Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Hon är 9 år gammal!
Imorrn kommer hovis ut, därefter ringer jag klinik. Vill att han uteslutet, eller konstaterar om det är fång. Så imorrn em så ringer jag tänkte jag, då bör jag veta lite mer.

Ah ok. Tyckte bara hon såg väldigt långhårig ut (så såg min ponny ut ett par vintrar innan hon fick diagnosen Cushing sen blev pälsen ännu värre) så klurade på om hon kunde ha Cushing men det drabbar ju främst hästar i 20 års åldern.

Låter klokt att kolla ut pållen på klinik.

Japp hon hade rejäl fettnacke! Jag fick aldrig bort den trots att hon var i fint hull i slutet och i princip fick bara bra grovfoder. Hon var iofs aldrig direkt fet.

och till tinen

Tack för era svar.
Jag har inte förstått riktigt vad som menas med fettnacke förränn idag när jag läste en beskrivning av den i en artikel. Jag har sett de exyrema fallen tidigare och missade alltså att min ponny har en som inte är så extrem i alla fall som de jag har sett tidigare.

Vi får väl se vad som kommer att hända med den så småningom. Jag hoppas att vi kommer så långt som till att rida i form igen. Det blir nog nästan till att börja om med ridningen igen när det blir dags.

Islänningar kan vara ludna ända till midsommar utan att det behöver vara något konstigt med det, tyvärr.:crazy:

Det är möjligt att ordentlig ridning hade kunnat få bort min ponnys nacke men vi kom aldrig så långt mellan fånganfallen. :(

Nej, blir de sjuka emellan är det ju inte så mycket man kan göra i motionsväg tyvärr.. Verkligen en hemsk sjukdom för både häst och hästägare!

Ah ok. Tyckte bara hon såg väldigt långhårig ut (så såg min ponny ut ett par vintrar innan hon fick diagnosen Cushing sen blev pälsen ännu värre) så klurade på om hon kunde ha Cushing men det drabbar ju främst hästar i 20 års åldern.

Låter klokt att kolla ut pållen på klinik.

Islänningar har ju ofta rätt så lång päls..Och hon fällde sin päls tidigt, och gjorde det bra, hade fin päls lång innan de allra flesta islänningar jag känner.

Nu kommer det lite nya filmer här då!

http://www.youtube.com/watch?v=fmdLpeIBg8w

http://www.youtube.com/watch?v=wdc-E5xVxNY

http://www.youtube.com/watch?v=YmdYABo2TiU

Första filmen är ganska värdelös att bedömma på, filmaren står snett bakom hästen, och man ser från skev vinkel och alldeles för kort stund. Brukar hon vara så ovillig att börja trava förresten?

Andra filmen är bättre, men svår den med, synd huvudet klipps av så ofta, man vill gärna se det. Jag tycker dock den rör sig betydligt trevligare på mjukt underlag än hårt. Dock tycker jag den fortfarande är kort ffa fram även på mjukt underlag. Lite vad jag kallar symaskinstrav, det går mer upp och ner är framåt. Dock finns det ju ponnyer som HAR sån trav, så är det sådär hon brukar röra sig eller finns där bättre trav 'egentligen'? Ska jag ta mina ponnyer jag haft genom åren som jmf, så en av dem hade sån gång, de andra två var absolut inte bra om de sätt ut så.

Tredje filmen är bäst, men där tycker jag hon är KLART besvärad. Redan de första filmerna du la ut tyckte jag hon såg ut att vara (mest) besvärad VF, och jag tycker fortfarande hon är tydligt besvärad VF, mest i vänstervarv. Misstänker hon på böjt spår i vänstervarv skulle vara lika besvärad som de tidigare filmerna.

Kolla på huvudet, och kolla speciellt när du i vänstervarv ber henne böja sig inåt.

Det har pågått tillräckligt längre nu för att jag ska anse att det inte är någon tvekan om att hon bör hältutredas ordentligt på klinik. Jag anser heller inte att det är tillräcklig förbättring för att avvakta mer.

hon har ont, åk in.

tycker dessutom att det är stor skillnad på de filmer från i vintras, när hon är tränad och dessa!
hon ser ut att ha gått tillbaka flera steg i utvecklingen och går inte alls rent, utan bara rusar fram.

det ser inte bra ut, boka tid på klinik omedelbums, tycker det redan har gått på tok för lång tid!

KL

Jag förstår inte att du envisas med att fortsätta belasta hästens hovar (framtvingad rörelse på för hårt underlag) trots att många i tråden varnar för typiska fångkännetecken? Visst kan det vara fel, det kan bara en vet avgöra men om vi har rätt kan du genom din envishet till slut ha vridit runt hästens hovar och fått en rotation som inte kan hävas utan långvarig boxvila eller alt inte alls utan hästen måste tas bort.

Rörelsemönster ska bedömas med huvudet fritt så dina tömkörningsfilmer vore fel att dra några som helst slutsatser från. Är hästen blockhalt spelar det naturligtvis ingen roll, då syns det ändå men så halt är ju inte din häst. Turligt nog, för det blir mindre kostsamt ju tidigare man upptäcker. Fång är jättelurigt och jag hoppas verkligen att det inte är det eftersom det är lätt förgbigånget även av veterinärer när det inte involverar de klassiska fångtecknen.

Idag är hästen verkad och skodd, och visar inga som helst tecken på fång fortfarande. Lamellranden blir ju påverkad rätt omedelbart, och detta är ju inte helt nytt. Hovis tryckte o visiterade hoven med tång, vi sprang på grus utan skor, ingen skillnad. Han såg mig rida för att se om det påverkade, ingen skillnad. Så fång tror jag faktiskt inte på. Skitpigg då jag red, ville bara springa! Kul, var ett tag sen hon var så taggad.
Hon ska bantas nu, få munkorg då hon sätts i nya hagen, ev gå in nattetid, Funderar på o jaga reda på halm hon kan käka nattetid. Hur smidigt det nu kan vara att hitta halm av foderkvalite så här års..

Jag håller med de andra, din häst är klart besvärad av något. Jag tror inte på fång, men det har ni ju uteslutet nu. Däremot ser det ut för mig som din häst har problem i bakbenet, främst syns det på din sista film där hon inte vill stödja trots att benet borde vara stödben i det varvet. Snubblingarna är ytterligare ett tecken i mina ögon. Så snälla TS kolla din häst på klinik, det är uppenbarligen något som inte är som det ska.

Hejsan!

Jag tycker att din häst ser halt ut på vänster bak, är den även svullen bör du verkligen fara in på klinik med hästen.

Kosta på en hältundersökning så är du säker på att inget står galet till, INNAN du rider igång henne. Hältor är inte att leka med, tro mig!

Så skulle iaf jag ha gjort :)

Lycka till!

På de filmer då jag tömkör som jag lade ut först så var det under ett seriöst pass, de sista filmerna lät jag henne bara gå på på så lösa tömmar som möjligt för att inverka så lite som möjligt, så det är inte konstigt att det faktiskt ser gräsligt ut. Så hon fördrar att gå om jag inte ber henne om nåt annat.

Tänkte att jag ska ringa och rådfråga klinik imorrn.

Idag är hästen verkad och skodd, och visar inga som helst tecken på fång fortfarande. Lamellranden blir ju påverkad rätt omedelbart, och detta är ju inte helt nytt. Hovis tryckte o visiterade hoven med tång, vi sprang på grus utan skor, ingen skillnad. Han såg mig rida för att se om det påverkade, ingen skillnad. Så fång tror jag faktiskt inte på. Skitpigg då jag red, ville bara springa! Kul, var ett tag sen hon var så taggad.
Hon ska bantas nu, få munkorg då hon sätts i nya hagen, ev gå in nattetid, Funderar på o jaga reda på halm hon kan käka nattetid. Hur smidigt det nu kan vara att hitta halm av foderkvalite så här års..

Påverkas verkligen lamellranden så snabbt då? Min häst fick ett fånganfall som verkligen bröt ut för 4 år sedan, hovis sa att lamellranden knappt blivit påverkade överhuvudtaget. Och då kunde han inte gå verkligen, så det var inget snack om saken.

Något är det ju, jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Men många har ju gett bra förslag och rekommenderat klinik. Lycka till med pållen! :)

Tredje filmen är bäst, men där tycker jag hon är KLART besvärad. Redan de första filmerna du la ut tyckte jag hon såg ut att vara (mest) besvärad VF, och jag tycker fortfarande hon är tydligt besvärad VF, mest i vänstervarv. Misstänker hon på böjt spår i vänstervarv skulle vara lika besvärad som de tidigare filmerna.

Kolla på huvudet, och kolla speciellt när du i vänstervarv ber henne böja sig inåt.

Håller helt med här.

TS: Jag hade lite svårt från förra omgången filmer att avgöra om det verkligen var hälta eller bara ömmande hovar. Nu visar hon hälta även på schysst underlag vilket gör att jag fortfarande tycker du skall ta ut veterinär!
Ser också att du får olika bud på varifrån hältan kommer, men jag tänker till 100% hänga med Alexandra på att det är vänster fram. Det var även detta ben jag tyckte utifrån de första filmerna, men nu kunde man säga det ännu mer säkert!

Påverkas verkligen lamellranden så snabbt då? Min häst fick ett fånganfall som verkligen bröt ut för 4 år sedan, hovis sa att lamellranden knappt blivit påverkade överhuvudtaget. Och då kunde han inte gå verkligen, så det var inget snack om saken.

Något är det ju, jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Men många har ju gett bra förslag och rekommenderat klinik. Lycka till med pållen! :)

Lamellranden syns INTE påverkan på omedelbart vid fång, det tar ett tag. Hur länge kan jag inte säga, men det måste växa ner lite.

Min ponny står med fång, kraftigt (obelgrad 3 för de som kan, skalan går till 4) sedan i söndags. Han verkades idag - ordinarie tid för verkning, dvs 5 veckor efter sista och han har växt rejält. Syns inte minsta påverkan på lamellranden som går att se än, men som hovis sa 'det är ju för tidigt'.

Breddad lamellrand behöver de inte få heller, men har de det då har hovbenet ändrat läge som jag förstått det.

Så går precis som ovanstående citat säger INTE att utesluta fång vid att det inte syns något på lamellranden. Och är det fång så är skoning inte riktigt bra.

Dock, jag skulle inte sätta alla slantar på fång på den, men den är utan minsta lilla tvekan synbart HALT (dvs ingen markering, utan halt) och bör snarast undersökas på klinik.

HUR Gärna ägaren än vill sticka huvudet i sanden. För övrigt är att bli springig och försöka springa ifrån det onda, eller öka hastigheten och ha belastning på onda benet så kort stund som möjligt ett ganska välkänt fenomen vid smärta. Vissa hästar blir sega, andra blir just springiga. Hästar med dubbelsidig kotledsinflammation kan börja stoppa på hinder - eller börja RUSA mot hindren.

Så, jag står fast vid: Klinik snarast för ponnyn. Och RID den för jösse namn inte innan du vet vad som är fel!!

Ja, det var det jag tänkte eftersom det inte verkar var påverkat när det hände och har inte sett någon påverkan senare heller.

TS: Se nu till att rådfråga imorgon, bättre än gång för mycket än för lite! Dessutom är hon ju påverkad av något, däför ska hon ju inte heller belastas förrän det eventuella felet är bort :)

*KL*

Ang rådfråga, så tycker jag TS ska boka tid, och inte rådfråga. TS är en aning partiskt och ger en ganska förskönande beskrivning i mitt tycke, och kliniker går på vad som sägs och bedömer på det.

Så ringer man och säger 'Hej min häst gjorde illa VB för ett tag sen, svullet och så men är bättre. Var lite ovillig på hårt underlag, men skoddes igår och var sen superpigg och fin när jag red, ska jag komma in?' så blir svaret mest troligt 'nej det ska väl inte behövas'.

Om man däremot säger 'jag har en överviktig ponny ur form som visat ömhet, stumt och kort steg fram, samt hälta, och som gör det både både hårt och mjukt underlag, värre på böjt spår, det har hållit på X veckor nu utan att bli bra, hästen är springig när jag provade rida, ska jag komma in?' så säger de lika troligt 'ja absolut, det där bör kollas upp'...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka