda, så de belastas karnske för lite.
Sen är det här en mkt liten häst till storleken, men den kan ju växa kraftigt nu iof.
Klart att kraken ska ha bästa tänkbara vård, det tyckte jag nog att jag försökte få fram, jag är lite nyfiken på hur det gått för era hästar ni träffat, och det har jag ju fått veta här.
Vi har redan börjat behandla den med att verka ner den i trakten och ska få dit en tå sko om ca 10dar. Vi kommer troligen att flytta den så att det blir närmare för hovisen att behandla den med (onödigt med för dyra transporter ;) )
Hoppas ni inte tror att vi tänkte strunta i den om prognåsen var dålig!!

okej, de är inte min häst, en häst jag tog hand dom innan, den är fyra nu, föddes med en tendens av bokhov, men gubben som äger henne gjode inget åt detta så nu har hon en ordentlig bockhov. :mad: ägaren verkar inte göra något åt det nu heller och hon går bara i hagen just nu, vet inte om han kommer ta bort henne eller vad, kunde inte vara kvar och ta hand om henne för ägaren och jag kom inte överens om hur hon skulle skötas...
men ni tror man kan få bockhoven att bli helt bra om man sköter den rätt?

/T

bockhov är förmodligen åtminstone förmildringsbart. Beror naturligtvis på om den ådragit sig permanenta skador.
Behöver inte sko, för att få hoven att rätta till sig måste du få igång hovmekanismen och skor försämrar bara. Ta ut en kompetent barfotaverkare är mitt råd

Suck.

Eftersom bockhov är ett resultat av ett annat problem så har jag svårt att tro att "få igång hovmekanismen" löser problemet med en kontraherad sena eller muskel, som är EN vanlig anledning till bockhov på unghästar

Sluta drömma emindy, vet du anledningen till bockhov? eller gissar du bara?

Mvh stuv

En riktigt allvarlig bockhov får även förlorad hovmekanism eftersom trakterna blir för höga. Då slutar hoven utvidga sig som den ska och man får den där "klossen" i slutet av benet.
Då kan man åtgärda senor allt man vill men hoven kommer ändå inte att vidga sig om man inte gör något åt att hovmekanismen är kass. Sätter man verkligen på en sko i det läget?
Drömmar?

>Sätter man verkligen på en sko i det läget?<

Det finns massor av olika skomodeller att välja på som hjälper igång hovmekanismen.
Men beror bockhoven på att hästen är bockbent ska man nog vara lite försiktig. På en äldre häst ska man inte töja senor och sänka trakterna helt okontrollerat utan gå mera försiktigt fram. Skillnaden mellan fjasko och succe är hårfin.

Angående fölet som frågan verkligen gällde så kan man själv stretca böjsenorna lite varje dag om man vill. Men som sagt senor och ben växer med olika intervaller så rätt som det är kan den vara helt ok.

Hur en barfotaverkare förhindrar att tådelen slits ner? *suck* Man åtgärdar orsaken förstås!
Man sänker trakterna så mycket som hästen tillåter och sedan håller man efter dem tills hästen släpper själv. Hästen släpper inte ner trakterna förrän den är redo med senor och allt vad som är på tok.

Att hästen står på tå beror ju på något.

Men om bockhoven inte går tillbaka och tån slits ner på tok för mycket, då skulle jag försöka hitta på något för att förhindra slitningen utan att hästen för den skull rör sig mindre. Exempelvis köpa eller göra boots eller släppa hästen på ett väldigt milt underlag tillsammans med en väldigt busig flock.

Fungerar inte detta skulle jag möjligtvis, kanske kunna överväga att sätta på en halvsko om det var en äldre häst. ALDRIG på ett föl

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka