Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

tycker inte att hon ser så värst halt ut.. men det skadar ju inte att åka in och kika om det känns som att det är något som inte riktigt stämmer. ;)

Jag tycker inte hon ser halt ut men att hon ogillar underlaget mycket och dessutom kanske har lite symaskinstrav i sej själv (obekväm ser den ut att vara, men jag gissar på underlaget där)

Men du känner ju hästen bäst och vet hur den brukar se ut och röra sej på olika underlag så det är nog du som bäst kan se om det är normalt eller inte.

Skritten är ju bättre än traven, där hon blir väldigt kort och stum fram men det brukar många hästar bli på sånt underlag, stumt., ojämnt och dessutom stenar som irriterar sulan om den är lite känslig.:( Brukar hon vara känslig för sånt så är det nog bättre att prova på bättre underlag för att kunna säga något.

Mittenfilmen(?) var väl bara trav?...
Förutom precis i början.

Minsann! Där ser jag en fet ponny som är fotöm och trawar på ett riktigt dåligt underlag... ;)

Återigen: Ett sådant underlag går inte att bedöma hälta på!

kl
Jag tycker att ts ska konsultera weterinär. Spelar ingen roll wad folk på ett forum gissar sig till utifrån en hackig film.

Det är ju väldigt svårt att se på ett sådan dåligt underlag. Jag tycker dock att hon ser klart ojämn ut men hade (tvärtemot alla andra) gissat på vä fram, alt. i båda framtassarna. Att hästen inte vill böja sig in mot volten utan stelnar till i innersidan och söker titta utåt kan också vara en indikation på att allt inte står rätt till.

Jag tror Coari har en poäng med fångteorin.

Jag skulle hellre åka in på klinik om ni bara har grusvägen att tillgå.
Sedan bör hästen gå ner i vikt för att bli mer hälsosam.

Om du har kontakt med nån ET så tycker jag du ska fråga den om ett besök.
Jag tycker hästen ser konstig ut på vänsterbak, men Jag tror även på fångteorin. Din häst är lite för tjock dessutom !

Hej från hambo

Lite för tjock, tack, det var snällt sagt!! Hon är sjukt fet!
Här är en film, från i våras, tagen på en ridbana, lite att jämföra med kanske!
http://www.youtube.com/watch?v=cUMhSSY57uk&NR=1

Min hovis tror absolut inte på fångteorin, har pratat med honom om det, och han har tittat o klämt o verkat o fixat. Sist han var ute så gjorde han böjprov båda fram, som inte visade nånting. Det hade han heller inte väntat sig. Nu kommer han i nästa vecka för att titta. Fram till dess tänkte jag börja skritta igång henne lite då hon vilat för mkt det sista, därav vikten.
Det är första sommaren jag ägen en "ponny". Trodde inte hon hade så lätt att gå upp i vikt. Hade jag vetat det hade jag låtit henne vara lite tunn som hon var då jag fick henne i januari! Min hovis tyckte jag skulle sätta igång henne och rida, så det händer nåt. Han säger att hon som hon rör sig är det närapå omöjligt att komma fram till nåt. Självklart funderar jag ju om övervikten påverkar negativt, samt vilan, att hon stelnar till då hon inte gör nåt. Hon är ju iof bara 9 år så det bör hon ju inte göra, men hon är en rätt spänd häst utav sig.
Jag funderar på att ta ut en ET, men vet ingen här i krokarna. Gör nån det så PMa!
Det är många bud och jag förstår det är jättesvårt, det är ju det jag oxå tycker! Det är höger bak hon var halt i som 17, och svullen för dryga veckan sen. Lite av svullnaden kvarstår, men den är mkt bättre. kasn inte vänta ut den så mkt längre känner jag, måste få igång henne så jag kan börja jobba på hullet!
Och hon SKA inte vara hovöm, hon har enligt hovis så tjocka sulor att det inte ska påverka henne direkt vilket underlag hon rör sig på. Men nästa gång han kommer ska vi prova att lägga på en sula för stötdämpningens skull, bara se om det gör nån skillnad. Men nu ska jag skritta igång henne så får vi se hur hon känns. Börjar med tömkörning för att mjuka upp.

Ja men :o inte skrittar man igång en halt häst ?
jag har med endast ponnyer och en del kan vara trippiga ALLTID i trav .

Men när de visar så tydligt som hon gör att det är ont någonstans .
inte börjar man rida då även om de är runda om magen .:crazy:

Fång tror jag inte alls på då jag haft 2 såna ponnyer av din pållas storlek och de gjorde/gick inte alls som hon.

Jag tror hon har vridit sej någonstans och det gör ont när hon svänger eller belastar det benet helt enkelt .

om du väntar för länge med att kolla upp henne är risken att du får en ponny med hälta på fler ben istället ,då de är experter på att överbelasta det som inte gör ont .

En hovslagare har inte de kunskaperna som behövs för detta .

Sulor/skor what ever endast kan inte ta bort en hälta som sitter i
benet /hoven/höften/knä
Hoppas pålla blir bra snart :)

Liten kommentar bara (inte sett filmerna än). En sula stötdämpar inte märkbart. Däremot skyddar den hästens sula från underlaget, om hästen t ex är sulöm/underlagsberörd.

Nu laddade travfilmen. Jag är hältNOJIG, men utefter den filmen (benen blir tyvärr suddiga så svårt se genomtramp osv) så skulle jag inte skena till klinik - kors i taket.

DOCK, det är en sak att bedömma en främmande häst på film, än om man känner hästen. Eftersom TS har en magkänsla som inte är bra, så skulle jag se till att den kollades veterinärt, på klinik för att få ett vettigt underlag.

Att hästen vill ställa utåt i ena varvet etc behöver inte bero på annat än att den är otränad, men kan ju naturligtvis bero på problem med.

Nu har jag kollat skrittfilmen med. Ska jag säga ngt om ben så är vänster fram värst, och den verkar mer hovöm än annat. Men även här blir benen lite suddiga.

Om hon hade ont i HB är vä fram det logiska avlastningsbenet.

Min ponnyskrutt skulle för övrigt se sju resor värre ut på samma underlag, då han har platta sulor och är hovöm på grus. Trots att sulorna är hårda, och trots att han 'borde' tåla sånt underlag.

Så, iom att magkänslan är negativ - kolla upp. Det är omöjligt skilja hovömhet från annat på den filmen och det underlaget. Annars så visst prova sko den med sulor BF, men då ska det göras nu, helst nyss, och den ska bli bättre omedelbart av det - på samma underlag.

Jag skulle inte rida/skritta igång den förrän man konstaterat vad problemet är (hovömhet eller annat)

Jag förstår inte hur din hovslagare skulle kunna utesluta fång utan att ens titta på hästen. Fång uppkommer snabbt och bara för att h*n tittade på hovarna för säg 1 vecka sedan så säger inte det något om läget idag. Hovslagare är väldigt bra, men de är bra på att sko hästar vilket inte betyder att de är bra på att ta reda på var en hälta sitter eller kanske ens ifall hästen är halt.
Anågende det någon sa om att hästen ställer sig utåt på filmerna. Jag tycker den ställer sig mer utåt på ett visst ställe på volten och jag misstänker att det är för att kunna titta hemåt eftersom det ser ut som om det är en gärden/hagar där bakom. Tyvärr är det där bästa underlaget är så det är där man hade haft chans att se något ifall hästen inte gick och svängde med huvudet.
Misstänker du att din häst är halt så vänta inte utan åk in till klinik direkt. Det är bra för hästen som slipper ha ont så länge, det är bra för din plånbok eftersom det är billigare ju tidigare man tar tag i en hälta och dessutom kan du faktiskt förstöra hästen totalt ifall det är något fel och den inte kommer under behandling fort. Om du misstänker hälta är det dessutom så att du ska åka till veterinär först visar inte det något kan en equiterapeut vara aktuell men du ska inte använda en et i detta läge.

håller med dig om att hovslagaren kan inte utesluta fång, min hovis var ute hos oss och en vecka senare visade hon symtom på fång. och snabbt går det!
Håller med dom andra att sätta igång en häst som är hallt är inte bra eller snällt.

Dessutom så tycker jag att en häst ska inte se halt ut om dom travar på sånt underlag även om dom inte är halta. Det är ok om man ser att dom går lite försiktigare och kanske reagerar på nån sten, men halta ska dom inte se ut.

det måste vara både billigt och smidigt att ha en hovslagare som även fungerar som veterinär!

Det är väl inte fel att rådfråga någon? Och jag utgår från att en hovis har lite mer koll än mig, både på rörelser och hovar samt sjukdomar (trots att jag hållt på med häst i 20 år).
Hästen var som någon sade lite tittig hemåt, vilket ju försvårar det hela.
Det är ju så himla svårt, då jag haft hästen sen i januari. Därmed känner jag inte henne till 100% känns det som.
Och Vet. har ju ttitat på hästen, gällande bakbenet. Och det har blivit bättre, så därför avvaktar jag lite med att åka in.
Det hovis såg iframdelen, och det som är på bakbenet är ju två helt separata grejer. Jag tycker inte jag ser nån tydlig hälta, och jag har en förmåga att ha "katastroftänkande", så därför väljer jag att vänta lite och skritta hästen lite i tömkörningen. Men med tanke på att det KAN bli sämre, och då blir det självklart vet.

Min arabval fick fång utan att jag visste att det var det. Han ömmade fram på ridning på hårt underlag men inte på mjukt. Blev aldrig så dålig att han stod som fånghästar gör.
På hovarna syntes det inte förrän många månader senare.
Så räkna inte bort fång trots att det inte är tydliga symptom.
// Linda

Stackars Stjärna, hoppas hon blir bra snart

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle absolut säga fångvarning med starkast påverkan på vänster fram. Hon tassar och håller emot i början av första skrittfilmen, sedan går det bättre vilket inte är helt ovanligt från början vid fång. I travfilmen undviker hon att belasta vänster fram genom att höja huvudet när hon ska sätta ned den, speciellt tydligt blir det när hon är på den halva av vägen som lutar nedåt när hon alltså har lite hårdare landning. Extra tydligt blir det när hon vill följa vägen och får ta skarpare sväng för att följa volten. Hon har också ett sätt att sänka halsen och bli tassigare samtidigt som jag också känner igen som avlastning vid dubbelsidigt problem lågt fram. Det kan kanske vara hovböld men jag skulle definitivt inte belasta hästen med någon rörelse så länge jag inte kan utesluta fång.

Hade den varit barfota hade jag sagt möjlig hovömhet. Om problemet uppstått inom max en vecka från skoning skulle jag kunna misstänka för hård verkning eller för trång skoning med sömtryck eller sömstick. Har själv en som står på box just nu, hade en annan för två år sedan med upprepade återfall under ett halvår men därefter helt problemfri (springer obehindrat på grusväg) och en kompis som får ta bort sin nu efter flera månaders försök att häva. Så jag skulle definitivt ta det på allvar!

Iom att du tycker du ser någonting så tycker jag du ska åka in o kolla. Hellre ta det i ett tidigt skede än att du rider igång henne o hon blir vrålhalt...

Ang filmen så kan jag tyvärr inte kolla på den gör jag blir åksjuk :p

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka