Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Gammal tråd, men...
När man sitter och läser trådar här...det är alldeles för vanligt att folk gör som i den här tråden - frågar och frågar, istället för att ta till sig råd att få en ordentlig koll av sin häst...

- Precis som tidigare sagts - magkänslan är ett mycket starkt varningstecken. Känner man att något är fel - KOLLA UPP DET! Nu och inte efter evigheters evigheter. Att läga ut filmer här på Buke kan ALDRIG ersäta en ordentlig undersäökning! Filmerna är ju tyvärr sällan så bra att man ser tillräckligt bra för att göra en bedömning (det är ju svårt att kunna filma, tycker i alla fall jag).

- Ju längre man väntar och velar desto större blir risken att en lindrig skada blir mer kronisk och mer allvarlig. En akut senskada/ligamentskada eller ledinflammation som trots allt rätt enkelt kan behandlas med bra resultat kan om man väntar bli kronisk, och därmed MYCKET svårare att behandla, bli MYCKET dyrare att behandla samt ta MYCKET längre tid, eller i värsta fall bli så kronisk att den inte går att behandla. Om hästen får gå för länge så kan den dessutom börja snedbelasta andra delar av kroppen, så istället för ett problem har man en hel hög med problem. Och då ligger man risigt till...

- Att få en vetkoll direkt man märker att något är fel som inte minskar på en eller ett par dagar blir ofta BILLIGARE i längden än att vänta och sedan få en undersökning (se ovan). Snålheten bedrar ofta visheten!

- Som häst/djurägare har man skyldighet att se till att djuren tas omhand på bästa sätt samt får vård (se djurskyddslagens första paragraf "Djur ska skyddas mot sjukdom och onödigt lidande"). Har man inte råd med sjukvård ska man 1) försökra djuret 2) kanske fundera på om man ska ha djur alls? 3) i västa fall vara beredd på att man får ta bort sitt djur om det blir sjukt/skadat(rätt så vanligt faktiskt, just pga att folk inte har råd)!

Har själv en häst som är en av de mest otursförföljda på senare tid - fick en senskada när vi tävlade, fick då vila i evigheter. Hurra - frisk häst som skulle ridas igång, kom till stallet en morgon strax efter och hästen var litet svullen i ett ben samt lite halt men absoult inte blockhalt och hade ett litet sår på skenan. Blev ändå kunfunderad då hästen är en tålig häst. Trots att det var jour kontaktades veterinär (de andra i stallet tyckte jag kunde vänta då hästen var så litet halt), vilket visade sig vara en himla tur för hästen hade fått en spark och fått en spricka in i skenbenet, och såret gick desstom in i benet. Hade veterinär inte kontaktats förrän efter helgen hade dels benbrottet förvärrats dels hade infektionen gått in i benet och då vete gudarna hur det hade gått. Blev frisk i våras - ett tag.
I somras har hästen inte tagit i ordentligt under ridning, ej varit halt, men vid undersökning på klinik påvisades en gaffelbandsskada (pga en spark), och hästen var inte halt på rakt spår, böjt spår eller vid böjprov, utan endast en liten reaktion i trav under ryttare med bakbenet som ytter bak. Däremot syntes det rejält på ultraljud. Så där står vi nu flera månader senare (vila, behandling veckovis de senaste månaderna, nya ultraljud mm,mm).

Så summa summarum (långt inlägg) - se till att kolla upp när man misstänker att något är fel! ET eller hovis kan aldrig ERSÄTTA vet, men är ett utmärkt komplement, men först EFTER man fått en diagnos! Det finns faktiskt en klar risk att deras behadling kan FÖRVÄRRA problemet (jo det är så!), inte beroende på deras oskicklighet/okunskap, utan pga att man inte vet vad felet är, och då kan det bli helt tokigt, vilket inte ET/hovis kan lastas för. Hur kul är det förresten för dem att upptäcka att de oavsiktligt och med bästa vilja i världen står med en häst som blivit sämre efter behandlinge? Inte kul för dem som bara vill hjälpa...

OBS att detta inlägg inte är riktat mot TS speciellt, utan ett allmänt inlägg i debatten! ÅK TILL/KONTAKTA/TA UT VETERINÄR NÄR NI MISSTÄNKER ATT NÅGOT ÄR FEL!! Vänta INTE!!! Även små förändringar kan tyda på allvarliga skador!

Jag är inte bra på sådant, men jag tyckte snarare hon var kort och stum vänster bak :confused:

Vad tråkigt med ligamentsskadan! Hoppas att hon kryar på sig!
Hälsningar Sar (som trodde skadan satt just på vä fram).

Jag är inte bra på sådant, men jag tyckte snarare hon var kort och stum vänster bak :confused:

Hon var ju tydligen halt på flera ben enligt vet. Det fick jag inte veta vid första besöket, utan andra. Så det behöver inte vara fel, hon kan ha markerat där oxå!

Jag brukar inte vara sen att ta ut vet vanligtvis, men detta var så otroligt diffust.. svårare oxå då hästen bara vart hs mig ett par månader. Jag har väldigt svårt att lite på mig själv och min magkänsla..
Min magkänsla nu säger mig att hästen inte blivit ett dugg bättre och troligen inte blir bra alls, men vi får se vad de säger på ÅB!

Jag tyckte det såg ut som vänster fram men det kan bero på att jag har för vana och stirra på frambenen mer än bakbenen xD
Han nickar ju definitivt i traven och man ser ganska tydligt att han markerar, är han oskodd och lite "barfota öm" så kan ju gruset påverka mycket dock.
Jag skulle ha tagit ut veterinär till att börja med och höra vad dem säger om han behöver in på klinik och röntgas eller något sådant.

:rofl:

Kanske ska läsa hela tråden?

Först är det ett sto och så har den varit på klinik för längesedan och ska på återbesök.

Återbesöket gick bra! Var länge sen nu iof, tror återbesöket var i feb. Hon var inte helt bra, men MKT bättre, så jag håller på o sätta igång henne sakta med säkert. Dock inte ridit nåt ännu. Ska snart våga mig på det, är så himla nojig att det inte ska hålla! Skynda lånsamt kan man säga! Rider så mkt på jobbet, så jag har ingen jättelängtan efter då jag kommer hem heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka