Hjälp med skilnaden är.

R

Role2

Jag skulle vilja veta orsaken till att man skall lägga en spånbädd eller Halmbädd. jag har fåt så många olika frågor om detta. Nu undrar jag om det finns någon vänlig skäl som kan hjälpa mej att reda ut detta. Min dotter går på Häst gymnasiet & hon kan inte tala om för mej vilka fördelar eller orsak till man skall ha spån eller halmbädd. Snälla hjälp med att reda ut detta. Har alldrig tänkt på att det är olika fördelar med dom olika bäddarna & varför man skall ha det ena eller det andra. Har kört med spånbädd i många år nu. Men har fåt frågan vid flera gånger varför inte använder halmbädd. Snälla hjälp mej att reda ut detta så man kan svara ungdomarna när dom frågar.

Sv: Hjälp med skilnaden är.

Det kan ju vara av den anledningen att man personligen tycker att det är lättare att mocka i det ena eller det andra. En smaksak helt enkelt.

Det kan också vara så att det är billigare att ha ett visst material i boxen. Eller att man lättare får tag på det ena eller det andra.

Eller så har man en häst som äter stora mängder halm under natten, då kanske man väljer att ha spån istället.

Finns säkert många fler anledningar.

Jag föredar halm. då har hästarna alltid något att stå och plocka med och mumsa lite på.
Beror kanske på var man bor men här äe det definitivt billigare med halm än med spån dessutom.

Spån är visserligen mera lättmockat, men det är väl den fördelen jag kan se med det.

Vi har spånbäddar i vårat stall för:
*ekonomisk
*lätt mockat
*luktar ingenting/väldigt lite
*ljusare i stallet
*mjukt för hästarna att ligga på.

Det är speciellt dom två första punkterna som gör att vi använder spånbädd.

Hej!

Spån brukar vara bättre för hosthästar än halm, det är även mer lättmockat.
Halm ger hästen något att göra hela tiden, men dammar och är därför inte bra till känsliga hästar. Innan man vant sig är det även bra mycket jobbigare att mocka. När man vant sig är halm lättmockat- tycker jag iaf.

/ lavinia, vars pålla står på halm och alltid har nåt att äta, när silaget inte faller i smaken tex

Det kan skilja i pris, halm är ätbart, det kan vara svårare/ lättare att mocka det ena beroende på vad man är van vid. Både spån och halm kan vara dammigt beronde på kvalitet och om halmen är hackad eller ej.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 262
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka