Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Säger ingenting, plåtar för spatt är färskvara och gäller endast i 14 dagar ur försäkringssynpunkt. Säger lite om hur snabbt den kan utveckla sig, så det skulle jag inte själv lita på.

oj svårt att se du har hästen på ojämt och olika under lag har hästen gott barfota ( blivit skuren i strålen för mycket det händer och strax innan film blivit skodd. visst är den halt men jag kna inte riktigt se i vilket ben i skritt tycker jag att hon är stel bak i trav fram , inte e hästen smällfet.
tycker du ska ta in henne och kolla samtiding ryggen många hältor kommer från olika fel i ryggen som ger belastning och spänningar i olika delar av kroppen men ja e ingen expret detta bara min åsikt :)

Jag tycker nog allt de e dags o åka iväg med hästen på måndag.

Det har väl gått ganska lång tid sen den blev skadad/svullen/halt?!

Hästen är definitivt halt vad jag kan se utifrån filmerna. Tycker det ser ut som höger fram, framförallt i traven.

Ett tips är att be ngn springa med han/hon rakt fram på vägen, på så hårt underlag som mögligt, utan överliggande grus. Filma rakt bakifrån och rakt framifrån. Gör det även i skritt. Det är ett bra komplement till longeringsfilmerna. Jag tycker det är bäst med både och.

Lycka till! Hoppas det inte är ngt allvarligt!

Med vänliga hälsningar

Helt klart klinik och det är akut. Hästen uppvisar både i hull,belastning och främst under mankammen att den är snubblande nära att utlösa ett akut fånganfall.

Jag tycker det ser ut som det skulle kunna vara fång jag med. Precis så där började alla min ponnys fånganfall. Och hullet (speciellt nacken) på TS ponny gör att den ligger i riskzonen för fång!

Senast ändrad:

Har så otroligt svårt att veta hur jag ska göra.. och är rädd att jag stirrar mig blind på saker, så jag vill gärna ha lite oberoende kommentarer om vad NI ser! Eller inte ser, om det är så!

En fet häst med kraftig nacke är en presumtiv fångkandidat. Ömmar lite på vänster fram.

Om det var min häst skulle jag tills vidare behandla hästen som den var insulinresistent (vilket den säkerligen är) och testa hästens glukos- och insulinvärden. Sätt hästen på en diet med lågt innehåll av socker och stärkelse (absolut inget spannmål eller bete). Hästen ska motioneras men inte ridas. Du kan även ge lite tillskott av magnesium, t.ex. magnesiumoxid.

Så alltså, alla hästar som har kraftig nacke har större risk för fång? Ungefär så det låter.. Då bör ju alla rejäla hingstar ha lättare för fång? Skickar med en bild från då jag fick henne då hon inte var tjock, nästan tunn. Nacken är ju självklart större nu, men inte så himla mkt.

Vad gör magnesium för nytta?

Nya filmer är tagna, blev nog inte såå himla bra, men vi springer på grusväg samt longerar/tömkör på ridbana. Jag kunde tycka att det ser lite skumt ut i vä fram i vä varv men kan inget se i höger varv. Ska försöka lägga upp det ikväll.

Planen är att jag på onsdag ska köpa en greenguard o sätta på, får se hur det funkar. Ev stå inne nattetid, se om man kan kan kontrollera vikten lite. Sist jag använde måttbandet vägde hon 408 kg ungefär.

25711301.jpg

Så alltså, alla hästar som har kraftig nacke har större risk för fång?

Hästar med fettdepåer i nacken kan ha anlag för att utveckla insulinresistens och då även fång.

Nu tycker jag alltid att det är svårt att bedöma hullet på en häst bara utifrån en bild men jag tycker nog inte att hästen på bilden ser tunn ut!

Fast det är svårt att avgöra när de har en rejäl vinterpäls. Pälsen "rundar" ju alltid till hästen ett antal kilon och på den här ponnyn ser det ut som om den har riktigt lång päls.

Så alltså, alla hästar som har kraftig nacke har större risk för fång? Ungefär så det låter.. Då bör ju alla rejäla hingstar ha lättare för fång? Skickar med en bild från då jag fick henne då hon inte var tjock, nästan tunn. Nacken är ju självklart större nu, men inte så himla mkt.

Vad gör magnesium för nytta?

Fettlagringar kan sitta lite överallt på en häst med EMS. Nacke och svansrot är dock vanliga ställen.

Alla feta hästar är dock inte insulinresistenta. Det enda ”säkra” sättet att göra diagnos är att ta blodprov och bestämma glukos- och insulinhalt.

Det har visat sig att magnesium har en positiv effekt på IR hästar. Man vet väl inte med säkerhet varför men man tror att magnesium ökar hästens känslighet för insulin.

när jag mätte min med viktband hamnade hon på dryga 500 kilo. sen visade det sig att hon vägde nästan 50 kilo mer, så lita inte för mycket på måttbanden....

på första filmerna, speciellt i travfilmen syns ett klart obehag! hon är i överhull, absolut! på med munkorg och ha henne inne några timmar om det är möjligt.

på tömkörningfilmen ser hon fin ut, ganska kraftig liten sak!!!
på sista bilden skulle jag knappast kalla henne tunn, muskelfattig, men fortfarande ganska fint hull! pälsen gör givetvis sitt, men det hästen är inte tunn......

åk in med henne och kolla upp.
det är väl investerade pengar.
även om du inte tycker om det, så åk in.

har du fått fram de nya filmerna?

*Kl*

Snälla söta TS..

Åk in med pålle så slipper du undra och oroa dej.

Du får svart på vitt om där är nåt, var det sitter och VAD man kan göra åt det (om man kan det). Enkelt, snabbt och utan större funderingar.

Själv åker jag in med min imorgon, efter 1 vecka med svullet framben efter 3 tappade skor inom loppet av 5 dagar.. (alla skor på fram). Pållan är en lite hackkyckling och har antagligen blivit jagad. Hon är ca 0,5-1 grad halt och det har inte blivit bättre på 1 vecka, även om svullnaden börjat gå ner. Så.. då åker vi in och kollar- hellre en gång för mycket och vet vad det är än att sitta hemma i tid och otid och väntar tills skadan ser ut att ha läkt, men inte gjort det och sen riden sönder den igen.

/ Lavinia, som hellre vet än spekulerar.

Min Cushing/fångponny hade nacken kvar även fast resten av henne var i bra hull. Det är skillnad på hingstnacke (muskler) och fettinlagring i nacken.

Min Cushing/fångponny hade nacken kvar även fast resten av henne var i bra hull. Det är skillnad på hingstnacke (muskler) och fettinlagring i nacken.

Jag antar att din ponny hade fettinlagringar i nacken (har läst dina trådar).

Det jag undrar över är om dessa inte kan försvinna. Jag har förstått det som att det kan vara så att det är dessa "felaktiga" fettdepåer som stör insulinkänsligheten. Det gäller alltså att få bort dem.

Men jag har också ett svagt minne av att min veterinär har sagt att det inte går att få bort nacken. Vet du om det är så?

Jag har hört om folk som påstått att dessa har försvunnit genom arbete och ridning i rätt form. Dock har jag aldrig sett hur dessa hästar såg ut, så jag kan inte intyga att det är sant.
Har läst att fettnacken brukar vara det sista som kvarstår, dvs det fett som är svårast att få bort.

TS: Jämför man tömkörningsfilmen med longeringen (trav) ser man en tydlig skillnad. Jag tycker hältan sitter vänster fram, något bakben har jag svårt att uttala mig om. Fick kolla filmen två gånger och jämföra ett visst tidsintervall för att kunna våga satsa på ett ben.
Det är inte lätt att se utifrån en film där benen blir suddiga, filmen hackar lite, hästen går i ojämt tempo, den är inte med i helbild hela tiden och dessutom är underlaget inte rättvist om man jämför med bilden där du tömkör.

Jag tycker inte det låter omöjligt att det skulle kunna vara ett fånganfall på gång. Tycker absolut att ponnyn ser överviktig ut.
Jag rekommenderar att du tar ut en distriktare eller åker till klinik eftersom detta riskerar bli värre.

Hon är 9 år gammal!
Imorrn kommer hovis ut, därefter ringer jag klinik. Vill att han uteslutet, eller konstaterar om det är fång. Så imorrn em så ringer jag tänkte jag, då bör jag veta lite mer.

Jag har hört om folk som påstått att dessa har försvunnit genom arbete och ridning i rätt form. Dock har jag aldrig sett hur dessa hästar såg ut, så jag kan inte intyga att det är sant.
Har läst att fettnacken brukar vara det sista som kvarstår, dvs det fett som är svårast att få bort.

Det är möjligt att ordentlig ridning hade kunnat få bort min ponnys nacke men vi kom aldrig så långt mellan fånganfallen. :(

Jag antar att din ponny hade fettinlagringar i nacken (har läst dina trådar).

Det jag undrar över är om dessa inte kan försvinna. Jag har förstått det som att det kan vara så att det är dessa "felaktiga" fettdepåer som stör insulinkänsligheten. Det gäller alltså att få bort dem.

Men jag har också ett svagt minne av att min veterinär har sagt att det inte går att få bort nacken. Vet du om det är så?

Japp hon hade rejäl fettnacke! Jag fick aldrig bort den trots att hon var i fint hull i slutet och i princip fick bara bra grovfoder. Hon var iofs aldrig direkt fet.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V