Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt klart klinik och det är akut. Hästen uppvisar både i hull,belastning och främst under mankammen att den är snubblande nära att utlösa ett akut fånganfall.
Har så otroligt svårt att veta hur jag ska göra.. och är rädd att jag stirrar mig blind på saker, så jag vill gärna ha lite oberoende kommentarer om vad NI ser! Eller inte ser, om det är så!
Så alltså, alla hästar som har kraftig nacke har större risk för fång?
Så alltså, alla hästar som har kraftig nacke har större risk för fång? Ungefär så det låter.. Då bör ju alla rejäla hingstar ha lättare för fång? Skickar med en bild från då jag fick henne då hon inte var tjock, nästan tunn. Nacken är ju självklart större nu, men inte så himla mkt.
Vad gör magnesium för nytta?
Så alltså, alla hästar som har kraftig nacke har större risk för fång? Ungefär så det låter.. Då bör ju alla rejäla hingstar ha lättare för fång? Skickar med en bild från då jag fick henne då hon inte var tjock, nästan tunn. Nacken är ju självklart större nu, men inte så himla mkt.
Min Cushing/fångponny hade nacken kvar även fast resten av henne var i bra hull. Det är skillnad på hingstnacke (muskler) och fettinlagring i nacken.
Jag har hört om folk som påstått att dessa har försvunnit genom arbete och ridning i rätt form. Dock har jag aldrig sett hur dessa hästar såg ut, så jag kan inte intyga att det är sant.
Har läst att fettnacken brukar vara det sista som kvarstår, dvs det fett som är svårast att få bort.
Jag antar att din ponny hade fettinlagringar i nacken (har läst dina trådar).
Det jag undrar över är om dessa inte kan försvinna. Jag har förstått det som att det kan vara så att det är dessa "felaktiga" fettdepåer som stör insulinkänsligheten. Det gäller alltså att få bort dem.
Men jag har också ett svagt minne av att min veterinär har sagt att det inte går att få bort nacken. Vet du om det är så?