Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

benet rör sig från armbågen o neråt, men inte i bogen alls..

Bland annat detta säger att det högst troligt ligger smärta bakom. Om hästen skulle röra bogbladet också, skulle framhoven röra sig på en högre båge och därmed sättas ned mer uppifrån = högre belastning på hovar/fjädrande leder. Det är alltså en strategi för att "akta sig" mot mer smärta.

Beträffande halsen kan hästen använda halsen på flera olika sätt för att avlasta fram. Om det gäller ett framben, höjs ju huvudet bort från det onda frambenet när det ska sättas i för att inte lägga mer vikt än nödvändigt på det benet. Om det är dubbelsidigt kan hästen dels försöka hålla upp huvudet så många steg i taget som möjligt vilket ofta samtidigt ger en trippig och oregelbunden eller töltaktig trav (vilket ju kan vara nog så normalt för en isis), dels sänka halsen och huvudet lågt (ser ut som om hela manken blir lägre), fortfarande med tassande isättning.

Just det här med magkänsla är ofta rätt. Det brukar inte vara inbillning utan handlar om små observationer, detaljer som är annorlunda men som man kanske inte ens vet medvetet att man ser. Jag brukar tänka att de hästar som har ägare med magkänsla har tur! Jag önskar dig lycka till på kliniken och hoppas verkligen att de hittar något om det finns, för det är tyvärr inte så ovanligt att inget hittas och man åker hem med klartecken och kör på bara för att få åka in ett tag senare när det förvärrats så att det går att hitta :(...

Bäst är förstås om det faktiskt inte är något. Håller tummarna för er hur som helst!

Tack så mkt! Jag uppdaterar såklart då jag är hemma igen, ska vara där vid
13. Som du säger så är det ju vanligt att de inget hittar, särskilt om det är så diffust som det är här. Och tyvärr får man du ju då som säger, köra på, och vänta på att hästen går sönder "på riktigt".

Lycka till im Gumman, jag förväntar mig en uppdatering DIREKT ;)

Hoppas lastnignen går bra oxå *håller tummen*

Jodå, det gick bra! Hon var supersnäll hela tiden, en dröm att ha med sig! Blev dock VÄLDIGT upprörd på livet då klippmaskinen kom fram! Lite bomull i öronen, och så en brems, så var det löst!
Började med att skritta på gången, sen trava, ingen hälta. De började böja högt alla ben, ingen hälta, mkt mjuk och fin att böja sade de. Böjde lågt, halt vä fram, även där hon hade galla. Satte sen på hake vä fram, ingen störra hälta. Longering i ridhuset, halt vä fram i vä varv, men inte i höger varv alls. In och bedöva leden. Böja igen, ingen hälta. Longering igen. Ingen hälta. De ville ändå röntga henne. Det gjorde vi, men jag antar att det såg bra ut för jag hörde inget om plåtarna. Sen blev hon sprutad med cortison och tuppkam i leden, vila i 5 veckor innan återbesök. Alltså kotledsinflammation.

Har ALDRIG haft en häst som har det här. Haft ett antal ändå. Man köper sig en tålig islänning och så får den det här? Det jag funderar på är hur länge hon haft det. Hon har ju inte gått så mkt alls, tur är väl det iof. Kanske har hon haft det nästan ända sen jag köpte henne? Usch, så ska man inte tänka antar jag. Jag bara hoopas att hon blir bra igen! Trist, nu försvinner ju en hel del av sommaren.

SKönt ni fick svar (och så är jag lite impad att jag hade rätt om ben med, jag lär mig =)).

Och nu hoppas jag du lärt dig att OAVSETT vad andra säger (t ex hovslagare och stalllkompisar säger), så säger MAGKÄNSLAN något är fel - LITA på den!

Håller tummarna hästen svarat på första beh och är bättre på ÅB. Och försök se det såhär: Vad är en försvunnen sommar mot resten av livet =)

Visst känns det väl skönt att ha fått svar ändå! De gånger jag inte litat på min magkänsla har jag alltid ångrat mig och de gånger jag åkt men inget hittats har det ändå känts mycket bättre än att gå hemma och undra. Lycka till med konvalescensen, hoppas nu att det tar sig på första behandlingen!

Jag skulle personligen inte nöja mig med ett sådant svar, utan jag hade ställt frågan varför hästen har kotledsinflammation som i de flesta fall är en sekundär skada.

Men man måste ju ändå börja behandla det uppenbara? Min tanke är att ta ut en ET/ massör när hon friskförklarad, ska höra med kliniken om de rekommenderar nån speciell. Kanske får jag något svar där. Om det är nåt i kroppen som inte stämmer så hon belastar fel. Överbyggd är hon ju vilket säkert bidrar.

Jodå, nog kan det handla om ridsätt, och annat också. Även att hästen är överbyggd kan spela roll, MEN då har du ett rejält problem att handskas med eftersom dessa problem annars kan bli återkommande vilket absolut inte är bra.

Jag vill nog fortfarande hävda att något är knas med ena bakbenet, om så är fallet kommer förmodligen inte inflammationen att hävas alternativt är att den försvinner men återkommer när ni försöker sätta hästen i arbete igen.

Jag har nyligen varit med en av mina vänner på klinik med deras häst, och den här veterinären såg ingen hälta trots böjprov. Men det var för att hästen inte ville trava, så de skickades hem igen. Men en ny kliniktid beställdes och denna gång fick dom en annan veterinär, och visst var det fel, och ett tokfel faktiskt.
Min bekant försökte redan vid första besöket uppmärksamma veterinären om att det just var därför de sökte, hästen hade ändrat rörelseschemat och vägrade trava något man bör ta på allvar speciellt om hästen har travat tidigare.

Jag var inne för några år sedan med vår äldsta herre, han var inte ok även om vi inte kunde sätta fingret på vad det var. Och visst upptäcktes kotledsinflammationen, men den här veterinären fortsatte vidare mot bakbenen. Reslutet blev att han hade slitna bakben pga åldern, man gav honom injektioner i bak med valde att inte behandla kotor då dessa ansågs vara sekundära och skulle läka själv när grundproblemet avhjälptes. Så blev det också, och det räckte bra med en behandling.

Jag håller med båda. Jag anser inte att man behöver gräva ner sig för att försöka hitta den utlösande orsaken till en kotledsinflammation. Hästen kan ha vrickat sig, skit händer.

Däremot, om den inte svarar på behandling, eller problemet återkommer, DÅ är det absolut lägre för nogrann rannsakan av allt. Sadling, verkning/skoning, ridning, hästens belastningsmönster, utökad röntgen, ridprov osv.

Jätte svårt å se om den är halt, antar att du endast har ett grimmskaft?? du skulle behöva longerlina å få ut hästen mera å prova med ett underlag som är jämt.. sen kan man också prova om den markerar om du spännerin den med en gummisnodd eller något.

jag tycker inte den är helt ren men kan bero på underlaget å att det är ojämt.

Uppdaterar tråden lite!
Stjärna var på Återbesök på kliniken efter kotledsinflammationen och jag fick lov att börja sätta igång henne. DÅ fick jag veta att hon vart halt i flera ben, men de sade inget om det då,skumt tycker jag. Nåväl, sätter sakta, mkt sakta igång henne. Rider nästan inget, tömkör, promenrar, och gör så mkt jag kan. Men det var liksom inte samma häst. Nåt stämde inte.
Vet var ute och vaccinerade, och då bad jag honom kolla då jag sprang. Utan att jag sagt något såg han genast att det var vä fram som spökade. Väljer att återigen åka in till kliniken för att få en koll. Självriskperioden hade gått hade ut. Jag hade ridit på henne ca 10 ggr max på den tid jag satt igång henne.
Men nåt fel var det ju. Det blev Ultaljud på benet. Och efter en hel del om och med, och fynd av små, små pålagringar mm, saker som KUNDE vara broskskador mm så hittade de en rättt allvarlig ligamentskada. Troligen hade den funnits där hela tiden, och det var ligamentskadan som orsakat kotledsinflammationen. Tydligen typiskt för den typen av ligamentskada att det ger upprepade kotledsinflammationer.
Där är vi nu. I januari är det återigen dax för återbesök, så får vi se om hon är nåt bättre. Veterinären tyckte inte det här var någon kul skada, men trodde att hon skulle kunna bli bra. Beror på hur länge den funnits och så. Vet. sade oxå hon borde vara MKT mer halt med tanke på hur skadan såg ut. Så vi får se! Lite trist, köpte henne i januari och nu har hon vilat sen i juli. Så kan det vara! OM hon är bra i januari kommer jag då att ha lagt ca 8000 i vet.kostader. Har 4000 i självrisk, mindre kul. Gissa om man önskar att man slapp det här!

Vad tråkigt att de hittade en ligamentsskada! Tyvärr är det väl rätt vanligt att kotledsinflammationer är sekundera. Var lite liknande med mitt sto, inflammationer hittades i knäled bak och kota fram, behandlades och kom tillbaka trots väldigt långsam igångsättning. Efter lite mer nogranna undersökningar hittades en menisk och ledbandsskada på ena bakknät och hon blev tyvärr aldrig bra, nu springer hon på de evigt gröna ängarna. Jag kan säga att jag var väldigt glad att min försäkring hade fast självrisk på 1900 och en självriskperiod på 150 dagar. Det sparade mig måååånga tusenlappar. Jag håller tummarna för att hon repar sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka