Hjälp med rasval!

ElektraDelight

Trådstartare
Det är dags för min gamling att få somna in.
Vi har väntat ganska länge, men nu säger han ifrån att han inte vill mer.
Vill inte gå ut, inte leka, äter knappt & vill bara ligga under mattes täcke. Har stora problem med lederna & nu är de dags för honom att slippa ha ont.

Har en valpis som ska få bli lite äldre.

Men sen så vill jag ha en ny. 1 hund är inget alternativ för mig & tror tiken jag har nu kommer vantrivas som ensam hund.

Behöver då lite hjälp med rasval.

Ska uppfylla dessa krav/önskemål , eller iallfall dom flesta.

* Relativt stor hund. Knähöjd & uppåt. (Dock ingen i grandis storlek)
* Vill kunna ställa ut
* Aktiv & ska orka med rejält tempo samt vara med hela dagarna.
* Vill träna agility
* Ska klara av väder & vind. (Alltså rejäla minusgrader osv)
* Ogärna för mycket jakt då jag vill kunna ha lös vid ridturer.
* Gärna lite vakt men inte något extremt.

Hyfsat lätt hund. Inte för svår i psyket.

Många krav :angel:

Ser givetvis till individ & stirrar mig inte blind på ras.

Några raser går bort. Varför är min ensak.

Amstaff, pitbull & hela de släktet. Min gamling är korsning där & jag vill inte ha en hund utav den typen igen.

Pudel, portare & liknande. Faller mig inte i smaken.

Även dom flesta vinthundar faller bort.

Så vad har ni för förslag ? :)

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med rasval!

Självklart har schäfern slagit mig. Men då vill jag ha en bruks & då går de inte så bra ihop med utställning.
Samt att vi har varit fodervärdar för framtida polishundar under större delen utav min uppväxt.

Men, ville se om de inte finns lite andra alternativ. Och så tycker jag de är jobbigt med att hitta en uppfödare man verkligen känner tillit för. Iofs är de så inom dom flesta raser. Men har varit hos 3 uppfödare å tittat schäfer. Och får liksom ingen bra känsla för de hela. Kanske har jag lyckats besöka 3 dåliga uppfödare. Hmm

Ja fast uppföddare är inte hela världen bara hunden är en klippa så kommer uppföddaren sekudärt helt klart. Men visst är det alltid kul om man har en bra uppföddare som man kan få stöd och hjälp av .Sen att dom kanske har kennel läger o.s.v.

Nej självklart. Är hunden de jag söker spelar de ingen roll vad de är för uppfödare.
MEN dom kennlarna jag har besökt har jag ogillat hundarna & deras beteende.

En engelsk springer spaniel kanske, om du inte tycker pälsvården blir för jobbig...

Deras jaktsätt gör de väldigt lätta och behagliga att ha lösa i skog och mark. Sociala, alltid glada och otroligt allround. Vädertåliga dessutom, min får täcke på vid mycket stillasittande eller bilvistelse i minusgrader men knappt så det behövs ens då, ute vid motion är det bara väldigt varmt väder som kan bli problem.

Min är sjukt rolig att träna, kvick lättlärd och fullkomlig träningsnarkoman älskar att jobba utan att för den skull ha svårt att koppla av. Han har en släkting som tävlat agility på rättså hög nivå så dom funkar bra till det med.

Precis :)

Jag vill ha ett schysst utgångsläge att börja på.
Får jag sen en hund som beter sig utav bara fan så är de ju mitt egna fel.
Men få dåliga vibbar redan hos uppfödare känns inte ok.

Annars väldigt förtjust i schäfern. Men brukshunden & utställningshunden är ganska olika. Och jag vill göra båda.

Mjaa.. Trevlig hund. Men faller mig inte riktigt i smaken den heller.

Är lite utseende fixerad :angel: och typen på spanieln faller mig inte i smaken. Annars trevliga hundar :)

Vad vill du ha för typ då? Fluffig, korthårig, söt eller mer tuff look osv, det är klart utssendet spelar roll, svårt att få ett genuint intresse för en ras man tycker är ful...

En aussie, eller en kelpie då, små och smidiga och bra till agility, ffa kelpien tror jag inte är så uppdelad, men vet ej...
Eller en flatte, fast det är ju lite samma stuk som spaniel så det kanske faller på det...

En vit herde? Eller kh collie, kanske lite ojämna men finns nog guldkorn.

Den där minsta senner-rasen (apenzeller, entelbucher???) som verkar rätt käck och smidig kanske, men då blir det nog lite mindre förighet...

Sen kommer jag inte på fler lämpliga kandidater...

Kort eller långhårig spelar inte så stor roll. Men hyfsad lätthårvård. Kan tänka mig borsta ett par gånger i veckan.

Har tittat på vit herde, men mja..
Aussien är lite intressant. Meeeeen så är de där med vallningen. Hur såpass mycket vallning finns de i dom? Jag är inte intresserad utav vallning så typ BC & WK faller ju bort direkt. Kh collie känns inte heller som min hund.

De är ju så satans svårt!

Golden & labbe faller oxå bort. De är inte heller min typ.

Blö. Skaffar mig en hund i plysch.. .

Jag tänker flat. Det är ju lite svårare att hitta en korthårig hund som är väldigt vädertålig.

Pälstyp är väl inte de viktigaste. Kan som sagt tänka mig borta en del men vill inte ha en päls som måste borstas varje dag & tvättas väldigt ofta.
Flatten är fin. Men känns inte heller som den prickar in på mig.

Alltså.. jag funderar lite på schnauzer när jag läser vad du skriver.
Aktiva och vettig storlek, vädertåliga och fungerar bra i alla sporter, lite vakt och vad jag förstått det som så har de inte starkare jaktlust än att det brukar gå fint att ha dem lösa om man lägger ner lite tid på träning.

Sedan är de väl inte de lättaste att träna, utan lite.. egensinniga? Jag vet inte hur man ska beskriva det bäst. Det finns ju dock flera som är duktiga i olika grenar. Har själv sett en uppfödare som skriver på sin hemsida att de vill att valparna kommer till aktiva hem, och de pysslar med alla möjliga sporter osv.

schnauzern har jag tittat en del på.
Pratat med lite bekanta som har rasen.
Alla har posetivt att säga om dom. Men, alla har oxå sagt att de har varit svårt
att träna dom & att de är en del av hunden.

Jag vill ha lite mer will to please. Kan släppa lite på min utseende grej, men inte när de gäller arbetsviljan.

Kan malinois vara något? Den kan man göra allt med. Bruks, agility, rally, htm, freestyle t ex.

Malinoisen skulle kanske kunna vara något. Dock vet jag inte alltför mycket om den om jag ska vara ärlig. Någon som har erfarnheter?

Tollaren är oxå ett alternativ. Gillar utseendet, träffat både väldigt bra & mindre bra hundar.
Är inte emot retrivern i sig. Men Golden & labben faller bort för jag helt enkelt tycker dom är tråkiga. Och Flat för den inte tilltalar mig.

Om du vill ha en arbetande brukshund som också går att ställa ut är kelpie ett alternativ. Det är inte ovanligt med dubbelchampions. De är föriga, vädertåliga och har en aldrig sinande energi. Av de tre hundar jag har haft har också kelpien varit den absolut enklaste att ha och göra med.

Är de inte mycket vallning i dom?
Hade jag känt jag rett ut att ha en vallhund så hade jag skaffat mig en BC direkt. Finns ju inget vackrare... Men man kan inte köpa en hund för den är vacker.. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka