Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Vad glad jag blir att jag inte är ensam om att tro att vä fram är boven. Jag började tro att jag har fel på ögonen.
Till ts; det är självklart inte fel att rådfråga någon kunnig men jag skulle hellre rekommendera vetrinär. Jag hoppas ni hittar vad som ev. är fel och att ni får kunnig hjälp!

Jag skulle absolut säga fångvarning med starkast påverkan på vänster fram. Hon tassar och håller emot i början av första skrittfilmen, sedan går det bättre vilket inte är helt ovanligt från början vid fång. I travfilmen undviker hon att belasta vänster fram genom att höja huvudet när hon ska sätta ned den, speciellt tydligt blir det när hon är på den halva av vägen som lutar nedåt när hon alltså har lite hårdare landning. Extra tydligt blir det när hon vill följa vägen och får ta skarpare sväng för att följa volten. Hon har också ett sätt att sänka halsen och bli tassigare samtidigt som jag också känner igen som avlastning vid dubbelsidigt problem lågt fram. Det kan kanske vara hovböld men jag skulle definitivt inte belasta hästen med någon rörelse så länge jag inte kan utesluta fång.

Nu har jag kollat skrittfilmen med. Ska jag säga ngt om ben så är vänster fram värst, och den verkar mer hovöm än annat. Men även här blir benen lite suddiga.

veterinären var ute på onsdag för att kolla tänder, och kollade även benet, men sade inte mer än att om det inte är bättre tillefter helgen(idag) Så bör jag åka till klinik.

För mig hade det där räckt för att åka in till klinik när hästen fortfarande är så pass halt som h*n är. Åk in och kolla upp, det skadar inte. Däremot kan det göra en otroligt stor skada att vänta.

TS: Några tecken att titta efter vid misstänkt fång är kraftig puls (behöver inte alls vara snabbare än nårmalt, men "hårdare", under kotan på insidan av (fram)benet, och ev. tydliga blodådror under magen.

Jag hade en ponny som var snubblig ett tag, men fortfarande pigg och glad. Hovslagaren konstaterade fångvarning och pekade på ovanstående symptom, hästen togs omedelbart bort från betet, och blev bra ganska omgående, utan att det behövde bli värre än så.

Så hästen var liksom aldrig halt, utan mer en "magkänslegrej", och det stämmer ofta. Så ut till stallet och leta puls. (Den kan få starkare puls av hovbölder etc också dock).
Men jag fick känna på min ponny varje dag, och när han var frisk kunde jag knappt hitta pulsen.

Hej!
Tack för tipsen! Jag har kollat puls, inte hittat nåt,jag känner om kronranden är svullen, vilken den kan bli, och känner jag över hovleden för att de om det är lite tjockt där. Allt känns fint.. En annan hovis sade iof att det kan räcka att de är varma i ett dygn eller så, och jag har ju vart bortrest lite, det är ju skitsvårt att säga! Lätt att missa då liksom!

Jag ska försöka ta en nuy film i helgen på ridbanan, för att se hur det ser ut då. Hon var nog lite allmänt flaxig o da´n där!

För en vecka sedan, måndags, var hon svullen i vä bak, och veterinären var ute på onsdag för att kolla tänder, och kollade även benet, men sade inte mer än att om det inte är bättre tillefter helgen(idag) Så bör jag åka till klinik. Den dagen jag upptäckte bakbenet var hon RIKTIGT stapplig. Nu är det ju så mkt bättre, ingen tvekan om det. Men jag vet inte, får en känsla av att nåt inte stämmer. Så jag tänkte be om råd, är hon halt, i vilket ben?
Hittar du nån ömhet eller svullnad på detta ben idag då?
Rätt troligt att om hon var svullen och halt på detta ben då ,att det är detta ben som fortfarande spökar,eller?:confused:
Vart exakt var svullnaden på detta ben då hon var så stapplig?

Svullnaden i bakbenet kvarstår, men är mkt bättre. Nu är den på insidan, strax under hasen. Precis där hasen smalnar av mot skenbenet. Förut var hon tjock i hela benent ner, men nu är det bara svullnaden strax under hasen som kvarstår.

Jag hade tveklöst kört in hästen på klinik, hästen har påkänning i hasen som inte gått tillbaka. Genom att du har en islänning åk in och kolla haserna, framben är oväsentligt eftersom de är en sekundär skada fn.

Nu hänger jag nog inte riktigt med...
Är den halt fram och tillbaka och svullen till och från så hade jag misstänkt erlischias . Kollas lätt med blodprov

Hej från hambo

Svullnaden i bakbenet kvarstår, men är mkt bättre. Nu är den på insidan, strax under hasen. Precis där hasen smalnar av mot skenbenet. Förut var hon tjock i hela benent ner, men nu är det bara svullnaden strax under hasen som kvarstår.

Så här skrev Tussilago, med tanke på att det handlar om en islänning så hade jag inte tvekat att kolla haserna i första hand.

Den är juh inte extremt halt.
Men jag skulle ringa ut en veterinär och be den kolla hästen.
Varför åka till en klinik när di lika gärna kan ringa ut en veterinär. Men vill du ha den röntgad så ska du juh självklart åka in.
Det är juh något som inte stämmer.

Lycka till

Håller förvisso med dig, men jag hade uppfattat det som att hästen var svullen till och från på 2 ben ( fram+bak) !
Där ser man hur det kan gå när man snabbläser !
Hej från hambo

En litet förslag från en som inte är så superduktig på olika hältor...

Skrev du inte någonstans att den var ganska nyskodd...?

Den kan inte vara sömstucken?
Min betedde sej sådär ungefär sådär efter sömstick och sedan kom hovböld... även svullnaden i ett ben kom av detta.... då infektionen/inflamationen gick uppåt först...

Annars skulle jag nog hålla med dom andra som tror på fång-teorin... Och jag tyckte också att det var fram som såg misstänkt ut....

Mvh Domino_s

Den är juh inte extremt halt.
Men jag skulle ringa ut en veterinär och be den kolla hästen.
Varför åka till en klinik när di lika gärna kan ringa ut en veterinär. Men vill du ha den röntgad så ska du juh självklart åka in.
Det är juh något som inte stämmer.

Lycka till

Om man inte bor extremt nära distriktaren, har en privat hästvet eller långt i från kliniken så blir det ungefär lika dyrt. Min häst bor 3 mil från distriktaren och misstänker jag hälta åker jag alltid till klinik om det nu inte är uppenbart olämpligt för hästen (tex kraftig fång). Det blir lite dyrare att åka till kliniken men de har rätt underlag (TS säger att endast den dåliga vägen finns att tillgå), de har röntgen och kan därmed röntga direkt distriktaren måste skicka vidare till klinik i detta fall och framförallt veterinärerna är hästkunniga (har man otur får man en veterinär som är jätte duktig... på ko från distriktet.)

Fast en veterinär på hemmaplan kan inte göra annat än att konstatera var hältan sitter.

Ganska onödiga pengar, för om hältan kvarstår så måste man ändå åka till kliniken, och om det då var något allvarligt från början så kanske det inte kan läka sen.
Speciellt om hästen är svullen. Kan vara vad som helst innuti..

Om det är spatt du tänker på så är hon röntgad i januari. Tack för tipset annars!

Snabb repetition: Hovis var ute o skodde, innan fick jag springa med henne, han tyckte hon var kort o stum i steget fram. jag hade inte märkt någt av det, och kan fortfarande inte säga att jag gör det.
Nån vecka senare, är hon tjock i vä bak, svullen, och riktigt halt. Hältan blir succesivt bättre, nu ej märkbar. Dock lite svullen fortf under hasen. Där är vi nu!

Jag resonerar som så, att en vanlig vet inte kan göra så mkt med hältor, de tycker man åker till klinik för att kolla upp. Så därför blir det klinik, och inte vet. hemma. Om jag nu åker. Grr.. avskyr det här.
Så jag jag ska isåfall åka in till kliníken med en häst som har en liten svullnad vid hasen.. Ja, det kan man kanske göra..?

Om du har en känsla av att någonting är fel, åk till klinik. Jag åkte i våras till djursjukhuset med en häst som markerade liiite efter en stunds ridning och det visade sig vara ett stentramp/hovböld som fick verkas upp och gipsas. Min hovslagare kollade på honom hemma och sa att det var ingenting...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka