Sv: Hjälp mig att se..
Får väl se vad de säger! Just nu tycker jag inte at jag se nåt konstigt alls, men vi får väl se. Det enda hovis sagt är att hon är kort och stum i sitt framsteg, men har inte kunnat se nån direkt hälta. Hon är ju i grunden väldigt flaxig med sitt huvud, är ju svårt att veta vad som eg är hälta, och vad som blir av att hon flaxar sitt huvud. jag inbillar mig att det måste bli lite ojämt rörlesemönster då hästen slänger upp huvudet.
Får se som sagt!!
Haken är att dubbelsidig hälta oftast ger just stumt och kort steg. Sen kan de ha det ändå med, det är där det fina med en hältutredning kommer in.
Jag har haft en häst som var pytteyttelite kort och stum fram. I övrigt inget. Vet konstaterade samma sak, hästen var komplett ohalt, möjligen om man STIRRADE och LETADE fel att han var aningens kort och stum fram, men det kunde ju vara hur han rörde sig. Men visst, de skulle böja så att 'du får se att det inte är något fel lilla gumman'.
Han var halt på tre av fyra ben, 5 inflammerade leder, plus något vi inte lyckades släcka med. Erlichios.
En annan var REJÄLT kort och stum fram, gick med handbromsen i. Vissa dagar var han tydligt HALT ena fram med. Dock inte klinikdagen, där visade han 'bara' kort, stumt steg med handbroms i på volt på hårt underlag. Böjprov u.a. förutom knappa graden från kotorna bak, bedömdes inte ha med saken att göra. Han blev som ny och har hållit sig så med ringskor fram (och sulor, men det hade han redan innan). Mest troligt reagerade han på det hårda underlaget ändå, och har mest troligt känsliga strålben/strålbenskänningar (då han varit fräsch och fin ever since och fortfarande är det med sina ringskor, så har jag inte rotat mer i hur strålbenen eg ser ut, det är irrelevant så länge han är fräsch)
Så, två olika hästar, korta och stumma, där den med minimala symptom var halt överallt, och den med rejäla problem inte gick att hitta några fel på.
Om en häst är halt på båda fram och man inte ser initialhälta utan 'bara' kort och/eller stumt steg, och man bedövar det ena frambenet (efter att ha lokaliserat hälta med böjprov) DÅ kommer ofta en initialhälta. Helt enkelt för då finns ett smärtfritt ben att avlasta på.
Så, kort och stum kan betyda ingenting, eller problem som absolut kräver en ordentlig utredning och behandling. Så absolut kolla upp om den häst är/blir kort och stum.