Hjälp med spårtydning!

Philosophia

Trådstartare
Jag är jättetacksam om jag kan få hjälp med två bilder.

Är detta hundspår?
Spr.jpg

Sedan undrar jag om det går att se vad för djur som har ätit på dessa äpplen. Gissar att det är omöjligt att se, men jag frågar ändå.

pplen.jpg

Sv: Hjälp med spårtydning!

Går spåret så att tassavtrycken är på en tämligen rak och smal linje? I så fall är det rävspår.

Vad som ätit på äpplena kan ju vara möss, hare, rå, ekorre etc.

Jo, tyvärr går nog spåren i en tämligen rak smal linje. Hade hoppats på att det var hund och att det var spår efter en bortsprungen whippet (inte min).

Har du förresten positiva erfarenheter av att fånga hund i levandefångstfälla? Uppfödaren till hunden tror inte att hunden skulle våga sig in i en sådan fälla, men jag tror att det kan vara det enda sättet att fånga in hunden på. Den har rört sig i ett och samma område i flera dagar nu (varit borta åtta dygn). Folk har försökt att fånga hunden men han springer iväg.

Kräver precis som för räv och grävling en inåtlingsperiod på iaf några dagar innan man gillrar den.

För hund är det bäst att ha fällan öppen och ogillrad på en skyddad plats där hunden brukar uppehålla sig, bädda med mattor/filt/fäll god mat & vatten. Lägg gärna över fällan så att den skyddar mot väder och vind. Granris över så att den smälter in i omgivningen kan underlätta.

Kolla fällan endast morgon & kväll för att kika efter spår och om maten är uppäten. När ni är säker på att hunden kommit över den värsta försiktigheten med att gå in i fällan och när ni vet att den varit dit och ätit mat så kan ni gillra den.

Anledningen till att man ska ha fällan ogillrad till en början är att hunden kommer förmodligen att vara extremt försiktig och tvekande till att gå in i den och skulle fällan vara gillrad och hunden skyggar ut och utlöser fällan utan att faktiskt bli fångad så kommer den inte att gå dit igen.

Samma gäller att kolla den endast morgon och kväll: ju mindre störningar desto större chans att hunden vågra sig dit och in i den.

Lycka till!

Jag hoppas de fångar hunden och att de är beredda på att ha tålamod med detta, för det är ofta lite kinkigt med skygga hundar och fälla, men det går oftast bra i slutändan :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 164
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 882
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka