Hjälp med rasval...

AgentCarter

Trådstartare
Trodde faktiskt att jag/vi hade klarat av det själva att välja en hundras som passar oss, men tji fick jag! Så nu får jag be er om hjälp med att komma på vilken ras detta är!

- 0-20 kg (Alltså en liten-mellanstor hund)
- Ingen direkt skärpa
- Ska passa i barnfamilj
- Will to please
- Bra spårförmåga (jag vill kunna tävla i spår)
- Ska inte fälla något extremt

Hunden kommer få ett aktivt hem på landet med träningsmöjligheter (ledig gräsmatta:D) men det kommer finnas barn i familjen så varje dag kommer inte kunna läggas på träning (men aktivering blir det varje dag).
Vi har idag en hund, och det är därför viktigt att rasen är fri från "könsaggressivitet" då vi vill ha två hanar.

Jag har tidigare haft briarder och skulle gärna vilja ha en igen, tyvärr vill inte min sambo det pga skärpan.
Just nu har jag börjat snegla på tollare, kan de vara något?

Sv: Hjälp med rasval...

Orkar du med pälsvården så tror jag en engelsk springer spaniel passar perfekt! Min hane väger dock 23kg...
Vänlig glad okomplicerad arbetshund som är perfekt med barn och funkar med alla andra hundar. Spårtalang brukar finns i övermått och de är kul att träna men nöjda med ett aktivt hänga med liv.

En lagotto kanske? Älskar att vara med i familjen, bra näsa (den kan ju hitta tryffel långt under marken), följer med på alla aktiviteter du bjuder på.

Båda raserna ni tar upp har varit på tapeten. Jag har en väninna som har en engelsk springer spaniel och hon har också föreslagit rasen men är lite njee... Just den hunden är lite spökig och inte 100 mentalitet och jag har fått för mig att detta inte är så ovanligt?

Med lagotton så vet jag inte riktigt varför den valdes bort:p Men jag ska ta och titta på den igen, kanske kan vara något!

Är nog som sambon säger, jag behöver avla fram en egen ras för att bli nöjd! Eller så skaffar vi bara en briard...

Vi har haft tre ESS i familjen, och det är underbara hundar, men jag håller med om att de kan vara lite ostabila mentalt ibland. Det är t.ex. inte ovanligt att hanarna blir aggressiva mot andra hanar, och jag tycker inte heller det är världens mest lämpade ras ihop med småbarn - fast jag vet de som säger annorlunda.

Ta en titt på Welsh Springer Spaniel, den är snäppet mindre, har lättsköttare päls och bättre öron, och sägs också vara "snällare" och helt utan skärpa. Jag bytte till WSS av de anledningarna, och har en 12 veckors Welsh valp nu. Hittills är hon förstås ett rätt oskrivet blad, men en fullkomligt ljuvlig valp - glad, kaxig och följsam, och fullkomligt älskar barn.

Spårförmåga, arbetslust, energi och "will to please" finns till övermått hos båda raserna. Men både ESS och WSS är också extremt livliga raser, och man får vara försiktig att inte varva upp dem för mycket; går de upp på överväxel blir de lite jobbiga. (Det gäller förstås alla valpar ihop med småbarn, eftersom de kan skada dem under leken utan att mena det. Små valpar har väldigt vassa tänder, och kan även rivas med klorna om de hoppar och far för mycket).

Om ni ska ha lagotto, se till att ni får en uppfödare som avlar på hundar som är mentalt bra (dvs inte rädda, tillbakadragna), fria från HD och ögonlysta ua. Det är bättre nu än förut, men finns fortfarande uppfödare som avlar på allt som är fint oavsett hur bra individen är annars...

Och underbart skällig:p Jag har bott ihop med en tidigare och även om jag föll för individen så föll jag inte för rasen.

*kl*
Vilken ras det nu än blir så kommer det vara från en seriös uppfödare (bra mentalitet, ögonlysning, HD m.m) då vi vill ha en sådan bra hund som möjligt och även stödja den genomtänkta aveln:)
Tror nog att i slutänden kommer vi välja hund utifrån uppfödare istället för ras, men vi behöver en lista först på raser att välja mellan.

Welsharna har jag träffat en hel del faktiskt! Men aldrig tänkt så långt som att skaffa en själv, hur är de med fällningen?

Om du gillar utseendet på Briarder, har du tittat på schapendoes? Pälsen är lite jobbig tills den fått sin vuxenpäls, men därefter kamma typ varannan vecka, fäller knappt. Inte så mycket könsprägel (om man jämför m schnauzern vi har), tog ett tag innan han fattade spåret, men nu är han jätteduktig och syster blir ofta rekommenderad att tävla m honom. Hänger m på allt, ridturer, agility, lydnad, spår. Jättetrevlig hund

De flesta hundar fäller, även korthåriga. Dessutom har de styva håren hos korthårsraser en otrolig förmåga att liksom väva sig in i möbeltyger. Jag minns hur vi kunde plocka hår från familjens första hund ur soffan många år efter att den var död.

I det fallet föredrar jag faktiskt halvlånghåriga. Visst fäller de en del periodvis, men tussarna är åtminstone lätta att sopa upp.

Då är det egentligen värre med den lera och sand som de drar in i behängen och maghåret. Där är nog cockerspaniel värst, eftersom de har så låg frigång.
Av alla spanielraserna tror jag welshen har den mest lättskötta pälsen. Och ska man inte ställa ut, kan man ju klippa behängen lite kortare, särskilt vintertid är det många spanielägare som gör det.

Jo, jag vet att även korthåriga fäller men även de fäller olika mycket. Vår stövare är ingen extrem fällare t.ex. Jag undrar mest över fällningen då jag "känner av" vissa halvlånghår och även fast det inte är ordentlig allergi vore det onödigt och utveckla den.

En hund i detta huset skulle inte komma undan utställning så nedklippning är inget alternativ;)

Schapendoes har vi tittat på, då de är så lika till utseendet. Tyvärr kände jag att det inte var en ras för oss, annars var det den första rasen jag tittade på faktiskt.

När jag läste din önskelista så var faktiskt tollare det första som dök upp i hjärnan, innan jag läste din sista rad. :)

Då kanske jag inte är helt fel ute;)

Är nog så "enkelt" att jag vill ha en barnvänlig tävlingshund, men gärna blir förtjust i sådana som inte är helt barnvänliga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka