Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Fast i ts fall så är/var det ju faktiskt inte direkt akut, så jag ser inget problem i att hon har lagt ut filmer här för en "andra bedömning" sas.

Hon var osäker på om hästen gick rent och rådfrågade här genom (Visserligen relativt dåliga) filmer.
Visst håller jag mer om att man ska kontakta vet. i första hand, men att fråga här i ett sånt här läge tycker inte jag är fel iaf.
Det enda som är felet är ju hur tråden fortsatt, då ts inte kontaktat vet. trots ett flertal personer sagt sin åsikt.

Kan man inte bara skriva "Jag tycker du ska ta in hästen till klinik" istället fö "Kör hästen till kliniken för guds skull!!! Vilken idiot du är när du har hästen att springa då den är halt!!!"
Blir så irriterad ibland på attityden här på buke :devil:

Om du läser tråden en gång till så ser du att ts fått x antal uppmaningar att uppsöka vet. i början av tråden.
Att folk blir irriterade är ju för att ts inte följer råden.

9 juli. Jag kan tyvärr inte innan.

Bra! :bow:

Det jag blir lite förvånad är över att (kunnigt??) folk i din närhet samt en "erfaren hovlagare" inte sett att hästen går konstigt.
Jag vet inte, den kanske har såndär orytmisk gång men tycker det vore väldigt skumt.
Kanske bara är så att hästen ser oren ut för att den är omusklad och fet.
Kan ju hoppas att det inte är allvarligare än så!

I de 2 sista filmerna tyckte jag att den såg halt ut bak i höger varv och fram i vänster varv :p
Ser jag väldigt konstigt? :D

Får väl se vad de säger! Just nu tycker jag inte at jag se nåt konstigt alls, men vi får väl se. Det enda hovis sagt är att hon är kort och stum i sitt framsteg, men har inte kunnat se nån direkt hälta. Hon är ju i grunden väldigt flaxig med sitt huvud, är ju svårt att veta vad som eg är hälta, och vad som blir av att hon flaxar sitt huvud. jag inbillar mig att det måste bli lite ojämt rörlesemönster då hästen slänger upp huvudet.
Får se som sagt!!

Kort och stum är ett solklart varningstecken. Min egen ponny vann LA klasser i dressyr med en senskada som tog ett år att läka.

Första filmerna såg jag hälta på framförallt vä. fram. Senaste filmerna var det istället hö.fram hältan satt. Bak ser också misstänkt ut. Jag gissar på hälta i båda frambenen, kanske ledinflammationer. Ev är hästen halt även i bak, har du otur sitter det i alla fyra benen eller hovarna. Jag vet ej hur en fånghäst rör sig men jag skulle inte tro att det är fång, då är det väldigt lindrigt i så fall. Att stoet slänger med huvudet är nog för att hon har ont och försöker avlasta sig lite här och där.

Det är mkt bra att du åker in på klinik för hältutredning. Lycka till!

Jag skulle kunna tänka mig att hon är halt i båda fram hon ser lite stapplig och kort ut i steget. Den hältan jag kan se sitter i vänster bak men jag misstänker att den kommer från fram

Får väl se vad de säger! Just nu tycker jag inte at jag se nåt konstigt alls, men vi får väl se. Det enda hovis sagt är att hon är kort och stum i sitt framsteg, men har inte kunnat se nån direkt hälta. Hon är ju i grunden väldigt flaxig med sitt huvud, är ju svårt att veta vad som eg är hälta, och vad som blir av att hon flaxar sitt huvud. jag inbillar mig att det måste bli lite ojämt rörlesemönster då hästen slänger upp huvudet.
Får se som sagt!!

Haken är att dubbelsidig hälta oftast ger just stumt och kort steg. Sen kan de ha det ändå med, det är där det fina med en hältutredning kommer in.

Jag har haft en häst som var pytteyttelite kort och stum fram. I övrigt inget. Vet konstaterade samma sak, hästen var komplett ohalt, möjligen om man STIRRADE och LETADE fel att han var aningens kort och stum fram, men det kunde ju vara hur han rörde sig. Men visst, de skulle böja så att 'du får se att det inte är något fel lilla gumman'.
Han var halt på tre av fyra ben, 5 inflammerade leder, plus något vi inte lyckades släcka med. Erlichios.

En annan var REJÄLT kort och stum fram, gick med handbromsen i. Vissa dagar var han tydligt HALT ena fram med. Dock inte klinikdagen, där visade han 'bara' kort, stumt steg med handbroms i på volt på hårt underlag. Böjprov u.a. förutom knappa graden från kotorna bak, bedömdes inte ha med saken att göra. Han blev som ny och har hållit sig så med ringskor fram (och sulor, men det hade han redan innan). Mest troligt reagerade han på det hårda underlaget ändå, och har mest troligt känsliga strålben/strålbenskänningar (då han varit fräsch och fin ever since och fortfarande är det med sina ringskor, så har jag inte rotat mer i hur strålbenen eg ser ut, det är irrelevant så länge han är fräsch)

Så, två olika hästar, korta och stumma, där den med minimala symptom var halt överallt, och den med rejäla problem inte gick att hitta några fel på.

Om en häst är halt på båda fram och man inte ser initialhälta utan 'bara' kort och/eller stumt steg, och man bedövar det ena frambenet (efter att ha lokaliserat hälta med böjprov) DÅ kommer ofta en initialhälta. Helt enkelt för då finns ett smärtfritt ben att avlasta på.

Så, kort och stum kan betyda ingenting, eller problem som absolut kräver en ordentlig utredning och behandling. Så absolut kolla upp om den häst är/blir kort och stum.

Din hästs steg kan inte jämnföras med det steget som Ts häst har, tycker inte den ser stum ut i gången

Hon är faktiskt böjd i båda fram, av hovis, och visade inget. Det var iof en "mjuk" böjning,men ändå, hade det var inflammationer sade han att det visat sig. Och jag vet att hovslagare inte ska böja, men nu blev det så.

Ang slå upp huvdet så tror jag inte det är förenat med smärta här. KAN vara men jag tror ändå inte det..Så här såg hon ut då jag red henne hemma första ggn, högt med huvudet hela tiden.. Hon är lite den typen som gärna går högt med huvudet. men har jag otur så är det smärta som gör det. hoppas inte det, för då han hon nog vart halt/haft ont sen jag fick henne.

Du startade tråden för att du misstänkte att hästen var oren, nu när du fått reaktioner på det, så börjar du säga att hästen egentligen är ok.
Din häst går inte rent, det ser man tydligt. Be en veterinär (inte hovis) som är utbildad på sånt här ta en titt på hästen. Låt den dessutom vila tills du kommit till veterinären, man belastar inte en halt häst.

Hon är faktiskt böjd i båda fram, av hovis, och visade inget. Det var iof en "mjuk" böjning,men ändå, hade det var inflammationer sade han att det visat sig. Och jag vet att hovslagare inte ska böja, men nu blev det så.

Ang slå upp huvdet så tror jag inte det är förenat med smärta här. KAN vara men jag tror ändå inte det..Så här såg hon ut då jag red henne hemma första ggn, högt med huvudet hela tiden.. Hon är lite den typen som gärna går högt med huvudet. men har jag otur så är det smärta som gör det. hoppas inte det, för då han hon nog vart halt/haft ont sen jag fick henne.

Gå högt med huvudet är en sak, flaxa med huvudet också. Det är en helt annan sak att hela tiden höja huvudet för att minska belastningen på ett och samma ben, och sen sänka det till normalt när benet inte belastas.

' Tror att ts ej besitter allt för mycket kunskap om hästens anatomi och inte delar åsikten vad som är halt och inte.
Dumt av tråd skaparen att sitta här och skriva medan hästen är sjuk. om ts inte har tid att fara till klinik eller ta ut länsveterinär är bara extremt synd.
bättre att ta itu med proplemet innan det blir värre.
Om man inte har tid TAR man sig tid, arbetar man kan man ansöka om ledighet eller dylikt skulle min häst vara sjuk skulle jag direkt ansöka om ledighet,
men ts verkar inte lyssna och dennes åsikter och sätt och skriva verkar vara för mig att hon vill ha åsikter och råd men vill inte ta det till sig och inse fakta.
synd om hästen bara

Onödigt inlägg, ts har ju bokat tid.

Jag tycker inte det är konstigt att hon använder forumet, hon har ju haft kontakt med ett antal människor med hästerfarenhet som alla sagt att det inte är nåt fel. Men hon känner ändå att nåt inte är rätt med hästen och vänder sig hit för att få flera omdömen. Vilket hon har fått och det är ju inte direkt så att publiken är ense om vad som kan tänkas felas hästen.

Hon har nu bokat tid för att en gång för alla få det utrett. Hade hon inte haft forumet hade hon troligen litat på de andra hon tillfrågat.

Att dissa människor som ber om råd är inte särskilt konstruktivt i längden och man kan inte kunna allt från början.

Nu håller i alla fall jag tummarna att allt går bra på kliniken!

Tycker inte att din häst är stum i steget. Fortsätt rida på du!

För att få hästen lite mer elastisk och ta ut steget lite mer är det bra med lösgörande övningar ju. Ofta kan en häst som rör sig lite "stappligt" i traven vara lite fastlåst i bogarna.

Tack för lite stöttning!
För de som tvivlar har jag hållt på med hästar i 20 år, haft egna i 10 år, gått naturbruksutbildning inrikting häst, samt arbetar med hästar. Men gällande det här är jag mkt tveksam, är det fortfarande. Det sista har hon sett fin ut, men man kan ju alltid kolla ändå, men känns lite dumt då det inte känns så superakut, men jag gör det för lugna mig själv. Då får de väl tycka att jag nojig som kommer en sån här häst.. Stallägaren tyckte nog inte jag var klok som åker, då hovis det sista han sade var att det inte var nån fara alls, att hon var fet, lite loj o behövde komma igång. Det var vad han tror, får se om det stämmer!!
Jag uppdaterar då jag vart där.

Tycker inte att din häst är stum i steget. Fortsätt rida på du!

För att få hästen lite mer elastisk och ta ut steget lite mer är det bra med lösgörande övningar ju. Ofta kan en häst som rör sig lite "stappligt" i traven vara lite fastlåst i bogarna.

Ja, jag har faktiskt tyckt att hons tundtals ser mkt låst i bogarna, att benet rör sig från armbågen o neråt, men inte i bogen alls.. Ska fråga på kliniken om de rekommenderar nån särskilt människa för beh, om hon nu inte är halt behöver hon säkert lite massage mm.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka