Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, din häst går inte rent :mad:! Vad
krävs det egentligen för att du skall förstå detta???? Du har lagt 10 dagar på att skriva här, imorgon så skall du ringa och rådfråga vet. Ta du och stoppa in din häst i en transport och kör den till en klinik istället. Att rida på den är rena
idiotin.

*KL*

Ang rådfråga, så tycker jag TS ska boka tid, och inte rådfråga. TS är en aning partiskt och ger en ganska förskönande beskrivning i mitt tycke, och kliniker går på vad som sägs och bedömer på det.

Så ringer man och säger 'Hej min häst gjorde illa VB för ett tag sen, svullet och så men är bättre. Var lite ovillig på hårt underlag, men skoddes igår och var sen superpigg och fin när jag red, ska jag komma in?' så blir svaret mest troligt 'nej det ska väl inte behövas'.

Om man däremot säger 'jag har en överviktig ponny ur form som visat ömhet, stumt och kort steg fram, samt hälta, och som gör det både både hårt och mjukt underlag, värre på böjt spår, det har hållit på X veckor nu utan att bli bra, hästen är springig när jag provade rida, ska jag komma in?' så säger de lika troligt 'ja absolut, det där bör kollas upp'...

:bow:

Eller så ringer man och säger "Hej, jag har en häst jag vill komma in och göra en hältutredning på". jag har alltid fått tid i telefon och anamnesen tas upp när jag kommer till kliniken.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, din häst går inte rent :mad:! Vad
krävs det egentligen för att du skall förstå detta????

Förmodligen att du inte säger det igen.. Det är inte det svaret TS vill höra.

Många vill helt enkelt inte ta del av sanningen utan hellre få medhåll om sin egen syn på saken.

Du har fått många synpunkter. De flesta tycker att hästen inte rör sig ultimat. Det tycker inte jag heller. Du har flera gånger fått rådet att göra en hältutredning.

I och med att du själv funderar om allt står rätt och lägger ut filmer för bedömning, så vet du innerst inne att något är fel. Eller hur?

Så jag kan inte tycka annat än att du bara har ett val. Ring veterinär och boka tid för utredning. Är det inget - fine då vet du det. Är hästen halt - då vet du det och kan agera utifrån det.

Men - när man velar som du och griper efter halmstrån och förklaringar för det man faktiskt känner i maggropen - då är man oftast rädd för resultatet av utredningen... Är du det? Och är det rätt mot ponnystackaren?

Norrland

:bow:

Eller så ringer man och säger "Hej, jag har en häst jag vill komma in och göra en hältutredning på". jag har alltid fått tid i telefon och anamnesen tas upp när jag kommer till kliniken.

Jo precis, det jag menade med boka tid, och strunta i att 'fråga'. Just för svaret på frågan beror så mkt på hur den ställs.

Inte heller jag har mötts av några 'följdfrågor' när jag sagt 'hej jag vill boka tid för hältutredning', mer än då 'är det akut?' och 'vill du ha någon speciell veterinär eller en tid så fort som möjligt?'.

äntligen, för mig är det helt obegripligt att man kan sitta på buke såhär lång tyid o spekulera, o dessutom tömköra o arbeta hästen trots att folk skriker ut att den inte är okej :mad:

*kl*

Jag har lite ont i halsen så jag funderar på att lägga upp lite bilder, kanske nån skakig film där jag säger aaaaah, här på Buke så kanske ni som har egna halsar och kanske haft ont nån gång titta och se om det är halsfluss eller inte? Wore skitbra, för det kostar ju att gå till doktorn. Bäst wore om någon wänlig själ wille posta några penicillintabletter också! Ska bara ladda mobilen så... :angel:

"Tillkalla i första hand weterinär om din häst är dålig".
Är inte det en skriwen lag på detta forum? :mad: Jag tänker inte säga ett dyft om den feta ponnyn, för jag har ingen möjlighet att göra en hältutredning utifrån dessa filmer. Imponeras aw er som kan, kanske skulle man byta jobb?

KL*

Jag är mållös! Jag förstår inte, varför åker man inte in till klinik med en häst som uppenbarligen inte är frisk så fort det går?
Vissa har så svårt att få tummen ur. Hellre ett besök för mycket än ett för litet, ens egen bekvämlighet skall inte vara på hästens bekostnad.

Herrejösses, se till o komma iväg till veterinären med din häst, den skall definitivt inte arbetas iom att den visar hälta. Personligen tycker jag den ser ut att ha fångkänningar. Varför sitter man bara o väntar utan att göra nått när hästen är ofräch?

*kl*

Jag har lite ont i halsen så jag funderar på att lägga upp lite bilder, kanske nån skakig film där jag säger aaaaah, här på Buke så kanske ni som har egna halsar och kanske haft ont nån gång titta och se om det är halsfluss eller inte? Wore skitbra, för det kostar ju att gå till doktorn. Bäst wore om någon wänlig själ wille posta några penicillintabletter också! Ska bara ladda mobilen så... :angel:

"Tillkalla i första hand weterinär om din häst är dålig".
Är inte det en skriwen lag på detta forum? :mad: Jag tänker inte säga ett dyft om den feta ponnyn, för jag har ingen möjlighet att göra en hältutredning utifrån dessa filmer. Imponeras aw er som kan, kanske skulle man byta jobb?

Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg? Är det inte bra att tillkalla veterinär om djur är dåliga?

Jag kan inte heller avgöra på filmerna om TS häst är halt eller inte. Jag tycker att den ser knackig ut, men det kan vara normalt för hästen också.

Däremot så är TS orolig, och funderar över om något kan vara fel. När man känner hästen och börjar reagera över att något är fel, så brukar magkänslan stämma.

Man kan visst be om hjälp med bedömning, ex be någon i stallet titta när man springer med hästen. Men huvudregeln är att åka in och kolla hästen (eller ta ut vet) när man misstänker att något är fel.

Norrland

äntligen, för mig är det helt obegripligt att man kan sitta på buke såhär lång tyid o spekulera, o dessutom tömköra o arbeta hästen trots att folk skriker ut att den inte är okej :mad:

För att jag litar på den hovslagare jag har som har måånga år i yrket, som sett hästen röra sig i alla gångarter på olika underlag. Han säger att hon inte är halt, så därför har jag avvaktat. Men för att vara heelt säker så åker jag ändå. Alla i stallet säger oxå att det inte är nåt fel på hästen. Det är ju som ni säger svårt att få en bra bild av det hela på dåliga filmer, så nånstans har jag lyssnat på hovis och folket i stallet. Men för att ändå kunna sätta igång riktigt kör jag en extra koll.

kl

Alltså jag blir så irriterad på denna negativa ton väldigt många skriver med, låter ju som att TS är djurplågare och plågar sin lilla ponny som är sååå halt. Visst, ponnyn ser inte ut att gå rent men jag tror knappast det blir bättre för att man skriver att TS är så lat och "inte får tummen ur" då hon inte åker till klinik. Nu har hon ju uppenbarligen beställt en tid, sluta klaga då. :crazy:

Kan man inte bara skriva "Jag tycker du ska ta in hästen till klinik" istället fö "Kör hästen till kliniken för guds skull!!! Vilken idiot du är när du har hästen att springa då den är halt!!!"
Blir så irriterad ibland på attityden här på buke :devil:

Jag står för vad jag skrev, TS skrev tråden den 22, idag är det den 3. Hästen tycks även ha motionerats trots att den inte går rent.

kl

Alltså jag blir så irriterad på denna negativa ton väldigt många skriver med, låter ju som att TS är djurplågare och plågar sin lilla ponny som är sååå halt. Visst, ponnyn ser inte ut att gå rent men jag tror knappast det blir bättre för att man skriver att TS är så lat och "inte får tummen ur" då hon inte åker till klinik. Nu har hon ju uppenbarligen beställt en tid, sluta klaga då. :crazy:

Kan man inte bara skriva "Jag tycker du ska ta in hästen till klinik" istället fö "Kör hästen till kliniken för guds skull!!! Vilken idiot du är när du har hästen att springa då den är halt!!!"
Blir så irriterad ibland på attityden här på buke :devil:

Ja herre gud,, att du bara orkar ens bry dig..

Vore bättre om du redan i tidigt skde i tråden brydde dig om att ge henne ett erfaret svar på hur hon skulle gå till väga med sin häst i stället för att nu bry dig om attityden på efterföljande svar.

Ditt svar i detta inlägg va ju ett "prakt exempel" på exakt ett råd som TS sökte.:angel:

Bäst av allt , t.o.m. ditt förtsa inlägg i tråden!!!

Sånt "gullet" irriterar mig om ngt.

Ta du och skriv svar fortsättnignsvis på buke som hjälper hästägaren med att få sin häst på bättringsvägen i stället för att peka finger åt dom som skriver inlägg som främst är riktade till hästens välbefinnande.

Senast ändrad:

Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg? Är det inte bra att tillkalla veterinär om djur är dåliga?

Jag kan inte heller avgöra på filmerna om TS häst är halt eller inte. Jag tycker att den ser knackig ut, men det kan vara normalt för hästen också.

Däremot så är TS orolig, och funderar över om något kan vara fel. När man känner hästen och börjar reagera över att något är fel, så brukar magkänslan stämma.

Man kan visst be om hjälp med bedömning, ex be någon i stallet titta när man springer med hästen. Men huvudregeln är att åka in och kolla hästen (eller ta ut vet) när man misstänker att något är fel.

Norrland

Jag förstår inte ditt inlägg... :crazy: Jag tycker att man ska kontakta weterinär om man har en sjuk eller skadad häst - äwen om man bara misstänker att så är fallet - istället för att lägga ut en knackig fil på nätet och be folk leka weterinär hemma framför datorn. Wem i himmelens namn kan ställa diagnos på det wiset??? Wilka är det som swarar? Hur många aw dem som uttalat sig om än det ena än det andra benet har kompetens nog att göra det? Att diskutera en specifik diagnos eller fråga för att få förtydliganden är wäl helt ok, men detta forum är inte ett substitut för weterinärwård. Och ja, jag tolkar det som att ts förlitar sig på alla förståsigpåare här istället för att låta weterinärundersöka hästen irl.

På hästwårdsforumet står det högst upp att läsa "Tillkalla i första hand weterinär om din häst är dålig" och det tycker jag borde gälla i det här fallet.

Begriper inte hur du tolkat mitt inlägg öht, men ett litet tips: när jag har ont i halsen går jag till doktorn, jag lägger inte ut bilder på mina mandlar på nätet.

Jag hittade denna tråden imorse, så tyvärr kunde jag ju inte skriva något i ett tidigt skede av tråden som du tyckte.
Jag uttryckte min åsikt och du din, fine. :)

Jag förstår inte ditt inlägg... :crazy: Jag tycker att man ska kontakta weterinär om man har en sjuk eller skadad häst - äwen om man bara misstänker att så är fallet - istället för att lägga ut en knackig fil på nätet och be folk leka weterinär hemma framför datorn. Wem i himmelens namn kan ställa diagnos på det wiset??? Wilka är det som swarar? Hur många aw dem som uttalat sig om än det ena än det andra benet har kompetens nog att göra det? Att diskutera en specifik diagnos eller fråga för att få förtydliganden är wäl helt ok, men detta forum är inte ett substitut för weterinärwård. Och ja, jag tolkar det som att ts förlitar sig på alla förståsigpåare här istället för att låta weterinärundersöka hästen irl.

På hästwårdsforumet står det högst upp att läsa "Tillkalla i första hand weterinär om din häst är dålig" och det tycker jag borde gälla i det här fallet.

Begriper inte hur du tolkat mitt inlägg öht, men ett litet tips: när jag har ont i halsen går jag till doktorn, jag lägger inte ut bilder på mina mandlar på nätet.

Ja, men då är vi helt överens! :) Jag misstolkade ditt inlägg och trodde att du tyckte att sanningen på buke som säger att man först och främst tillkallar vet var fel. Men det var min feltolkning.

Jag håller helt med dig! Istället för att lägga ut filmer här, så åker man in till klinik eller tar ut vet till stallet. Det är veterinärer och inga andra som ställer diagnos!

Jag tycker också att det finns många "förståsigpåare" här som tvärsäkert svarar och ställer diagnoser. Som endast utifrån en bild eller film kan ställa avancerade diagnoser, och som dumförklarar de som inte håller med. Måhända är de telepatiska samt har röntgensyn.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka